Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jibbel schreef:DendroFleur schreef:Fluiten of zingen helpt ook.
En juist als ze schrikkerig zijn, er extra aan rijden. Niet afwachten.
Oh, en dat is zo moeilijk!! Ik heb gemerkt dat dat idd helpt, maar het voelt zo tegenstrijdig! Je wordt zelf angstig en 'blokkeert' als het ware en dan gaan ze juist. Terwijl als je er aan blijft rijden de aandact weer terug bij je komt. Maar dat is zo verotte moeilijk!! Zeker voor zo'n held als ik..
xmarliez schreef:Waarom heb je niet van te voren geoefend met het klittenband? Voordat ik iets om of op mijn paard doe/leg oefen ik dat eerst altijd 'bloot' met éxtra veel lawaai. Zodat ze er aan wennen, met peerbeschermers zou ik eerst het klittenband opentrekken en weer dichtdoen totdat ze ontspannen, dan om de benen heen doen zonder vast te maken, voor het gevoel, er zo ook kennis mee laten maken. Dan 1 klittenbandje en weer los totdat ze ontspannen en dan helemaal er omheen en als het goed is weer afhalen. Daarna pas mee gaan wandelen.
Ik ben nogal van de lange rituelen maar 'oor vast pakken' klinkt me nou niet echt vriendelijk in de oren. Snap dat het toen misschien de beste/enigste optie was maar daarom vind ik het zo belangrijk alles 'droog' te oefenen om dat soort dingen niet te hoeven doen.
Onder het eten dingen aanleren doe ik ook niet, eten is rusttijd en dat moet je niet verstoren. Ik wil dat paarden bewust dingen meemaken die ik ze wil leren, net als met hangen. Ze moeten echt zien dat ik er overheen hang dus mijn handen en mijn voeten snuffelen, dan worden ze zich er van bewust. Als je dat in alle rust doet zullen ze het ook sneller accepteren.
Ik heb vandaag voor het eerst op mijn andere paardje gehangen mét zadelben zo trots! Ze kan zomaar verkocht worden dus moet er wel een beetje vaart achter zetten dus toen het hangen zonder zadel vandaag lekker ging (heb dat nu denk ik 2/3 keer geoefend) maar met zadel gedaan. Morgen als ik tijd heb nog even met zadel hangen en dan volgende week in de stijgbeugels proberen te staan.
Ze doet het echt hardstikke braaf, ben ik blij om.
DendroFleur schreef:Als het longeren gewoon is, dan longeer ik ze ook in een open ruimte. Dan hebben ze ook een bit in en dus minder praatjes. Ze mogen best springen en hard gaan maar niet opeens de andere kant op of de volte uit.
montyjansen schreef:DendroFleur schreef:Als het longeren gewoon is, dan longeer ik ze ook in een open ruimte. Dan hebben ze ook een bit in en dus minder praatjes. Ze mogen best springen en hard gaan maar niet opeens de andere kant op of de volte uit.
longeer je alleen op het bit? worden ze sterk en harder van in de mond,scheef in de nek wervels,of doe je de lijn over zijn hoofd, kunnen ze zich niet vast zetten op de kaken.
![]()
Olga88 schreef:Direct aan het bit zou ik nooit doen. Een bitje moet niet nodig zijn om kracht op te zetten of je paard bij je te houden, maar hier zijn de meningen natuurlijk weer over verdeeld, Ik begin ook met halster en bij de minste druk moet er gewoon reactie komen.
Ils_K schreef:Wij longeren eerst altijd zonder, tot dat ze het kennen. En als er iemand op gaat is het wel fijn dat ze het kennen. Meningen zullen er zeker over verdeeld zijn, maar wij doen het altijd zo, en vinden het fijn.
Zo ontwikkelen ze idd spieren en worden ze sterker.
Maar er zullen ook zat mensen zijn die het niet doen. Maar op een paard zitten die sterretjes loopt te kijken als je erop zit en niet snapt wat een beetje druk is, hou ik persoonlijk niet van. .