LiVetime schreef:s_en_z schreef:4: Zou je met lange lijnen en grondwerken een paard wel echt 100% bespierd op beide kanten hetzelfde
krijgen.. want zou je dan niet ieder scheef paard alleen maar moeten grondwerken enz. tot hij recht
genoeg is om uberhaupt een zadel te dragen.. maar ook met lange lijnen en grondwerk heeft een paard
een voorkeur voor een kant.. een paard is niet symmetrisch gebouwd.. wij hebben ook 1 langere arm en
1 langer been.. ons gezicht is ook niet aan beiden kanten identiek.. is het niet onzin om te geloven dat
je een paard ooit helemaal recht krijgt..?
Zo dan. Hersenspinsels.
Scheefheid is niet iets waarmee je even een half jaartje bezig kunt en daarna een volledig recht paard onder je hebt lopen.
Mijn instructrice rijdt haar paard al paar jaar fanatiek volgens de AR. Ik die van mij ook, maar zij is er al veeeeeeeeeeeeeeel verder in.
En zij is ook nog altijd bezig met rechtrichten. Dat stopt ook nooit in je training.
Maar het is wél zo dat je je paard steeds eerder rechtgesteld krijgt naarmate de training vordert.
Zij hoeft echt dan nog maar 1 spier aan te spannen in haar bekkengebied om haar paard recht onder haar te laten lopen.
Haar paard is geweldig mooi bespierd, aan beide kanten. Maar laat je het paard lopen zoals ze zelf graag wil lopen, dan loopt ze gewoon lekker scheef.
Een paard zal altijd linkshandig of rechtshandig blijvenZal altijd een voorkeurskant hebben.
Een paard staat langer in zijn voorkeurshouding dan dat wij erbovenop zitten.. dus misschien wel geweldig mooi gespierd aan 2 kanten maar evenwijdig lijkt me niet te kunnen.
Maar dat bedoelde ik dus eigenlijk ook. Scheefheid is niet iets dat je weg kunt toveren.. niet in een half jaar.. en naar mijn idee ook niet in 10 jaar. Je kunt
een paard zo trainen dat hij recht gaat lopen.. maar hij blijft altijd "scheef" wat zou betekenen.. dat als je jarenlang hard traint je paard correct recht
te rijden en dus ook de spieren evenwijdig belast en de ene kant leert verkorten en de andere kant leert oprekken en dan EIN-DE-LIJK je paard evenwijdig
bespierd is...... (als dat echt kan he!! )
Dan zou je hem eigenlijk niet meer op het land zou moeten zetten tijdens blessures en/of gewoon voor langdurige zomer-vakantie omdat het paard in zijn eigen vrijheid
toch ook zijn favoriete lichaamshouding opzoekt. Dus scheef en veelal op de voorhand. Want ja.. grazen doe je niet bergopwaarts. En als een paard dag in, dag uit
in zijn "eigen houding" zit betekent dat eigenlijk dat je daarna weer van voor af aan moet beginnen omdat je paard tóch weer een bolle en een holle zijde ontwikkeld heeft.