[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steffiee_

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:08

ben er wel vergeten bij te zetten, dat we nu ook bitloos geprobeerd hebben, en dat het nu al een stuk beter gaat, zal binnenkort nieuwe foto's plaatsen :)!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:50

superwoman schreef:
NeverGiveUp: je hangt erg schuin naar voren om z'n hoofd te zien en daardoor zal hij eerder op de voorhand gaan lopen. Daarbij is op beide foto's je binnenhand meer naar je lichaam toe. Breng je binnenhand van de hals ipv naar je toe wanneer je wat stelling wilt.
Hij hoort je hand te voolgen en jij beschrijft dat je te weinig contact hebt/krijgt en dus geen goede nageflijkheid.
Begin met goed zitten en de rest volgt daarna pas, niet andersom ;)

Ik doe dat niet altijd maar ik doe wel meer rare dingen :')
Ik heb wel al 2 zitlessen gehad, dat helpt.

Ik snap hem, hij knikt dan dus meer in in plaats van dat hij mijn hand volgt. Het is niet altijd namelijk, want soms zakt hij zo geleidelijk dat ik het contact behou.

Maar is er nou een valse knik te zien op die fotos? En kan je op die fotos nou zeggen dat hij meer of minder zijn rug gebruikt? Ik kan dat niet goed zien..

iloveNoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:31

Ik rijd al zo'n 2 jaar op dezelfde pony. Het is een haflinger en hij loopt nog steeds bijna niet aan de teugel.
Alleen als ik heel erg ga vertragen begint ie wel een beetje af te buigen, maar als ik hem dan weer een beetje actiever wil laten lopen gaat ie gewoon weer normaal met zijn nek. Ik probeer veel voltes en slangevoltes te rijden, alleen daar reageert ie niet op en hij luistert ook heel slecht voor het binnebeen.
Kan iemnad mij wat tips geven?
Ik ben op zoek naar instructie maar tips kunnen nooit kwaad toch?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:47

Steffiee_ schreef:
Heb zo het gevoel dat ik bij m'n andere paard, te sterk ben in mijn handen?
Graag opbouwende kritiek :)!

Ja, je bent heel sterk met je handen. Dit is heel goed te zien aan de lokatie van je handen. Zo dicht bij je lijf, worden ze stug en sterk.
Dus dragen je handen en voor het zadel houden.
Daarbij moet je je binnenhand van de hals doen ipv naar je toe wanneer je stelling wilt,hierdoor wordt hij op den duur scheef.
Eerst houding van jezelf en dan pas de houding van je paard ;)
Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:50

NeverGiveUp schreef:
Maar is er nou een valse knik te zien op die fotos? En kan je op die fotos nou zeggen dat hij meer of minder zijn rug gebruikt? Ik kan dat niet goed zien..

De rug moet meer gebruikt worden. Dit is goed te zien aan het kuiltje achter het zadel én dat in combinatie met een achterbeen die er niet ver onder wordt gezet. De hals is acceptabel en zal beter worden wanneer de achterhand actiever wordt gemaakt en de nageeflijkheid wordt verbeterd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:54

iloveNoortje schreef:
Ik rijd al zo'n 2 jaar op dezelfde pony. Het is een haflinger en hij loopt nog steeds bijna niet aan de teugel.
Alleen als ik heel erg ga vertragen begint ie wel een beetje af te buigen, maar als ik hem dan weer een beetje actiever wil laten lopen gaat ie gewoon weer normaal met zijn nek. Ik probeer veel voltes en slangevoltes te rijden, alleen daar reageert ie niet op en hij luistert ook heel slecht voor het binnebeen.
Kan iemnad mij wat tips geven?
Ik ben op zoek naar instructie maar tips kunnen nooit kwaad toch?

Lees eens een paar pags terug, dat zal al helpen.
Verder is het echt niet de bedoeling om hem aan de teugel te "krijgen" doormiddel van hem te vertragen.
Paard moet juist actief worden (actief is niet hard rennen, maar het tegenovergestelde van passief wat misschien duidelijker is?)

xxbritttxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:03

Wat te doen met een paard die compleet vast zit in dr lijf. geen buiging wilt geven. Naar voren schiet als je ook maar iets been geeft, en pas wat gaat ontspannen als ze langer loopt. En als je iets meer wilt vragen er al gelijk weer verzet op zit? ik twijfel nl. erg over het gebruik over een slofteugel

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:05

De standaard hulpen werken niet bij alle paarden
Ik ben er zelf namelijk ook mee bezig maar krijg het er nog niet in

Tips?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:25

_taane_ schreef:
De standaard hulpen werken niet bij alle paarden
Ik ben er zelf namelijk ook mee bezig maar krijg het er nog niet in

Tips?

Standaard hulpen werken wel, tenzij het paard totaal "verreden*" is of pijn heeft.
* je kunt een paard ook andere hulpen aanleren

Tips zijn niet te geven, omdat je niet schrijft welke hulpen je geeft en hoe je paard daarop reageerd

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:29

xxbritttxxx schreef:
Wat te doen met een paard die compleet vast zit in dr lijf. geen buiging wilt geven. Naar voren schiet als je ook maar iets been geeft, en pas wat gaat ontspannen als ze langer loopt. En als je iets meer wilt vragen er al gelijk weer verzet op zit? ik twijfel nl. erg over het gebruik over een slofteugel

Ik denk niet dat een slofteugel gaat werken als het paard compleet vast zit in z'n lijf. Dan zou je het met een slofteugel in de buiging willen trekken en dat lijkt me vrij pijnlijk voor het paard.
Heb je wel goed les met dit paard?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:14

vandaag tips gekregen van een stalgenoot en voor het eerst liep mijn paard aan de teugel/nageefelijk. Haar tips waren: teugels heel stuk korter, met name de buitenteugel, spelen met je handen/ringvingers, goed aandrijven met je binnenbeen. Ze zakte inderdaad ineens. Ik ontspande mijn handen maar bleef spelen met mijn handen. Ze bleef laag.

Nu druist dit eigenlijk nogal tegen mijn gevoel in, ik had het gevoel veel kracht te moeten uitoefenen met mijn handen, terwijl ik normaal met mijn handen losje meeveer met teugels ontspannen, maar wel met verbinding met de mond. Eerlijk is eerlijk, bj mij had ze nog nooit "aan de teugel" gelopen.

Wat vinden jullie van de tips die ik kreeg?

xxbritttxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:29

superwoman schreef:
xxbritttxxx schreef:

Ik denk niet dat een slofteugel gaat werken als het paard compleet vast zit in z'n lijf. Dan zou je het met een slofteugel in de buiging willen trekken en dat lijkt me vrij pijnlijk voor het paard.
Heb je wel goed les met dit paard?

Nee, met deze niet. Wel met het andere paard 1x per week bij de club en regelmatig privé-les.
Dit paard werd eerst gereden door iemand anders. moet nu erg veel afleren. Heb vandaag gereden met elastiek, moet zeggen dat dit wel een goed effect had. het dwingt nergens toe, omdat ik het gewoon losjes heb hangen. En omdat ze rechts niks loslaat kan ik nu beter op links rijden, en komt ze zich vanzelf rechts weer tegen en zakt ze terug in de ontspanning. Hoop dat ze nu steeds eerder ontspant, zodat t zonder elastiek kan!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:05

max66 schreef:
vandaag tips gekregen van een stalgenoot en voor het eerst liep mijn paard aan de teugel/nageefelijk. Haar tips waren: teugels heel stuk korter, met name de buitenteugel, spelen met je handen/ringvingers, goed aandrijven met je binnenbeen. Ze zakte inderdaad ineens. Ik ontspande mijn handen maar bleef spelen met mijn handen. Ze bleef laag.

Nu druist dit eigenlijk nogal tegen mijn gevoel in, ik had het gevoel veel kracht te moeten uitoefenen met mijn handen, terwijl ik normaal met mijn handen losje meeveer met teugels ontspannen, maar wel met verbinding met de mond. Eerlijk is eerlijk, bj mij had ze nog nooit "aan de teugel" gelopen.

uhm....waarom zou je dan met kracht je paard naar beneden willen dwingen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:30

xxbritttxxx schreef:
Nee, met deze niet. Wel met het andere paard 1x per week bij de club en regelmatig privé-les.
Dit paard werd eerst gereden door iemand anders. moet nu erg veel afleren. Heb vandaag gereden met elastiek, moet zeggen dat dit wel een goed effect had. het dwingt nergens toe, omdat ik het gewoon losjes heb hangen. En omdat ze rechts niks loslaat kan ik nu beter op links rijden, en komt ze zich vanzelf rechts weer tegen en zakt ze terug in de ontspanning. Hoop dat ze nu steeds eerder ontspant, zodat t zonder elastiek kan!

Dan raad ik aan om veel te longeren met dit paard met een losse bijzetteugel naar keuze.
Een paard corrigeren is moeilijk, daarin heb je eigenlijk begeleiding bij nodig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:34

max66 schreef:

Totaal verkeerde tips.
Spelen is niet goed, blijven aandrijven is niet goed en over de lengte van de teugels kan ik niks zeggen, zonder foto.
Waarom bleef je met de teugels spelen toen hij zakte? Dat is toch niet vriendelijk?
Met kracht rijden is natuurlijk ook niet goed, daarin is je gevoel correct.

Spelen is steeds een hulp geven, een (halve) ophouding terwijl je niet langzamer wilt.
En wat gebeurd er wanneer je teveel blijft drijven (dus hulpen geven) , dan wordt hij eerder sloom dan snel (dus bot op je beenhulp)
Met teveel teugelhulpen, krijg je hetzelfde.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:09

FireAndIce schreef:
uhm....waarom zou je dan met kracht je paard naar beneden willen dwingen?

Voor mijn gevoel moest ik meer kracht zetten met mijn handen, maar dat kwam omdat stalgenootje zei dat ik de teugels veel korter moest nemen (dan dat ik gewend ben). Omdat de teugels iedere keer uit mijn handen gleden (ik rijd nooit met handschoenen aan) moest ik ze voor mijn gevoel strakker vasthouden. Of ik haar ook daadwerkelijk met kracht naar beneden dwing, dat gevoel had ik eigenlijk niet.
Met name dat spelen met mijn ringvingers deed ik nooit en volgens mij was dat wel de reden dat ze nu wel nagaf. Hier twijfel ik dus ook aan, moet ik dit wel doen, volgens mij is de algemene opinie op bokt dat je niet met je vingers/handen moet spelen....

(ik moet eerljk zeggen dat in mijn omgeving iedereen speelt met zijn handen aan de teugels).

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:15

superwoman schreef:
spelen is steeds een hulp geven, een (halve) ophouding terwijl je niet langzamer wilt.
En wat gebeurd er wanneer je teveel blijft drijven (dus hulpen geven) , dan wordt hij eerder sloom dan snel (dus bot op je beenhulp)
Met teveel teugelhulpen, krijg je hetzelfde.

dat spelen/steeds een halve ophouding geven moest (volgens mij stalgenoot dus) dan ook gecompenseerd worden door aan te drijven met mijn binnenbeen om haar voorwaarts te houden, maar ook om haar bv op een volte naar buiten te drukken (en dan begrensen met de buitenteugel.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:24

Dat spelen met de vingers schijnt algemeen geaccepteerd te worden als een goede manier om nageeflijk te rijden, maar volgens mij is dit meer een manier om een paard in de krul te krijgen dan wat anders.

Namelijk, hoe je een paard nageeflijk rijdt is door hem van achteren zo te activeren dat hij zijn achterbeen onder zijn lichaam brengt. Daardoor buigt hij zijn lichaam en als gevolg daarvan ook zijn hals. Als je begint met zijn hals, blijft de rest van het lichaam daarbij achter. Dan krijg je wel een gebogen hals, maar geen nageeflijk paard.

Het hoeft helemaal niet dat je dan veel kracht nodig hebt om het paard de hals te laten buigen, dat hangt af van het paard. Kan best zijn dat jouw paard denkt van goh, als je zoveel druk op mijn mond gaat zetten dan ga ik meteen wel een beetje naar beneden - in plaats van er tegen in te gaan zoals andere paarden doen. Betekent niet dat dit dan ook werkelijk nageeflijk rijden is.

Bovendien, zelfs als je speelt met je handen - zodra een paard de reactie geeft die je wil moet je stoppen met de hulp geven. Dat is dan zijn beloning. Als je doorgaat met vragen dan weet hij niet dat hij het goed heeft gedaan. Daardoor creeer je een paard dat bot op de hulpen is, want je hulpen betekenen dan niks meer voor hem.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:42

aleeneh, ik ben het met je eens hoor.
Ik moet wel zeggen dat mijn paard haar achterhand er goed onderzet, ze is goed aan de hulpen maar loopt nooit aan de teugel/nageefelijk. Nu deed ze dat dus wel, na die tips van mijn stalgenoot. Het viel me ook op dat ik beter kon doorzitten, ze liep met haar rug los en ontspannen. Ik had wel het idee dat dat kwam doordat ze (al dan niet) nageefelijk liep.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:53

Hmm ik kan helaas niet oordelen verder zonder iets gezien te hebben. Misschien een idee om weer eens een filmpje te laten maken? Zowel van je normale manier van rijden als van wat je nu deed? Dan kunnen we misschien beter zien hoe het in elkaar zit :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:44

max66 schreef:
dat spelen/steeds een halve ophouding geven moest (volgens mij stalgenoot dus) dan ook gecompenseerd worden door aan te drijven met mijn binnenbeen om haar voorwaarts te houden, maar ook om haar bv op een volte naar buiten te drukken (en dan begrensen met de buitenteugel.

Dus???
Vind jij die hulpen logisch?
Gas geven en remmen?

Nageven doet een paard niet (voldoende) wanneer je zit te klooien in de mond.
Aan de teugel gaan wel, maar verder in de afrrichting kom je jezelf tegen omdat het paard je hand niet goed volgt (na geeft!)

Idd van achter naar voren rijden en niet andersom.
Lukt het niet, dan is het paard niet goed genoeg aan de hulpen en/of de ruiter h(g)eeft onbedoeld spanning.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:09

ik zat zeker nooit te klooien in de mond, hier houd ik ook helemaal niet van. Toch hebben de tips van mijn stalgenoot mij aan het denken gezet.
Hun paarden lopen bij hun altijd allemaal "aan de teugel" en mijn paard bij mij nooit dus.... Het lukt dus wel, maar dan op de manier die mijn stalgenoot adviseerde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:40

Wat je paard dan doet is inknikken, de druk in zijn mond ontwijken. het heeft niets met nageeflijkheid te maken.

Een paard dat nageeflijk wordt, zegt de onderkaak tegen het bit, en je voelt letterlijk meer druk in je handen. Als de druk wegvalt op het moment dat je paard zijn hals buigt, is hij zeer zeker niet nageeflijk.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:11

Ik heb liever een paard dat niet aan de teugel loopt dan eentje die in de krul zit, eigenlijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:41

Aleeneh schreef:
Ik heb liever een paard dat niet aan de teugel loopt dan eentje die in de krul zit, eigenlijk.

id, worden ze alleen maar scheef van want dan gaat het op meerdere vlakken mis