Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Beccatje

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:42

Wauw, wat een verhaal _bitje_! echt super dat je toch hebt doorgezet!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:52

Zaterdag weer voor het eerst op de merrie (vos in mijn profiel). Opgestapt met behulp van een vriendin (merrie staat niet stil..... nog niet ;) ) maar vriendin moest weg. Heel hard waaien over het dak ik dacht zucht goed idee weer maar de merrie hield zich voortreffelijk en hoewel heel hard werken had ik haar aan het einde lekker aan het lopen jaaaaa het gaat goedkomen *\o/* *\o/*

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:54

Goed om te horen zeg! Gefeli :)

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:05

Ja ben er heel blij mee. Ze is van een meisje dat ik les geef had beloofd dat ik er wat knoppen op zou rijden zodat zij er van kan leren. Eerste keer erop pppffff dit is een groter project dan gedacht en hoe meer ik haar in conditie krijg hoe duidelijker wordt dat mevrouw behoorlijk sensibel is. Verschil met mijn ruin is dat zij geen trauma heeft en dus niet over de top gaat. Het is echt heerlijk rijden. Ik zat er zaterdag op en op een gegeven moment liep ze lekker vanzelf toen zat ik zo naar haar nek te kijken ze heeft manen met 5 miljoen verschillende kleuren en ik zat echt gewoon te genieten :) Volgend jaar mag ik haar van de eigenaresse laten dekken tumtiedumtiedum :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 11:13

Knap Bitje!!!

RM94 is ook goed bezig lees ik :) Kun je niet ook wat knoppen op mijn paard zetten? :P

Ik was zaterdag naar paard, en het was 1 drama :P Eerst wou ze al niet meekomen uit het land, uiteraard heb ik haar wel gepakt uiteindelijk.. Toen had ik haar het laatste hek door maar begon ze ontzettend spastisch te doen omdat ze een hond hoorde blaffen (de eigenaren van paard hebben zelf ook 2 honden maargoed), waardoor ik het hek niet dicht kon doen en dat moet echt want in dat stuk staan schapen. dus haar aan t touw maar weer in t land en blijven vasthouden.. Poging 2 ging weer net zo, maar uiteindelijk heb ik haar er toch uitgekregen :P Toen met poetsen ging ze weer lekker heen en weer lopen draaien en proberen mij aan de kant te duwen.. heb haar een paar beste meppen verkocht en heb het ook vertikt om maar 1 stap voor haar aan de kant te doen. uiteindelijk werd ze gelukkig wel weer rustig. Heb haar daarna meteen maar weer terug in het land gezet want ik sloeg helemaal dicht en durfde niks meer.. begin zo langzamerhand wel een beetje te twijfelen of ik hiermee moet doorgaan, want tot nu toe wordt ik eigenlijk alleen maar banger voor dit paard.. Misschien is het toch beter om eerst een ander rustig paard te zoeken, of wie weet een paard ernaast waar ik vertrouwen mee kan opbouwen.. pfff :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:16

Mag ik wel even een egopost doen? :D

Met het rijden op onze eigen PRE schiet het nog niet op. Vorige week was ik jarig en voor mijn verjaardagsgeld heb ik mijns inziens een super goede bestemming gevonden: een maand een paardje leasen :D

In augustus is dit leuke bonte ding een maand lang voor mij :D
Wel een weekje op proef (kijken of ik d'r wel leuk vind en of ze niet toch te klein voor me is) maar als het bevalt mag ik de maand met haar afmaken. Zo niet gaan we op zoek naar een ander leasepaardje voor de resterende weken :D

Ik hoop echt dat een maandje intensief en leuk paardrijden ook weer het juiste opstapje zal vormen om weer zonder angst op mijn eigen paard te gaan zitten.

Afbeelding

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:24

Heh Superliesje wat rot zeg mischien een paar lessen op een paard van de manege waar je het over had????

Nouks super idee heel veel plezier :)

Beccatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:33

Jammer Superliesje, maar geef niet op hoor! het zal een keer lukken!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:01

HHmmmm nog een jonkie erbij gekregen gisteren en als ik daarop stap vind ik het wel spannender die vertrek steeds in de galop ppppfffffff

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 11:01

Dat kan ik me voorstellen RM94, dat dat dan weer een stukje spannender is!

Ik heb weer contact gehad met de manege en het is ook mogelijk om daar 1 van de club-pony's/paarden te leasen voor een zeer klein bedrag per maand. Ik ga even mailen om een afspraak te maken om daar te gaan kijken :) Wie weet staat daar een paardje waar ik weer vertrouwen mee kan opbouwen in het rijden en ondertussen kan ik dan met het paard wat ik nu "bijrijd" gewoon longeren :) Of op den duur toch misschien wel helemaal stoppen omdat ik te bang ben :) Wordt vervolgd.. :P

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:09

Goede actie Superliesje het zou natuurlijk jammer zijn als je besluit dat het bijrijdpaard toch niet voor jou is maar het zou nog jammerderderder :) zijn als jij door angst straks helemaal niet meer zou rijden

hou ons op de hoogte heh

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:29

Helemaal stoppen zou erg jammer zijn, Superliesje. Ik hoop dat je een manier vindt om je angsten stapsgewijs te overwinnen zodat je er weer lekker van kunt genieten.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 20:27

Ik ben niet van plan om helemaal te stoppen met paardrijden hoor!! :) Dat wordt niks, dan wordt ik met de dag chagrijniger denk ik := Ik ga eventueel wel stoppen met het paard wat ik nu "rij" omdat het zoals het nu gaat voor mij en ook voor het paard niet leuk is :) De vorige bijrijder kon er alles mee dus misschien is dit (op dit moment) gewoon niet het paard voor mij :) Ik ga zeer waarschijnlijk donderdag op de manege kijken, daar staan 3 paardjes die ik zou kunnen leasen, allemaal rond de 1.50m hoog dus ook meer mijn maat :)

Beccatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:06

Veel succes SuperLiesje! Ik hoop dat het nu beter lukt, anders beleef je er ook geen lol meer aan als je steeds bang bent!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:33

He Superliesje, aan de ene kant jammer dat je misschien gaat stoppen met het bijrijdpaard maar aan de andere kant jullie moeten er allebei plezier aan hebben. Ben heel benieuwd of er een leuk paardje bij zit voor je veel plezier donderdag

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 19:33

Donderdag gaat niet door omdat degene die ik moet hebben dan niet kan :) Ik ga nu volgende week een keertje langs! Heb ook contact met iemand van MP die een leaser zoekt voor haar pony maar ik neig op dit moment meer naar de manege want dat is dichterbij, goedkoper en dan heb ik ook een binnenbak tot mijn beschikking :) Ik wil echt graag weer leuk rijden dus ben erg benieuwd! Vind t alleen minder leuk om tegen de eigenaren van paard te moeten zeggen dat ik waarschijnlijk ga stoppen... ik ben daar niet zo goed in :(

Er zijn op de manege nog 2 paardjes waar ik uit kan kiezen, en ze zien er op het eerste gezicht allebei leuk uit :D

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:16

Leuk hoor Superliesje ik denk dat ik op dit moment ook zou kiezen voor de manege misschien onmoet je daar nog gezellige mensen om een keertje mee naar buiten te gaan.
Ja dat je het moeilijk vind om tegen de eigenaren van je huidige paardje moet zeggen dat je gaat stoppen herken ik wel :) ik ben ook zo'n held maar uiteindelijk moet je voor jezelf kiezen. Ik duim voor je

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:50

Oeps eigenaresse heeft "mijn" vosmerrie gisteren zelf gereden en dat ging niet best. Als ik erbij ben gaat het prima maar ik moet veel aanwijzingen geven. Blijkbaar is Merrie (is haar koosnaampje) omhoog gegaan en gaan staken. Nou ja vanavond ben ik er weer en morgen rijd ik haar zelf dan zondag weer samen komt wel goed hoor en ik ben ondertussen helemaal niet meer bang van de merrie. Ze is zooooo lief maar we hadden al gehoord van de vorige eigenaar dat ze eenkennig is en ik ben bang dat merrie besloten heeft dat ik baasje ben oeps nou ja komt wel goed ik zal haar gewoon makkelijk rijden zodat de eigenaresse haar goed na kan rijden

Iemand nog nieuws????

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:06

Nee, ik zit helaas al 4 weken met mijn rug/rechter been en mag nog niet paardrijden. Baal hier wel onwijs van, want kan nu heel weinig. En alles wat ik in de vakantie opgebouwd heb lijkt helemaal foetsie :-(.

Ken niet jouw hele verhaal, RM94, maar is dat niet een compliment voor jou?

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:17

Tina1965 schreef:
Nee, ik zit helaas al 4 weken met mijn rug/rechter been en mag nog niet paardrijden. Baal hier wel onwijs van, want kan nu heel weinig. En alles wat ik in de vakantie opgebouwd heb lijkt helemaal foetsie :-(.

Ken niet jouw hele verhaal, RM94, maar is dat niet een compliment voor jou?

hhmm ja eigenlijk wel maar ze moet wel makkelijker worden voor haar eigenaresse het is de bedoeling dat zij er namelijk van kan leren :) dus daar ligt nog een beetje werk voor mij

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:35

Van mijn kant ook nog geen nieuws. Ik ga de opdrachten uit dat boek met m'n nieuwe paardje doen, ik haal haar over drie nachtjes op :D

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 20:44

Ik heb ook nog geen nieuws :p ga volgende week op de manege kijken en ga denk ik zondag bij mensen van paard zeggen dat ik ga stoppen... vind t wel heel moeilijk hoor, geen idee hoe ik dat moet aanpakken..

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:26

Ik zou gewoon zeggen dat jij en paard geen goede combi zijn, dat jullie de klik niet helemaal hebben. :)

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:33

Heb niet het volledige topic bijgelezen..

Hier nog zo iemand! Vroeger mocht je mij op alles zetten (niet voor het springen, maar rijden was geen probleem). Ik ging met jonge paarden op wandeling mee etc.. Sinds mijn verzorgpaard had ik alle vertrouwen in haar, (ik reed amper nog andere paarden of steeds een vast paard op manege). Ze is verkocht en sinds dien heb ik angst van het rijden. Omdat ik dus weer zuiver manegepaarden moest gaan rijden (aangezien mijn zorger weg was) heb ik enkele uitgeprobeerd. Allemaal niets soeps... :n Gevolg: ik zit met angst om te rijden maar doe het nog steeds graag..

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:51

Heb de voorbije dagen weer wat bij geleerd... iemand waarvan ik dacht dat ze geen bang had (heeft 2 paarden) was gisteren van haar nieuw paard gevallen vlak na het opstappen en ik kreeg te horen dat het heel lang kon duren eer ze dit paard terug zou proberen te bereiden omdat ze dat met 1 van haar andere ook lang had gewacht. Wel, vandaag is het haar toch gelukt omdat er mensen bij stonden die haar gerust stelde.

Vorig jaar was er een dame op de manege die ook met angst op haar paard zat en in de winter is ze zelfs gestopt en reed haar dochter er alleen nog op. Wel, een paar weken geleden is ze ook terug begonnen en super mooi om te zien: heel relax!! Er staat namelijk altijd iemand bij die haar gerust stelt.

Zo ken ik nog iemand die ik 2 jaar geleden zelf moest geruststellen. Kon het niet geloven dat hij ging rijden gezien dit paard wel bokte en steigerde als zijn dochter erop zat en hij was een beginner!! Ik bleef er gewoon bij staan en liet hem weten dat het er goed uit zag wat uiteraard ook zo was. Meer kon ik niet gezien ik nog maar pas terug begonnen was na 15 jaar. Maar die rijd nu ook op zijn gemak.

Het paard dat ik nu heb is gaat goed om mee te rijden maar in haar stal... of een tijdje geleden als ik haar kopstuk moest aandoen ging ze soms ook steigeren. Mijn lesgever heeft me wel aangetoond hoe ik het moest doen maar die was er maar 1 keer/week dus moest ik zelf verder. Ik heb gesukkeld, gebibberd op mijn benen maar mijn houding bleef gewoon en ook de ademhaling. Het is me uiteindelijk gelukt door tegen mezelf te zeggen: het moet aan!! Heb wel eerst haar vertrouwen moeten winnen voor ik deze stap kon zetten.

Uit al deze situaties zou ik zeggen, probeer er iemand bij te halen dat je gerust stelt en ga een klein beetje verder dan je durft als het juist aanvoelt.

Nog iets anders, als ik op wandeling ga (ook alleen met de ruiter en paard waar vertrouwen in heb) loopt mijn paard perfect, waarom? We zijn aan het praten en naar de natuur aan het kijken... de aandacht moet er uiteraard altijd bij zijn maar enige afleiding werkt bij mij heel goed.

Succes iedereen!!