[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:27

Ilse_123 schreef:
Jolindaa schreef:
VRAAG! Ik heb sinds 2 weken les op Moreno, ook dressuurmatig omdat dit gewoon goed is voor zijn gehele gestel. Mijn instructrice heeft het binnen 2 lessen zover gekregen dat ik op een paar kleine aanwijzingen Mor heel netjes aan de teugel kan laten lopen en dan ineens is dressuur helemaal niet zo erg meer. Dacht eerst ook altijd aan het gerukkepluk en dat haatte ik, dus ik deed het niet. Teveel slechte voorbeelden op stal. Algoed, met Moreno maak ik dus sprongen vooruit. Hij loopt netjes constant en begint het buigen ook al aardig onder de knie te krijgen, rechtsom is nog wat moeilijk, maarja.
Nu heb ik ook een Fries. Nouja, mijn moeder heeft een Fries, maar ik rijd haar momenteel in. Stap en draf zitten erop, galop alleen nog op lange rechte stukken (als de renbaan bv ), want ik wil het niet overhaasten en teveel van haar vragen.
Nu probeerde ik gisteren dezelfde methode toe te passen op haar als die ik op Moreno toepas, maar bij haar werkt het dus voor geen meter. Mevrouw blijft doodleuk met haar hoofd in dezelfde houding lopen en reageert dan ook nog maar amper op het been. Alsof ze het expres doet.
Nu ga ik zaterdag wel even vragen of mijn instructrice ook even aanwijzingen wil geven voor wanneer ik met haar ga trainen, maar ik vroeg me af of jullie mij al een beetje verder kunnen helpen. Ik leer nu rijden volgens een duitse methode en dit is door te werken met een denkbeeldig raam. Je doet niets met je handen, je houdt ze stil en stabiel, maar wel met licht contact in de mond. Bij voldoende voorwaardse beweging zal het paard je hand opzoeken en na gaan geven. Op dat moment geef je wat mee, omdat het paard anders achter de teugel loopt, maar op het moment dat je meegeeft, moet je het paard wel goed voorwaards houden in 1 tempo.
Bij Moreno is dit super, want Moreno is heel licht aan het been. Je hoeft eigenlijk maar te denken: ik wil één tandje harder en hij gaat al, dus met hem is het opzoeken van het punt van nageven heel makkelijk, maar bij Brecht is het een complete ramp. Ookal laat ik haar wat meer vaart maken in stap of in draf, ze zoekt niet mijn hand op en geeft dus niet na, ontspant dus niet.
Ik vraag mij af of dit tempocontrole is, dat zij nog veel te druk is met het bepalen van het tempo en zichzelf in balans houden(?) of dat zij nog niet zo goed aan het been is?
Het is een ouderwets type fries en je moet behoorlijk werken om haar aan het lopen te houden, want mevrouw staat het liefst stil. Als je haar sportbrokjes geeft, dan is zij een stuk voorwaardser en een stuk makkelijker te bewerken, maar aangezien mijn moeder er ook op rijdt, vindt zij dat drukke maar niets en krijgt ze dus gewoon basisbrokjes.
Iemand suggesties of ervaringen? :)

Wat fijn dat het zo goed gaat met je andere paard, de manier die je gebruikt klinkt heel vriendelijk en een stuk logischer dan dat eeuwige gepluk, de reden dat het bij je fries nog niet werkt is heel simpel, ze is nog niet zo lang onder het zadel en heeft daardoor waarschijnlijk nog een hoop moeite met het vinden van balans. Gewoon lekker doorgaan met rijden, veel figuren, overgangen en lekker veel rechte stukken galoperen, dan komt dat vanzelf wel goed.

Fijn om bevestiging te krijgen van hetgeen wat ik al dacht. Dan kan ik weer verder zonder dat ik allerlei problemen in mezelf ga opzoeken, haha!

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:36

hoi allemaal
mijn pony heeft een erg korte nek.
hij kan ook niet goed aan de teugel
kan hij dan wel leren goed nageven?
of is dat onmogelijk

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:41

Plaats eens een foto van hem als je wilt?

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:43

ik heb geen goede foto van zijn korte nek zijn nek is ook erg steil nu even geen tijd komt zo snel mogelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:44

Ja, ik ben erg benieuwd! :)

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:48

ja wat ik eigelijk wou weten is of hij wel goed kan nageven met een korte steile nek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:00

Ieder paard kan nageven, maar het zal er soms wel anders uitzien.

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:41

ja maar hij geeft niet na soms een klein beetje maar kan hij leren goed aan de teugel te lopen?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:27

galopje2000 schreef:
ja maar hij geeft niet na soms een klein beetje maar kan hij leren goed aan de teugel te lopen?

Het is geen kwestie van leren,het is een resultaat van correct rijden.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:57

Ik weet niet of het handig is dat ik hier een berichtje plaats, maar ik doe het toch, wie weet dat iemand mij kan helpen.

Ik doe met mijn shetlander dressuur aan de lange teugel. Hij pakt het erg goed op en nu alle basis gangen en figuren er al lang opzitten ben ik begonnen met de zei gangen. Schouder buiten gaat nu heel mooi, en daarin probeer ik nu wat meer lengte buiging te krijgen. Nu zit ik met het probleem dat ik idefix moeilijk in verschillende houdingen kan rijden. Doordat ik geen trailer heb ik het voor mij niet mogelijk om lessen te volgen, dus leer ik alles via filmjes en hulp van mensen van internet. Ik kreeg al tip van een bokker die ook aan de lange teugel werk met haar shetlander om hem lager en dieper te rijden, maar idefix volgt mijn hand nauwlijks. Hem hoger instellen vind ik makkelijker, maar ik vind dit niet echt een goede oefening om hem lang en lenig te maken, dus daat heb ik niets aan haha :+ Wie heeft er tips om hem meer mijn handen na beneden te volgen zonder dat ik zijn nagefelijkheid kwijt raak zoals bij een geheel lange teugel? Ik heb voor het idee wel een filmpje van augustes: http://www.youtube.com/watch?v=aud9KUhgpRI (vind hem zelf bij 3:19 al aardig naar beneden komen, ik rij nu trouwens met een gewoon hoofdstel en met een zachte bodem). Hij is inmiddels al wat actiever en draagt zichzelf wat meer en is ook in zijn houding al verbetert maar even voor het idee ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:42

Ik weet niks van dressuur aan de lange lijnen, maar ik verwacht dat sommige dingen hetzelfde zijn met de gewone dressuur. Het valt me op dat je handen niet op dezelfde hoogte zitten én dat je pols niet de juiste buiging heeft. Ook is de hoek van je elleboog erg scherp, waardoor je minder goed mee kunt gaan met "de mond" van de pony. Ik verwacht wel dat die dingen allem,aal van invloed zijn op het volgen van je hand - wanneer je erop zou zitten iig wel.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:17

Ja, veel komt wel overeen, alleen doe je nu alles met je handen en je zweep en niet met je benen. Ik snap wel wat je bedoelt. Ik rij nu dichter met mijn handen bij elkaar, de klassike manier zeg maar dus ik heb ze zoizo al minder ver uit elkaar :D Het is natuurlijk wel zo dat je buiten teugel altijd tegen het paard aan zit en dus wat anders inwerkt dan met erop rijden,maar pinciepe is het zelfde.

Dankje :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:10

loveidefix schreef:
dus ik heb ze zoizo al minder ver uit elkaar :D

uit elkaar is niet zo'n probleem, maar ongelijke hoogte wel ;)
Zeker wanneer de buitenteugel standaard tegen de hals zit, moet je extra letten (ruimte geven) op je binnenhand. Door die binnenhand lager te brengen, werk je veelste sterk in.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:49

superwoman schreef:
loveidefix schreef:
dus ik heb ze zoizo al minder ver uit elkaar :D

uit elkaar is niet zo'n probleem, maar ongelijke hoogte wel ;)
Zeker wanneer de buitenteugel standaard tegen de hals zit, moet je extra letten (ruimte geven) op je binnenhand. Door die binnenhand lager te brengen, werk je veelste sterk in.

Ik heb je tips net gebruikt en hij zakte af en toe mooi mee met mijn handen als ik hem binnenhand wat ruimte gaf en juist buiten iets meer bij pakte :D Dankje! :j
Helaas liepen er nieuwe kippetjes rond die idefix erg interesant vond, dus hij liep voornamelijk met zijn neus in de lucht, grote ogen en oortjes naar voren :o Ook heb ik nog moeite mijn handen bij elkaar te houden op de volte en hem dan nagefelijk te houden en buigzaam. Laatste 10 min ging het wel weer super mooi en boog hij helemaal lekker door en zakte hij echt super naar benenden. Daarna heb ik hem ook uitgestapt :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:27

loveidefix schreef:
Ook heb ik nog moeite mijn handen bij elkaar te houden op de volte en hem dan nagefelijk te houden en buigzaam.

Fijn dat mijn tips werken ;)
Op de volte moet je juist je binnenhand wat van de hals brengen (en zeker in het begin voor controle ook wat naar voren brengen, dan moet de buiging blijven) voor stelling. (let op juist NIET naar je toe "trekken") Met stelling op de volte gaan de meeste juist makkelijker zakken, omdat ze dan ook de rug wat boller maken

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 08:33

Wat jij mist en dat is tevens de reden dat je geen nagevelijkheid hebt is een ondertredend achterbeen. Een paard kan geen lengtebuiging geven als hij zijn achterbeen niet correct onder de massa zet, en dat doet jouw paard niet. Ben je bekend met LVO? Lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en ondertredend achterbeen. Dit zijn de randvoorwaarden voor een soepel bewegend en dus nagevend paard. Ik kan je de site van Marijke aanraden: www.paardenbegrijpen.nl. Hier een filmpje van verschillende zijgangen waarbij dus duidelijk te zien is dat het achterbeen dragend onder de massa is.

http://www.youtube.com/watch?v=E9EwCA2U ... ure=relmfu

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 16:39

Caira schreef:
Wat jij mist en dat is tevens de reden dat je geen nagevelijkheid hebt is een ondertredend achterbeen. Een paard kan geen lengtebuiging geven als hij zijn achterbeen niet correct onder de massa zet, en dat doet jouw paard niet. Ben je bekend met LVO? Lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en ondertredend achterbeen. Dit zijn de randvoorwaarden voor een soepel bewegend en dus nagevend paard. Ik kan je de site van Marijke aanraden: http://www.paardenbegrijpen.nl. Hier een filmpje van verschillende zijgangen waarbij dus duidelijk te zien is dat het achterbeen dragend onder de massa is.

http://www.youtube.com/watch?v=E9EwCA2U ... ure=relmfu

Helaas snap ik er geen donder van :+ Ik doe zelf gewoon aan voorwaards/actief en veel losmaken :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:08

loveidefix schreef:
...en veel losmaken :o

wat losmaken en hoe?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:58

superwoman schreef:
loveidefix schreef:
...en veel losmaken :o

wat losmaken en hoe?

Zijn rug en hals. Ik doe veel aan voltes, stelling vragen op recht stukken en overgangen rijden.
Ik merk aan hem wel dat het werkt, want aan het begin heeft hij nog moeite om lekker door te buigen
in een volte, en na gewoon veel voltes, overgangen enz word dat steeds makkelijker en word hij toch
ook wat nagefelijker :) Ik heb mij net even ingelezen over recht richten, maar aangezien ik hier echt geen verstand
van heb komt het voor mij op hetzelfde neer als gewoon proberen te zorgen dat je paard met zijn achterhand recht
achter de voorhand loopt of andersom :o

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:01

vraag !

laatst liep mijn paard heel erg raar en schudde ze bij iedere pas die ze liep dus voelde zo ook heel onregelmatig aan , maar nu heb ik aan mijn instructie gevraagd hoe ze liep en wat ik er aan kon doen.. en die vertelde mij dat ik slecht contact had met de mond en dat de teugel steeds los en dan weer vast ging (eigelijk had ik dat zelf ook wel een beetje door ) en mijn pony is heel fijn te rijden maar als je je teugel te vast of te los doet gaat ze schudden of doet ze haar hoofd helemaal om hoog en heb je niets meer te zegen.

mijn vragen :
ik probeer nu telkens contact te zoeken en ik merk dat ze dan een stukje stabiel en fijn loopt hoe kan ik zorgen dat ze straks weer helemaal "stabiel "met d`r hoofd loopt (tips voor goed contact dus )
en wat kan ik er aan doen als ze d`r hoofd helemaal om hoog gooit doet ze vooral als ik van galop naar draf wil maar mijn pony is best wel snel en wil nog wel even galloperen als ik een klein beetje te veel druk geeft doet ze doe hoofd echt heel hoog ! wat kan ik daar tegen doen ?

Quinty1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:22

Lastig als je paard te snel in een hele mooie boog gaat.
Bij mij dus het geval, ze loopt dan dus niet aan de teugel.
Eigenlijk is ze te lui om op haar eigen benen te willen lopen.
Het is soms zo lastig om haar hier dan uit te krijgen.
Dit topic is ideal voor alle tips die eruit komen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:45

dressuur518 schreef:
vraag !

laatst liep mijn paard heel erg raar en schudde ze bij iedere pas die ze liep dus voelde zo ook heel onregelmatig aan , maar nu heb ik aan mijn instructie gevraagd hoe ze liep en wat ik er aan kon doen.. en die vertelde mij dat ik slecht contact had met de mond en dat de teugel steeds los en dan weer vast ging (eigelijk had ik dat zelf ook wel een beetje door ) en mijn pony is heel fijn te rijden maar als je je teugel te vast of te los doet gaat ze schudden of doet ze haar hoofd helemaal om hoog en heb je niets meer te zegen.

mijn vragen :
ik probeer nu telkens contact te zoeken en ik merk dat ze dan een stukje stabiel en fijn loopt hoe kan ik zorgen dat ze straks weer helemaal "stabiel "met d`r hoofd loopt (tips voor goed contact dus )
en wat kan ik er aan doen als ze d`r hoofd helemaal om hoog gooit doet ze vooral als ik van galop naar draf wil maar mijn pony is best wel snel en wil nog wel even galloperen als ik een klein beetje te veel druk geeft doet ze doe hoofd echt heel hoog ! wat kan ik daar tegen doen ?

Je moet eerst juist met minder contact gaan rijden. Door nu meer contact te zoeken zoals je aangeeft, ben je jouw evenwicht probleem aan het oplossen door de teugel vast te houden. Jij moet leren om een goede (ontspannen) zit aan te leren zonder dat je steun nodig hebt van de teugels.
Je pony geeft nu duidelijk aan dat het getrek in de mond niet fijn is.
Ik denk dat je veel meer goede begeleiding nodig hebt gezien je instructrice hier nog niet met jouw mee aan het werk is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:49

Quinty1987 schreef:
Lastig als je paard te snel in een hele mooie boog gaat.
Bij mij dus het geval, ze loopt dan dus niet aan de teugel.
Eigenlijk is ze te lui om op haar eigen benen te willen lopen.
Het is soms zo lastig om haar hier dan uit te krijgen.
Dit topic is ideal voor alle tips die eruit komen.

Mooie boog? Bedoel je "achter de teugel"
Zeggen dat je paard/pony te lui is, is niet zo slim, omdat het een ruiterfout is en je de fout dus bij jezelf moet zoeken ;)
Door consequent (niet teveel en niet te weinig) en door op het juiste moment (wat je met goede begeleing leert om aan te voelen wanneer dat is)
been te geven, zal deze niet mee lui zijn.

jentelovekim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:00

Vraag.
Ik kan op Sil niet aan de teugel rijden, en ik wil dat wel heel graag :)

jentelovekim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:06

Srry dat ik het hier doe :(
Alleen hoe kun je een profielfoto maken :?