[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:44

hallo allemaal!

verderop in dit topic had ik een foto geplaatst voor de halshouding. Heb hiervoor veel tips gekregen en heb er echt gebruik van gemaakt! is er verbetering?
hier de foto van vandaag
Afbeelding

Heb er hier nog 1 maar misschien iets te diep
Afbeelding

Sadira

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:35

Iets te diep ja...ik probeer paarden toch altijd boven de loodlijn te houden met hun hoofd. Te diep is ook weer niet goed.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:47

je bedoelt denk ik de onderste te diep? de bovenste is ook van vandaag en die onderste vind ik niet zo een goede houding. ik probeer de bovenst te houden.
ps even wat info over haar:
ze word in mei 4
het is een merrie
een tinkerXhafinger
ze is iets overbebouwd
Welke houding is het best volgens jullie? boven of onder?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:33

Ik ben het wel met Aleeneh eens.
Veel paarden lopen vaak te diep.
Heel leuk paard heb je trouwens!Kruising Haf/Tink :)

Helaas heeft mijn verzorgpaard een probleem ;(
Ik heb vandaag gehoord dat hij 2x deze week door iemand bereden is
die 'm heel streng heeft aangepakt.
Ze heeft flink lopen zagen en reed met zweep en sporen.
Mijn medeverzorgster denkt dat ze "te lief" voor 'm is,dus nu heeft ze het idee dat hardhandigheid helpt ;(
omdat hij dus "zo mooi in de krul liep" :(
Veel stalgenootjes hadden het er in de wandelgangen over,dus was vast geen prettig gezicht geweest.
Vandaag kreeg ik in de bak ook niks gedaan,hij was vreselijk stijf.
Heb wel een heerlijke buitenrit gemaakt,flink eind gegaloppeerd,wat was dat paard blij!
Oren continu naar voren en briesen!
Heb zo wel medelijden met dat dier,hij heeft zo'n verschrikkelijk lief en vergevingsgezind karakter!
Maar...omdat ik meebetaal in de kosten heb ik ook zeggenschap.
Heb duidelijk gemaakt dat die meid echt nooit meer op Mac mag rijden!!! :(

Sorry...moest dit echt ff kwijt! :o

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:39

Jaa het is soms ook niet makkelijk om ze hoger te houden met hun hoofd hoor, sommigen vinden dat kennelijk toch makkelijker lopen en dan is het moeilijk ze eruit te krijgen. Helemaal met paarden die zo jong zijn als de jouwe. Ik zou als hij zo jong is toch nog niet al te veel van hem vragen in dat opzicht hoor :) gewoon lekker ontspannen laten lopen. Hij loopt wel met zijn hoofd naar beneden maar op de foto's lijkt hij toch nog best wel op de voorhand te lopen, dus of het echt nageeflijkheid is....

Och jeetje, vervelend als zo iemand zo met een paard omgaat. Zal dat meisje inderdaad nooit meer terug komen? Hopen dat er niks beschadigd is in zijn mond ofzo, even goed naar kijken.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:45

Helaas heeft ze er zelf een veulen(!)op stal staan.
Een voskleurig Arabisch hengstveulen.
Ze zegt dat als ie naar de opfok gaat ie straks niet meer te hanteren is,dus staat het beestje de hele dag in een box.
Nee,dat is normaal,dacht ik meteen.
De mond van Mac is niet zichtbaar beschadigd,maar zal wel gevoelig zijn,
dat merkte ik met het aannemen van de teugels.
Ben blij dat ik toch een buitenrit gemaakt had!Hij was buiten meer ontspannen dan in de bak.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:48

Kan dat veulentje niet de wei in dan? Lijkt me dat zo'n jong paardje toch wel meer ervaringen moet opdoen dan alleen de hele dag stilstaan... van dat soort mensen vraag ik me altijd af waarom ze paarden hebben...

Lekker rustig aan doen met je paardje de komende paar dagen dan :) hopen dat het snel beter gaat met hem.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:49

Ik ga za en zo naar 'm toe :) Komt goed!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:49

Aleeneh schreef:
Iets te diep ja...ik probeer paarden toch altijd boven de loodlijn te houden met hun hoofd. Te diep is ook weer niet goed.

Waarom "is te diep ook weer niet goed" volgens jou?

Baily12: ik vind de foto's netjes. Vooral wel letten op die achterhand, want hij loopt nog teveel op de voorhand.
2e is voor de wedstrijden te diep, maar in de training is het en prima AFWISSELING. Denk eraan dat de neus niet meer dan dit naar de borst gaat.
En probeer niet naar het hoofd van je paard te kijken, hierdoor ga je ook automatisch (onbedoeld) meer op de voorhand rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:54

Baily12 schreef:

Geen 1 houding, je moet juist afwisselen en natuurlijk ook met het uitschuiven naar lange teugel is daarin heel belangrijk.
Paardje moet je hand volgen en door de houdingen af te wisselen, zorg je ervoor dat jij allert blijft én de verschillende spieren traint.
Wanneer je in 1 houding rijdt, krijg je toech vaak onbewust "een houding" ipv een paard wat na geeft. Als hij eraan toe is, kun je ook meer oprichting vragen. (nu nog niet ;) )

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:55

superwoman schreef:
Aleeneh schreef:

Baily12: ik vind de foto's netjes. Vooral wel letten op die achterhand, want hij loopt nog teveel op de voorhand.
2e is voor de wedstrijden te diep, maar in de training is het en prima AFWISSELING. Denk eraan dat de neus niet meer dan dit naar de borst gaat.
En probeer niet naar het hoofd van je paard te kijken, hierdoor ga je ook automatisch (onbedoeld) meer op de voorhand rijden.

oke bedankt! ja is bij mij een groot probleem naar beneden kijken. :o moet er echt op oefenen! ik drijf vooral lekker voorwaarts en vraag zacht of ze wilt zakken. meestal na 20 min komt ze wel. (20min veel figuren en veel overgangen) meestal zakt ze daarna wat in :).

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:56

superwoman schreef:
Baily12 schreef:

Geen 1 houding, je moet juist afwisselen en natuurlijk ook met het uitschuiven naar lange teugel is daarin heel belangrijk.
Paardje moet je hand volgen en door de houdingen af te wisselen, zorg je ervoor dat jij allert blijft én de verschillende spieren traint.
Wanneer je in 1 houding rijdt, krijg je toech vaak onbewust "een houding" ipv een paard wat na geeft. Als hij eraan toe is, kun je ook meer oprichting vragen. (nu nog niet ;) )

oke :j ik doe zowiezo aan het eind. ''uitdraven'' en probeer daarbij hals te strekken en ik kom al tot de knie :D haha

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:53

superwoman schreef:
Aleeneh schreef:

Als een paard te diep loopt gaat hij vaak zijn gewicht op de voorhand laten rusten in plaats van de achterhand en gebruikt hij zijn spieren verkeerd. Het op de voorhand lopen en het te diep lopen kan dus ook heel goed verbonden zijn met elkaar.
Het betekent ook vaak dat jij de mond van het paard teveel opzoekt. De bedoeling van nageeflijk rijden is dat hij zijn achterhand eronder brengt en in het proces van het van houding veranderen ook zich ontspant en jouw hand gaat opzoeken. Als jij wil beginnen met het paard rond te rijden door hem er zo doorheen te rijden begin je dus eigenlijk aan de verkeerde kant.

Ik kan niet oordelen of dit inderdaad is wat er gebeurt met slechts een paar foto's om van te oordelen, maar dat is meestal het probleem met te diep er door lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:39

Aleeneh schreef:
Als een paard te diep loopt gaat hij vaak zijn gewicht op de voorhand laten rusten in plaats van de achterhand en gebruikt hij zijn spieren verkeerd. Het op de voorhand lopen en het te diep lopen kan dus ook heel goed verbonden zijn met elkaar.

Het betekent ook vaak dat jij de mond van het paard teveel opzoekt.

De bedoeling van nageeflijk rijden is dat hij zijn achterhand eronder brengt en in het proces van het van houding veranderen ook zich ontspant en jouw hand gaat opzoeken. Als jij wil beginnen met het paard rond te rijden door hem er zo doorheen te rijden begin je dus eigenlijk aan de verkeerde kant.

Ik kan niet oordelen of dit inderdaad is wat er gebeurt met slechts een paar foto's om van te oordelen, maar dat is meestal het probleem met te diep er door lopen.

" te diep" is natuurlijk een erg ruime benoeming. Ik ga dus even uit van de foto.
Dat eerste klopt wel enigsinds. Het is echter ook mogelijk dat hij gewoon blijft lopen en niet extra op de voorhand gaat.
Hangt af van de africhtingsgraad en de ervaring van de ruiter.

Het 2e stukje is onzin, sorry dat ik het zo zeg, maar ik kan er niks anders van maken.
Wanneer je paard je hand volgt, kun je hem in elke halshouding vragen

Het 3e stukje klopt wel, maar vind ik hier niet van toepassing.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:51

[/quote]Ik kan niet oordelen of dit inderdaad is wat er gebeurt met slechts een paar foto's om van te oordelen, maar dat is meestal het probleem met te diep er door lopen.[/quote]

ik doe het zo:

rijd haar eerst los met veel wenidngen en figuren met licht teugelcontact. Maak veel overgangen,ga een pasje achterwaarts etc.
ik neem gelijkdelijk aan de teugels iets korter. En geef heel licht weerstand. (maar wel ontspannen hand) ik kneed niet want dat vind ik onzin en gedwongen. Daarbij drijf ik haar lekker voorwaarts om te voorkomen dat ze in een valse krul gaat lopen en haar achterhand dus niet gebruikt. Ik vind dit niet 100% aan de teugel ik vind dit nageeflijk. Ik snap de term aan de teugel wel. Dat is natuurlijk niet alleen maar een ''krul in de nek'' dat komt van achteren maar daar hoort ook nageeflijkheid bij. of heb ik het nou verkeerd?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:18

de valse knik gebeurd wanneer je teveel druk op de teugels zet. De achterhand activeren helpt daar niet tegen. Alleen drijven wanneer nodig, dus wanneer je een tempo-verandering maakt en anders niet. Veel schakelen dus, daarmee zog je voor een actieve achterhand.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:55

Precies. Ik denk dat weerstand geven helemaal niet nodig hoeft te zijn als je het paard verder in orde hebt.

Verder is je aanpak prima hoor :)

navre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:04

Neem les van goede instructeur

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:11

navre ik heb prive les met haar hoor

LouanneLoua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:56

Begin zelf nunhet probleem ook te krijgennmkijnpaard begint steeds moeilijker naar benedenntenlopen..w in begin ging ergngemakkelijk vkoral in draf en nu niet meernerg moeilijkmsomsmzelfs niet.. Ik hebngoedmles etc.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:03

LouanneLoua schreef:
Begin zelf nunhet probleem ook te krijgennmkijnpaard begint steeds moeilijker naar benedenntenlopen..w in begin ging ergngemakkelijk vkoral in draf en nu niet meernerg moeilijkmsomsmzelfs niet.. Ik hebngoedmles etc.

waardoor denk je dat het komt?
eigenlijk zou je met goede lessen steeds beter moeten gaan rijden ipv minder ;)
Hoe vraag je hem "naar beneden"?

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:31

ik reed vandaag op een 'ex' z dressuur pony. chanel.
ik had haar al helemaal los gekregen en mijn instructrice zei 'vraag haar maar een beetje naar beneden' ik deed dat maar het lukte niet dus ik dacht nou ik ga haar niet in haar mond trekken enzo dus ik ging even voltetjes rijden. toen ging ze zo naar beneden!! en normaal loopt ze heel erg hard maar ik voelde gelijk dat ze ontspande. ik was helemaal blij maar ik wist niet waarom ze opeens zo mooi liep, hoorde ik even later dat ik goed ontspande :D was ik helemaal niet mee bezig :o dusss, mijn advies, ontspannen!!

LouanneLoua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:44

superwoman schreef:
LouanneLoua schreef:

waardoor denk je dat het komt?
eigenlijk zou je met goede lessen steeds beter moeten gaan rijden ipv minder ;)
Hoe vraag je hem "naar beneden"?

Meestal bied/zoekt hij dit zelf op/aan. Verder geef ik gewoon lichte kneepjes etc.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:00

LouanneLoua schreef:
Meestal bied/zoekt hij dit zelf op/aan. Verder geef ik gewoon lichte kneepjes etc.

Bij de kneepjes gaat het dus "fout".
Lees eens een aantal pags terug. Het wordt steeds herhaalt hoe het wel moet en waarom je beter geen kneepjes kunt geven

LouanneLoua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:32

Zo word het mij aangeleerd, het is merendeels van de lichtekneepjes gaat hij laag lopen en zo pak ik hem op:)