[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:15

Professor schreef:
Verwonderlijk dat u zo traint, de begeleiding van de paarden qua training is toch zeer pimitief in vergelijk met vele andere sporten.
Denk dat het een denkaanstoot is wanneer ik dit naar voren breng.
Een duursport als Eventing daar werkt men wel met PAT en bloedwaardens.
En men heeft daaruit geleerd dat men paarden door goede training los en warmrijden en afbouwen de vermoeidheid grens erg ver kan verleggen, wat een voordeel is niet alleen wat blessures aangaat maar ook positief werkt op de reflexen van het paard en de prestatie.
En vooral de regeneratie na een prestatie is sneller.
Dus minder belastend voor het paard.
Dan nog even over Sven, heb hem eens een wereldpaard aangeboden, helaas twijvelde hij daaraan, wat ik jammer vond, hij was met Daan Nanning wezen kijken. (maar dit is een randbemerking)

Ik ben het deels met u eens, maar mij werd gevraagd hoe ik ze losreed op concours. En dat is iets heel anders dan hoe ik ze thuis train. Daar wordt wel degelijk gewerkt aan lenigheid en uithouding. Mijn paarden train ik zo dat ze bijv allemaal 20 minuten achter elkaar kunnen galloperen zonder moe te worden.
Komt ook bij dat springsport geen duursport is. We praten over 1 minuut in de ring, maximaal 2, dus is het een explosiesport. En dat vraagt weer hele andere training. Interval bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Springert op 14-02-10 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:17

schoentje schreef:
Ruitergevoel, oog voor de sprong, respect voor z'n dier, lef, vechtlust, de wil om te winnen, maar een goede ruiter weet ook wanneer hij en z'n paard het rustigaan moet doen.
Ik denk dat kracht geen vereiste is. kijk naar de amerikaanse amazones.

Paard moet vermogen, voorzichtigheid, een groot hart, vechtlust en een goede gezondheid hebben.

Dit is zoals ik het zie...

Niet alleen Amerikaanse amazones. Momenteel is er ware vloedgolf van amazones die het de mannen heel lastig maken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:20

_likepink_ schreef:
Nog een vraag tussendoor.
Wanneer vind u dat een ruiter alles in huis heeft om het hoger te schopen?
Vind het altijd wel leuk om de verschillende antwoorden van mensen te lezen :)

Eveneens ook het paard.Ben van plan eind dit jaar of in de zomer een nieuw paard te kopen, licht eraan hoe het met de verkoop gaat met de paarden die we nu nog hebben.
Of goeie handelsstallen.
Had gehoord dat M. Kamphuis een fijne handelsstal was.

Het allerbelangrijkste voor een ruiter is of deze een goed oog voor de sprong heeft, en dan krijg je nog die andere die Schoentje opnoemde.
Voor een paard vind ik balans, gezondheid, vermogen, goeie mond, juiste temperament en een goed achterbeen belangrijk.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:21

_likepink_ schreef:
Inderdaad, soms zie je ruiters die meteen paarden met de zweep slaan omdat ze zelf een fout maken.En dat ziet er dan echt niet uit :n Weet niet of er sommige vorig jaar in Assen waren. Maar wat een combinatie daar was :n
Maar naarmate het niveau hoger is zie je het ook niet meer in de ring (gelukkig).
En vooral als je mensen soms ziet die een onervaren 3-4 jarige hebben wat geen balans heeft,en dan al een B parcours rijden...
Maar kan me goed in je woorden vinden :j

Schoentje inderdaad, ook groot gelijk in.

Ben benieuwd of meer mensen antwoor geven :)

Vaak zijn dat de jongere ruiters. Wijsheid komt over het algemeen met de jaren.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:23

Een vraagje over onze voorbereiding. Dochter springt komend weekend eerste B-parcours (EB dus 90 cm)en heeft gisteren een oefenparcours gereden. Helaas hebben we daarbij een fout gemaakt. Parcours stond op ca. 50/60 cm., dit hadden ze ook prima meegesprongen Daarna is het voor haar opgetrokken naar 80/90 maar in één keer. Pony was daardoor verrast, gooide op de 1e hindernis de balk eraf en weigerde bij de 2e (weigert normaal zelden). Daar nog twee keer dat hij bij de 2e erlangs schoot. We hebben toen aan die kant een balk schuin naar beneden gelegd als begrenzing, daarna ging het goed en reden ze de rest achter elkaar door.
Dit was duidelijk een fout in de voorbereiding, het had wat geleidelijker omhoog gemoeten. Nu wil ik met haar nog een keertje springen deze week als voorbereiding. Wat kan ik het beste doen:
1. zoals bij een vorige training werken met twee hindernissen (we hebben geen materiaal in de bak staan dus werken meestal met beperkt aantal om binnen te sjouwen), een steilsprong en een oxer, op elke diagonaal eentje zodat ze in lussen deze enkele keren achter elkaar kan rijden.
2. oefenen met een lijntje van enkele balken/sprongen achjter elkaar omdat dit meer het vertrouwen zou bevorderen.
Pony is ervaren en verdraagzaam, ruiter enige springervaring, geen parcourservaring maar niet geschrokken van het probleem en wel netjes doorgepakt. Kan echter natuurlijk nog wel onzeker zijn in het parcours, daarom vind ik het belangrijk dat ze met een goed gevoel weer gaat starten.
Sorry voor het lange verhaal!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:24

Joolien schreef:
Ik zou zeggen gevoel, rust en doorzettingsvermogen. Maar wat ik er nog aan toe wil voegen, mmoet je ook sterk zijn? Zou dat de reden zijn dat er meer mannen in de springtop rijden??

Nee, ik geloof dat je helemaal niet sterk hoeft te zijn.
Hooguit kan sterk zijn het verschil maken of je een paard op een gewone trens of met een iets sterker bit kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:27

MarcelDufour schreef:
Joolien schreef:
Ik zou zeggen gevoel, rust en doorzettingsvermogen. Maar wat ik er nog aan toe wil voegen, mmoet je ook sterk zijn? Zou dat de reden zijn dat er meer mannen in de springtop rijden??

Nee, ik geloof dat je helemaal niet sterk hoeft te zijn.
Hooguit kan sterk zijn het verschil maken of je een paard op een gewone trens of met een iets sterker bit kan rijden.

Maar zou je dan aan kunnen geven waarom er voornamelijk mannen in de springsport op topniveau rijden?
Inmiddels is het aantal vrouwen veel meer geworden, maar 20 jaar terug was een vrouw in de ring bijzonder...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:29

Martie schreef:
Een vraagje over onze voorbereiding. Dochter springt komend weekend eerste B-parcours (EB dus 90 cm)en heeft gisteren een oefenparcours gereden. Helaas hebben we daarbij een fout gemaakt. Parcours stond op ca. 50/60 cm., dit hadden ze ook prima meegesprongen Daarna is het voor haar opgetrokken naar 80/90 maar in één keer. Pony was daardoor verrast, gooide op de 1e hindernis de balk eraf en weigerde bij de 2e (weigert normaal zelden). Daar nog twee keer dat hij bij de 2e erlangs schoot. We hebben toen aan die kant een balk schuin naar beneden gelegd als begrenzing, daarna ging het goed en reden ze de rest achter elkaar door.
Dit was duidelijk een fout in de voorbereiding, het had wat geleidelijker omhoog gemoeten. Nu wil ik met haar nog een keertje springen deze week als voorbereiding. Wat kan ik het beste doen:
1. zoals bij een vorige training werken met twee hindernissen (we hebben geen materiaal in de bak staan dus werken meestal met beperkt aantal om binnen te sjouwen), een steilsprong en een oxer, op elke diagonaal eentje zodat ze in lussen deze enkele keren achter elkaar kan rijden.
2. oefenen met een lijntje van enkele balken/sprongen achjter elkaar omdat dit meer het vertrouwen zou bevorderen.
Pony is ervaren en verdraagzaam, ruiter enige springervaring, geen parcourservaring maar niet geschrokken van het probleem en wel netjes doorgepakt. Kan echter natuurlijk nog wel onzeker zijn in het parcours, daarom vind ik het belangrijk dat ze met een goed gevoel weer gaat starten.

lange verhaal geeft niks hoor. Wat ik eerst graag weten wil is hoe vaak heeft ze al op concours gesprongen, uw dochter?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:31

Joolien schreef:
Maar zou je dan aan kunnen geven waarom er voornamelijk mannen in de springsport op topniveau rijden?
Inmiddels is het aantal vrouwen veel meer geworden, maar 20 jaar terug was een vrouw in de ring bijzonder...

In de basis zie ke zowat net zoveel meisjes als jongens, maar het lijkt wel als ze ouder worden dat er veel vrouwen verdwijnen. Verkering? Zwanger? Ik heb geen benul. Maar ik geloof dat dit de enige sport is waar vrouwen net zo goed kunnen zijn als mannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:32

MarcelDufour schreef:
Joolien schreef:

In de basis zie ke zowat net zoveel meisjes als jongens, maar het lijkt wel als ze ouder worden dat er veel vrouwen verdwijnen. Verkering? Zwanger? Ik heb geen benul. Maar ik geloof dat dit de enige sport is waar vrouwen net zo goed kunnen zijn als mannen.

Ja ikvind het dus een wonderlijk iets, dat er zoveel mannen in de topsport zitten. Misschien zit ik hier in de verkeerde hoek maar er zijn vrij weinig mannen te vinden op wedstrijd...

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:33

Zo, wat een lang topic zeg. Ben nog niet klaar met lezen, maar wil alvast wel even zeggen dat ik dit een heel leuk initiatief vind en dat het heel interresant is.

*gaat verder met lezen*

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:34

MarcelDufour schreef:
Martie schreef:

lange verhaal geeft niks hoor. Wat ik eerst graag weten wil is hoe vaak heeft ze al op concours gesprongen, uw dochter?

Ze heeft nog vrijwel geen parcourservaring, alleen enkele oefenparcoursen. Afgelopen zomer bij KNHS instructiekamp in Ermelo ook, toen werd ze aangemoedigd het te proberen wanneer ze zin had met de woorden 'als jij durft, springt je pony alles'. Pony heeft wel ervaring.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:39

Martie schreef:
Ze heeft nog vrijwel geen parcourservaring, alleen enkele oefenparcoursen. Afgelopen zomer bij KNHS instructiekamp in Ermelo ook, toen werd ze aangemoedigd het te proberen wanneer ze zin had met de woorden 'als jij durft, springt je pony alles'. Pony heeft wel ervaring.

En gaat ze B bij de paarden of bij de pony's rijden?
Want ik vind, persoonlijk, B best wel behoorlijk om mee te beginnen. Ik weet dat ik mn eerste paar concoursen in de 70/80 cm begonnen ben. B bij de paarden is normaal gesproken 1.00 mtr, en dat is zeer pittig voor iemand die bijna geen ervaring heeft.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:41

Martie schreef:

Dat vind ik een gedurfde uitspraak van de instructeur voor een kind met weinig ervaring. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:42

Simmie schreef:
Martie schreef:

Dat vind ik een gedurfde uitspraak van de instructeur voor een kind met weinig ervaring. :=

Ja het verbaasde mij ook al...
Persoonlijk zou ik het ook te vroeg vinden om officieel te gaan starten. Oefenparcoursen zijn echt aan te raden...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:44

Simmie schreef:
Martie schreef:

Ja, dat zei ik ook al. Het kan goed gaan, maar de kans dat het niet goed gaat is vele malen groter.
Ik zou dat advies in ieder geval nooit gegeven hebben. Bij mij had ze lekker ergens 60/70 of hoogstens 70/80 mogen rijden.
En als ze dat een paar keer goed gedaan had, dan langzaam omhoog. Dan blijft ze ook plezier er in houden. Over het algemeen zijn ze sowieso al nerveus voor hun eerste concours, dus beter op lage hoogte dat overwinnen.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:48

Nee, ze rijdt bij de pony's dus op 90 cm. De pony heeft vroeger zowel bij de paarden als de pony's gesprongen.
Ze rijdt wel geregeld oefeningen, ook af en toe bij de dressuurles en springt met vertrouwen soms 1.00/1.10. Het probleem is alleen dat wij hier het materiaal niet hebben om echte parcoursen op te kunnen zetten. Ze heeft wel enkele keren goed een oefenparcours gereden toen de club dat organiseerde maar dat was tot 80 cm. Ze wil daarom zelf heel graag een keer starten om ervaring op te doen, ze wil proberen netjes rond te rijden, verder nog niets en ze heeft vertrouwen in de pony.
Vinden jullie dit onverantwoord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:49

Martie schreef:
Nee, ze rijdt bij de pony's dus op 90 cm. De pony heeft vroeger zowel bij de paarden als de pony's gesprongen.
Ze rijdt wel geregeld oefeningen, ook af en toe bij de dressuurles en springt met vertrouwen soms 1.00/1.10. Het probleem is alleen dat wij hier het materiaal niet hebben om echte parcoursen op te kunnen zetten. Ze heeft wel enkele keren goed een oefenparcours gereden toen de club dat organiseerde maar dat was tot 80 cm. Ze wil daarom zelf heel graag een keer starten om ervaring op te doen, ze wil proberen netjes rond te rijden, verder nog niets en ze heeft vertrouwen in de pony.

Het gaat niet om de hoogte. Een parcours rijden is heel wat anders dan training. Er wordt vaak gefocust op hoogte maar een parcours rijden vergt vertrouwen en overzicht. Ik vind 90 cm persoonlijk te hoog...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:51

Simmie schreef:
Martie schreef:

Het zou idd beter zijn om met oefenspringen te beginnen en daarin vertrouwen op te bouwen.
De uitspraak ''als jij durft, springt je pony alles" vind ik juist wel goed. Er zit natuurlijk een kern van waarheid in. Op zo'n manier maakt de instructeur op een positieve manier duidelijk waar het probleem zit.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:51

Martie schreef:

Hoe vaak is 'enkele keren, goed gesprongen in een oefenparcours?
Laat ik het zo zeggen, ik zou bij mijn dochter haar een stuk of 5 of 6 keer een oefenparcourtje van 70/80 cm laten springen, en als nou steeds foutloos of hooguit 4 strafpunten heeft, dan mag ze van mij 90cm rijden, maar absoluut niet voor die tijd.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:53

schoentje schreef:
simmie schreef:

Het zou idd beter zijn om met oefenspringen te beginnen en daarin vertrouwen op te bouwen.
De uitspraak ''als jij durft, springt je pony alles" vind ik juist wel goed. Er zit natuurlijk een kern van waarheid in. Op zo'n manier maakt de instructeur op een positieve manier duidelijk waar het probleem zit.

Ja, en vooral vind ik dat de mogelijkheid om zo juist vertrouwen te verliezen, groter is. En wij weten hoe het met vertrouwen zit. Duurt een tijd voor je het hebt, en in 2 minuten kan je het kwijt zijn.

Marcel aan Schoentje schreef:
P.S. en jij was een maniak op de pony's!! hahahaha

Sim

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:56

Dat bedoel ik. Met de de uitspraak is op zich niet zo veel mis, maar wel het moment (niveau/ervaring van de amazone) van de uitspraak.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:59

Simmie schreef:
Dat bedoel ik. Met de de uitspraak is op zich niet zo veel mis, maar wel het moment (niveau/ervaring van de amazone) van de uitspraak.

Kinderen over het algemeen denken al gauw dat ze alles aan kunnen. Ze moeten vaker afgestopt worden dan gepushed.
Ik liet mijn dochter toen ze 10 was wel eens een steil springen van 1.30mtr, maar altijd met een stuk of 5 paaltjes er voor en op een van mijn paarden die al Grote Prijs liepen, dus het paste altijd.
Maar die zei ook gelijk; Geef mij een goed paard en ik rij zo een 1.30 foutloos. En die drol reed nog maar parcourtjes van 1.00 mtr toen!

Springert

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:09

We hadden het toch over vrouwen in de springsport?
Nathalie v/d Mei wint net de Grote Prijs van Zuid-Laren!
Knap hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:24

MarcelDufour schreef:
We hadden het toch over vrouwen in de springsport?
Nathalie v/d Mei wint net de Grote Prijs van Zuid-Laren!
Knap hoor.

Tof, goede amazone vind ik dat!