[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 01:58

jentelovekim schreef:
Vraag.
Ik kan op Sil niet aan de teugel rijden, en ik wil dat wel heel graag :)

zo kunnen we je niet helpen,heb je niet meer info?
Of...lees dit topic toch maar ff door! :j
Als je dat gedaan hebt kun je opnieuw vragen stellen.
(al is dat waarschijnlijk dan niet meer nodig)

gummie

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:12

Er zijn ook legio boeken geschreven over de beginselen van het paardrijden..... Wellicht is het een idee om eerst die theorie aan te schaffen, alvorens iets in de praktijk te willen toepassen :)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:37

Het allerbeste is om gewoon goed les te krijgen.
En dus NIET van iemand die zegt kneepjes te geven(zagen in de mond)
om het paard naar beneden te krijgen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:26

loveidefix schreef:
Zijn rug en hals. Ik doe veel aan voltes, stelling vragen op recht stukken en overgangen rijden.
Ik merk aan hem wel dat het werkt, want aan het begin heeft hij nog moeite om lekker door te buigen
in een volte, en na gewoon veel voltes, overgangen enz word dat steeds makkelijker en word hij toch
ook wat nagefelijker :) Ik heb mij net even ingelezen over recht richten, maar aangezien ik hier echt geen verstand
van heb komt het voor mij op hetzelfde neer als gewoon proberen te zorgen dat je paard met zijn achterhand recht
achter de voorhand loopt of andersom :o

Bedenk goed dat je begint met warmrijden, voor je hem gaat "losmaken".
Pas ook op dat je hem met het buigen niet scheef trekt.
Zeker met stelling vragen, terwijl deze niet goed nageeft, heb je en grote kans dat hij gaat kantelen met z'n hoofd. Bedenk ook dat overgangen heel zwaar zijn voor een paard (juist ook de overgang naar halthouden) en tevens moeilijk voor de ruiter om dit GOED uit te voeren. Schakelen kost minder moeite en geeft vaak nog beter resultaat.
Met rechtrichten zet je de voorhand voor de achterhand.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:27

gummie schreef:
Er zijn ook legio boeken geschreven over de beginselen van het paardrijden..... Wellicht is het een idee om eerst die theorie aan te schaffen, alvorens iets in de praktijk te willen toepassen :)

Dat is net zoiets als eerst de gebruiksaanwijzing lezen voor het gebruik van je nieuwe spullen en dat doet ook niemand _O-

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:30

totdat ze tegen een probleem aanlopen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:36

superwoman schreef:
gummie schreef:

Dat is net zoiets als eerst de gebruiksaanwijzing lezen voor het gebruik van je nieuwe spullen en dat doet ook niemand _O-

Dat is dan behoorlijk stom, want daarmee kun je heel wat schade aanrichten. Dat geldt voor paarden ook. Maar kennelijk is een nieuwe Senseo belangrijker dan hun paard voor veel mensen, want paard na paard wordt stukgereden........
En dat is gewoon omdat ze het verdommen om iets over het paard te leren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:44

Ik schrik ervan dat mensen het belang van het binnenachterbeen niet eens kennen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:35

Yamcha schreef:
Dat is dan behoorlijk stom, want daarmee kun je heel wat schade aanrichten. Dat geldt voor paarden ook. Maar kennelijk is een nieuwe Senseo belangrijker dan hun paard voor veel mensen, want paard na paard wordt stukgereden........
En dat is gewoon omdat ze het verdommen om iets over het paard te leren.

:j
en dan krijg je ook de "probleempaarden"

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:46

Heb al sinds augustus les op mijn pony. Alleen die van mij is heel moeilijk. We rijden haar aan de teugel op het been en iets meer druk op de teugel die ze meer vast pakt. De andere teugel word van de hals afgehouden zodat het bit op zijn plaats blijft en het niet vervelend in de mond word. Nou mijn instructrice ging erop. Ze rijd al 20 jaar dus weet wat ze doet. Eerst netjes los rijden etc en veel met de benen werken. Maarja mijn pony trekt de trukkedoos open en probeert alles tegen te werken en maakt zich sterk. Maar na een uur gaf ze over en was ze makkelijk op het been naar beneden te rijden, teugels alleen contact houden en ze rijd gewoon ontspannen. Nu heb ik een halsverlenger van mijn intructrice gekregen als hulpmiddel. Deze hangt gewoon los dus is niet strak gezet. Ik werk haar zelf met mijn benen naar beneden en iets druk op de teugels. Wanneer ze te ver omhoog komt gaat de halsverlenger pas werken. Kan ik nog iets veranderen? Ik trek niet aan de teugels werk dus gewoon met me benen. Lichte druk op de teugels dat is alles en de halsverlenger als hulpmiddel omdat het een doorzetter is en niet opgeeft helpt dit na 1 keer al goed. We willen hem 3 weken gebruiken en daarna zonder.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:50

Instructrice de laan uitsturen! Iemand die een uur gaat martelen om een paard 'aan de teugel te rijden' die jou zegt druk te zetten op de hand waar het paard druk geeft, en die ook nog eens een halsverlenger aanreikt is echt een prutser, sorry.

Maak eens een filmpje als je rijdt, daar kunnen we al meer mee dan wat je opschrijft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:21

Ik vraag me ook af wat die pony dan allemaal deed, want een uur tobben is niet "normaal".
Hoe bedoel je, dat rijden met je benen?
Sterk maken is meestal(!) toch een reactie op de kracht die de ruiter gebruikt of heeft gebruikt.
Halsverlenger ben ik niet op tegen, mits dit dus zoals aangegeven een tijdelijke hulp is VOOR DE ruiter.

HoezoJuliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:37

ik heb ook een halsverlenger in gebruik, maar ik ga er mee stoppen!
ik kan je vertellen dat dit helemaal niks uitmaakt en je pony er eigenlijk alleen maar harder van wordt in de mond.
mijn pony reageert op het moment eigenlijk nergens meer op dus ga ik gewoon vanaf het begin rijden, eerst lekker die overgangen enz. ontspannen erin en dan komt die nageeflijkheid vanzelf wel!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:18

HoezoJuliaaa schreef:
ik heb ook een halsverlenger in gebruik, maar ik ga er mee stoppen!
ik kan je vertellen dat dit helemaal niks uitmaakt en je pony er eigenlijk alleen maar harder van wordt in de mond.
mijn pony reageert op het moment eigenlijk nergens meer op dus ga ik gewoon vanaf het begin rijden, eerst lekker die overgangen enz. ontspannen erin en dan komt die nageeflijkheid vanzelf wel!

je heb goed gebruik van de halsverlenger en geen goed gebruik van de halsverlenger en dat laatste is bij jouw het geval.
Pony zou er nooit hard van in de mond moeten kúnnen worden.
Hopelijk gaat het snel beter :j

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 03:40

oke nu begrijp ik er echt helemaal niks meer van.

tot vorige week reed ik mijn paard altijd met vrij lange teugel, en goed voorwaards, en toen kwam ze vanzelf omlaag
nu kwam er een instructrice en die wist me te vertellen dat mijn paard de hals buigt, maar haar rug niet gebruikt, en dus eigenlijk niet aan de teugel is.
en daar heeft ze vast wel gelijk in want mijn paard heeft zeer zwakke rug- en halsbespiering.
ook komt mijn paard in de draf heel erg met haar hoofd omhoog en drukt ze haar rug hard weg, en wil ze zo snel mogelijk in gallop, ze wordt dus echt heel rennerig in draf. (daarom liet ik dus de instructice komen(nationaal dressuurruiter))
in gallop gaat ze vrij snel en loopt ze vrij laag en lang.
en toch zit ze vrij vast op haar rechterkant, ondanks dat ik haar niet in gedwongen houdingen reed, haar goed voorwaards reed, en veel figuren reed.
in de draf kon ik haar natuurlijk niet zelf voorwaards rijden, aangezien ze het zelf al op een lopen zette, was het vooral haar tegenhouden.

zij deed me halthouden, ik moest mijn been er meer aanleggen, en zwaarder zijn in mijn handen tot ze knikte, en dan ook zelf nageven door m'n vingers wat losser te houden. enja, niet lang, en ze knikte, ging wat kauwen op het bit, en was zeer licht in de mond.
vanuit die houding moest ik in stap gaan
en ook in stap, goed de benen eraan, zwaardere handen als ze haar hoofd omhoog stak, en lichtere handen als ze omlaag ging.
(allemaal zonder spelen of knijpen oid)
naar mijn gevoel ging dit vrij goed, ik moet natuurlijk nog veel oefenen ed, maar ik kreeg veel reactie van mijn paard en ze was licht in de mond. ook ging ze zich op rechts minder hol maken.

in draf hebben we het nog steeds vrij moeilijk. mijn instructrice gaf me de tips enkel aan te draven als ze in stap volledig aan de teugel was, en zwaarder te worden met mijn handen tijdens de overgang naar draf, zodat ze haar hoofd niet omhoog gooit.
na enkele keren te proberen begon dit ook al vrij goed te gaan
en van zodra mijn paard toch weer haar hoofd omhoog gooide en er dus geen houden meer aan was, moest ik terug op stap, en opnieuw.
de dag erna kruip ik opnieuw op mijn paardje, en is ze veel aangenamer te rijden, veel beter aan het been, en komt al bijna uit zichzelf naar omlaag in halt en stap gewoon door lichte gelijkmatige teugeldruk en miujn benen eraan te houden.
een valse knik? absoluut niet, ik maak mijn teugels iets langer en braaf zoekt zij mijn hand op.

nu zijn hier mensen die dit de goede manier vinden onder het principe van een weerstandbiedende teugel. en nu vond ik zelf toch ook wel dat dit veel aangenamer rijden was, en ook mijn paard begon regelmatiger te proesten en voelde zeer ontspannen aan (en nu zag ik ook eindelijk eens die bovenste halsspier van mijn paard verschijnen)

en nu zijn er mensen die beweren dat als je goed voorwaards rijdt en licht bent in de mond, je paard uit zichzelf je hand opzoekt. nu geloof het of niet, deze manier werkt absoluut niet bij mijn paard. nu mag ik nog uren rondtobben in draf, zij komt nooit uit zichzelf omlaag, tenzij ik haar echt superlange teugel geef, en dan eigenlijk niet meer kan remmen of sturen. (tuurlijk kan ik remmen met mijn zit, maar eenmaal dit paardje begint te rennen, kun je ze enkel nog stoppen met je handen) met het risico dat ze plots uitzichzelf wil versnellen en in de gallop gaat of zelfs op een hindernis afloopt (wat op zich niet gevaarlijk is met een 1m40 internationaal paardje, maar meestal toch niet echt de bedoeling is)

zijn de grote vooruitgangen die ik afgelopen weekend geboekt heb, nu volledig door verkeerd handelen, en dwing ik mijn paard in een houding waaraan ik ze kapot zal rijden? (want die indruk krijg ik na het lezen van dit topic)
of is deze manier van rijden dan toch de juiste?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:36

boku schreef:
en nu zijn er mensen die beweren dat als je goed voorwaards rijdt en licht bent in de mond, je paard uit zichzelf je hand opzoekt. nu geloof het of niet, deze manier werkt absoluut niet bij mijn paard.

Ik zeg dat :D
Sommige paarden doen het niet omdat ze het vertrouwen in de ruiterhand kwijt zijn en andere doen het niet omdat de ruiter onbewust toch veel tegenwerkt waardoor het paard de ruiterhand niet kán volgen.

Met jonge paarden gaat het imo altijd vanzelf. De weerstand biedende hand gebruik ik ook deels, maar dat is voor mij niet de basis. De basis begint van achter, dus een paard wat goed aan het been is en de achterhand goed ver onder de buik brengt.
Het correct weestand bieden is best lastig, omdat je moet oppassen dat je niet per ongeluk aan het remmen bent.Daarom is dat niet mijn manier om "het aan de teugel" te leren aan de ruiter. Zoals gezegd hebben (bijna alle) ruiters nog moeite met onbedoelde (tegenstrijdige/tegenwerkende) hulpen en daar moet je (eerst) aan (blijven) werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:59

Boku: ik ben van mening dat je op die manier het paard leert wijken voor de druk in de mond. Punt is ook dat je met druk zetten op die mond de rug en het lendengebied niet los krijgt, je krijgt er geen swingend paard van. En dát is waar het begint. Het begint bij een voorwaarts paard, dat aan het been is. Met een ruiter die het paard niet in de weg zit, gaat het paard dan de rug loslaten, swingen in het lijf, het paard zoekt de ruiterhand op, en door de voorwaartse drang, die door de ruiter ook gewaarborgd wordt, en niet tegen wordt gehouden, legt het paard de onderkaak tegen het bit, en dán biedt de ruiterhand iets weerstand (dat is ook wat er wordt bedoeld met opvangen in de hand), en dan komt het paard aan de teugel.
Dat is ook de reden dat je het paard aan de teugel wilt rijden, niet om het krulletje an sich, dat is irrelevant, maar om wat er in de rest van dat lijf gebeurt. En daar werk je eerst aan als het goed is. Met wat je nu hebt geleerd, rijd je imo van voor naar achter, en daar krijg je nooit een swingend, los en blij paard mee. Ik ben het dus volledig met superwoman eens :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:44

Yamcha schreef:
en dán biedt de ruiterhand iets weerstand (dat is ook wat er wordt bedoeld met opvangen in de hand)

ohh, zo goed uitgelegd (net als de rest) _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:01

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:20

leg me dan eens uit hoe je een paard van achter naar voor rijdt, die uit zichzelf al zeer rennerig is in de draf. als ik ze vooraan niet opvang, zit ze binnen de kortste keren in de galop, en dat willen we niet bij het losrijden, zonder dat ik mijn buitenbeen eraan leg.

tuurlijk moet ik mijn paard in de stap en galop zeer voorwaards houden, dat werd mij ook verteld en dan zoekt zij mijn hand op, maar in de draf is zij uit zichzelf al zoo ongelofelijk voorwaards dat ik ze wel moet opvangen vooraan.

vandaag paste ik de techniek die mij aangeleerd werd opnieuw toe, en alweer had ik een zeer aangenaam paard, die los was in haar lichaam en ook in de galop veel impuls vertoonde, mooi bij mij bleef, en niet als een blok door de piste ging, ik voelde als het ware elk been de grond raken, ze was los in de hals en in de rug, en ook een wissel was geen enkel probleem meer.

als ik ze enkel voorwaards rijdt, en niet iets zwaarder wordt in de hand komt ze wel omlaag, maar enkel in de hals, en ontspant ze niet in de rest van haar lichaam..

dus, als dit zo verkeerd is, leg me dan eens in duidelijke puntjes uit, hoe ik een rennerig paard in de draf aan de teugel krijg, zonder druk te moeten zetten (tegenhouden) en toch nog voorwaards drijven?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:21

WAAROM gaat ze rennen? daar zit een oorzaak achter, waarschijnlijk een oorzaak van onbalans....

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:32

omdat ze een verkeerde ruiter heeft gehad, en dus haar rug wegdrukt en hoofd omhoog gooit.
en als ik ze wil leren de ruiterhand weer te vertrouwen en ontspannen te zijn moet ik haar naar mijn mening eerst bij me vragen om van daaruit heel licht en soepel te zijn.
eenmaal ze bij mij is is het rennerige dus ook over en loopt ze prachtig, maar ze durft uit zichzelf mij nu nog niet echt opzoeken omdat we pas 3 dagen bezig zijn hiermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:38

boku schreef:
leg me dan eens uit hoe je een paard van achter naar voor rijdt, die uit zichzelf al zeer rennerig is in de draf. als ik ze vooraan niet opvang, zit ze binnen de kortste keren in de galop, en dat willen we niet bij het losrijden, zonder dat ik mijn buitenbeen eraan leg.

tuurlijk moet ik mijn paard in de stap en galop zeer voorwaards houden, dat werd mij ook verteld en dan zoekt zij mijn hand op, maar in de draf is zij uit zichzelf al zoo ongelofelijk voorwaards dat ik ze wel moet opvangen vooraan.

vandaag paste ik de techniek die mij aangeleerd werd opnieuw toe, en alweer had ik een zeer aangenaam paard, die los was in haar lichaam en ook in de galop veel impuls vertoonde, mooi bij mij bleef, en niet als een blok door de piste ging, ik voelde als het ware elk been de grond raken, ze was los in de hals en in de rug, en ook een wissel was geen enkel probleem meer.

als ik ze enkel voorwaards rijdt, en niet iets zwaarder wordt in de hand komt ze wel omlaag, maar enkel in de hals, en ontspant ze niet in de rest van haar lichaam..

dus, als dit zo verkeerd is, leg me dan eens in duidelijke puntjes uit, hoe ik een rennerig paard in de draf aan de teugel krijg, zonder druk te moeten zetten (tegenhouden) en toch nog voorwaards drijven?

[RT-D] Eerst theorie, dan praktijk?

Toch praktisch af en toe. Ken je begrippen, ken je theorie. Er zit een verschil tussen voorwaarts en rennerig. Jouw paard vlucht, maar luistert zij ook naar je been als je been geeft? Als je wilt schakelen in een gang, en je vraagt dmv je kruis aantrekken en je been aanleggen om actiever te worden, voel je dan ook dat zij zich meer gaat dragen? Is de buiging in de gewrichten groter?

Dat is een voorwaarts paard.
Dat is dus heel iets anders dan een rennerig paard. Een paard dat voorwaarts is en aan de hulpen staat, vlucht niet, maar concentreert zich op de ruiter, is werkwillig en alert.

Waarom jouw paard niet loslaat in de rug weet ik niet. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zit jij het paard in de weg, met een niet correcte zit, waarmee je de energie van achter naar voor belemmert, en de flow onderbroken wordt. Dat drukt zij haar rug weg, en zal niet ontspannen in kaak en nek. Wat dus imo een heel nuttige tip is, is zitles nemen, zodat je zó leert zitten dat je je paard niet in de weg zit. De kans is dan vrij groot, dat je paard zelf meer gaat swingen, actiever en voorwaartser wordt. Dat is namelijk waar je begint met het aan de teugel rijden. Dat begint niet bij je handen.
Jouw schouders, armen, ellebogen en polsen moeten los zijn, en wel zo los, dat jij moeiteloos slagroom stijf kunt kloppen zonder dat je spierbijn krijgt in je armen of je schouders of nek. Dan kan je hand met de mond meegaan en nageven. En als ze zover bent, is de kans best heel groot dat je paard nageeflijk wordt en je hand opzoekt, de onderkaak tegen het bit legt, en pas dan mag jij iets weerstand geven, en tot die tijd hebben jouw handen niets te doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:56

boku schreef:
omdat ze een verkeerde ruiter heeft gehad, en dus haar rug wegdrukt en hoofd omhoog gooit.
en als ik ze wil leren de ruiterhand weer te vertrouwen en ontspannen te zijn moet ik haar naar mijn mening eerst bij me vragen om van daaruit heel licht en soepel te zijn.
eenmaal ze bij mij is is het rennerige dus ook over en loopt ze prachtig, maar ze durft uit zichzelf mij nu nog niet echt opzoeken omdat we pas 3 dagen bezig zijn hiermee

Als ze zó snel niet meer rennerig is, dan is het geen kwestie van moeten corrigeren is mijn mening.
Gewoon wat meer tijd nemen en bijv vanuit de stap gaan werken (en dan vooral aan jezelf - léren aanvoelen) Vertrouwen en respect kun je niet afdwingen.
Een aanvulling op Yamcha is dat ook onderin je lichaam er spanning kan zijn die (ook) tegenwerkt, maar het meest duidelijke bevind zich vaak bovenin het lichaam (schouders etc)
Paardrijden is heel moeilijk, omdat je ontspannen moet zijn en toch onafhankelijk van je lichaamsdelen wel hulpen kunnen geven.
Zeker in het begin zie je bijv dat mensen bij het been geven, ook hun handen naar zich toe trekken en dat is een vrij normale natuurlijke reactie die je moet afleren :P

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:24

Ik wil best wel een filmpje plaatsen. Maar ben bang voor reacties. Die nogal negatief over komen etc. Ook al bedoel mensen het niet zo.... Op internet iemand afkraken is namelijk erg gemakkelijk.