[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:25

Ik kraak nooit iemand af, ik geef pittig commentaar, en altijd tips. En ik zal ook altijd je postieve punten noemen :)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:29

Yamcha schreef:
Ik kraak nooit iemand af, ik geef pittig commentaar, en altijd tips. En ik zal ook altijd je postieve punten noemen :)

Haha oké kan het heus proberen. Weet zelf ook wel dat ik niet perfect rijd. Het paard kan wel aan de teugel maar ik denk dat ik niet consequent genoeg ben. Ook niet de juiste hulpen geef. Misschien zit ik wel helemaal verkeerd. Moet ik wel iemand hebben die wilt filmen natuurlijk. Dus kan nog wel even gaan duren denk ik ;S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:31

Geeft niks. Ik zit nog langer dan vandaag op Bokt.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:36

misschien druk ik me wel volledig verkeerd uit.

ik rijdt nog een andere merrie, die vroeger veel te zwaar op de voorhand gereden werd en dus ook over de hals liep.
haar heb ik beter aan het been gemaakt, waardoor ze dus voorwaards is, en goed buigt in de wendingen. deze merrie zoekt nu uit zichzelf mijn hand op, zonder dat ik ook maar een moment hard moet zijn. mijn been eraan, en ze is onder me.

maar bij deze merrie lukt dit niet, zij werd gereden door een ruiter die haar snelle tempo niet kon volgen, en dus maar bleef zeulen in haar mond, ontdanks het feit dat zij al ontspannen was.
met als gevolg dat zij uit zichzelf niet meer de ruiterhand durft opzoeken en ook niet meer durft ontspannen
als ik ze met nekrope rijdt, is ze de rust zelve, tuurlijk heeft ze een snelle draf, maar die kan ik perfect volgen, ik kan ze dan ook volledig op mijn zit terug rijden ed

nu ik met deze techniek begonnen ben, heb ik een volledig ander paard onder me.

de eerste paar keren vroeg ik ze in halt en stap bij me dmv wat teugeldruk, en mijn been eraan. toen ontspande ze gelijk, en reageerde ik daarop door zeer licht te zijn in mijn handen.
nu, 3 sessies later, zoekt zij in halt en stap volledig zelf mijn hand op vanaf het moment ik er mijn been aanleg. ik heb haar dus duidelijk gemaakt dat het zeer aangenaam is om zo te lopen, en dat ik niet ga lopen trekken in haar mond als zij ontspant, wat haar vorige ruiter wel deed. zelfs bij het afstappen, wanneer ik dus nx doe buiten mijn teugels op maat houden blijft zij ontspannen staan.
in halt en stap is teugeldruk dus zelfs al helemaal niet meer nodig, enkel mijn been eraan.

als ze in stap aan de teugel is, en ik haar bij het aandraven in deze houding kan houden, gaat ze ook niet rennen. en is er gewoon een actieve draf met een ontspannen rug. als ik ze dan kwijtraak doordat ik ze niet genoeg voorwaards hou, gooit ze haar hoofd omhoog en begint te rennen, tot galloperens toe als ik ze niet tegenhoudt.

het lukt ook niet altijd ze bij me te houden tijdens de overgang, en dat ligt dus grotendeels aan mij, daar moet ik zelf aan mijn houding werken en op mijn handen letten.

als ik met zeer lange teugel aandraaf is zij zelf ook rustig, maar van zodra ik mijn teugels op maat neem met een licht contact, gaat ze rennen, precies of ze is doodsbang van iets. haar hoofd omhoog en rug weggedrukt ed, en als ik er dan mijn benen aanleg zonger iets trenger te worden, schiet ze er als een speer vandoor.
nu heb ik ze in de draf, enkele keren bij me gevraagd dmv iets meer teugeldruk, en van zodra zij ontspande, ben ik echt heel licht geworden.

daar heb ik vandaag een kwartiertje op geoefend, vanuit het rennerige iets meer teugeldruk, naar de ontspanning toe,
en naar het einde toe ging zij al veel minder rennen als ik gewoon licht contact had zonder dat zij aan de teugel was.

zij vertrouwt mijn handen dus niet in de draf, maar ik moet ze toch kunnen tonen dat deze wel te vertrouwen zijn voordat ze ze ook effectief gaat vertrouwen?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:19

@ Yamcha: :D _/-\o_

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:37

boku schreef:
misschien druk ik me wel volledig verkeerd uit.
[knip]
zij vertrouwt mijn handen dus niet in de draf, maar ik moet ze toch kunnen tonen dat deze wel te vertrouwen zijn voordat ze ze ook effectief gaat vertrouwen?

ik begrijp niet helemaal wat je wilt bereiken met jezelf opnieuw "uit te drukken".
Wat wil je horen/lezen dan van mij/ons?

Je kunt tonen dat je te vertrouwen bent door aan je fouten te werken. Zoals jezelf al aangeeft, je handen en houding en dat zijn precies de belangrijkste dingen die ervoor zorgen dat het paard je hand wíl en kan volgen (of juist niet wil/kan volgen ;) ).

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:39

Bovendien: hoe weet je dat het niet aannemen en volgen van de hand het gevolg is van een eerder opgedane ervaring van het paard bij een andere ruiter? Sluit je niet daarmee een eigen rijkunstige fout (wellicht ten onrechte) al uit?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:42

gummie schreef:
Bovendien: hoe weet je dat het niet aannemen en volgen van de hand het gevolg is van een eerder opgedane ervaring van het paard bij een andere ruiter? Sluit je niet daarmee een eigen rijkunstige fout (wellicht ten onrechte) al uit?

Dit gebeurd idd heel vaak.
De meer sensibele paarden reageren wel, terwijl een hoop paarden niet (heftig) reageren op de fouten van de ruiter.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:46

Boku schreef: "zij werd gereden door een ruiter die haar snelle tempo niet kon volgen, en dus maar bleef zeulen in haar mond, ontdanks het feit dat zij al ontspannen was. Met als gevolg dat zij uit zichzelf niet meer de ruiterhand durft opzoeken en ook niet meer durft ontspannen". Dus Boku stelt dat dat de oorzaak is van het niet pzoeken van de hand. Als je die conclusie al getrokken hebt, zul je het niet bij je eige rijkunsten neerleggen. En ik denk dat dat soms, of wellicht vaak, ten onrechte is.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:04

tuurlijk weet ik maar al te best dat ik fouten maak, iedereen maakt fouten, en natuurlijk werk ik daar vollop aan. anders had ik geen instructrice genomen toch?
maar als deze merrie zelfs bij de instructrice pas nageeflijk wordt als daarom gevraagd wordt (in draf), en niet uit zichzelf, maar daarna wel prachtig de hand blijft volgen.
denk ik dat er toch wel een probleempje is bij het vertrouwen van het paard.

ik spreek hier over een ongelofelijk gevoelig paard, die, toen we haar pas hadden, ons absoluut niet vertrouwde, wegliep op de weide, de trailer niet indurfde, tijdens het borstelen nooit stilstond, problemen had met de tanden, en in de stal nooit rustig kon zijn.
al de bovenstaande problemen zijn nu al van de baan, en haar lieve eerlijke karakter is helemaal naar boven gekomen.
ook in de stap zoekt zij volledig zelf de hand op bij het aanleggen van mijn been. (wat het gevolg is van de eerste keren lichte weerstand te bieden, nu hoeft dit zelfs niet meer)
maar de eerste keren draf is vaak een gespannen race, hoogstwaarschijnlijk door haar wantrouwen, in combinatie met mijn rijvaardigheid.

als ik mij volledig focus op mijn zit en houding, en haar op normaal tempo kan brengen met mijn zit, in combinatie met een drijvend been, gevolgd door een iets weerstandbiedende hand, wordt zij nageeflijk en volledig ontspannen.

goed ja, ik wou enkel zeggen dat een weerstandbiedende hand naar mijn ervaring niet iets slechts is, en het paard kan motiveren om de ruiterhand zelf op te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:10

Klopt, van sensibele paarden krijg je heel veel terug, dat zijn heel goede spiegels. Het zal je trouwens verbazen hoe snel het rijden beter gaat als je correct gaat rijden.

Kijk maar:

Afbeelding

Afbeelding

Deze merrie had absoluut geen vertrouwen in de ruiterhand, en wilde absoluut haar kaak en nek niet ontspannen. Toch is de tweede foto 20 minuten erna genomen........

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:20

met een ander bit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:21

:roll:

Ja, met een ander bit. Mijn hemel......

Punt is dat het kán. Dat je dus niet de schuld kunt geven aan de vorige ruiter. En als je niet verd*md netjes rijdt, krijg je een paard niet correct nageeflijk zónder valse knik. Ook niet met een ander bit.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:24

na 20 minuten rijden ontspant mijn merrie ook hoor, zonder een zwaarder bit.
en als ik zo naar voren val als op die eerste foto, spant mijn merrie zich ook op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:25

Ik geef het op.

Duidelijk geval van het niet wíllen snappen.
Jij geeft de schuld aan de vorige ruiter. Ik bewijs je dat dat volkomen onterecht is, omdat deze dame het binnen 20 minuten voor elkaar krijgt op een eerlijke manier, zonder geruk en gepluk, met een bit dat het paard idd iets fijner vindt.
Vervolgens zeg jij dat jij dat ook kunt. Sorry, maar dan heb je toch geen probleem??? Overigens geloof ik helemaal niet dat jij dat kunt, en zeker niet op de ruk en pluk manier die je net hebt geleerd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-11-11 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:30

neen, jij bent gewoon een overduidelijk geval van niet willen luisteren/lezen

ik zeg toch ook zelf dat ik fouten maak, ik heb nooit het tegendeel beweerd. net zoals jij ook fouten maakt ;-)
is dat wat je wil horen? ik ben geen perfecte ruiter? tuurlijk ben ik dat niet! niemand is dat.

als mijn paard tijdens ontspanning plots terug opspant, weet ik maar al te goed dat ik ergens iets verkeerd doe. en als mijn paard absoluut niet wil ontspannen, is de kans nog veeel groter dat ik iets verkeerd doe.
maar als mijn paard wel wil ontspannen met even een weerstandbiedende teugel, en dan bij licht contact ook ontspannen blijft zolang ik haar goed voorwaards hou, wat wil ik dan volgens jou niet snappen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:32

Ongeveer mijn hele verhaal, in een stuk of 10 posts?

Je snapt niet wat een voorwaarts paard is, je begrijpt het principe van de weerstandbiedende hand helemaal niet, je hebt geen idee van wat van achter naar voren is, je hebt geen benul van hoe paardrijden werkt, je geeft de schuld aan de vorige ruiter, waarop ik je bewijs dat het toch echt wel aan jezelf ligt, nee, een ander bit. En dan zeg je dat je dit zelf ook wel kunt.

Hou maar op, dan, dan wil je het toch gewoon niet snappen?

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:36

jou verhaal is, dat mijn paard niet swingend is, niet loslaat, en niet voorwaards is
en dat ik een zeer slechte ruiter ben. dat ik haar doe wijken voor de teugel, haar zo in een bepaalde houding dwing waarin ze zich vastmaakt.

terwijl ze sinds ik haar weer "aan de teugel" heb, juist héél los en actief is.
ik heb die benen nog nooit zo mooi weten gaan in de galop, met een achterhand die prachtig onder de massa komt, nog nooit buigde ze zo mooi om mijn been heen, en nog nooit was ze zo licht in de mond.

ik heb toch nooit gezegd dat ik ze niet voorwaards rij? dat ik er mijn been niet aanhou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:40

Jij wilt toch weten of het goed is wat je doet, dat was je vraag toch?

Ik leg je op iedere mogelijke manier uit dat die manier niet goed is, omdat het van voor naar achter is, en je blijft er tegenin gaan. Imo wil je dan geen antwoord op je vraag, je wil gewoon horen dat je het geweldig doet. Nou, dan kun je bij mij werkelijk op je kop gaan staan, ik vind het niet de goede manier.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:43

en jij wil gewoon horen dat je altijd in alles gelijk hebt, maar dat heb je gewoon niet!
want je begrijpt mij niet!
je hebt je een verkeerd beeld gevormd van hoe ik rij.
als mijn paard met een licht contact en voorwaardse druk vanuit de benen prachtig nageeft en ontspant. dan is dat volgens jou van voor naar achter?

jij denkt dat ik constact aan die teugels loop te zeulen, maar dat is helemaal niet zo :s

kijk yamcha, ik kom helemaal gek van jouw betweterigheid over alles. je bent niet de allerbeste topruiter. en je luistert al helemaal niet naar wat anderen zeggen. jij hebt je eigen mening, die misschien niet helemaal correct is, en voor al de rest sta je absoluut niet open.

het enige wat ik wou zeggen is dat even een weerstandbiedende hand, in combinatie van een voorwaards paard dat aan het been is, het paard kan motiveren om later uit zichzelf de hand op te zoeken, zonder enige teugeldruk of whatever, maar enkel door licht contact en goede voorwaardse hulpen.

jij bent daar absoluut niet mee akkoord want je vindt dat je zo het paard van voor naar achter rijdt, terwijl ik toch duidelijk aangeef het paard voorwaards te rijden?
terwijl ik toch duidelijk aangeef dat het paard na de weerstandbiedende hand enkele keren toe te passen, volledig uit zichzelf de ruiterhand op zoek?
terwijl ik duidelijk aangeef dat het paard niet in een valse knik loopt en ontspannen is?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:59

@ Boku: je gaf in jouw post aan dat: "ik moest mijn been er meer aanleggen, en zwaarder zijn in mijn handen tot ze knikte".

De clou is dat een paard zwaarder in de hand wordt, niet dat jouw hand zwaarder moet worden. Jouw hand moet ten alle tijden soepel blijven, de weerstand komt niet vanuit jouw hand, maar vanuit jouw paard. Misschien denken we hetzelfde, maar formuleer jij het anders... Wellicht dat daar de misinterpretatie vandaan komt? Want als je het formuleert als zwaarder worden in je hand tot het paard knikt, dan kan je dat opvatten als trekken of hard worden in de hand. Maar misschien formuleer ik het nu ook niet helder zoals ik bedoel :)

Overigens is de beschrijving van (gebrek aan) bespiering van jouw paard wel logisch in combinatie met het verhaal van rug wegdrukken, etc. Als het paard die spieren nog moet ontwikkelen, is het logisch dat het wat tijd kost voordat het allemaal soepel gaat. Op een bepaalde manier lopen kost kracht, daarvoor wordt een beroep gedaan op bepaalde spieren. Als je spieren aanspreekt die voorheen nooit aan het werk hoefden, zal dat energie en kracht van het paard kosten.

Ps. twee belangrijke dingen die ik heb geleerd....: nooit meer drijven dan je van voren kunt "verwerken" en als je paard loperig is, is de kans groot dat ie niet aan je been is. Maar da's mijn ervaring.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:48

eindelijk iemand die me begrijpt! ^^
tuurlijk ga ik niet in mijn paard haar mond gaan hangen, daarom hang ik er ook een dubbelgebroken watertrensje in, en niet een pessoabit zoals ze dat gewent was op die internationale springwedstrijden voor ze helemaal kapotgereden was.
ik weet dat ze loperig is door verkeerd rijden, door de vorige ruiter, maar zeker en vast ook door mij! daarom neem ik een instructrice, omdat ik aan mijn fouten wil werken, en het voor mijn paard zo aangenaam mogelijk wil maken. en nu ben ik dus ook bezig met ze beter aan het been te maken, wat al enorm zijn vruchten heeft afgeworpen.

ik heb het inderdaad wat verkeerd geformuleerd.
ik ga helemaal niet trekken tot mijn paard geen andere mogelijk meer heeft dan te knikken en dus in een valse onaangename krul te lopen, dat doe ik helemaal niet, dat heb ik nooit gedaan, en dat zal ik ook nooit doen.

misschien moet ik het meer beschrijven als, ik drijf mijn paard naar mijn hand toe, zodat er iets meer weerstand ontstaat, zo gaat mijn paard ontspannen nageven, en volgt er een licht en soepel contact?

en tuurlijk gaat het nog lang niet perfect, is mijn zit in draf nog niet optimaal, en is haar ruggebruik nog niet zoals het in de boekjes omschreven staat.
maar iets wat zolang verkeerd ging, terug rechtzetten kost tijd. zeker met haar zwakke bespiering dus.
en geloof het of niet, maar na een weekje hier op te werken, is er toch al verandering op te merken in haar rug en hals.
de hals wordt stilletjesaan steviger, en is niet meer zo'n platte slappe pap bovenaan. en gisteren toonde ze mij een galop die ik van haar zelfs nooit had durven verwachten

en ik weet perfect waar mijn fout lag waardoor ze dus niet meer aan het been is. en met behulp van een instructrice werken we daar nu samen op.
vandaag heb ik gewoon met haar een uur gestapt, voorwaards, schakelen, terugnemen, figuren, vierkant halthouden, noem maar op, ..
met de nadruk op de voorwaardse drang, en de buiging aan het been. en ik had een zeer aangenaam paard onder m'n kont waar terug knopjes op stonden.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:58

Boku
Heb je misschien filmpjes/foto's van je rijden???
Soms kan dat veel duidelijkheid geven!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:40

Boku: ik geloof dat jij je aangevallen voelt, ook door mij.
Dit wil ik even rechtzetten.
Ik geloof niet dat jij zit te trekken etc, alleen geloof ik wel dat jij een andere manier gebruikt dan ik.
Ik gebruik niet "jouw" manier omdat dat volgens mij ten koste gaat van de soepelheid van het paard. Wel weet ik dat je er met "jouw" manier er ook kunt komen.

Jij kwam met een vraag en die heb ik geprobeerd te beantwoorden. Mocht je nog vragen hebben, wil ik mijn best wel weer doen om ze te beantwoorden.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:07

boku schreef:
na 20 minuten rijden ontspant mijn merrie ook hoor, zonder een zwaarder bit.
en als ik zo naar voren val als op die eerste foto, spant mijn merrie zich ook op.

Ze valt niet naar voren, ze zit op een verlichte manier (niet verwarren met verlichte zit). Als hhet paard nog niet ver in de opleiding is, moet je ook zo zitten.

Ik denk dat je het toch niet helemaal goed doet. Het kan misschien goed voelen, maar het is idd. wijken voor druk. Het voelt wel heel licht, maar dat komt omdat je paard dus eigenlijk probeert om weg te gaan van die druk.