ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:19

dit is de derde keer aan de longeerlijn
mijn vriendin is hem aan het longeren en ik film.
wij werken veel met stem zoals je kunt zien, bovendien loopt ze nog best veel "met hem mee" om het duidelijk te houden.
Tuurlijk kliert hij soms wat maar dat mag ook zo in het begin.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:21

de you tube link werkt niet.
ik vind overigens voorwaartse tempo (onder zadel) nog wel moeilijk. Hoe pak je dit aan Montyjansen?

D_Travis

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:27

nu wel geloof ik

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:29

Netjes hoor, jammer dat ze dat omdraai moment niet voor was ;). Maar de mijne kan alleen heel hard rennen aan de longeerlijn, ik denk dat hij dat gewend was (hij is een enkele x gelongeerd bij de oude baas).

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:31

ja dat was jammer, maar gelukkig goed opgelost.
is ook nog even aftasten zo in het begin. Moet zeggen dat het nu al beter gaat, en ook de stemhulpen van bijvoorbeeld draf terug naar stap, gaan ook wat sneller dan nog een rondje draven, en dan maar eens gaan stappen :+ Komt vanzelf goed :j

Oh heel hard is ook niet handig nee..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:33

Hihi, galloperen lukt hier niet aan de longeer :P En ik laat haar ook maar een paar rondjes haar eigen tempo draven :P Nog niet zo 'trainen' als op het fimpje dus.. meer even beentjes laten strekken..

Ze lijken trouwens ONTZETTEND op elkaar kwa beweging!
Ook zo'n 'friezen'-drafje :P en ook een kort rugje. leuk om te zien!

Dit is dus de MEGA binnen-bak. De buitenbak kreeg een nieuw hek, dus mochten we niet gebruiken..
1e keer aan de longe (eindigde met een bok-weggallopeer-sleep-door-de-bak sessie :P )
Afbeelding

2e keer:
Afbeelding
Afbeelding

en JA hoor ! :P (2 tellen later lag ik op mijn snufferd :P)
Afbeelding

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:36

Haha, die laatste :=. Wegrennen is zooooooo vervelend altijd. Daarom probeer ik, vooral in het begin, een stuk af te zetten.

Ik hoop dat mijne snel stap/draf/galop kan, dan kan ik aan de slag met de dubbele longe. En tussendoor oefen ik wat met hoofdstel/zadel/springen/hangen en hopelijk over een paar weken er op. Zo'n zin in. :D

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:37

vroem vroem oh en op je snufferd gegaan :)

misschien kun je een stukje van de bak afzetten? dan hebben ze minder ruite om evt uit te breken en vaak zoeken ze ook wat steun aan de randen.
Wij hebben nu zon 6x met draadje gelongeerd zeg maar, en vandaag voor het eerst zonder, maar met zadeltje. Hij bleef keurig in zijn ronde, maar moet zeggen dat stukje is ook nog steeds niet zo groot als een bak.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:38

leuk he Olga :D Ik vind het ook leuk om er zo mee bezig te zijn :j ik doe er wel heel langzaam over maar dat vind ik zelf prettig en ik merk dat dat voor Travis ook fijn werkt.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:40

Ik zou niet weten waar ik zo'n end mee af moet zetten :?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:44

Jibbel schreef:
DendroFleur schreef:
Fluiten of zingen helpt ook.
En juist als ze schrikkerig zijn, er extra aan rijden. Niet afwachten.

Oh, en dat is zo moeilijk!! Ik heb gemerkt dat dat idd helpt, maar het voelt zo tegenstrijdig! Je wordt zelf angstig en 'blokkeert' als het ware en dan gaan ze juist. Terwijl als je er aan blijft rijden de aandact weer terug bij je komt. Maar dat is zo verotte moeilijk!! Zeker voor zo'n held als ik..

Daarom heb ik er maar gelijk mijn instructrice bij gevraagd. Dan durf je net wat meer.

Ik longeer trouwens op een hele andere manier. Begin door met lint en weidepaaltjes een deel van de bak af te zetten. Dat maakt het makkelijk voor het paard om op een volte te komen. Daarna stap ik eerst aan de hand langs de rand en daarna begin ik in het midden en probeer ze naar buiten te sturen (evt met extra helper). Maar ik longeer op de manier van Lammert Haanstra. Probeer dus zelf in het midden te blijven en contact te houden met de longe. Ook een driehoek tussen longe en zweep. Ik wil niet te ver achter het paard komen omdat ze dan heel sterk kunnen wegschieten. Als ik zijwaarts sta heb ik iets meer invloed. Daarbij stop ik ze door meer voor de schouder te komen. Als het longeren gewoon is, dan longeer ik ze ook in een open ruimte. Dan hebben ze ook een bit in en dus minder praatjes. Ze mogen best springen en hard gaan maar niet opeens de andere kant op of de volte uit.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:51

xmarliez schreef:
Waarom heb je niet van te voren geoefend met het klittenband? Voordat ik iets om of op mijn paard doe/leg oefen ik dat eerst altijd 'bloot' met éxtra veel lawaai. Zodat ze er aan wennen, met peerbeschermers zou ik eerst het klittenband opentrekken en weer dichtdoen totdat ze ontspannen, dan om de benen heen doen zonder vast te maken, voor het gevoel, er zo ook kennis mee laten maken. Dan 1 klittenbandje en weer los totdat ze ontspannen en dan helemaal er omheen en als het goed is weer afhalen. Daarna pas mee gaan wandelen.
Ik ben nogal van de lange rituelen maar 'oor vast pakken' klinkt me nou niet echt vriendelijk in de oren. Snap dat het toen misschien de beste/enigste optie was maar daarom vind ik het zo belangrijk alles 'droog' te oefenen om dat soort dingen niet te hoeven doen.
Onder het eten dingen aanleren doe ik ook niet, eten is rusttijd en dat moet je niet verstoren. Ik wil dat paarden bewust dingen meemaken die ik ze wil leren, net als met hangen. Ze moeten echt zien dat ik er overheen hang dus mijn handen en mijn voeten snuffelen, dan worden ze zich er van bewust. Als je dat in alle rust doet zullen ze het ook sneller accepteren.

Ik heb vandaag voor het eerst op mijn andere paardje gehangen mét zadel :D ben zo trots! Ze kan zomaar verkocht worden dus moet er wel een beetje vaart achter zetten dus toen het hangen zonder zadel vandaag lekker ging (heb dat nu denk ik 2/3 keer geoefend) maar met zadel gedaan. Morgen als ik tijd heb nog even met zadel hangen en dan volgende week in de stijgbeugels proberen te staan.
Ze doet het echt hardstikke braaf, ben ik blij om.

zo simpel is dat, neem de tijd en een paard geef je vertrauwen. _/-\o_
_/-\o_

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:00

leuk om alles weer te lezen en dat alles goed gaat.
ik heb nieuwe dingen aangeleerd aan de lijn zodat hij wel vlucht mogelijkheden had alleen hier heeft hij nooit gebruik van gemaakt alleen bij afspuiten.
vanmidddag heb ik voor de eerste keer les zodat zij mij kan begeleiden. ik hoop dat het wat gaat worden......

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:13

DendroFleur schreef:
Als het longeren gewoon is, dan longeer ik ze ook in een open ruimte. Dan hebben ze ook een bit in en dus minder praatjes. Ze mogen best springen en hard gaan maar niet opeens de andere kant op of de volte uit.

longeer je alleen op het bit? worden ze sterk en harder van in de mond,scheef in de nek wervels, ;( of doe je de lijn over zijn hoofd, kunnen ze zich niet vast zetten op de kaken. :j 8-)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:28

Wij zijn gisteren ook aan het werk geweest met ons jonkie. Eerst manen deels getrokken (wat uitgedund). )ok voor het eerst, gaf er niets om, mijn merrie vind dat vreselijk, maar goed die heeft ook geen forse manenkam dus ik knip het altijd bij haar.

Daarna bitje in, heel grappig, hij hapt er echt naar als je er mee aan komt. Sperriempje van hoofdstel is stuk dus maar zonder gedaan. Beschermers om, dekje + longeersingel, allemaal prima. Hij vindt het al gewoon ook al was het pas de 2e keer. Toen op naar de bak. Was wel benieuwd aangezien we deze keer onze andere 2 paarden op de andere helft vd rijbak hadden staan. Maar hij reageerde er helemaal niet op. Onze andere paarden trouwens ook niet hoor. Wel flipte er een pony aan de andere kant van de bak maar ook daar doet hij niets op uit. Longeren gaat ook goed. We doen meest stap/ draf maar hebben vandaag ook een klein rondje links en rechts gegaloppeerd. Maar 1 of 2 rondjes maar hij deed het best netjes. In totaal denk ruim 10 minuten gelongeerd denk ik.

Daarna voor het eerst even naast hem op een vrij hoog opstapkrukje gaan staan en eventjes over hem heen gehangen. Niet met losse voeten. Hij keek even vreemd en vond links minder eng dan rechts. Op rechts wilde hij er in het begin voor weglopen, daar heb ik daarom alleen maar beetje over gehangen hem klopjes gegeven zijn linkerhand. Op zijn linkerhand heb ik wat meer gewicht gehad.

En daarna hebben we buiten uitgestapt, een rondje om de vijver aan de overkant. Er stonden voor het eerst dit jaar koeien op de wei die vond hij wel apart. Hij blijft dan staan, hoofd de lucht in en ingespannen kijken. En als ze dichterbij komen er op af stappen _O- . Hij is echt nergens bang voor.

Heb nog filmpjes gemaakt van longeren. Eens kijken of ik die vandaag nog kan plaatsen.

T

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:32

montyjansen schreef:
DendroFleur schreef:
Als het longeren gewoon is, dan longeer ik ze ook in een open ruimte. Dan hebben ze ook een bit in en dus minder praatjes. Ze mogen best springen en hard gaan maar niet opeens de andere kant op of de volte uit.

longeer je alleen op het bit? worden ze sterk en harder van in de mond,scheef in de nek wervels, ;( of doe je de lijn over zijn hoofd, kunnen ze zich niet vast zetten op de kaken. :j 8-)

Zo longeren wij onze oudere paarden. Met lijn over het hoofd. Ons jonkie doen we alleen nog op halster. Zat te denken vlak voor hij zadelmak wordt gemaakt aan het bit te doen, dan ook met lijn over het hoofd. Dan wennen ze een beetje aan druk op het bit?

Hier hoor ik ook meer gewoon direct aan het bit. Dan wennen ze er meteen aan zeggen ze. Maar gaf mij geen prettig gevoel. Ook met wandelen doen we alleen halster. Kreeg al opmerkingen dat je dat durft zo. Maar ik zou toch nog niets met het bit kunnen lijkt me? Behalve hem angst aanjagen als ik er flink aan zou zitten? Maar moet wel er wel bij zeggen dat die van ons een koele kikker is hoor dus dat is gemakkelijk praten misschien.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:50

Direct aan het bit zou ik nooit doen. Een bitje moet niet nodig zijn om kracht op te zetten of je paard bij je te houden, maar hier zijn de meningen natuurlijk weer over verdeeld ;), Ik begin ook met halster en bij de minste druk moet er gewoon reactie komen.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:19

Ik meld mij ook :D Ben met 2 3jarige merrie's aan de gang :D Paarden komen na 3 jaar in de kudde te hebben gelopen compleet groen op stal. ( lees amper een halster gewend, en hebben nog nooit een borstel gezien)

Waar wij mee beginnen is, eerst halster om en vastzetten. Dit gebeurd 2/3 keer. We laten ze met halster om op stal staan, zodra ze makkelijker zijn gaat deze af. Daarna begin ik wat met poetsen zodat ze mensen leren vertrouwen. Dan een hoofdstel aan en aan de longeerlijn. We trekken het hoofdstel over het halster aan(neusriem enz onder het halster door om vast te doen) en zetten de longeerlijn aan het bit + halster vast, dat je niet alleen aan het bit trekt. We longeren in een longeercirkel, want een jong paard moet niet te veel ruimte hebben. Dan kom je de hele bak door. Als ze dit wat door hebben ( na 2/3 keer) een singel om en dan los in de bak, geven ze hier weinig om, doen we ze de volgende keer aan de longe met de singel. Inmiddels ben ik met 1 zo ver :D

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:30

Heee, ik lees vanaf nu ook gezellig mee, aangezien hier super veel bruikbare informatie staat! :D

Ik heb sinds kort een 3-jarige ruin waar ik deze zomer mee wil beginnen met inrijden. Ben sinds deze week ook begonnen met longeren en naar buiten wandelen aan het halster. Dit pakt ie al goed op, al moet ik zeggen dat het af en toe echt een draak is..
zijn wil is wet zegmaar, haha :Y)
Hebben jullie nog tips over hoe ik vanaf hier het beste verder kan gaan om hem met de meeste kans op succes en vol vertrouwen zadelmak te maken.

(misschien val ik in herhaling maar dat is omdat ik niet ALLE pagina's hiervoor heb doorgelezen hihi :o )

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:36

Ik zou beginnen met de gewone dingetjes. Peesbeschermers om, singeltje om. Als dat goed is, aan de touwtjes longeren (bijzet enz).
Zo doen wij dat, daarna komt er een keer een zadel op, met beugels enz naar beneden.

Wat wij ook veel doen is, afspuiten, daar worden ze ook erg mak van.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:07

Dat bijzetten daar zijn de meningen geloof ik nogal over verdeeld? Dat ze eerst op eigen benen moeten leren lopen? Waarom met bijzet longeren? Omdat ze dan eerder neerwaarts gaan lopen en dan de rug beter gebruiken en spieren ontwikkelen zodat beter gedragen kan worden als er een ruiter op komt? En raken ze niet in paniek dat ze "vast" worden gezet?

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:14

Wij longeren eerst altijd zonder, tot dat ze het kennen. En als er iemand op gaat is het wel fijn dat ze het kennen. Meningen zullen er zeker over verdeeld zijn, maar wij doen het altijd zo, en vinden het fijn :D.
Zo ontwikkelen ze idd spieren en worden ze sterker.

Maar er zullen ook zat mensen zijn die het niet doen. Maar op een paard zitten die sterretjes loopt te kijken als je erop zit en niet snapt wat een beetje druk is, hou ik persoonlijk niet van. Niet dat ze gelijk nagevelijk hoeven te lopen absolut niet. En daarbij worden ze doorgereden bij ons en de winter weer stilgezet.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:56

Waarom dat eigenlijk, weer stilzetten?

Bijzetten is wel fijn opzich, maar het is lastig dat je dan niet kan sturen dus als het paard scheef is wordt het vaak nog schever naar 1 kant, vind daarom dubbele longe ideaal.

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:48

Olga88 schreef:
Direct aan het bit zou ik nooit doen. Een bitje moet niet nodig zijn om kracht op te zetten of je paard bij je te houden, maar hier zijn de meningen natuurlijk weer over verdeeld ;), Ik begin ook met halster en bij de minste druk moet er gewoon reactie komen.

Wij zijn overgegaan met bitje erin, maar daaronder een touwhalster waar de longeelijn aangeklikt zit, dus toch wennen aan het bit, maar geen druk erop! Werkt ook heel prima :)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:41

Ils_K schreef:
Wij longeren eerst altijd zonder, tot dat ze het kennen. En als er iemand op gaat is het wel fijn dat ze het kennen. Meningen zullen er zeker over verdeeld zijn, maar wij doen het altijd zo, en vinden het fijn :D.
Zo ontwikkelen ze idd spieren en worden ze sterker.

Maar er zullen ook zat mensen zijn die het niet doen. Maar op een paard zitten die sterretjes loopt te kijken als je erop zit en niet snapt wat een beetje druk is, hou ik persoonlijk niet van. .

Nee, die ken ik ook, dat is ook niet prettig. Mij spreekt dubbele lijnen meer aan maar dan moet je het natuurlijk wel goed doen. Heb het vroeger wel gedaan maar nog niet eerder met een jong paard.

Stil zetten komende winter zat ik ook aan te denken 1) om even wat tijd te geven alles te verwerken en 2) uit praktische overweging. In de winter iedere x op pad moeten met een jong paard waar je nog niet veel mee kan dat is niet handig. En heb er nog 2 lopen die getraind moeten worden en dan kost alles wel veel tijd.