[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:04

Ik ken zoveel instructeurs/trices die het zo hun leerlingen willen aanleren...
echt zo fout! _-:(
door die kneepjes probeert het paard onder de druk op het bit uit te komen en gaat in de krul lopen.

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:16

Gewoon ontspannen :)

annavogelgm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:39

Ride een paard door de teugels, kunt u geen leerling van een boekje.Het is een activiteit die je moet krijgen, en het beste is nog steeds de vermaning of vermaning van iemand die weet de bijkomende heeft.Met toegevoegde woorden, met behulp van een zaak als deze, kan iedereen akkoord een aanvaardbaar vermaning voor een paard, net als elke toevoeging is anders!

NeverGiveUp

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:55

Ik háát het zo als ik me weer niet kan beheersen en stom met mijn teugels ga zitten doen! |o

Heeft nou niemand daar last van? Ik wéét hoe het moet en wat absoluut niet moet maar ik kan me gewoon niet inhouden.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 00:17

NeverGiveUp schreef:
Ik háát het zo als ik me weer niet kan beheersen en stom met mijn teugels ga zitten doen! |o

Heeft nou niemand daar last van? Ik wéét hoe het moet en wat absoluut niet moet maar ik kan me gewoon niet inhouden.

Voordat ik wist dat spelen met de teugels niet goed is
deed ik dat ook!
Dus ken het gevoel wel hoor.
Sinds vandaag ben ik bezig met rijden met een halsring zonder hoofdstel.
Best een beetje eng,want er moet vertrouwen zijn in je paard!(en andersom ook natuurlijk)
Maar met aanwijzingen is het best leuk om te doen,en ik stoor het paard niet in z'n mond :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:47

Afleren is moeilijker dan aanleren, dus is het eigenlijk heel verstandig om goed en vaak les te nemen bij een goede instructeur.
Paardrijden is moeilijk :Y)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:44

Ik rijd ook soms met halsring, beetje om mezelf te testen.

Ja ik vind het zo stom van mezelf :\

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:05

ik meld me weer ff, amigo rijd mooi aan de teugel en ik ben ontspannen, dus het gaat heel goed, alleen hij schud heel veel, en nu hebben we een soort "bal" in zn nek gevonden, wat misschien de oorzaak is van het schudden! hopelijk kan de dierenarts het verklaren, want door het schudden, spant ie zichzelf de hele tijd aan en dan is zn concentratie telkes weg :( waardoor ie weer omhoog komt met zn hoofd, als ik dan weer wat vraag, voltetjes etc. etc. dan loopt ie weer goed, tot ie weer 5 minuten gaat schudden... best lastig, maar wat kan ik doen om hem snel na het schudden weer in concentratie te krijgen? bijna alles al geprobeert zoals schakelen figuren wijken pasje achterwaarts enz. enz. ook hebben zn eigenaren hem een bijzet "omgeknoopt" waar ik het eigenlijk niet zo mee eens ben maarja, ik ben zijn eigenaar niet dusja... iemand tips??

esmeebosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:02

ik zou graag mijn paard aan de teugel willen rijden
hij kan het wel maar ik weet niet goed hoe ik dat moet doen
iemand een hele korte uitleg mischien?
groetjes..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:21

esmeebosman schreef:
ik zou graag mijn paard aan de teugel willen rijden
hij kan het wel maar ik weet niet goed hoe ik dat moet doen
iemand een hele korte uitleg mischien?
groetjes..

eigenlijk is op dit soort vraag het beste antwoord: niks doen. Je hebt mensen die zeggen: halve ophoudingen maken, spelen ect. Of je via internet ellenlange ingewikkelde tips te geven, maar het beste kun je worden beoordeeld in real life, en iemand die je op dat punt gewoon kan helpen. Als enige tip wil ik meegeven, contact houden met het bit, maar er verder vanaf blijven, en flink veel overgangen en figuren rijden. succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:07

Idd Ilse is "niks doen" eigenlijk een goeie tip.
Daarbij staat het al tig x omschreven (herhaald) op de laaste tig blz van dit topic over hoe het moet en waarom zo.

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:04

Als ik mijn paard aan de teugel wil laten rijden, en hem dan aan de teugel heb, gaat hij schudden met zijn hoofd en moet ik dus weer opnieuw beginnen.. Iemand tips?

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:36

ik kom me ook even melden..

Mijn arabische merrie, is echt erg moeilijk aan de teugel te krijgen.
Ze is verder echt superbraaf, ik kan zelfs zonder hoofdstel op haar rijden..
Maar ik wil ook dressuurmatig met haar trainen.
Als ze een tijdje al gelopen heeft (half uurtje ongeveer) laat ze haar hoofd wel zakken,
maar dat is niet echt aan de teugel, dat is meer hangen aan de teugels..
Afbeelding zo ziet het er uit, na zo'n half uurtje ( ze knabbelt dan ook heel erg aan haar bit, waarbij ik denk, dat ik teveel druk zet.)

Iemand die me kan helpen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:27

Ik denk ook dat jij teveel druk zet, omdat ik en valse knik zie. De hals is niet mooi romd, maar er zit "een knik" in. Als je het topic een paar pags terug leest, kun je gerichte vragen stellen die we kunnen beantwoorden.

pingvinii: je zal het wsl niet goed doen. Hoe doe je het?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:00

ik heb zelf eigenlijk ook een vraag:
heel veel mensen hoor ik zeggen: ik zie het zo als er een valse knik voorbij komt... maar ik zie het (denk ik) niet, ik zie wel vaak spanning en opkropping, maar ik weet niet zeker of ik een valse knik kan herkennen, is het bij de foto van Steffiee_ een valse knik omdat je zo heel duidelijk een overgangs punt van omhoog naar omlaag ziet? of is het een valse knik omdat bij correct aan de teugel het stuk achter de oren het hoogste punt moet zijn? want dan loopt mijn paard ook in een valse knik
nu word ik eigenlijk bang, ik vind van mezelf dat ik best aardig en stil rijd met me handen, blijf er ook lekker vanaf voor, maar ik vind de halshouding van mijn paard op deze foto erg lijken op die van de de pony van Steffiee_ of zie ik het verschil gewoon echt niet?:
(slofteugel is alleen als extra rem, voor als mijn paard een hertje na gaat doen)

Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:10

de bovenlijn van de hals moet zo rond als bijv een halve maan zijn.
een knik is een letterlijke knik bij de 3e nekwervel achter het oor.
Op jouw foto ook ietsje te zien. Wanneer je het neusje er iets meer uit laat komen zal hij wsl weg zijn.
Zeker jonge paarden kunnen de neiging hebben om in te knikken, zonder dat de ruiter druk geeft. Dan is het een kwestie van de juiste bespiering trainen om dat te corrigeren.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:15

thanx voor de uitleg, dit maakt een hoop duidelijk, de foto is van zeker een half jaar geleden, en ik rijd altijd in de buitenbak dus ik kan het eigenlijk ook niet goed zien... ik zal mijn zusje weer eens meeslepen voor wat up to date foto's. meestal rijd ik eigenlijk zo dat hij fijn zit, als hij niet fijn over de rug is zit hij echt heel erg vervelend, ik vind dat wel een goede maatstaaf om aan te meten.

esmeebosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:16

Hallotjes,

Als je je paard aan de teugel wilt laten lopen wat kun je dan het beste doen met je handen en benen behalve onspannen zitten enzv??
Groetjes esmee

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:40

Ik ben benieuwd of iemand hier wat over te zeggen heeft? Ook kwa valse knik enzo.
(Ben al best tevreden met dit beeld, we gaan echt vooruit. Maar ik zie ook op de rest van de fotos precíes wat er fout gaat. Hier zie je dat ik teveel op zijn hoofd let, niet voor me uitkijk en daardoor een beetje voorover val. Ik zie ook duidelijk spanning in mijn schouders, enige moment dat ik dat niet heb is als ik met neckrope rijd.. :) )

Afbeelding

Afbeelding

Waar we trouwens heel erg last mee hebben de laatste tijd is, als Blade in het begin wel onspannen horizontaal loopt maar niet met aanleuning zegmaar, ik heb mijn teugels opmaat, eerder te lang dan te kort, hij geeft na, door zijn lange hals is dat nogal een grote beweging, en dan is mijn verbinding weg. Het is dan trouwens niet dat hij achter de teugel gaat lopen geloof ik, het is ook niet dat ik opeens niet meer in mijn handen heb, maar te weinig vast contact, dus dan pak ik mijn teugels op en dan kruipt hij weer naar boven :\

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:28

esmeebosman schreef:
Hallotjes,

Als je je paard aan de teugel wilt laten lopen wat kun je dan het beste doen met je handen en benen behalve onspannen zitten enzv??
Groetjes esmee

Het topic doorlezen, als je een paar pagina's terugleest dan denk ik dat je al verder komt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:15

superwoman schreef:
de bovenlijn van de hals moet zo rond als bijv een halve maan zijn.
een knik is een letterlijke knik bij de 3e nekwervel achter het oor.
Op jouw foto ook ietsje te zien. Wanneer je het neusje er iets meer uit laat komen zal hij wsl weg zijn.
Zeker jonge paarden kunnen de neiging hebben om in te knikken, zonder dat de ruiter druk geeft. Dan is het een kwestie van de juiste bespiering trainen om dat te corrigeren.

Ik denk dat de halsinzet en de bouw van het paard (horizontaal of bergopwaarts) ook nogal wat invloed heeft op hoe het nageeflijk lopende paard er uit ziet. Ik ben van mening dat de valse knik regelmatig te zien is bij de bergopwaarts gebouwde paarden maar dat die valse knik niet wordt opgemerkt omdat het paard door die ogenschijnlijk ronde halve maan zoals jij het beschijft, nageeflijk lijkt te lopen. Terwijl sommige meer horizontaal gebouwde paarden, met een lagere halsinzet, soms eigenlijk beter nageeflijk lopen, maar het beeld niet is zoals het hoort te zijn.

Ik vind het hele "valse knik" verhaal dus erg lastig. Volgens mij zou de focus moeten liggen op het achterbeen, de bespiering, etc. bij het vaststellen of de nageeflijkheid in orde is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:47

Tuurlijk heeft de bouw van het paard te maken met welke houding makkelijk is voor het paard.
Nageven heeft er niet zoveel mee te maken (hand volgen), maar wel of het paard correct aan de teugel loopt en dus een mooie buiging laat zien. Paarden die makkelijk in een valse knik gaan, kun je als ze wel goed nageeflijk zijn ook een mooie correcte buiging laten maken. Kost alleen wel wat meer training van zowel de ruiter (om het te kunnen corrigeren) als het paard.
En ja, de focus moet idd bij het achterbeen en de bespiering liggen én natuurlijk bij de hulpen en houding van de ruiter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:54

NeverGiveUp: je hangt erg schuin naar voren om z'n hoofd te zien en daardoor zal hij eerder op de voorhand gaan lopen. Daarbij is op beide foto's je binnenhand meer naar je lichaam toe. Breng je binnenhand van de hals ipv naar je toe wanneer je wat stelling wilt.
Hij hoort je hand te voolgen en jij beschrijft dat je te weinig contact hebt/krijgt en dus geen goede nageflijkheid.
Begin met goed zitten en de rest volgt daarna pas, niet andersom ;)

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:00

Afbeelding Afbeelding
Heb zo het gevoel dat ik bij m'n andere paard, te sterk ben in mijn handen?
Graag opbouwende kritiek :)!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:05

Je hebt je handen sowieso te veel naar achteren. Ze behoren boven de schoft te zijn, niet op het zadel. Als je je handen daar houdt krijg je snel de neiging ze vast te zetten. Als je ze iets meer naar voren houdt zal je merken dat zowel jij als je paard waarschijnlijk makkelijker kan ontspannen :)