Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:07

LiVetime schreef:
s_en_z schreef:
4: Zou je met lange lijnen en grondwerken een paard wel echt 100% bespierd op beide kanten hetzelfde
krijgen.. want zou je dan niet ieder scheef paard alleen maar moeten grondwerken enz. tot hij recht
genoeg is om uberhaupt een zadel te dragen.. maar ook met lange lijnen en grondwerk heeft een paard
een voorkeur voor een kant.. een paard is niet symmetrisch gebouwd.. wij hebben ook 1 langere arm en
1 langer been.. ons gezicht is ook niet aan beiden kanten identiek.. is het niet onzin om te geloven dat
je een paard ooit helemaal recht krijgt..?

Zo dan. Hersenspinsels.

Scheefheid is niet iets waarmee je even een half jaartje bezig kunt en daarna een volledig recht paard onder je hebt lopen.
Mijn instructrice rijdt haar paard al paar jaar fanatiek volgens de AR. Ik die van mij ook, maar zij is er al veeeeeeeeeeeeeeel verder in.
En zij is ook nog altijd bezig met rechtrichten. Dat stopt ook nooit in je training.
Maar het is wél zo dat je je paard steeds eerder rechtgesteld krijgt naarmate de training vordert.
Zij hoeft echt dan nog maar 1 spier aan te spannen in haar bekkengebied om haar paard recht onder haar te laten lopen.
Haar paard is geweldig mooi bespierd, aan beide kanten. Maar laat je het paard lopen zoals ze zelf graag wil lopen, dan loopt ze gewoon lekker scheef.
Een paard zal altijd linkshandig of rechtshandig blijven :j Zal altijd een voorkeurskant hebben.

Een paard staat langer in zijn voorkeurshouding dan dat wij erbovenop zitten.. dus misschien wel geweldig mooi gespierd aan 2 kanten maar evenwijdig lijkt me niet te kunnen.

Maar dat bedoelde ik dus eigenlijk ook. Scheefheid is niet iets dat je weg kunt toveren.. niet in een half jaar.. en naar mijn idee ook niet in 10 jaar. Je kunt
een paard zo trainen dat hij recht gaat lopen.. maar hij blijft altijd "scheef" wat zou betekenen.. dat als je jarenlang hard traint je paard correct recht
te rijden en dus ook de spieren evenwijdig belast en de ene kant leert verkorten en de andere kant leert oprekken en dan EIN-DE-LIJK je paard evenwijdig
bespierd is...... (als dat echt kan he!! )

Dan zou je hem eigenlijk niet meer op het land zou moeten zetten tijdens blessures en/of gewoon voor langdurige zomer-vakantie omdat het paard in zijn eigen vrijheid
toch ook zijn favoriete lichaamshouding opzoekt. Dus scheef en veelal op de voorhand. Want ja.. grazen doe je niet bergopwaarts. En als een paard dag in, dag uit
in zijn "eigen houding" zit betekent dat eigenlijk dat je daarna weer van voor af aan moet beginnen omdat je paard tóch weer een bolle en een holle zijde ontwikkeld heeft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:23

Mijn zadel is inmiddels weer gevuld met gewoon aan beide zijdes even veel lucht :+

SabM

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:36

Zo gisteren lesje bij Knollentuin.
Wat was Suus weer lief, er is toch iets in Knollentuin haar ZEN tuin wat haar zo maakt :D
Was zelfs zo dat ze niet meer de trailer in wilde toen we weg gingen :+

Eigenlijk kan ik mijn les samenvatten in;
rechtop zitten en controle los willen laten :roll:
MOEILIJK!!!!

'k wil graag de controle hebben en houden :(
Ik moet meer in balans rechter op zitten, waarbij ik geen steun aan mijn handen moet zoeken.
Suus los laten van voren en haar niet te diep willen hebben. GEVEN GEVEN GEVEN _-:(
Besloten is dat als ik het niet kan we het controlefreakstukje operatief laten vewijderen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:39

Mooi verslag weer :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:45

:')

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:56

Dat was het toch Knollentuin? of heb ik nog iets vergeten?
Suus heeft onderweg staan beuken in me trailer. Ze was het er echt niet mee eens dat ze weg moest uit de ZENtuin

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:07

ja hoor helemaal goed omschreven, suus moet leren niet meer aan jou te leunen en jij moet niet meer willen controleren op de manier die je gewend bent. suus weet door negatief gedrag jouw aandacht te pakken en jij bent nu juist haar aandacht aan het opeisen door haar te negeren, leuk toch? ik vond het heel leuk om te zien dat toen ze door had dat jij haar niet meer ondersteunde het[ na best lang volhouden] overgaf en je zag r los worden *\o/* toen ging ze ook zweten en kon je met je been eraan gaan rijden zonder dat ze zo schieterig reageerde. meteen daarna kon je op tempo gaan rijden zonder dat ze op voorhand en te diep dook. ik begrijp dat t zo voor jou even wennen gaat worden om zo te rijden :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:08

Mooi verslag :j
Leuk!
Zo herkenbaar ook :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:08

even..... nou dat is een understatement :o

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:10

ik heb gedroomd over je Knollentuin :=
Maar in me dromen was je heeeel streng ~~}>

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:12

_O- dat verbaasde hoofd van jou toen ik zei ;nu looopt ze waar ze lopen moet met dr hoofd-hals..
Jij: ??echt?? ik: ja echt,jij-: ??grapje,nee toch?? ikke: :)) .jij weer: neeeeej :n en toen gelukkig iemand aan de kant ; ja hoor zo loopt ze mooi! :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:18

Leuk verslagje weer sabm.
Ik ben echt al aan het aftellen. Nog 1,5 week, hihihi. Dan kan ik ook weer vanuit de praktijk meeschrijven :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:25

oh heerlijk voor je. Ben benieuwd hoe jullie het samen gaan doen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:26

knollentuin schreef:
_O- dat verbaasde hoofd van jou toen ik zei ;nu looopt ze waar ze lopen moet met dr hoofd-hals..
Jij: ??echt?? ik: ja echt,jij-: ??grapje,nee toch?? ikke: :)) .jij weer: neeeeej :n en toen gelukkig iemand aan de kant ; ja hoor zo loopt ze mooi! :j

oh ik de grote ongelovige :+
Geloofde er geen zak van :D
maar je had en hebt ongetwijfeld gelijk _/-\o_

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:31

lekker hoor ankem, we gaan t de volgende x gewoon filmen sabm *-:)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:33

Hier dat filmpje dan ook graag plaatsen ;)
Ik word altijd blij van beeldmateriaal. Kan gewoon zo ontzettend leerzaam zijn.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:34

Herkenbaar! :D Bij lesklanten die ineens recht zitten, of hun voeten op de juiste plek in de beugels hebben, of hun onderbenen op een andere plek moeten houden, of hun handen, of... hoor ik regelmatig: nee, ben ik nu recht?! Zit ik zo goed?! Dan ben ik de beroerdste niet en maak ik even een fotootje van ze in de oude en de nieuwe houding om te laten zien dat het zo goed is, dan vallen de kwartjes wat sneller. :)) En dan proberen om die houding en dat gevoel nog eens zelf te laten opzoeken in plaats van in de oude gewoonte te vervallen, dat is lastig. :(:)

Ik heb vorige week helaas niet kunnen rijden vanwege drukte thuis (er werd een dakkapel geplaatst) en mijn oudje met koliek. :\ Gelukkig kon mijn bijrijder een keertje extra komen. Gister wilde ik fanatiek aan de slag in de bak, maar het was heerlijk weer, dus ik ben buiten gaan oefenen met overgangen rijden op lichte hulpen en in de aanleuning. Ze ging zoooo fijn! <3 Op het laatst sprong ze zelfs aan omdat ik per ongeluk iets teveel met mijn rechterbeen tegen haar buik zat en mijn heup draaide. Een maandje geleden had ze nog moeite met de galophulp!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:37

>;) of ik daar zo blij van wordt.... denk het niet

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:39

Lijkt me heerlijk Imre dat alle hulpen klein zijn en jijzelf in balans bent en paard op jou let.

Knollentuin maakt ook foto's voor deze grote ongelovige.... ben niet zomaar te overtuigen uiteraard O:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:40

hihi als je mij laat filmen komt t nooit op internet :') geen tijd voor ,ik kan t niet ,en snap t niet. heb een uitleg ergens opgeslagen van yamcha geloof ik dus misschien ooit... }>

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:48

Ohh, daar kan ik prima bij helpen hoor, hihi. Dat mag niet de reden zijn ;)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:49

Mooi, zal eens onder de douche en kleren aantrekken. Wel lekker zo'n vrije dag. Gisteren ook weer van 7.20 tot 18.40 van huis geweest voor het werk. Moet dan zo'n dag als vandaag echt bijkomen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:53

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:42

Fijne verhalen allemaal weer! :D
En nog hallo nieuwe mensen die ik voorbij heb zien komen :wave:

Ik heb afgelopen vrijdag en zaterdag gereden.
Vrijdag was ze heel onrustig en gespannen en ik kreeg d'r niet lekker kalm. (Hielp ook niet mee dat de rest van de kudde en d'r kleine meisje (die niet zo klein meer is) naar d'r stonden te hinniken :Y) ).
Maar zaterdag ging het zooooo goed :D :D :D :D
Ze was echt heel erg op mij gericht en ze pikte het zo goed op allemaal. Voor het eerst in tijden weer gegaloppeerd (één lange zijde welteverstaan :+ ) en dat ging eigenlijk best aardig. Alleen terugkomen was nog wel wat lastig. Ik kreeg zelfs een compliment van het meisje wat bij me in de bak reed. Ze vond dat we echt vooruit waren gegaan en dat het er heel ontspannen uitzag. Haha. Dat kan me echt zo goed doen :D
Ze zei alleen dat ik moest opletten dat ik niet voorover kukelde want op die momenten liep paardlief weer onder me uit. Dus dat is iets om op te letten.
En na het rijden ben ik voor het eerst een eindje naar buiten geweest. D:) at kon nu mooi omdat we met z'n tweeën waren. Ze was superbraaf en trok zich echt nergens wat van aan. Dus dat is ook weer fijn om te weten :j
Dus. Donderdag weer *\o/*

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:58

oh Eefske dat is een goede boost hé! Heel gaaf hé de momenten dat het echt lekker gaat.