boku schreef:leg me dan eens uit hoe je een paard van achter naar voor rijdt, die uit zichzelf al zeer rennerig is in de draf. als ik ze vooraan niet opvang, zit ze binnen de kortste keren in de galop, en dat willen we niet bij het losrijden, zonder dat ik mijn buitenbeen eraan leg.
tuurlijk moet ik mijn paard in de stap en galop zeer voorwaards houden, dat werd mij ook verteld en dan zoekt zij mijn hand op, maar in de draf is zij uit zichzelf al zoo ongelofelijk voorwaards dat ik ze wel moet opvangen vooraan.
vandaag paste ik de techniek die mij aangeleerd werd opnieuw toe, en alweer had ik een zeer aangenaam paard, die los was in haar lichaam en ook in de galop veel impuls vertoonde, mooi bij mij bleef, en niet als een blok door de piste ging, ik voelde als het ware elk been de grond raken, ze was los in de hals en in de rug, en ook een wissel was geen enkel probleem meer.
als ik ze enkel voorwaards rijdt, en niet iets zwaarder wordt in de hand komt ze wel omlaag, maar enkel in de hals, en ontspant ze niet in de rest van haar lichaam..
dus, als dit zo verkeerd is, leg me dan eens in duidelijke puntjes uit, hoe ik een rennerig paard in de draf aan de teugel krijg, zonder druk te moeten zetten (tegenhouden) en toch nog voorwaards drijven?
[RT-D] Eerst theorie, dan praktijk?
Toch praktisch af en toe. Ken je begrippen, ken je theorie. Er zit een verschil tussen voorwaarts en rennerig. Jouw paard vlucht, maar luistert zij ook naar je been als je been geeft? Als je wilt schakelen in een gang, en je vraagt dmv je kruis aantrekken en je been aanleggen om actiever te worden, voel je dan ook dat zij zich meer gaat dragen? Is de buiging in de gewrichten groter?
Dat is een voorwaarts paard.
Dat is dus heel iets anders dan een rennerig paard. Een paard dat voorwaarts is en aan de hulpen staat, vlucht niet, maar concentreert zich op de ruiter, is werkwillig en alert.
Waarom jouw paard niet loslaat in de rug weet ik niet. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zit jij het paard in de weg, met een niet correcte zit, waarmee je de energie van achter naar voor belemmert, en de flow onderbroken wordt. Dat drukt zij haar rug weg, en zal niet ontspannen in kaak en nek. Wat dus imo een heel nuttige tip is, is zitles nemen, zodat je zó leert zitten dat je je paard niet in de weg zit. De kans is dan vrij groot, dat je paard zelf meer gaat swingen, actiever en voorwaartser wordt. Dat is namelijk waar je begint met het aan de teugel rijden. Dat begint niet bij je handen.
Jouw schouders, armen, ellebogen en polsen moeten los zijn, en wel zo los, dat jij moeiteloos slagroom stijf kunt kloppen zonder dat je spierbijn krijgt in je armen of je schouders of nek. Dan kan je hand met de mond meegaan en nageven. En als ze zover bent, is de kans best heel groot dat je paard nageeflijk wordt en je hand opzoekt, de onderkaak tegen het bit legt, en pas dan mag jij iets weerstand geven, en tot die tijd hebben jouw handen niets te doen.