[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:07

Kan je met pessoa ook zeggen dat je paard automatisch met valse knik gaat lopen?

Ik longeer meestal met dubbele lijnen maar soms met pessoa, ik doe hem geleidelijk strakker, voor altijd best los en achter wat strakker (Dat bontje achter zijn benen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:13

Die van mij wel, zeker met de pessoa, omdat ze steeds een ruk in haar mond krijgt. Dan legt ze zowat haar kin op haar borst, zelf vindt ze het een pracht- oplossing, maar ik vind het niks, ik wil niet dat ze dat doet. Een gogue werkt wel aardig bij haar, die loopt rond, maar alleen aan de voorkant.
Maar ik vind het veel te ingewikkeld ding. Dus nu longeer ik alleen met een lijn. Minder stressvol en net zo effectief

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:38

Ik doe de pessoa ook bitloos, dus ruk in de mond is het niet. Mijn paard gaat er snel in hangen, dat is ook jammer :\
Maar ik geloof dat hij wel echt een stuk sterker is geworden door dat ding, met aanspringen bijvoorbeeld, maar met dubbele lijnen kan je dan weer veel met rechtrichten en stelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:43

Met dubbele lijnen is de verbinding constanter. Plus dat je ze net zo goed in dat frame kan laten lopen, vraagt alleen meer handigheid van jou :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:19

Ik krijg het steeds meer onder de knie, en hij doet het er beter op dan die pessoa dus ga er wel mee door inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 05:32

Goed van je!
Ik ben er echt voorstander van :j
Ik vind het vriendelijker dan de pessoa ook, met bit of zonder bit, steeds een ruk krijgen is niet leuk :n

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:23

Anket schreef:
Ik hoef bijna geen been te geven, dan gaat ze weer te snel

Snelle paarden/pony's zijn vaak niet aan het been om die reden.
Daarom is schakelen ook zo belangrijk.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:11

Yamcha schreef:
HorsesWoman schreef:
Als je paard nagevelijk loopt voelt het toch alsof je niet veel in je handen hebt?
Ik krijg haar op mijn pinken naar beneden meestal, dan zakt ze en geef ik mee.

Als mijn paard nageeflijk wordt, legt zij de onderkaak tegen het bit, en zoekt zij mijn hand op. Het voelt alsof ze mijn hand 'pakt' en mee naar beneden neem, en dan heb ik wel degelijk iets in handen, ik krijg letterlijk iets meer gewicht in mijn handen. Het verschil met een paard dat het bit 'vastpakt' (wat fysiek trouwens niet mogelijk is, het voelt alleen zo) of een paard dat op je handen hangt, is ten eerste het rug- en beengebruik: paard voelt lichter op de hulpen, lichter op been en gewichtshulpen, maar ook sterker, je kan haast voelen dat de benen energieker worden neergezet. Ten tweede voelt de verbinding levend en elastisch. Veerkrachtig (en ik gebruik bewust dat woord) het voelt stevig, krachtig, maar ook licht, levend, elastisch.
Een paard dat op je handen hangt is zwaar, dat voelt als dood gewicht, er veert niks, er gebeurt niet echt iets. Dat is het grote verschil.
HorsesWoman schreef:
Trouwens, het spelen doe ik vooral om af te wenden, want ik wil het liefst bijna altijd van de hoefslag zijn,
en om haar soepel in haar mondje te houden, want eerst pakte ze vast en ik ook, en dan ging t niet zo goed,
nu ik dan speel gaat het wel goed.

Spelen is ten eerste heel vervelend in de mond van het paard. Mijn instructrice heeft mij eens laten voelen, hoe dat zou voelen voor een paard, en het voelt vervelend, en drammerig.
Wat je paard vervolgens doet is wijken voor de druk in haar mond: ze knikt in, maar komt van het bit af, achter het bit, en dan heb je idd niets in handen, omdat je een valse knik hebt. Het lijkt er voor het oog wel iets op, maar het is precies dat wat je niet wilt. Jij wilt dat het paard jouw hand vertrouwt, en de onderkaak tegen het bit durft leggen, omdat je een vriendelijke, eerlijke hand hebt. Maar door te spelen wordt je paard 'bang' voor het bit, je bluft haar af in de mond, en ze kruipt erachter, en wil geen contact meer met je hand.

Mijn paard is ontzettend goed in het bit vast pakken, en ze probeert me wel degelijk uit,
want soms doet ze er alles aan om onder het werk uit te komen.
Als je paard nagevelijk loopt, voelt hij dus voor mij een stuk prettiger, zij komt naar beneden
en zoek inderdaad mijn hand op, vervolgens geef ik haar een beetje ruimte en die pakt ze dan ook
door verder te zakken.

Ik speel alleen maar met het bit, ik mag bij haar namelijk niet de teugels pakken en vasthouden
omdat we dan op kracht aan het rijden zijn en dan pakt ze het bit vast en kan ik niks mee,
dus ik moet wel vragen en ontspannen, vragen en ontspannen enzo.
want anders komt het niet goed want dan gaan we haar kant op i.p.v de mijne.
Snappen jullie goed wat ik met spelen bedoel, want ik bedoel niet zagen!
Het is niet alsof ik het bit van de ene kant naar de andere kant door haar mondje heen haal,
en ik ben ook eerder veel te zacht in mijn hand dan te streng.
Zodra ik wil afwenden, kijk ik de kant waar ik op wil en verplaats mijn gewicht,
als ze dan nog niet afwend gebruik ik mijn benen en een kneepje met mijn binnen teugel,
gaat ze de goede kant op is mijn hand gewoon stil, behalfe als ze gaat wolken kijken,
dan geef ik wat been en knijp ik weer zachtje met mijn hand.

Ik ben trouwens nog totaal niet ver met haar, we rijden nu pas een half jaartje
en zijn echt nog bezig met een goede stap,draf en galop, goed afwenden en
in stap lekker rond en laag. Ze is gewoon een ontzettende puber,
en als ze er geen zin in heeft doet ze er alles aan om er onder uit te komen,
zodra ze dan het bit vast pakt bepaalt zij alles, en dat is dus niet de bedoeling,
dus dan "speel" in haar de kant op waar ik naar toe wil, omdat als ik gewoon
normaal constante druk op de teugels heb, en ik verplaats mijn hand de kant op
waar ik naar toe wilt, gaat ze trekken, en dat win ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:55

Ik geloof niet zo in "onder het werk uit proberen te komen" de meeste paarden werken graag, aan jou om uit te zoeken waarom dat dan is.

Hoe dan ook, dit klinkt heel anders. Probeer je buitenteugel eraan te houden, binnenhand los en luchtig, binnenbeen ontspannen, en van je buitenbeen en buitenteugel maak je een soort "muurtje" waar ze niet doorheen mag vallen. Ik snap nu wel beter wat je doet, van mij mag het nog wat rustiger, maar idd (doe je heel goed) er geen trekspel van maken, dat win je idd nooit :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:02

Ik geloof ook niet in uitproberen, hoogstends in het nemen van de ruimte die de ruiter geeft. Fout ligt dus altijd bij de ruiter.
Een paard die niet wil werken, daar is wat aan vooraf gegaan én dat kun je weer "goed krijgen" wanneer je hem/haar motiveert en de juiste hulpen geeft. Vaak worden paarden gefrustreerd door ruiters die onbedoeld verkeerde (tegenstrijdige) hulpen geven. Grote hulpen zijn onduidelijk en doordat ze te lang duren ook nog een tegenstrijdig.

Aan de teugel hoef je niet te vragen, dat gebeurd vanzelf wanneer je correct rijdt. Spelen is niet goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:11

Mee eens :j
Ik kwam daar zó achter bij mijn nieuwe instructrice, ik vroeg mijn paard te wenden, maar omdat ik mijn binnenbeen aanspande, had mijn paard geen ruimte voor haar schouder. Omdat ik met mijn been haar schouder dus opzij drukte, kon zij niet anders dan door de schouder vallen :j
Mijn oplossing was met binnenteugel haar alsnog stelling te vragen (waarbij ik inknikte in mijn binnenheup). Met de binnenteugel plaatste ik haar gewicht op de buitenkant, en mijn inknikkende heup deed de rest: paard viel weer door de buitenschouder. Dat had ik uit kunnen leggen als onder het werk uit willen komen, maar dat was niet helemaal het geval.......

Toen ik leerde mijn binnenbeen te ontspannen, lang en los te laten, rechtop te zitten zodat ik niet inknikte, en mijn binnenteugel te lossen en met buitenteugel en buitenbeen te begrenzen, kwam mijn merrie keurig in de juiste stelling en buiging de wending door, en kon ik een nette volte rijden........
Nu heb ik een redelijk sensibel paard, dat écht reageert op de kleinste gewichtsverplaatsing, en dat is soms heel moeilijk rijden. Het voordeel is dat zij een geweldige spiegel is, en ik me bewust word van kleine fouten. Maar alleen al die binnenteugel, buitenbeen en die zitknobbel waren zó tegenstrijdig, dat mijn paard onmogelijk netjes kon wenden.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:55

superwoman schreef:
Ik geloof ook niet in uitproberen, hoogstends in het nemen van de ruimte die de ruiter geeft. Fout ligt dus altijd bij de ruiter.
Een paard die niet wil werken, daar is wat aan vooraf gegaan én dat kun je weer "goed krijgen" wanneer je hem/haar motiveert en de juiste hulpen geeft. Vaak worden paarden gefrustreerd door ruiters die onbedoeld verkeerde (tegenstrijdige) hulpen geven. Grote hulpen zijn onduidelijk en doordat ze te lang duren ook nog een tegenstrijdig.

Aan de teugel hoef je niet te vragen, dat gebeurd vanzelf wanneer je correct rijdt. Spelen is niet goed!

Mijn pony is nu 6 jaar, pas een tijdje onder het zadel en we hebben een tijdje gehad waarmee het
alleen maar steigeren was als ik wou rijden. Daar zijn we over heen gekomen door dat ik
heb door gezet en haar gewoon heb laten steigeren en gewoon ben doorgegaan met rijden.
Daarna hebben we nog een tijdje gehad met bokken en raare sprongen maken aan een stuk
door, daar zijn we nu ook van af door gewoon door gaan, want dit deed ze 10 minuten,
ging ik gewoon door met rijden was het over en was ze weer helemaal braaf.
Volgens mij is het wel uitproberen dus, gewoon de grenzen opzoeken en het klopt
dat ik in het verleden niet consequent genoeg ben geweest omdat ik bang voor haar
werd met haar idiote gesteiger. Dus nu probeert ze me volgens mij soms nog even uit.

Rijden vind ze volgens mij wel gewoon leuk, want meestal is ze super braaf.
We wisselen veel af en rijden meestal maar een half uurtje omdat ik het anders te veel vind.
We springen soms, doen dressuur en ze krijgt ook na een inspannende oefening lange teugel,
en we stappen vaak buiten uit. Dus volgens mij vind ze het gewoon leuk,
alleen als het b.v warm is, of ze is hengstig en wilt liever naar de wei,
probeert ze er gewoon onder uit te komen. Net als ze door middel van het bit
vast pakken, onder oefeningen uit wilt komen die ze moeilijk vind.

Dus in mijn ogen is het wel zeker uitproberen, de grenzen opzoeken enzo.

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:23

aerdenhout schreef:
Ik weet niet hoor ,maar is het niet een beetje verwarrend??Lees nu eens goed dit topic door...iedereen zegt weer wat anders,de een zegt sus de ander zo (ik heb trouwens nog nooit gehoord van een bolle rug met wegrijden????maar goed, bij jou schijnt het te helpen )Ik vraag me dus af wat hollie bollie nu uiteindelijk aan dit topic heeft?Iedereen is anders en niemand heeft dezelfde problemen met zijn paard,je kan geen tips geven als je de combinatie niet kent!Sterker nog,het kan helemaal verkeerd zijn als je bepaalde dingen op jezelf gaat doen zonder een spiegel aan de kant!(een spiegel is dus een instructeur(trice) Zonder goede begeleiding was anky ook niet geworden wat ze nu is!!!!(en die heeft heus niet bij bokt haar paard aan de teugel leren rijden)

Het holle rug bolle rug issue is heel logisch als je er over nadenkt. Holle rug betekent dat de spieren in je rug verkorten dus worden je armspieren e.d. automatisch iets korter wat leidt tot het stop-sein voor het paard. Bolle rug is ontspannen in de rug dus ontspannen in de armspieren dus gepaard met de beenhulp wegrijden. Zo geef je het paard de mogelijkheid in je hand. Nu is het niet zo dat je dit heel overdreven moet gaan proberen. Maar gewoon lichtjes je rug krommen. Nu ik er zo over nadenk is paardrijden niets dan aanvoelen hoe en wanneer je moet aanspannen en ontspannen.
Is deze theorie nog bij iemand anders opgekomen?

lovetimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:45

Maar als je dat weer liicht tegen houdt met je hand ? ...
En ja ,bijzet teugels vindt ik wel helpen maar ligt er aan hoe je pony dingen oppakt ....... :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:55

lovetimo schreef:
En ja ,bijzet teugels vindt ik wel helpen maar ligt er aan hoe je pony dingen oppakt ....... :D

:? :? :?
lijkt mij niet zo'n goed advies :(:)

lovetimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:45

superwoman schreef:
lovetimo schreef:

:? :? :?
lijkt mij niet zo'n goed advies :(:)

Waarom ?? Ik bedoel geen bijrijd teugels met rijden maar met longeren ...
En natuurlijk iedereen mag zijn eigen mening hebben !! *D

wonder007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:50

Krijg je je paard deftig aan de teugel door met je handen " te spelen"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:57

Eh, ik wil niet vervelend zijn, maar het antwoord daarop staat al op de laatste 2 pagina's.

wonder007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:01

Is dat een ja of een nee?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:07

Dat is een absolute Nee, wat je heel duidelijk leest op de afgelopen paginas, niet een beetje, gewoon nee :)

Ik kan alleen niet zo goed uitleggen waarom hihi, ze zouden vanzelf moeten gaan als ze hun achterhand en rug goed gebruiken.

wonder007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:51

Oke, als je dus speelt met de teugels is het dus in de krul trekken?

Mag je wel spelen met de teugels om je paard attent te houden?

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:59

Als je speelt met je teugels is dit meestal in de krul trekken ja, je paard knikt in om onder de druk uit te komen. Als je je paard nageeflijk wilt laten lopen, moet je allereerst op jezelf als ruiter letten, je mag hem niet tegenwerken door je handen vast te zetten, of een onstabiele zit te hebben, dan moet je paard actief zijn, dus niet snel, maar actief: been = voorwaarts, actief achterhandgebruik. Dan kan af en toe een zacht kneepje wel helpen, maar hierbij geldt echt, less is more, die kneepjes mogen geen basis zijn, en als je permanent moet kneepjes geven, ben je verkeerd bezig.
Ik zou mijn paard nooit attent houden door te spelen met de teugels, dit is gewoonweg pesten. Laat hem maar attent blijven door directe reactie op been te eisen en door hem continu bezig te houden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:34

wonder007 schreef:

Nee, dat is niet in de krul TREKKEN.
Kan wel een krul veroorzaken en dus niet correct nageeflijk aan de teugel.

En nee, eenm paard attent houden doe je ook niet met de teugels.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:55

superwoman schreef:
wonder007 schreef:

Nee, dat is niet in de krul TREKKEN.
Kan wel een krul veroorzaken en dus niet correct nageeflijk aan de teugel.

En nee, eenm paard attent houden doe je ook niet met de teugels.

ik wou net zeggen dat is niet in de krul trekken nee.
ben het helemaal met je eens _/-\o_

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:01

Is inderdaad niet in de krul TREKKEN, of niet persé, maar veroorzaakt meestal wel een krul ipv correcte nageeflijkheid, dat bedoelde ik.