Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yamcha schreef:HorsesWoman schreef:Als je paard nagevelijk loopt voelt het toch alsof je niet veel in je handen hebt?
Ik krijg haar op mijn pinken naar beneden meestal, dan zakt ze en geef ik mee.
Als mijn paard nageeflijk wordt, legt zij de onderkaak tegen het bit, en zoekt zij mijn hand op. Het voelt alsof ze mijn hand 'pakt' en mee naar beneden neem, en dan heb ik wel degelijk iets in handen, ik krijg letterlijk iets meer gewicht in mijn handen. Het verschil met een paard dat het bit 'vastpakt' (wat fysiek trouwens niet mogelijk is, het voelt alleen zo) of een paard dat op je handen hangt, is ten eerste het rug- en beengebruik: paard voelt lichter op de hulpen, lichter op been en gewichtshulpen, maar ook sterker, je kan haast voelen dat de benen energieker worden neergezet. Ten tweede voelt de verbinding levend en elastisch. Veerkrachtig (en ik gebruik bewust dat woord) het voelt stevig, krachtig, maar ook licht, levend, elastisch.
Een paard dat op je handen hangt is zwaar, dat voelt als dood gewicht, er veert niks, er gebeurt niet echt iets. Dat is het grote verschil.HorsesWoman schreef:Trouwens, het spelen doe ik vooral om af te wenden, want ik wil het liefst bijna altijd van de hoefslag zijn,
en om haar soepel in haar mondje te houden, want eerst pakte ze vast en ik ook, en dan ging t niet zo goed,
nu ik dan speel gaat het wel goed.
Spelen is ten eerste heel vervelend in de mond van het paard. Mijn instructrice heeft mij eens laten voelen, hoe dat zou voelen voor een paard, en het voelt vervelend, en drammerig.
Wat je paard vervolgens doet is wijken voor de druk in haar mond: ze knikt in, maar komt van het bit af, achter het bit, en dan heb je idd niets in handen, omdat je een valse knik hebt. Het lijkt er voor het oog wel iets op, maar het is precies dat wat je niet wilt. Jij wilt dat het paard jouw hand vertrouwt, en de onderkaak tegen het bit durft leggen, omdat je een vriendelijke, eerlijke hand hebt. Maar door te spelen wordt je paard 'bang' voor het bit, je bluft haar af in de mond, en ze kruipt erachter, en wil geen contact meer met je hand.
superwoman schreef:Ik geloof ook niet in uitproberen, hoogstends in het nemen van de ruimte die de ruiter geeft. Fout ligt dus altijd bij de ruiter.
Een paard die niet wil werken, daar is wat aan vooraf gegaan én dat kun je weer "goed krijgen" wanneer je hem/haar motiveert en de juiste hulpen geeft. Vaak worden paarden gefrustreerd door ruiters die onbedoeld verkeerde (tegenstrijdige) hulpen geven. Grote hulpen zijn onduidelijk en doordat ze te lang duren ook nog een tegenstrijdig.
Aan de teugel hoef je niet te vragen, dat gebeurd vanzelf wanneer je correct rijdt. Spelen is niet goed!
aerdenhout schreef:Ik weet niet hoor ,maar is het niet een beetje verwarrend??Lees nu eens goed dit topic door...iedereen zegt weer wat anders,de een zegt sus de ander zo (ik heb trouwens nog nooit gehoord van een bolle rug met wegrijden????maar goed, bij jou schijnt het te helpen )Ik vraag me dus af wat hollie bollie nu uiteindelijk aan dit topic heeft?Iedereen is anders en niemand heeft dezelfde problemen met zijn paard,je kan geen tips geven als je de combinatie niet kent!Sterker nog,het kan helemaal verkeerd zijn als je bepaalde dingen op jezelf gaat doen zonder een spiegel aan de kant!(een spiegel is dus een instructeur(trice) Zonder goede begeleiding was anky ook niet geworden wat ze nu is!!!!(en die heeft heus niet bij bokt haar paard aan de teugel leren rijden)
superwoman schreef:lovetimo schreef:Maar als je dat weer liicht tegen houdt met je hand ? ...
En ja ,bijzet teugels vindt ik wel helpen maar ligt er aan hoe je pony dingen oppakt .......
![]()
![]()
![]()
lijkt mij niet zo'n goed advies
wonder007 schreef:Oke, als je dus speelt met de teugels is het dus in de krul trekken?
Mag je wel spelen met de teugels om je paard attent te houden?
superwoman schreef:wonder007 schreef:Oke, als je dus speelt met de teugels is het dus in de krul trekken?
Mag je wel spelen met de teugels om je paard attent te houden?
Nee, dat is niet in de krul TREKKEN.
Kan wel een krul veroorzaken en dus niet correct nageeflijk aan de teugel.
En nee, eenm paard attent houden doe je ook niet met de teugels.