[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

badmutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:41

hoi,
ik ben dit zo aan het lezen en ik lees eigenlijk alleen maar veel over met je handen rijden.
handen zijn natuurlijk ook werkzaam en hier mag je ook als het moet wat strenger in zijn maar benen hierbij gebruiken
is vele malen belangrijker. met je benen duw je hem door je handen heen waardoor je een fijne aanleuning krijgt.
daarom werkt de pessoa bij jullie denk ik ook niet want als je paard een rukje krijgt in zijn mond en hij begint in een krul te lopen is hij niet genoeg vooruit gedreven waardoor hij niet van achter naar voren loopt en hij niet het bit op gaat zoeken.het is daarom ook van belang dat diegene die het paard longeert hem genoeg voorwaarts laat lopen zodat het paard ook in een lekker tempo in balans gaat lopen en de handen (het bit) op gaat zoeken. hetzelfde als met rijden.
mocht het paard met de pessoa om op het bit gaan hangen heeft hij dus het gewicht veel meer op de voorhand wat hij meer naar achteren moet plaatsen. je kunt hiervoor de band achter wat strakker doen, voor niet strak maar ook niet te los en hem oefeningen overgangen laten doen zodat hij die achterhand meer laat werken en voor meer omhoog kom.
natuurlijk als je de pessoa maar een rot ding vind moet je dat zelf weten, helemaal prima.
maar wil alleen maar zeggen dat je met de pessoa een paard echt heel fijn kunt laten werken en een paard heel lekker los krijgt zonder het gewicht van de ruiter op zijn rug.
groetjes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:56

badmutsmuts schreef:
hoi,
ik ben dit zo aan het lezen en ik lees eigenlijk alleen maar veel over met je handen rijden.
handen zijn natuurlijk ook werkzaam en hier mag je ook als het moet wat strenger in zijn maar benen hierbij gebruiken
is vele malen belangrijker. met je benen duw je hem door je handen heen waardoor je een fijne aanleuning krijgt

Hier ben ik hetr dus niet mee eens.
Je moet naar je handen toe rijden, niet door je handen heen.
Strenger met de hand en dan je benen erbij gebruiken, mag je imo nooit tegenlijk doen. Wanneer je drijft, moet je ruimte geven aan de voorkant en wanneer je blokkeerd aan de voorkant, moet je hem niet vragen om harder te gaan.
Doormiddel van schakelen maak je hem actief en dan geef je soms wat gas en vang je hem daarna weer op.

Met een pessoa heb ik geen ervaring, omdat ik deze nooit nodig heb gehad, maar ik geloof best dat het een fijne hulpteugel aan de longe kan zijn.

Almeetje

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:12

Eens met superwoman. Ik heb persoonlijk wel goede ervaringen met de pessoa als hulpteugel aan de longe, ik gebruik hem los ingesteld (mijn paard haar rug zit vast, osteopaat is net geweest, er komt een nieuw zadel, maar ze is in het verleden nooit goed gereden geweest, valse knik en rug wegdrukken, dit is er niet zomaar uit te krijgen) en met de pessoa loopt mijn paard, in stap en draf, voorwaarts neerwaarts en zie ik dat ze haar rug goed gebruikt, haar achterhand eronder zet en vanvoor ontspant. Ik vind het persoonlijk een goed hulpmiddel.

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:42

Wow, even wat pagina's doorgelezen, maar voor elk paard is dus het knopje een beetje anders. Het is echt een kwestie van vinden waar jouw paard bij aansluit. Mijn paard loopt al snel aan de teugel als ik zachtjes kneepjes geef in de teugel en mijn been aanleg. En dit terwijl ze nog lang niet volledig beleerd is. Juiste hulpen geven en gelijk belonen als het goed gaat is de beste manier denk ik.

wonder007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:51

Voor wat zeggen ze dan dat je met je teugels moet spelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:17

Omdat dat makkelijker is, dan hoef je niet je best te doen om goed te zitten, en je paard op een correcte manier te rijden. Trucjes zijn veel makkelijker dan op de goede manier rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:34

Toralone : denk dat jij de eerste pags heb doorgelezen,want bij de laatste tig pagina's wordt aangegeven dat kneepjes niet de manier is. Ook is het bij elk paard hetzelfde hoor!

wonder007: het is idd makkelijker zoals yamcha al schreef, echter als aanvulling wil ik erbij "zeggen" dat het paard doormiddel van een trucje niet correct aan de teugel loopt. De "minder ervaren ruiters" zien/merken dat verschil niet, maar kunnen zo wel het paard kapot riden.

wonder007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:13

Ah zo, je moet je paard dus gewoon laten doen, dan komt ie vanzelf wel nageeflijk?!

badmutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:22

superwoman, ben ik ook zeker met je eens maar wou even een opmerking over maken als paarden in een krul gaan lopen en je niks in je hand hebt.door hem meer voorwaarts te houden en contact te houden voor zal hij het bit meer op gaan zoeken waardoor hij zijn hals ook meer gaat lengen en je meer aanleuning krijgt waardoor hij niet meer in een krul gaat lopen, vanuit deze aanleuning (handen volgen) kun je gaan schakelen en hem meer actief maken. maar het begint eerst bij die aanleuning als je die niet hebt kun je ook niet verder.
natuurlijk is elk paard anders en het gaat het eigenlijk alleen puur om gevoel.
wat je paard nodig heeft kun je zelf het beste aanvoelen...

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 00:35

Ik denk dat er wel een belangrijk ding wordt vergeten!
Voordat je je paard nageeflijk wilt rijden zijn wel een paar dingen belangrijk:
-Is hij goed aan je been
-Heb je voldoende tempo
-En reageert je paard op je teugel- en zithulp

Als dat zo is kan je pas beginnen.
Ik denk dat je dit het beste aan degene die je lesgeeft vragen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:49

wonder007 schreef:
Ah zo, je moet je paard dus gewoon laten doen, dan komt ie vanzelf wel nageeflijk?!

Hij gaat nageven wanneer de ruiter correct rijdt (de juiste hulpen op het juiste moment en niet (onbewust) het paard tegen werkt)
Bijv, paard moet scherp aan het been worden dmv correct rijden.

VMwis: waarom voldoende tempo? Als mijn paard stil staat, kan deze ook prima aan de teugel gaan hoor :D
Daarbij vind ik je volgorde niet helemaal lekker, maar okey.

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:30

badmutsmuts schreef:
superwoman, ben ik ook zeker met je eens maar wou even een opmerking over maken als paarden in een krul gaan lopen en je niks in je hand hebt.door hem meer voorwaarts te houden en contact te houden voor zal hij het bit meer op gaan zoeken waardoor hij zijn hals ook meer gaat lengen en je meer aanleuning krijgt waardoor hij niet meer in een krul gaat lopen, vanuit deze aanleuning (handen volgen) kun je gaan schakelen en hem meer actief maken. maar het begint eerst bij die aanleuning als je die niet hebt kun je ook niet verder.
natuurlijk is elk paard anders en het gaat het eigenlijk alleen puur om gevoel.
wat je paard nodig heeft kun je zelf het beste aanvoelen...

Ik snap er helemaal niks van. Dus je moet eerst aanleuning hebben door hem voorwaarts te houden en contact te houden. Dan gaat hij meer het bit opzoeken waardoor zijn hals lengt? ( betekent dat langer worden? ) Dan krijg je meer aanleuning en dan pas kan je beginnen met overgangen rijden en hem actiever krijgen. Dus hij moet eerst actief zijn voordat je hem actief kan maken? Snapt iemand anders het wel of ben ik nu zo blond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:39

Ik snap er ook geen hout van, en het slaat ook nergens op imo. Het deel van een aanleuning verkrijgen wel, maar het stuk dat hij actief moet zijn om hem actief te krijgen raakt kant noch wal, als je het mij vraagt.

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:48

Yamcha schreef:
Ik snap er ook geen hout van, en het slaat ook nergens op imo. Het deel van een aanleuning verkrijgen wel, maar het stuk dat hij actief moet zijn om hem actief te krijgen raakt kant noch wal, als je het mij vraagt.

Ben dus toch niet zo blond als ik dacht ^^,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:49

Ik ben iig niet blond, hartstikke zwart :D

badmutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:26

nee voorwaarts houden en hem actief maken zijn 2 verschillende dingen.
voorwaarts houden is genoeg tempo hebben en voor het been zijn. actief maken is dat hij zijn achterhand er meer ondergaat zetten en dat hij gedragen gaat lopen.
de basis van het rijden is het voorwaarts laagwaarts rijden.
hierdoor gaat het paard zijn rug goed gebruiken en word hij los in zijn lijf.
hierbij krijg je aanleuning van het paard en gaat hij op zijn eigen benen lopen, balans.
deze basis is heel belangrijk als je dit niet hebt bij je paard en gaat hem meteen oprichten en verzamelen zal hij nooit helemaal lekker door zijn lijf gaan lopen wat voor latere problemen zorgt.
je ziet bij heel veel ruiters dat als ze hem hals willen laten strekken dat het paard niet naar onder komt.
dat is dus een voorbeeld van ruiters die weinig aandacht schenken aan het voorwaarts laagwaarts rijden. niet goed dus..
hopelijk snappen jullie het nu een beetje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:31

Ja, nu snap ik het :j

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:46

@superwoman
VMwis: waarom voldoende tempo? Als mijn paard stil staat, kan deze ook prima aan de teugel gaan hoor
Daarbij vind ik je volgorde niet helemaal lekker, maar okey.

Als je een paard aan de teugen wilt rijden ga je toch niet stil staan en dan nageeflijk rijden. Ik in ieder geval niet:P

badmutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:46

als ik hier even op mag reageren:)
een paard nageeflijk rijden terwijl hij stil staat heeft ook geen zin als het paard nog niet nageeflijk is.
als het paard dit wel kan dan zal hij dat bij halthouden ook doen.
maar goed je hoort je paard bij elke overgang nageeflijk te houden zodat je ook niet hoeft te "plaren" bij elke oefening, dus ook bij het halthouden.. een paard hoort altijd nageeflijk te blijven, doet hij dit niet dan zul je hier nog even op moeten oefenen:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:58

idd badmutsmuts.

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:52

@badmutsmuts
Ik rijd mijn paard niet vanuit stilstand nageeflijk hoor :P
Ik ben het met je eens.

123Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:24

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:13

123Sofie schreef:
Misschien heeft iemand hier iets aan... In dit filmpje geven ze tips over goed contact houden:
http://www.youtube.com/watch?v=w-MEsdOTisc

_/-\o_ Fantastisch leerzaam filmpje. Aanrader voor de meeste ruiters om even te bekijken.

__Kimberly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:53

Is zeker een goed Filmpje, Heb hem ook even bekeken.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 23:15

Het volgende probleem...
Big Mac schijnt rugproblemen te hebben.
Als je op de spieren naast de ruggengraat drukt verkrampt hij.
Osteopaat/fysio is te duur ofzo,dus nu moeten we 'm goed rond gaan rijden?
Als dat dier last van z'n rug heeft zal ie z'n rug alleen maar wegdrukken,
ik ben absoluut geen voorstander van zelf aanmodderen.
Ik ga i.p.v. rijden dan nog liever longeren,
maar er zijn geen hulpmiddelen op gewone bijzetteugels na,dus dat wordt gewoon los longeren.
Het is niet m'n eigen paard,ik had het wel heel anders aangepakt!
Iemand nog tips?