Ilse_123 schreef:Jolindaa schreef:VRAAG! Ik heb sinds 2 weken les op Moreno, ook dressuurmatig omdat dit gewoon goed is voor zijn gehele gestel. Mijn instructrice heeft het binnen 2 lessen zover gekregen dat ik op een paar kleine aanwijzingen Mor heel netjes aan de teugel kan laten lopen en dan ineens is dressuur helemaal niet zo erg meer. Dacht eerst ook altijd aan het gerukkepluk en dat haatte ik, dus ik deed het niet. Teveel slechte voorbeelden op stal. Algoed, met Moreno maak ik dus sprongen vooruit. Hij loopt netjes constant en begint het buigen ook al aardig onder de knie te krijgen, rechtsom is nog wat moeilijk, maarja.
Nu heb ik ook een Fries. Nouja, mijn moeder heeft een Fries, maar ik rijd haar momenteel in. Stap en draf zitten erop, galop alleen nog op lange rechte stukken (als de renbaan bv ), want ik wil het niet overhaasten en teveel van haar vragen.
Nu probeerde ik gisteren dezelfde methode toe te passen op haar als die ik op Moreno toepas, maar bij haar werkt het dus voor geen meter. Mevrouw blijft doodleuk met haar hoofd in dezelfde houding lopen en reageert dan ook nog maar amper op het been. Alsof ze het expres doet.
Nu ga ik zaterdag wel even vragen of mijn instructrice ook even aanwijzingen wil geven voor wanneer ik met haar ga trainen, maar ik vroeg me af of jullie mij al een beetje verder kunnen helpen. Ik leer nu rijden volgens een duitse methode en dit is door te werken met een denkbeeldig raam. Je doet niets met je handen, je houdt ze stil en stabiel, maar wel met licht contact in de mond. Bij voldoende voorwaardse beweging zal het paard je hand opzoeken en na gaan geven. Op dat moment geef je wat mee, omdat het paard anders achter de teugel loopt, maar op het moment dat je meegeeft, moet je het paard wel goed voorwaards houden in 1 tempo.
Bij Moreno is dit super, want Moreno is heel licht aan het been. Je hoeft eigenlijk maar te denken: ik wil één tandje harder en hij gaat al, dus met hem is het opzoeken van het punt van nageven heel makkelijk, maar bij Brecht is het een complete ramp. Ookal laat ik haar wat meer vaart maken in stap of in draf, ze zoekt niet mijn hand op en geeft dus niet na, ontspant dus niet.
Ik vraag mij af of dit tempocontrole is, dat zij nog veel te druk is met het bepalen van het tempo en zichzelf in balans houden(?) of dat zij nog niet zo goed aan het been is?
Het is een ouderwets type fries en je moet behoorlijk werken om haar aan het lopen te houden, want mevrouw staat het liefst stil. Als je haar sportbrokjes geeft, dan is zij een stuk voorwaardser en een stuk makkelijker te bewerken, maar aangezien mijn moeder er ook op rijdt, vindt zij dat drukke maar niets en krijgt ze dus gewoon basisbrokjes.
Iemand suggesties of ervaringen?
Wat fijn dat het zo goed gaat met je andere paard, de manier die je gebruikt klinkt heel vriendelijk en een stuk logischer dan dat eeuwige gepluk, de reden dat het bij je fries nog niet werkt is heel simpel, ze is nog niet zo lang onder het zadel en heeft daardoor waarschijnlijk nog een hoop moeite met het vinden van balans. Gewoon lekker doorgaan met rijden, veel figuren, overgangen en lekker veel rechte stukken galoperen, dan komt dat vanzelf wel goed.
Fijn om bevestiging te krijgen van hetgeen wat ik al dacht. Dan kan ik weer verder zonder dat ik allerlei problemen in mezelf ga opzoeken, haha!