[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:29

Is echt sterrenkijken en rug wegdrukken ook nog beter dan echt een in de krul getrokken paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:33

Dat maakt niks uit, de rug gaat in beide gevallen naar de bliksem.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 00:35

Echt sterrenkijken is inderdaad ook niet goed. Als je echt tussen die twee de keuze hebt, dan denk ik, hang er dan een martingaal aan, dat houdt het ergste sterrenkijken in elk geval tegen en is niet zo schadelijk voor het paard. Dan kun je vanaf dat punt werken aan de ontspanning.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:32

max66 schreef:
FireAndIce schreef:
uhm....waarom zou je dan met kracht je paard naar beneden willen dwingen?

Voor mijn gevoel moest ik meer kracht zetten met mijn handen, maar dat kwam omdat stalgenootje zei dat ik de teugels veel korter moest nemen (dan dat ik gewend ben). Omdat de teugels iedere keer uit mijn handen gleden (ik rijd nooit met handschoenen aan) moest ik ze voor mijn gevoel strakker vasthouden. Of ik haar ook daadwerkelijk met kracht naar beneden dwing, dat gevoel had ik eigenlijk niet.
Met name dat spelen met mijn ringvingers deed ik nooit en volgens mij was dat wel de reden dat ze nu wel nagaf. Hier twijfel ik dus ook aan, moet ik dit wel doen, volgens mij is de algemene opinie op bokt dat je niet met je vingers/handen moet spelen....

(ik moet eerljk zeggen dat in mijn omgeving iedereen speelt met zijn handen aan de teugels).

Nee,dat spelen met je handen is nooit goed,daarmee rem je juist.
Ook in mijn omgeving zie ik dat velen het wel doen,en soms ook echt zagen,dat het bit door de mond gaat.
Eerlijk gezegd vindt ik dat dierenmishandeling!
Dat moet echt pijn doen,soms zag ik het wit van de ogen van het paard verschijnen!

Verplaats je eens in het paard.
Als je dan een bit in je mond hebt waar flink aan gesjord wordt,waar steeds flink druk op wordt gelegd,
dan moet dat toch vreselijk aanvoelen?
En wat zou je doen om van dat gevoel af te komen?
Of proberen te strekken om ruimte te krijgen,of je hoofd naar je borst brengen.
Meestal doen de paarden het 2e,en dat is dus in de krul lopen.

Paardrijden is echt niet gemakkelijk!
Alles moet in orde zijn,harnachement,houding en hulpen van de ruiter,gezondheid van het paard.
Er zijn zoveel dingen op te noemen waardoor een paard niet nageeflijk KAN lopen,
want sommigen zeggen,mijn paard WIL niet nageven.
Hij zal het waarschijnlijk wel willen,maar er is iets wat 'm belemmerd!
En dan kiezen veel mensen de makkelijkste weg door te gaan spelen met de handen,want dan heb je wel die "mooie" krul die ze willen zien,niet denkend aan de gevoelige mond van het paard!

Ben wel lekker op dreef zo... :o maar ook ik erger me zo aan de verkeerde tips bij ons op stal!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:54

Ik heb nu centered riding les en ik merk dat wanneer mijn balans goed is en de juiste condities er zijn om een goede LVO te kunnen ondersteunen, dat mijn paard dan vanzelf mijn hand opzoekt. En wat lijkt paardrijden dan even verdomd gemakkelijk! (5 sec ofzo, hihi)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:03

ik heb een vraag !!!!!!!!!!!
en hoop dat ik van jullie een antwoord kan krijgen , mijn paard loopt sinds een paar weken heel lekker over z`n benen en netjes adt
maar nu sinds 2 dagen loopt ze helemaal met d`r hoofd te schudden maar wel aan de teugel ?~!
ze loopt dus voor m`n gevoel echt niet lekker meer ! wat kan ik hier nou aan doen ? ik heb wel les maar pas volgende week ik wil graag voor de les nog een paar keer rijden zonder dat geschud !!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:17

probeert ze ook de teugels uit je handen te trekken naar beneden?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:20

Caira schreef:

er ligt nu wel meer druk op m`n teugels ja want de afgelopen weken ben ik gewend dat ze nageefd en dus helemaal los laat !

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:31

~wat gebeurt er als je haar de teugels mee laat nemen? En is de LVO wel in orde?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:37

Caira schreef:
~wat gebeurt er als je haar de teugels mee laat nemen? En is de LVO wel in orde?

dan schud ie ook wel een beetje maar naar een rondje wordt het wel minder ik heb trouwens wel een beetje onrustige handen>
wat bedoel je met LVO ?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:44

lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en ondertredend achterbeen. Je zou kunnen beginnen met enkele rondjes lang en laag, achterbeen onder laten treden en daarna pas rustig de teugels op maat maken.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:46

dus ik moet haar wat meer bij elkaar rijden ? dus meer van achter ?
ps: ze doet een soort ja knikken terwijl ze aan de teugel loopt ( beter uitleg )
Laatst bijgewerkt door dressuur518 op 30-10-11 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:46

dressuur518 schreef:
Caira schreef:

er ligt nu wel meer druk op m`n teugels ja want de afgelopen weken ben ik gewend dat ze nageefd en dus helemaal los laat !

Dan geeft ze dus niet na. Dan ontwijkt ze het bit. Je zou juist contact moeten hebben als ze nageeft.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:41

nouja ze geeft na en dan heb ik gewoon contact zonder dat ik tegen druk krijgt en dat krijg ik niet terwijl ze ja knikt niet als ze ja knikt gaat het echt van los vast en dan is het erg moeilijk je handen stil te houden ! (ik hoop dat je het een beetje begrijp nu ) :j

en het is trouwens ook zo dat dat hoofd schudden gebeurd bij iedere pas en dan vooral in draf ook omdat ik er onregelmatig contact heb met de mond heb ik het idee , dus misschien moet ik meer goed contact houden met een stille hand !

xxbritttxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:05

superwoman schreef:
Dan raad ik aan om veel te longeren met dit paard met een losse bijzetteugel naar keuze.
Een paard corrigeren is moeilijk, daarin heb je eigenlijk begeleiding bij nodig.

Klopt. Ga ik binnenkort ook doen. Is al eerder voorgesteld maar er nog niet van gekomen!
Vandaag erg lekker gereden trouwens..

@dressuur518: Dat deed het bruine paard wat ik rijdt (zie 1 pag. terug) ook, en die werd toen licht teugel kreupel genoemd..

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:02

xxbritttxxx schreef:
superwoman schreef:
Dan raad ik aan om veel te longeren met dit paard met een losse bijzetteugel naar keuze.
Een paard corrigeren is moeilijk, daarin heb je eigenlijk begeleiding bij nodig.

Klopt. Ga ik binnenkort ook doen. Is al eerder voorgesteld maar er nog niet van gekomen!
Vandaag erg lekker gereden trouwens..

@dressuur518: Dat deed het bruine paard wat ik rijdt (zie 1 pag. terug) ook, en die werd toen licht teugel kreupel genoemd..

oke maar ik ben er wel bijna zeker van dat mijn paard dat niet is want ze is wat iedereen ook altijd zegt alles goed aangeleerd en het is een echt leerpaard en ze doet het ook pas sinds 2 dagen !

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:15

dressuur518 schreef:
oke maar ik ben er wel bijna zeker van dat mijn paard dat niet is want ze is wat iedereen ook altijd zegt alles goed aangeleerd en het is een echt leerpaard en ze doet het ook pas sinds 2 dagen !

Goed aanleren heeft er niks mee te maken. Gaat erom dat jij de correcte hulpen geeft, want dááár reageerd het paard op.
Mijn paarden lopen ook "best correct", maar laat je er een week een minder ervaren ruiter op, dan is de kans bijzonder groot dat ze minder goed aan het been zijn en zelfs scheef aan het worden zijn.
Rechtrichten moet je "elke training" doen om hem recht te houden, maar minder ervaren ruiters zijn daar nog niet aan toe.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:18

dressuur518 schreef:
en het is trouwens ook zo dat dat hoofd schudden gebeurd bij iedere pas en dan vooral in draf ook omdat ik er onregelmatig contact heb met de mond heb ik het idee , dus misschien moet ik meer goed contact houden met een stille hand !

Dat zal wel kloppen.
Wat je moet doen is meer meegaan met de mond, dus ontspanning in je hele lijf en les (want het lijkt zo snel goed, terwijl je het nog niet goed doet) .
Moet "goed contact en een stille hand" zal je eerder het probleem verergeren, omdat je nog niet voldoende mee gaat met de beweging.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:10

Yamcha schreef:
Wat je paard dan doet is inknikken, de druk in zijn mond ontwijken. het heeft niets met nageeflijkheid te maken.

Een paard dat nageeflijk wordt, zegt de onderkaak tegen het bit, en je voelt letterlijk meer druk in je handen. Als de druk wegvalt op het moment dat je paard zijn hals buigt, is hij zeer zeker niet nageeflijk.

Dat klopt wat je zegt, als ze "nageeft" valt de druk weg. Ik vraag me wel af hoe het dan kan dat ze vanaf dat moment wel de rug meer loslaat en ontspant (voel ik vooral met doorzitten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:26

Door het inknikken is de verbinding weg, en als het paard de rug volledig wegdrukt, zit er heel weinig beweging in. Dat zit makkelijk. Een paard dat echt gaat swingen is veel moeilijker uit te zitten, omdat het echt alles beweegt.
Ik vond het vooral in stap een.ervaring, wist niet dat een paard zo groot kon bewegen. Een paard dat swingt voelt heel groot en heel sterk, maar handelbaar sterk.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:39

dus jij denkt dat ze de rug wegdrukt i.p.v. ontspannen loslaat? Ik weet het niet hoor....

Ik had het met de eigenaar van mijn paardje over het advies van een stalgenoot (eigenaar is oudere man, van de "oude stempel" en niet zo watjes met paarden). Hij zegt, toen ik zei dat ik geen goed gevoel had bij het spelen met handen en het gevoel te hebben veel kracht te moeten uitoefenen met handen, dat het paard maar moet nageven, want dat ze dan geen last hebben van "krachtige" hand (je ontspant je handen namelijk als ze inbuigt)..... De beloning is dus ontspannen hand, je maakt zo duidelijk hoe je wilt dat ze lopen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:43

max66 schreef:
De beloning is dus ontspannen hand, je maakt zo duidelijk hoe je wilt dat ze lopen...

Dit is een beetje waar. Maar het grootste gedeelte van een paard dat aan de teugel gaat en nageeft, komt vanuit de achterhand waarbij hj zelf je hand op zoekt en een buiging maakt in de hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:50

In de zin van: had ie maar geen paard moeten worden? Tja...... vroeger, en dat is nog niet al te lang geleden, als een paard iets niet wou deed ie dat om Ye pesten, en dan moest je hem slaan, anders leerde hij het nooit.
Vroeger werd er nooit gekeken of een zadel wel paste. Paard moest maar gewoon lopen. Paard moest altijd gewoon lopen. Of ie nou haken had, stokkreupel was, of de ruiter een lompe zak was die hem in de krul zaagde.....
Dat was de oude stempel. Super joh.

Op sommige maneges leer je het nog, bijvoorbeeld de Eswal in Vries, halthouden, en dan net zolang aan dat bit hangen tot je paard knikt. Spelen en kracht uitoefenen is een veredelde vorm ervan. Je rijdt er je paard mee naar de kloten.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 05:58

VRAAG! Ik heb sinds 2 weken les op Moreno, ook dressuurmatig omdat dit gewoon goed is voor zijn gehele gestel. Mijn instructrice heeft het binnen 2 lessen zover gekregen dat ik op een paar kleine aanwijzingen Mor heel netjes aan de teugel kan laten lopen en dan ineens is dressuur helemaal niet zo erg meer. Dacht eerst ook altijd aan het gerukkepluk en dat haatte ik, dus ik deed het niet. Teveel slechte voorbeelden op stal. Algoed, met Moreno maak ik dus sprongen vooruit. Hij loopt netjes constant en begint het buigen ook al aardig onder de knie te krijgen, rechtsom is nog wat moeilijk, maarja.
Nu heb ik ook een Fries. Nouja, mijn moeder heeft een Fries, maar ik rijd haar momenteel in. Stap en draf zitten erop, galop alleen nog op lange rechte stukken (als de renbaan bv ), want ik wil het niet overhaasten en teveel van haar vragen.
Nu probeerde ik gisteren dezelfde methode toe te passen op haar als die ik op Moreno toepas, maar bij haar werkt het dus voor geen meter. Mevrouw blijft doodleuk met haar hoofd in dezelfde houding lopen en reageert dan ook nog maar amper op het been. Alsof ze het expres doet.
Nu ga ik zaterdag wel even vragen of mijn instructrice ook even aanwijzingen wil geven voor wanneer ik met haar ga trainen, maar ik vroeg me af of jullie mij al een beetje verder kunnen helpen. Ik leer nu rijden volgens een duitse methode en dit is door te werken met een denkbeeldig raam. Je doet niets met je handen, je houdt ze stil en stabiel, maar wel met licht contact in de mond. Bij voldoende voorwaardse beweging zal het paard je hand opzoeken en na gaan geven. Op dat moment geef je wat mee, omdat het paard anders achter de teugel loopt, maar op het moment dat je meegeeft, moet je het paard wel goed voorwaards houden in 1 tempo.
Bij Moreno is dit super, want Moreno is heel licht aan het been. Je hoeft eigenlijk maar te denken: ik wil één tandje harder en hij gaat al, dus met hem is het opzoeken van het punt van nageven heel makkelijk, maar bij Brecht is het een complete ramp. Ookal laat ik haar wat meer vaart maken in stap of in draf, ze zoekt niet mijn hand op en geeft dus niet na, ontspant dus niet.
Ik vraag mij af of dit tempocontrole is, dat zij nog veel te druk is met het bepalen van het tempo en zichzelf in balans houden(?) of dat zij nog niet zo goed aan het been is?
Het is een ouderwets type fries en je moet behoorlijk werken om haar aan het lopen te houden, want mevrouw staat het liefst stil. Als je haar sportbrokjes geeft, dan is zij een stuk voorwaardser en een stuk makkelijker te bewerken, maar aangezien mijn moeder er ook op rijdt, vindt zij dat drukke maar niets en krijgt ze dus gewoon basisbrokjes.
Iemand suggesties of ervaringen? :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 08:28

Jolindaa schreef:
VRAAG! Ik heb sinds 2 weken les op Moreno, ook dressuurmatig omdat dit gewoon goed is voor zijn gehele gestel. Mijn instructrice heeft het binnen 2 lessen zover gekregen dat ik op een paar kleine aanwijzingen Mor heel netjes aan de teugel kan laten lopen en dan ineens is dressuur helemaal niet zo erg meer. Dacht eerst ook altijd aan het gerukkepluk en dat haatte ik, dus ik deed het niet. Teveel slechte voorbeelden op stal. Algoed, met Moreno maak ik dus sprongen vooruit. Hij loopt netjes constant en begint het buigen ook al aardig onder de knie te krijgen, rechtsom is nog wat moeilijk, maarja.
Nu heb ik ook een Fries. Nouja, mijn moeder heeft een Fries, maar ik rijd haar momenteel in. Stap en draf zitten erop, galop alleen nog op lange rechte stukken (als de renbaan bv ), want ik wil het niet overhaasten en teveel van haar vragen.
Nu probeerde ik gisteren dezelfde methode toe te passen op haar als die ik op Moreno toepas, maar bij haar werkt het dus voor geen meter. Mevrouw blijft doodleuk met haar hoofd in dezelfde houding lopen en reageert dan ook nog maar amper op het been. Alsof ze het expres doet.
Nu ga ik zaterdag wel even vragen of mijn instructrice ook even aanwijzingen wil geven voor wanneer ik met haar ga trainen, maar ik vroeg me af of jullie mij al een beetje verder kunnen helpen. Ik leer nu rijden volgens een duitse methode en dit is door te werken met een denkbeeldig raam. Je doet niets met je handen, je houdt ze stil en stabiel, maar wel met licht contact in de mond. Bij voldoende voorwaardse beweging zal het paard je hand opzoeken en na gaan geven. Op dat moment geef je wat mee, omdat het paard anders achter de teugel loopt, maar op het moment dat je meegeeft, moet je het paard wel goed voorwaards houden in 1 tempo.
Bij Moreno is dit super, want Moreno is heel licht aan het been. Je hoeft eigenlijk maar te denken: ik wil één tandje harder en hij gaat al, dus met hem is het opzoeken van het punt van nageven heel makkelijk, maar bij Brecht is het een complete ramp. Ookal laat ik haar wat meer vaart maken in stap of in draf, ze zoekt niet mijn hand op en geeft dus niet na, ontspant dus niet.
Ik vraag mij af of dit tempocontrole is, dat zij nog veel te druk is met het bepalen van het tempo en zichzelf in balans houden(?) of dat zij nog niet zo goed aan het been is?
Het is een ouderwets type fries en je moet behoorlijk werken om haar aan het lopen te houden, want mevrouw staat het liefst stil. Als je haar sportbrokjes geeft, dan is zij een stuk voorwaardser en een stuk makkelijker te bewerken, maar aangezien mijn moeder er ook op rijdt, vindt zij dat drukke maar niets en krijgt ze dus gewoon basisbrokjes.
Iemand suggesties of ervaringen? :)

Wat fijn dat het zo goed gaat met je andere paard, de manier die je gebruikt klinkt heel vriendelijk en een stuk logischer dan dat eeuwige gepluk, de reden dat het bij je fries nog niet werkt is heel simpel, ze is nog niet zo lang onder het zadel en heeft daardoor waarschijnlijk nog een hoop moeite met het vinden van balans. Gewoon lekker doorgaan met rijden, veel figuren, overgangen en lekker veel rechte stukken galoperen, dan komt dat vanzelf wel goed.