Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superwoman schreef:NeverGiveUp: je hangt erg schuin naar voren om z'n hoofd te zien en daardoor zal hij eerder op de voorhand gaan lopen. Daarbij is op beide foto's je binnenhand meer naar je lichaam toe. Breng je binnenhand van de hals ipv naar je toe wanneer je wat stelling wilt.
Hij hoort je hand te voolgen en jij beschrijft dat je te weinig contact hebt/krijgt en dus geen goede nageflijkheid.
Begin met goed zitten en de rest volgt daarna pas, niet andersom
Steffiee_ schreef:Heb zo het gevoel dat ik bij m'n andere paard, te sterk ben in mijn handen?
Graag opbouwende kritiek!
NeverGiveUp schreef:Maar is er nou een valse knik te zien op die fotos? En kan je op die fotos nou zeggen dat hij meer of minder zijn rug gebruikt? Ik kan dat niet goed zien..
iloveNoortje schreef:Ik rijd al zo'n 2 jaar op dezelfde pony. Het is een haflinger en hij loopt nog steeds bijna niet aan de teugel.
Alleen als ik heel erg ga vertragen begint ie wel een beetje af te buigen, maar als ik hem dan weer een beetje actiever wil laten lopen gaat ie gewoon weer normaal met zijn nek. Ik probeer veel voltes en slangevoltes te rijden, alleen daar reageert ie niet op en hij luistert ook heel slecht voor het binnebeen.
Kan iemnad mij wat tips geven?
Ik ben op zoek naar instructie maar tips kunnen nooit kwaad toch?
_taane_ schreef:De standaard hulpen werken niet bij alle paarden
Ik ben er zelf namelijk ook mee bezig maar krijg het er nog niet in
Tips?
xxbritttxxx schreef:Wat te doen met een paard die compleet vast zit in dr lijf. geen buiging wilt geven. Naar voren schiet als je ook maar iets been geeft, en pas wat gaat ontspannen als ze langer loopt. En als je iets meer wilt vragen er al gelijk weer verzet op zit? ik twijfel nl. erg over het gebruik over een slofteugel
superwoman schreef:xxbritttxxx schreef:Wat te doen met een paard die compleet vast zit in dr lijf. geen buiging wilt geven. Naar voren schiet als je ook maar iets been geeft, en pas wat gaat ontspannen als ze langer loopt. En als je iets meer wilt vragen er al gelijk weer verzet op zit? ik twijfel nl. erg over het gebruik over een slofteugel
Ik denk niet dat een slofteugel gaat werken als het paard compleet vast zit in z'n lijf. Dan zou je het met een slofteugel in de buiging willen trekken en dat lijkt me vrij pijnlijk voor het paard.
Heb je wel goed les met dit paard?
max66 schreef:vandaag tips gekregen van een stalgenoot en voor het eerst liep mijn paard aan de teugel/nageefelijk. Haar tips waren: teugels heel stuk korter, met name de buitenteugel, spelen met je handen/ringvingers, goed aandrijven met je binnenbeen. Ze zakte inderdaad ineens. Ik ontspande mijn handen maar bleef spelen met mijn handen. Ze bleef laag.
Nu druist dit eigenlijk nogal tegen mijn gevoel in, ik had het gevoel veel kracht te moeten uitoefenen met mijn handen, terwijl ik normaal met mijn handen losje meeveer met teugels ontspannen, maar wel met verbinding met de mond. Eerlijk is eerlijk, bj mij had ze nog nooit "aan de teugel" gelopen.
Wat vinden jullie van de tips die ik kreeg?
xxbritttxxx schreef:Nee, met deze niet. Wel met het andere paard 1x per week bij de club en regelmatig privé-les.
Dit paard werd eerst gereden door iemand anders. moet nu erg veel afleren. Heb vandaag gereden met elastiek, moet zeggen dat dit wel een goed effect had. het dwingt nergens toe, omdat ik het gewoon losjes heb hangen. En omdat ze rechts niks loslaat kan ik nu beter op links rijden, en komt ze zich vanzelf rechts weer tegen en zakt ze terug in de ontspanning. Hoop dat ze nu steeds eerder ontspant, zodat t zonder elastiek kan!
max66 schreef:vandaag tips gekregen van een stalgenoot en voor het eerst liep mijn paard aan de teugel/nageefelijk. Haar tips waren: teugels heel stuk korter, met name de buitenteugel, spelen met je handen/ringvingers, goed aandrijven met je binnenbeen. Ze zakte inderdaad ineens. Ik ontspande mijn handen maar bleef spelen met mijn handen. Ze bleef laag.
Nu druist dit eigenlijk nogal tegen mijn gevoel in, ik had het gevoel veel kracht te moeten uitoefenen met mijn handen, terwijl ik normaal met mijn handen losje meeveer met teugels ontspannen, maar wel met verbinding met de mond. Eerlijk is eerlijk, bj mij had ze nog nooit "aan de teugel" gelopen.
Wat vinden jullie van de tips die ik kreeg?
FireAndIce schreef:uhm....waarom zou je dan met kracht je paard naar beneden willen dwingen?
superwoman schreef:spelen is steeds een hulp geven, een (halve) ophouding terwijl je niet langzamer wilt.
En wat gebeurd er wanneer je teveel blijft drijven (dus hulpen geven) , dan wordt hij eerder sloom dan snel (dus bot op je beenhulp)
Met teveel teugelhulpen, krijg je hetzelfde.
max66 schreef:dat spelen/steeds een halve ophouding geven moest (volgens mij stalgenoot dus) dan ook gecompenseerd worden door aan te drijven met mijn binnenbeen om haar voorwaarts te houden, maar ook om haar bv op een volte naar buiten te drukken (en dan begrensen met de buitenteugel.