Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:07

Probeer het eerst maar eens zittend op een stoel, dan voel je het verschil ook wel....

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:10

Ja echt wel!
(collega kijkt nu vreemd naar mij met hand onder m'n kont.....haha)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:11

wat moet ik voelen dan eigenlijk?
zit nou al paar minuten met me hand onder me billen. collega's kijken me vreemd aan... _O-

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:13

Je legt die hand onder je bil en je wordt je ong. een minuutje lang heel bewust van die hand onder je bil. Voelt hoe die hand ligt, je vingers, etc.
Daarna haal je de hand weg en dan voelt, als het goed is, die bil een stuk zachter dan de andere.
Als ik ga rijden, dan doe ik dit eerst. Soms halverwege nog eens. Ik heb ontzettend veel spanning in mijn lijf en zet heel erg vast. Met name de bekkenbodem is een drama bij mij.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:23

...hmmm weet zo net niet of die zachter is. Ga vanaaf eens ff op paardje proberen.
(arme dier is al van slag door alle rare fratsen die ik uitvoer op haar tegenwoordig :) )

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:26

SabM schreef:
maar uh... met je navel rijden?? leg eens uit.

Mag ik het ook uitleggen?
Rijden met je navel klinkt raar ik weet het, maar werk echt. Gebruik je navel als richting aanwijzer, wil je naar links dan draai je je navel naar links.
Als ik het zo schrijf staat het heel raar, maar ga maar eens voor een spiegel staan, met je handen bij je navel zo dat je toppen dan je vingers voor je uit steken en je pols net naast je navel rust. Ga staan alsof je op een paard zit, je wil een wending naar links maken, dus je rechterbeen leg je iets naar achter. Dan wijs je met je navel (dus met je handen) naar links. Je kruin blijft op de zelfde plek en je schouders draaien dus iets mee. Je voelt dan dat je linker bovenbeen mee komt naar links en dat je rechterboven been ook naar links komt. Als je dit op je paard doet dan duw je als het ware met je buiten bovenbeen je paard naar binnen, en omdat je binnenbovenbeen iets naar binnen komt geef je hem daar de ruimte om met zijn binnenschouder naar binnen te komen. Maar er veranderd ook wat in je billen op dat moment. Als je je buitenbeen (correct) terug legt dan komt als het ware die bil iets hoger en dus binnen iets lager (leg je handen maar eens op je billen en "stuur" een wending) hiermee kan je het binnenachterbeen beter onder de massa houden. Je binnenbeen hoort lang en los te zijn, en als je je paard zijn buitenschouder naar binnen kan plaatsen en je blijft recht boven je paard zitten dan kan hij bijna niet anders dan zijn binnenachterbeen beter plaatsen (er vanuit gaande dat je een redelijk recht paard hebt natuurlijk).
Volg je me nog een beetje?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:44

Welkom Loe_loe,
We rijden allemaal paard dus of je nu in de bak rijdt of buiten.... is voor mij niet anders.

Leuk he om te merken dat als je anders gaat zitten je paard gelijk anders gaat lopen. Ik denk dat je eerst eens rustig moet gaan zitten met die zachte billen en proberen overgangen te gaan rijden vanuit je ademhaling, zit en gedachte. Rij je veel tempo wisselingen etc dan vraag je steeds activiteit van de achterbenen, altijd goed om mooie bespierde billen te krijgen. Rechtrichten doe je niet alleen op een recht stuk, het gaat er om dat je paard alles net zo makkelijk links als rechtsom doet. Maar ook daarvoor is het noodzakelijk dat je zelf zo recht mogelijk bent. Nu ben ik een mietmeut daarin en probeer me zelf er steeds op de corrigeren dat ik rechtshandig ben. Hoe rechter jij wordt hoe makkelijker je paard recht wordt. Probeer eens in het dagelijks leven er op te letten dat je automatisch dingen altijd met de zelfde hand of been doet. En probeer het dan eens andersom te doen. Voorbeeld: doe je armen eens over elkaar en daarna andersom, kan je vertellen dat voelt vreemd en niet lekker. Maar door dat soort kleine dingen wordt je wel rechter.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:47

Japeloup schreef:
SabM schreef:
maar uh... met je navel rijden?? leg eens uit.

Mag ik het ook uitleggen?
?

Nou heb liever niet dat je het uitlegt :')
:= Tuurlijk is dat goed!!

:)* ...'k snap hem. Ga dat vanavond ook eens ff op paardlief testen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:03

Ik heb gisteren weer kleine discussie met paardlief gehad. Ben uiteindelijk maar stil blijven staan tot hij zelf weer ging lopen en toen uitgebreid beloond en gestopt. Alleen deed hij het nu nadat ik even vlug vlug de andere kant op moest voor ander paard. Misschien uit die gewoon zijn stress zo, gelukkig maar. Eerst uitte hij dat door te rodeo-en, nu stilstaan en dreigen. Maar goed, daarvoor liep die super fijn :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:59

goed bezig allemaal! ik heb net even bijgelezen,heb de hele dag op een filmset gezeten en ultragaar,dus ik ben blij dat japeloup het navelverhaal heeft uitgelegd,over de zachte billen wil ik toevoegen dat het moet voelen of je over je hand heen zakt :D ik ga nu snel een paard zadelen en er zelf weer s op. kijken of ik t zelf nog wel kan <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:02

MyWishMax schreef:
Ik heb gisteren weer kleine discussie met paardlief gehad. Ben uiteindelijk maar stil blijven staan tot hij zelf weer ging lopen en toen uitgebreid beloond en gestopt. Alleen deed hij het nu nadat ik even vlug vlug de andere kant op moest voor ander paard. Misschien uit die gewoon zijn stress zo, gelukkig maar. Eerst uitte hij dat door te rodeo-en, nu stilstaan en dreigen. Maar goed, daarvoor liep die super fijn :j

Oh leuk wel..... -O-

Dacht dat mijn discussie met Vegs over was, ze was vandaag weer niet pakbaar. Waar dat op slaat weet ik niet, denk dat het ooit eens bij toeval gebeurt is, dat ze met dat gedrag wegkwam, en dat het daarna een leuk spelletje werd ofzo..... heb haar uiteindelijk wel gekregen trouwens. Ik zal morgen wel weer zien hoe ze is. Zou het het ferro bloed zijn, joh?
Nah, onzin, zit alleen nu wel heel hard te piekeren hoe dit nu weer op te lossen....... ik kan het op een belachelijk positieve manier gaan doen, elke keer een voerschep meenemen met een handje brok erin, en dan af en toe niet ofzo, en dan afbouwen...... zoiets? Is niet zo mijn stijl, het voelt als omkopen, en daar hou ik niet van, maar goed, ik moet er wel iets mee.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:34

Ik heb een keer wel een uur achter Kid aangelopen _-:(
Dat was toen ik haar een half jaar had denk ik, ze heeft een heeeeeel groot weiland zeker 4 voetbalvelden maar ik denk nog meer.

Bij ons lopen ze in een soort kudde, ze rende of liep van me weg.
Ik ben er gewoon op mijn dooie gemakje achteraan gaan lopen, iedere keer haar eigenlijk van me af sturen en ook een beetje uit de kudde zetten.
Dus waar zij liep ging ik lopen en toen ze ging rennen heb ik haar echt weggejaagd. Het grappige is dat ze toch altijd wel weer bij de andere paarden in de buurt wilde blijven.
Uiteindelijk werd ze het toch wel zat en kon ik haar pakken. Ik heb haar toen even gepoetst en met halster de wei weer ingelaten.
De keer daarop was ze het al veel sneller zat en dat ik haar echt wegjoeg vond ze niet grappig.
Ik focus niet op haar maar loop eigenlijk altijd een beetje slenterend langs alle paarden naar haar toe.
Nu doet ze het nooit meer, zodra ze ook maar even de neiging krijgt om van me weg te lopen dan zal ze weglopen ook ,dan jaag ik haar echt van de rest en van mij weg.
Ze komt dan later achter me staan.
T is net een beetje als die zachte billen, niet je starende blik en je rechtstreekse loopje naar je paard doen maar een beetje met zachte blik en wat slingerend/slenterend lopen.

Als ik recht op een paard afloop dan wijken ze meestal voor me weg.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:37

Oh Suus laat zich nooit vangen door mij op het land. Tenzij ze meer dan 8 uur heeft gestaan en dan nog moet ik haar lokken met eten. Ik maak me er maar niet meer druk om en probeer haar maar te lokken met lekkers. Tegenwoordig is het makkelijker omdat ze in de groep teruglopen naar stal. Scheelt mij stress met vangen.

Rijden ging goed... ook het sturen met me navel. Kan alleen niet doorzitten met deze beugellengte hoor 8)7 Maar suus was heel ZEN vandaag *\o/* En ik ben maar 3x mijn linker beugel kwijt geweest dus op mijn linkerbil zitten lukt al beter... althans dat denk ik O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:46

Goed joh :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:04

ja ben blij! Gaat zeker nog gepaard met gemengde signalen.. dus een suus die me niet meer snapt maar het begint een beetje duidelijk te worden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:25

:wave:
meld me ook weer eens, drukke periode gehad!

Japeloup je verwoord in je laatste post precies waar ik nu mee bezig ben en waar mijn instructrice dus zo op hamert: je moet eerst zelf recht zijn en in balans zijn voordat je je paard kunt rechtrichten.

En ooh wat ben ik scheef :=! Ik ben echt behoorlijk 'linksgebogen' en paard ook. Linksom gaat buiging dus ook prima, maar rechtsom zitten we allebei zo vast als een deur. Nu heb ik in mijn laatste les tijdens het lichtrijden op de volte rechtsom mijn buitenheup naar de binnenschouder van het paard moeten draaien als ik stond. Erg moeilijk en duurde even voordat ik het doorhad, ik moet hem zeg maar 'indraaien'.

Wat schetste mijn verbazing? Paard begon in te buigen op de volte, gewoon vanzelf!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:32

hoi loe-loe, het is juist goed om met je buiterijpaard bezig te zijn! :j vanaf het moment dat je besluit om op je paard te gaan zitten ipv en karretje erachter te hangen ben je verantwoordelijk voor de rug van je paard,op het moment dat je daar niets mee doet kan je wachten op rugproblemen. ik help genoeg recreanten die never nooit in een dressuurring zullen rijden maar voor de gezondheid van hun paard de dressuur onderhouden,en zeg nou zelf...een los en goed getraind paard rijdt altijd lekkerder *D
@ankem, ik merk dat veel vaker dat mensen meer moeite hebben op hun eigen paard en dan op een ander paard zo wegrijden, ik denk dat het echt een inprentings' iets" is :jij hebt het in je hersenen onbewust opgeslagen dat je het moeilijk vind,je paard voelt dat [zo gevoelig zijn ze wel ]en reageerd daarop waarop jouw lichaam weer reageerd met van !zie je wel! =cirkel compleet.
mijn eigen instrukteur zegt altijd twee dingen ; 1- stap emotieloos op je paard merk je aan jezelf dat je boos bent,gehaast of ongesteld...? hang er dn een longe aan of geef m een dag vrij -2- maak je agenda leeg ,hier bedoelen we mee onthoud niet wat er gister in die hoek bij de struiken gebeurde en wat ie elke dag bij de ingang doet...(herkend iedereen wel?)echt met een open mind erop dus..

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:52

Die Suus van mij is echt slim!

Gisteravond vol goede moed met jullie tips aan de slag gegaan. Eenmaal het erf af, bleek dat Suusje zo’n dolle stuiterige bui had, hengstig en dat met windkracht 6.. := Ik heb toen het aantal “opdrachten” een beetje beperkt, ons madammetje is al behoorlijk vlot van zichzelf nl… Van tempowisselingen wordt ze normaal altijd al wat heter, dus die hou ik voor morgen.
Rondom het tarweland van manlief ligt een grasstrook van 12-15 meter breed (ikv agrarisch natuurbeheer), en die leent zich prima voor het oefenen van het betere bochtenwerk; voltes, wendingen, slangenvoltes, gebroken lijntjes, wat je ook maar kan verzinnen.
Dus, geoefend met vwnw, zachte billen en met m’n navel gestuurd, dat alles in stap. Zo gaaf, Suus kan dat gewoon al! Ze snapt precies wat de bedoeling is, en ze laat zich ook hele scherpe bochtjes sturen, omdraaien, allemaal geen punt. Ik daarentegen moet super opletten op m’n houding en balans! Een klein beetje inknikken of scheef zitten, en Suus reageert al niet meer, en loopt gewoon rechtdoor. Ook kon ik nu goed merken dat ze al iets soepeler is na een paar keer behandeling door de fysio, ook op de volte links nam ze – helemaal uit zichzelf (!) – al iets van stelling aan! Zo trots en blij met m’n knollie <3 <3
Wat ik wel heel moeilijk vind is, om tijdens een bocht of wending met zachte billen blijven zitten. Bijvoorbeeld bij afwenden rechts, blijft (als ik me er tenminste van bewust blijf) rechterbil wel zacht, maar links spant toch iets aan. Tijdens een beenhulp precies hetzelfde. Heel irritant, net alsof ik niks over m’n eigen kont te zeggen heb :(

Dus nog genoeg te oefenen!

@Japeloup: dank je, dat zijn een hoop nuttige tips! Ik probeer me een beetje een voorstelling te maken van tempowisselingen vanuit ademhaling, zit en gedachte. Dat lukt me niet helemaal. Zou je dat nog ’s verder uit kunnen leggen? Of is het gewoon een kwestie van niet denken maar doen? Balans vind ik zelf ook erg belangrijk, niet in de laatste plaats omdat er tijdens een buitenritje met regelmaat “schrikmomenten” voorbij komen. Suus is echt geen stresskip, maar als er bijvoorbeeld opeens een haas vlak voor je neus uit het gras springt, schrikt ze natuurlijk wel (ik ook) en maakt ze wel ’s een gekke sprong. Altijd fijn als dan je balans een beetje klopt (..).

@knollentuin: daar ga ik inderdaad voor; een sterk, soepel en dus blij paardje!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:17

Loe_loe
Het is niet zo makkelijk om uit te leggen, maar ga een poging wagen.
Stel je draaft, dan kan je terug in tempo gaan door uit te ademen. Adem via je (onder)buik uit naar je tenen. Net als je bij het longeren ook je paard terug laat gaan op de stem, maar dan zonder geluid. Wil je voorwaarts dan denk je: ja we gaan. Op dat zelfde moment span je je bil spieren zo dat je als het ware je paard weg duwt, lastig om uit te leggen, maar belangrijk is dat je met jou billen/zit de maat gaat aangeven waarin je wilt dat je paard gaat lopen. Je moet dus als basis met zachte billen zitten en los zijn in je heup/bekken.
Ga eerst eens kijken of je terug kan zonder teugels, puur op ademhaling, desnoods om je zelf te controleren eerst op je stem, dan hoor je of je goed uitademd. Leg ook eens een keer je hand op je onderbuik en duw die weg als je uitademd. Vrouwen ademen veelal hoog vanuit de borst en dat wil je met paardrijden juist niet.
Als je naast je ademhaling dan ook nog in slowmotion denkt dan zit je helemaal juist voor je tempo terug rijden. Belangrijk is en blijft dat je niet gaat spannen in je lijf.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:26

Je legt het juist hartstikke goed uit! Ik snap wat je bedoelt, vind het ook wel een gaaf idee om op deze manier meer één met je paard te worden (of klink ik nu heel penny :+ )

Ik ga 't zeker proberen!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:42

Nee hoor klinkt niet penny. Voor mij is het DE manier van omgaan met paarden. Wil uiteindelijk vanuit gedachte en kleine spierspanningen mijn paard vragen om met me samen te werken en met lol een sterk en soepel paard te krijgen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:43

Gisteren weer lekker gereden met Suus. Begin het volgens mij al aardig door te krijgen. Snap alleen het zachte billen niet echt :o?
Al had ik een soort van aha moment gister :)* Ik was aan het galopperen met suus en ging beetje onrustig, toen dacht ik...op je linkerbil zitten bine en wel zachte bil natuurlijk...
Toen ging ze fijner galopperen en rustiger en zocht meteen stabieler mijn hand op :D Dus blijkbaar werkte er iets.. .al weet ik niet wat :')

O:) Gisteren ook even stukjes van proefje gereden voor zondag, maar vooral gelet op rust en zit en ademhaling. Suuske liep veeeeel fijner dan normaal.
Alleen het doorzitten is drama met die kilometers lange beugels :+
'k Vraag me ook af of het eruit zag zoals het hoort maar ik vond het erg fijn iig :j

Moet zeggen dat ik het steeds leuker vind worden het "anders" rijden... kan niet wachten tot mijn les vrijdag van knollentuin :):) :):)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:12

Zo, heb vandaag weer even gereden op mijn meisje. Ben gisteren thuis gekomen van 2,5 week vakantie. De weken daarvoor heb ik ook weinig gereden vanwege een dubbele hoefzweer en verhuizing van stal. Ik was erg benieuwd hoe ze eruit zou zien na mijn vakantie. Ze was mooi slank en leek ook droger op de benen.

Kon met het rijden zo opstappen. Lag er halverwege wel bijna af, omdat er iemand door de bosjes kwam. Dame stond in 1x 180 graden gedraaid. Heb lekker rondgestapt, niet actief. Goed op mijn houding gelet en vooral op de ontspanning. Ik heb snel veel spanning in bekkenbodem (en daar wordt je niet happy van). Paardrijden helpt mij daar ontspanning te vinden. Heb een klein stukje gedraafd. Blijft onze moeilijke gang. Nog even een hand galopje gedaan aan lange teugel en toen was het wel eeer goed. Ze mag morgen of vrijdag weer.
Merk toch wel weer dat de zit van mijn zadel me beperkt. Ik ben op de terugweg langs een ruitersportzaak gereden en zag daar een passier lenox liggen, met vlakkere zit. Mocht hem meenemen om te passen. Ik ben benieuwd.

@knollentuin
Die emotionele betrokkenheid kan ik me heel goed iets bij voorstellen. Ik ben zelf nogal heftig ziek geweest na de bevalling. Op het moment dat ik weer opgenomen werd, werd mijn paard een draak op stal. Meerdere keren en achteraf hebben we de data naast elkaar gelegd. We hadden waarschijnlijk een lijntje.
Ze is erg gevoelig en spiegelt me enorm. Als ik iets verkeerds doe, of teveel spanning heb, dan merk ik het aan haar lopen. Als ik mijn rechterheup weer teveel naar achteren heb, dan heeft ze haar hoofd niet recht voor de romp.
Mijn lessen die ik volg hebben als basis haptonomie. Draait allemaal om voelen en bewust zijn. Voor ons werkt dit ontzettend goed.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:18

Hebben jullie nooit het gevoel 'ik leer het nooit!'? Ik rijd al jaren (niet fanatiek, ben recreatieruiter die de dressuur als basis gebruikt) en nog kan ik er niets van!

Vind het soms zo frustrerend, al die jaren lijken wel voor niets te zijn geweest en al die jaren heb ik blijkbaar niets geleerd...

Worstel nu ook enorm met de vraag "Hoe moet ik nu eigenlijk écht zitten"? En "hoe moet het eigenlijk écht voelen?" Lees de hoofdstukken over houding en balans en voelen uit het boek van Ulrieke Thiel nu al voor de 3 x, lees de tips van mijn instructrice steeds opnieuw en schrijf ook nog eens voor elke training alle hoofdpunten op waar ik op moet letten.
En dan moet ik me uiteindelijk ook nog zien te ontspannen en alles 'los te laten' want alleen dan kan mijn paard ontspannen, maar hoe doe je dat in godsnaam als je continu moet letten op:

* zachte billen
* meewiegen met je heupen
* onderbenen niet naar voren steken
* ademen in onderbuik
* onderrug hol maken
* bovenlichaam loodrecht tov de grond
* kin intrekken (kin steekt heel erg vooruit)
* dragende handen
* rechterheup ontspannen en laten zakken
* lichtrijden dmv bekken kantelen
* doorzitten = met heupen meeswingen van links naar rechts

Hoe kan je in godsnaam ontspannen als je je moet focussen op je juiste houding? En dan ook nog eens je paard onder controle moet houden (= enorm druk) én de juiste begrenzing en begeleiding moet geven bij de oefeningen?

Pffff je zou er overspannen van raken...!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:26

@laetitia
Ik voel me op mijn eigen paard altijd zo'n beginner. Het wil bij ons gewoon nooit. Op andere paarden rijd ik zo weg en bij haar is het altijd zo'n gedoe. Ze wil niet makkelijk nageven, ze geeft dr rug niet makkelijk, ze is scheef.

Wat mij helpt is niet richting prestatie te gaan denken. Als ik dat ga doen, dan ga ik spannen. Als ik bijvoorbeeld een bepaalde oefening moet en zal doen en zo perfectionistisch als ik ben, moet het dan ook direct goed gaan. Moet meer loslaten en in het proces gaan zitten. Dan blijft de spanning ook weg.
Verder is mijn ervaring met de houding en zit dat zo weinig mogelijk doen het beste resultaat heeft. Dus niet bewust denken aan rug zo en benen zo. Ik probeer wel de zachte billen te hebben en mijn adem laag te houden. Verder heb ik de neiging om mijn schouders tot onder mijn oren op te trekken, deze moet ik ook loslaten. Verder goed op mijn zitbeenderen gaan zitten, open zit en niet alleen op de punten. Dan gaan automatisch mijn benen goed en zit ik ook rechtop.