[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirco20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:06

Yamcha schreef:
't Is niet om het schakelen dat ze aan de teugel komen hoor.
Het is vooral omdat het paard aan de hulpen staat, maar er speelt nog zoveel meer mee. Paard moet los zijn in het lijf, fris in het hoofd, alert op de ruiter, en vertrouwen in de ruiter(hand) durven hebben. Hoe kan een paard nu nageven als ruiter niet loslaat in het lijf, in rug en bovenbenen, strak en stijf blijft in de hand. Dan kun je schakelen wat je wil, maar ze worden er niet nageeflijk van.
Ik blijf het roepen, en ik roep het hier al jaren: het begint met de ruiter, met een goede onafhankelijke zit, waarmee je je paard niet in de weg zit. Een paard zal de rug niet durven loslaten als de ruiter erop bonkt, een paard zal de buikspieren niet aanspannen als het niet aan de hulpen staat, en alert is op het been, en vooral op zit- en gewichtshulpen.
Ik kan mijn paard naar voren en terugrijden op zit, ik kan wendingen rijden op mijn zit, ik kan zijgangen rijden op zit en gewicht. Mijn handen zijn ervoor om een stabiel contact te houden met de mond, en anders niet, ik sluit hoogstens de buitenteugel iets meer door, of geef een heel klein kneepje voor stelling, maar mijn binnenhand is altijd luchtig, mijn buitenhand eraan, maar niet te zwaar.
Basically doe ik niets om paard aan de teugel te krijgen en toch geven ze na. Dat is om een zachte hand en omdat ze buikspieren durven aanspannen en de bovenlijn los durven laten. Daar begint het mee. Altijd.

Prachtig gesproken, je bent een ruiter met verstand :). Echt die dieren zitten met ons opgezadeld dus wij moeten er alles aan doen om dat superdier, want dat zijn ze, niet in de weg te zitten, kijk en luister naar je gevoel, als iets niet gaat zoek het probleem bij je zelf en niet direct bij je 'onwilligepaard' want die wil wel als hij maar de kans krijgt. En aan de teugelrijden is iets wat zich aanbied en niet iets wat een doel is.
En dan als laatste voor iedereen die het leest zoek een goede en dan bedoel ik echt een goede instructeur, niet de goed koopste. Liever een keer per maand goed les. dan elke week slecht les. En geniet van je paard ik doe dat elke dag .

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:14

Dat is het :j ga er niet vanuit dat je paard vervelend is, meestal ben jij het en niet je paard. Paarden zijn idd super, elke dag genieten van ze, elke dag met ze lachen, 4x in de week rijden, en verder een hoop leuke dingen samen doen :j wordt je paard blij van en jij ook. En thanks. Denk dat jij hetzelfde bedoelt als ik.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:26

Yamcha,

Toen ik het hele eier eten van aan de teugel nog niet begreep, was de glimlach verdwenen, en rijden was een ramp.
Sinds ik dit topic volg, en de mijne luchtig rijd (Als rijd ik op hem maar 1 maal per maand ivb met spieropbouw vanuit het mennen) ben ik er achter gekomen dat hij veel makkelijker mijn handen volgd.
Hij is actiever, en elke keer als hij het zadel ziet? Staat hij letterlijk klaar, met wel oren naar voren...Geen Happy atleet???

Met mennen is het nog erger, omdat het voor hem minder belastend is. Mijn vriend laat de kist zien, en meneer staat voor aan in de rij.
En met mennen ook. Contsante ontspanning nagevelijkheid en aanleuning.
En met mennen doen we het op stem, ondersteunend met de zweep aanlijnend aan de been van het ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:52

Wat een leuk bericht om te lezen!

marissa160

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:19

Afbeelding

kijk ik dacht bij me zelf eerst dat me paard goed aan de teugel liep maar wat bleek mijn vriendin zei dat mijn paard behoorlijk achter de loodlijn loopt...
ten eerste wat is de loodlijn?
ten tweede wat moet ik doen om me paard wel op de goeie manier aan de teugel te laten lopen?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:20

Hij loopt behoorlijk met de neus op zijn borst. :oo

xNK schreef:
ik kom zo maar binnenvallen := maar zag bij een zweedse "vriend" dit op facebook staan, is wel zweeds maar wel aardig te begrijpen.
het maakt duidelijk wat de gevolgen zijn als je je paard in de krul trekt.

[ Afbeelding ]

Ik zou je teugels wat losser doen, want zo te zien heb je die behoorlijk kort
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 01-07-12 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:21

Ik weet niet hoe je je paard zo krijgt, maar dit is toch echt niet aan de teugel :oo

Als je het topic doorleest vind je goede manieren :)

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:23

Is dat niet rollkur? :o

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:24

Oeps, hier schrik ik ook van. Paard is erg achter de loodlijn, kin op de borst.. Terugwerkende binnenhand..

Misschien kun je dit topic eens doorlezen? Er staan heel veel nuttige foto's in van hoe het moet en ook van hoe het niet moet. En dan vooral met de uitleg erbij: ik heb er zelf ook erg veel aan (gehad)

fototopic

marissa160

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:19

Maar weetje wat ik nu zo raar vind ik heb het zo geleerd? En dat snap ik dus niet en als ik ni zelf deze foto eens goed bekijk dwing ik hem meer aan de teugel te lopen dan dat hij zich heeft ontspannen klopt toch?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:48

Klopt, dit is niet vanuit ontspanning. Laat van voren los, en activeer eerst de achterhand, veel schakelen en overgangen maken. Met licht contact vraag je je paard de hand te volgen: geef jij meer teugel, strekt hij zijn hals. Maar zorg ervoor dat het neusje naar voren blijft.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:51

Ik ga hier toch wat meer volgen :) Heb veel problemen ermee, omdat ik vooral op mijn binnenhand rij. Moment dat ik binnenlos laat en mijn buitenhand meer contact neem, heb ik bijna constante aanleuning. Maar hoop hier nog wat tips te vinden.

@Marissa160: ik ben dan benieuwd hoe jij het geleerd hebt.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:46

De loodlijn is een verticale lijn die in een loodrechte hoek vanaf de grond omhoog is getrokken. Een paard mag hier bij het aan de teugel lopen eigenlijk niet achter komen met zijn neus. Typ maar eens "loodlijn paard" in op Google en je ziet al een paar verhelderende afbeeldingen.
Op jouw foto gaat het paard met zijn neus veel te ver naar zijn borst en dat komt in de buurt van rollkur: het tegenovergestelde van de ontspanning die je probeert te bereiken. De enige tip die ik kan geven: neem les bij iemand die je hier echt goed bij kan helpen want dit is moeilijk om zelf op te lossen.

marissa160

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 08:35

Nou dan moet ik maar opzoek gsan naar iemand die me prive les wil geven mmm.. Ik ben op zoek naar iemand die mij prive les wil geven ik woon zelf in friesland dus als jij in die omgeving woont graag een reactie :) het maak niet uit als het s'middags is of s'avonds maar al je geintresseer d bent laat gauw wat van je horen ! Hard nodig nadat ik mijn reactie's heb gelezen !

marissa160

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:40

Oooa ja als ik toch vragen aan het stellen ben is het goed als je met je paard actief aan het trainen bent,.is het dan goed als er wit schuim ondet het dekje, tussen de achterbenen en bij haar mond komt?

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:37

Mijn paard doet het totaal nit, maar als ik western ga rijden doet die het perfect. Maar met een dressuurzadel ho maar xD

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:38

ligt je zadel dan wel goed?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:52

marissa160 schreef:
Oooa ja als ik toch vragen aan het stellen ben is het goed als je met je paard actief aan het trainen bent,.is het dan goed als er wit schuim ondet het dekje, tussen de achterbenen en bij haar mond komt?

Dit is zweet. Door de wrijving wordt het schuim. Op zich geen slecht teken hoor.

marissa160

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:54

Maar is dat wel goed dat witte schuim? @heimdallr

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:58

Ik rijdt op het moment met verschillende paarden en pony's die allemaal beter zonder zadel aan de teugel gaan dan met het zadel hoe komt dit? Het zal op zich wel aan mij liggen omdat het meerdere paarden is. grtjs

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:01

Rij je ook anders? of misschien passen de zadels niet goed, of zit jij veel ontspannender zonder zadel. Je kan niet echt zeggen (zonder beeld materiaal) waar het aan ligt

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:05

Gianti schreef:
Rij je ook anders? of misschien passen de zadels niet goed, of zit jij veel ontspannender zonder zadel. Je kan niet echt zeggen (zonder beeld materiaal) waar het aan ligt

Ik zal eens wat foto's uploaden

marissa160

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:38

Als ik rij weet iemand nog een paar goeie oefeningen om mijn paard te ontspannen en los te makrn bijvoorbeeld. Wijken, draf wisseling enz. ?

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:41

Veel (schijn)overgangen rijden en veel schakelingen maken.

marissa160

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:07

En wat zijn schakelingen ?