Professor schreef:Verwonderlijk dat u zo traint, de begeleiding van de paarden qua training is toch zeer pimitief in vergelijk met vele andere sporten.
Denk dat het een denkaanstoot is wanneer ik dit naar voren breng.
Een duursport als Eventing daar werkt men wel met PAT en bloedwaardens.
En men heeft daaruit geleerd dat men paarden door goede training los en warmrijden en afbouwen de vermoeidheid grens erg ver kan verleggen, wat een voordeel is niet alleen wat blessures aangaat maar ook positief werkt op de reflexen van het paard en de prestatie.
En vooral de regeneratie na een prestatie is sneller.
Dus minder belastend voor het paard.
Dan nog even over Sven, heb hem eens een wereldpaard aangeboden, helaas twijvelde hij daaraan, wat ik jammer vond, hij was met Daan Nanning wezen kijken. (maar dit is een randbemerking)
Ik ben het deels met u eens, maar mij werd gevraagd hoe ik ze losreed op concours. En dat is iets heel anders dan hoe ik ze thuis train. Daar wordt wel degelijk gewerkt aan lenigheid en uithouding. Mijn paarden train ik zo dat ze bijv allemaal 20 minuten achter elkaar kunnen galloperen zonder moe te worden.
Komt ook bij dat springsport geen duursport is. We praten over 1 minuut in de ring, maximaal 2, dus is het een explosiesport. En dat vraagt weer hele andere training. Interval bijvoorbeeld.