[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:10

Lauss schreef:
Vraagje; Mijn pony rijdt ik met een duidelijke/strenge hand. Een paar mensen hebben hier commentaar op, maar met een lief zacht handje gaat hij lekker zijn eigen gang.
Doorproberen met een zacht lief handje, of gewoon streng blijven en niks van anderen aantrekken?

geduld word beloont..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 19:39

Pasamba schreef:
Bedankt [gast1122]! Daar kan ik denk ik wel wat mee. Ik rijd trouwens ook wel vaak voltes met stelling naar binnen of naar buiten. Dat helpt bij mij altijd ook wel wat. Maar mijn paard heeft vooral op 1 hand dat ze niet goed in wil buigen, maar daarbij kan ik misschien jou methode toepassen Knipoog

Bedankt!

Graag gedaan Lachen Fijn dat ik toch een beetje heb kunnen helpen !
Succes ermee !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:43

LisetCharlot schreef:
Er zit een duidelijk verschil tussen een duidelijke en een vaste hand. Denk dat je eerst moet gaan kijken welke van de 2 jij bent. Wat bedoel je met een strenge hand? Je pony harder in zn mond trekken alstie niet luisterd? Rijden met veel druk? Heb je je handen hoog of laag? Je hebt een beetje een vaag verhaal Schijnheilig Maar ik moet zeggen dat ik TEGEN het afstraffen in de mond ben, als je dat bedoeld met een strenge hand zeg ik: Probeer of je met minder druk, hetzelfde effect kan bereiken op den duur. Het zal natuurlijk niet ineens gaan Knipoog Maar heb je misschien iets meer uitleg?

Ik heb een buitenhand die op contact staat, onder normale druk. Mijn binnenhand haal ik af en toe van de hals af als hij er echt niet doorheen wil komen, en als hij iets dieper moet haal ik mijn buitenhand iéts naar me toe. Zo gauw hij ontspant geef ik toe en ontspan in mijn hand.
Ik trek hem niet harder, maar ik rijd met redelijk wat druk. Handen heb ik gewoon laag..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:36

Okee.., ik ben van het principe 'op 2 teugels rijden' , dus niet van buitenhand aan houden en binnenteugel geven en nemen. Wanneer je op 2 teugels rijdt, heb je (vind ik iig) veel meer feeling voor aan welke kant je iets meer moet doen/rijden/druk geven of minderen. Wanneer je je paard alleen maar met een binnenteugel naar beneden rijdt (bot gezegd) zal ze bij een kleine verandering van dat contact jou druk voor je pony weer voelen als verder naar beneden gevraagd worden.

Ik zeg: Probeer of je met minder druk hetzelfde effect kan bereiken. Je omgeving reageerd immers niet voor niets lijkt mij! En anders even overleggen met een instructeur/-trice?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:17

van mijn instructrice moet ik mijn teugels 10 cm korter dan normaal en vasthouden tot hij loslaat. Het principe van 2 teugels spreekt me ook meer aan, alleen ben ik daar nog niet genoeg mee bezig geweest. Ben in de periode dat we veel dressuur reden ook vrij ongeduldig geweest, dus dat was ook lastig.

Bedankt voor de tip, ik zal het eens proberen toe te passen!

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 11:35

LisetCharlot schreef:
Okee.., ik ben van het principe 'op 2 teugels rijden' , dus niet van buitenhand aan houden en binnenteugel geven en nemen. Wanneer je op 2 teugels rijdt, heb je (vind ik iig) veel meer feeling voor aan welke kant je iets meer moet doen/rijden/druk geven of minderen. Wanneer je je paard alleen maar met een binnenteugel naar beneden rijdt (bot gezegd) zal ze bij een kleine verandering van dat contact jou druk voor je pony weer voelen als verder naar beneden gevraagd worden.

Ik zeg: Probeer of je met minder druk hetzelfde effect kan bereiken. Je omgeving reageerd immers niet voor niets lijkt mij! En anders even overleggen met een instructeur/-trice?

met je binnenteugel kan je je paard nooit naar beneden rijden. ik ben niet met het principe ' op 2 teugels rijden' eens, je paard heeft steun aan de buitenteugel wanneer daar iets meer druk opstaat, binnenhand moet je ontspannen houden, zodat je paard ook nog 'weg' kan. wanneer je op twee teugels rijd, houd je je paard tegen in zijn bewegingen. je paard moet in principe met alleen wat druk op de buitenteugel al nageeflijk gaan lopen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:38

Op die manier je paard tegenhouden in zn bewegingen? Nors opkijken Met dat kleine beetje contact wat ik heb? Lijkt me niet.. Wanneer je je paard recht wilt richten met ongelijke druk op de teugels, lijkt het me juist dat je hem dán juist belemmerd. Natuurlijk heb je in een wending meer druk op de teugel waarmee je stuurt, maar in principe hoort het (op mijn manier Slim ) daarna weer gelijk te zijn..

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:28

Hoi, ik heb alles eens goed opgenomen wat ik heb gelezen over nagevelijk rijden.En het is gelukt.Toen ik cirkels reed op gewicht en benen, en balkjes liep kwam hij plots naar beneden, ik heb niet in mijn teugels zitten knijpen wat ik vroeger eigenlijk deed om hem in de hand te rijden.Wanneer hij vanzelf naar beneden komt, blijft hij ook mooi beneden.OOk luistert hij nu veel beter naar mijn zit door te eofenen, bv stilstaan enzo...
Natuurlijk is het nog niet helemaal hoe het moet zijn maar ben al heel blij dat hij vanzelf naar benenden komt(achterhand onder de massa?)

veerle(heel happy)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 18:26

Heel fijn veerle Lachen Veel succes nog !!

gootje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 22:16

Volgende persoon meld zich met het probleem Haha! :

Bij mijn eigen pony heb ik ook erg veel moeite met naar beneden & lekker ontspannend rijden. Toen ik hem kreeg zat hij nog vaster, dus er is wel vooruitgang, maar dit is zegmaar aleen met stelling naar links en rechts, hij zit nog steeds een beetje vast links en rechts maar al veel losser. Ik heb hem sinds juli 2006 en rijd vaak serieus met hem maar het lukt nog steeds niet hem lekker uit zichzelf naar beneden te laten lopen. Ik rijd vaak overgangen, tempowisselingen, voltes, linker & rechterstelling, en verder gewoon veel afwisseling. Ik heb eens een paar keer een pelhalmbitje gebruikt en door de eerste ring een paar teugels gedaan en de 2e onderste ring. Bij de 3e keer intensief rijden ging hij uiteindelijk netjes ontspannen in stap, uitzichzelf ook. Na paar keer erna ook in draf en beetje in galop. Ik dacht eindelijk vooruitgang te boeken maar toen ik zijn gewone bitje indeed, was ik weer terug bij af. en ik wil liever met een gewoon bit rijden dan met een pelhambit Knipoog Het is trouwens ook zo dat hijhele tijd zn hoofd meebeweegt met elke stap, als jullie snappen wat ik bedoel. Dan gaan me handen automatisch ook mee steeds klein stukje omhoog, omlaag, vooral in draf is dit zo. Bij dat pelhalmbitje had ik daar ook veel minder last van Verward Maar hebben mensen nog tips zodat hij zich meer gaat ontspanen en minder met zn hoofd omhoog gaat lopen?

Alvast bedankt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:47

Pasamba schreef:
Ik heb ook een vraag. Het heeft niet echt met het aan de teugel rijden te maken, maar eigenlijk ook weer wel Knipoog
Mijn paard houdt op rechts namelijk heel erg het bit vast waardoor ze erg over het buitenbeen wegloopt steeds. Doordat mn paard het bit zo vasthoud loopt ze ook niet echt ontspannen aan de teugel.

Heeft iemand misschien maniertjes hoe je dat kan verhelpen?

Op de rechterhand, of op de linkerhand als ze naar links in moet buiten? (dus dat de rechterkant moet uitschuiven)

Zo gauw je voelt dat ze vastpakt, een ophouding maken in je rechterteugel. Het helpt misschien ook om een lange dressuurzweep te hebben in je buitenhand, zodat je haar bij kan tikken als ze over je buitenbeen wegloopt!

Ze kan trouwens het bit vastpakken omdat ze stijf is op rechts. Longeren met dubbele lijnen is misschien een idee om fijn los te kunnen werken Lachen

Zofy schreef:
Iemand met mij eens over de manier van rijden en eventueel een tip?

Ik heb net als jij leren rijden. buitenhand op contact, met je binnenbeen naar je buitenhand toe rijden & toegeven als hij naar beneden komt. Nu ben ik er zelf nog niet helemaal over uit wat het beste is, maar als je ff logisch nadenkt kantelt hij daar ook zn koppie op!
Het beste lijkt mij om een paard op gewoon 2 teugels te rijden. Dus wel nog met je binnenbeen naar je buitenhand rijden, maar daarbij niet je binnenhand los laten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 18:33

@ gootje ; een pessoa-tuig kan heel handig zijn Ja
Dan leert je pony over zijn rug heen te lopen, zodat hij ook gaat ontspannen.
Ik denk zelf dat je beter met een gewoon bitje af bent, en tóch doorgaat waar je mee bezig bent Lachen
Ik heb hierboven ook een aantal posts neergezet, die eigelijk ook op jouw vraag een antwoord geven Ja
Succes !
Xx (P.s. het is trouwens de vorige blz Haha!)

Love__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 08:41

Ik rijd eens per week op een leuk paardje, en 't gaat best goed. 'T enige is, hij loopt altijd met z'n hoofd in de lucht. Hij loopt wel gewoon ontspannen, niet gespannen ofzo. Hij doet alles braaf, en hij vind alles ook leuk, volgens mij. We rijden niet in een bak, maar gewoon in een weiland, en 's winters rijden we buitenritjes. Hij 's best kijkerig, maar let wel altijd goed op. Een vriendin van me zei dat ik gewoon mijn hand moest openen, en dat hij 'm vanzelf wel zou volgen, maar dat doet hij niet. 'T is niet mijn eigenpaard, dus allerlei rare fratsen met 'm uit halen kan ik niet, en een hulpteugel eraan hangen is ook niet meteen het eerste waar ik aan zou denken.

Kan iemand helpen?

_Dniesjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 22:52

even een vraagje, mijn paard hangt de laatste tijd heel veel aan de teugels, en zit erg vast op links, heb al geprobeerd door veel overgangen, van hand veranderen enz, stellingen. geprobeerd hem losser te krijgen, na een half uur is dat ook wel iets meer, maar de volgende dag is het weer precies hetzelfde, heeft iemand hier ervaring mee of kan mij helpen?

_Dniesjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 22:55

Love__Anouk schreef:
Ik rijd eens per week op een leuk paardje, en 't gaat best goed. 'T enige is, hij loopt altijd met z'n hoofd in de lucht. Hij loopt wel gewoon ontspannen, niet gespannen ofzo. Hij doet alles braaf, en hij vind alles ook leuk, volgens mij. We rijden niet in een bak, maar gewoon in een weiland, en 's winters rijden we buitenritjes. Hij 's best kijkerig, maar let wel altijd goed op. Een vriendin van me zei dat ik gewoon mijn hand moest openen, en dat hij 'm vanzelf wel zou volgen, maar dat doet hij niet. 'T is niet mijn eigenpaard, dus allerlei rare fratsen met 'm uit halen kan ik niet, en een hulpteugel eraan hangen is ook niet meteen het eerste waar ik aan zou denken.

Kan iemand helpen?

heeft hij wel altijd nageeflijk gelopen? en anders hoe ik dat zou doen: buitenteugel eraan en met binnenhand steling vragen (niet overdreven) als hij omlaag komt buitenhand openen en een keer overdreven ver naar voren doen (bijde teugels) zodat hij weet, laag is goed en hem je hand op laten zoeken en de ruimte geven om je hand op te zoeken en te zakken . succes ermee Knipoog

Fucsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 14:05

hoi, ik kom ook even 2 vraagjes stellen Tong uitsteken
mijn pony loopt af en toe ( na 1kwartier ong) wel nagefelijk, maar komt weer omhoog als ik afwend en op voltes. Ook gaat ze haar hoofd steeds lager houden, maar als ik dan zachtjes been geef komt ze weer omhoog. er is mij verteld dat als ze nageeflijk word dat jij dan ook een beetje mee moet geven in de hand, maar dan gaat ze veel te diep. ik weet niet zo goed wat ik met mn handen moet doen als ze nagefelijk gaat lopen, niks veranderen of juist meegeven maar dan gaat ze weer heel diep lopen. heeft iemand tips voor mij?

ps ik rijd haar niet met slof of andere hulpteugels en daar is ze ook nooit mee gereden.

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:59

Hee allemaal, ik heb een probleem, ik rijd nu 5 en een half jaar en het lukt me echt nog steeds niet om mijn paard aan de teugel te krijgen, ik doe echt mijn best, maar het wil niet lukken...
kan iemand mij helpen?? Haha!

_Dniesjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:15

neem les Knipoog

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:51

mis is het handig als je weet waraom het niet lukt?
ik je paard stijf?
ben jij te ruw?
of te zacht?
gevoelig mondje?
of juist niet?

als je dat weet kun je mis verder gaan nadenken Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:22

_Dniesjj_ schreef:
neem les Knipoog

Lekkere tip zeg Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:23

Hahah nee, les nemen kan je zowiezo nog doen (lijkt mij).

@ mii_mini ; als je even door dit Topic bladert, staat er héél veel tips Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 23:00

Vraagje:
van mijn instructrice moet ik een bepaalde pony aan de teugel rijden, door mijn linkerhand écht kort op te pakken en daar veel mee te spelen. Mijn rechterhand (de losse kant) op druk houden, ook kort, maar verder met rust laten. Wanneer ik dan bezig ben met aan de teugel te rijden vind ik dat een ontzettend naar beeld geven, vrij ruw. Maar uiteindelijk laat hij daardoor wél goed los, en is hij ook direct een stuk rustiger.
Toch blijf ik ermee zitten dat ik het er zo naar uit vind zien, tijdens het naar beneden rijden zelf (zorg wel voor genoeg ontspanning hoor, hoe harder ik trek hoe harder hij trekt -> hij is toch wel sterker)..

bfsunshine

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:28

Hollybolly schreef:
ik zal wel beginnen, mijn paard heeft hackneybloed in dr en wil daarom nog al graag met opgeheven hoofd lopen, als je een tijdje niet dressuur gereden heeft duurt het flink wat trainingen voordat ze haar hoofd weer wat wil laten zakken en weer ontspannen aan de teugel gaat, maar als ze iets interessants ziet gaat dat koppie weer omhoog, doorvragen helpt dan niet, Longeren in die hoek ook niet. MOet ik gewoon vaker in die hoek gaan rijden, het kan vanalles zijn, ze ziet opeens wat, ook tijdens een proef en dan kop omhoog, daar worden je punten niet beter van. wie heeft dit meer of kan een tip geven? ik kan andere ook wel tips geven dus wie nog meer een vraag, probleem heeft kom maar hoor.. ik heb al wat tips voor mijn probleempje, maar ben benieuwd wat jullie zeggen Knipoog

MIjn pony doet ook altijd zij hoofd omhoog als hij wat engs ziet. Ik rij er zelf dan heel vaak langs en dan vind hij het normaal worden dus doet hij zijn hoofd weer wat naar beneden en kan ikhem weer proberen rond te krijgen. Als ik hem tegelijk met als hij iet eng vind weer naar beneden probeer te krijegn dan denkt hij dat het nog enger is en dan gaat hij helemaal uit zijn dak. Alleen tijdens een proef is het wel jammer maar ik kan eranders gewoon niks aan doen. Gewoon zorgen dat je pony/paard weet dat die dingen niet eng zijn, wantmeestal is er tijdens de wedstrijd niet zoveel langs de kant of mensen die een deur opendoen of heen en weer lopen. Veel succes verder!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:33

Lauss schreef:
LisetCharlot schreef:
Er zit een duidelijk verschil tussen een duidelijke en een vaste hand. Denk dat je eerst moet gaan kijken welke van de 2 jij bent. Wat bedoel je met een strenge hand? Je pony harder in zn mond trekken alstie niet luisterd? Rijden met veel druk? Heb je je handen hoog of laag? Je hebt een beetje een vaag verhaal Schijnheilig Maar ik moet zeggen dat ik TEGEN het afstraffen in de mond ben, als je dat bedoeld met een strenge hand zeg ik: Probeer of je met minder druk, hetzelfde effect kan bereiken op den duur. Het zal natuurlijk niet ineens gaan Knipoog Maar heb je misschien iets meer uitleg?

Ik heb een buitenhand die op contact staat, onder normale druk. Mijn binnenhand haal ik af en toe van de hals af als hij er echt niet doorheen wil komen, en als hij iets dieper moet haal ik mijn buitenhand iéts naar me toe. Zo gauw hij ontspant geef ik toe en ontspan in mijn hand.
Ik trek hem niet harder, maar ik rijd met redelijk wat druk. Handen heb ik gewoon laag..

Dat vind ik redelijk normaal. Zo rijd ik mijn pony ook. Ik heb nooit zo gereden maar mijn nieuwe dressuur instructeur zei dat ik dat moest doen. En het werkte! Hij lïep daarvoor noit aan de teugel. Ja soms 2 meter maar dat moest ik dan doen van mijn toenmalige dressuur instructeur met kneepjes. Maar dat werkt bij de ene pony wel en de andere niet. En die van mij deot het dan maar even en dan heb je niet zo lang contact en dan denkt hij van bekijk het lekker en dan gaat zijn hoofd weer de lucht in. Maar op die methode van mijn huidige instructeur lukt he twel allemaal!:D

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:53

Mijn haflinger is best nageeflijk op de teugel, hij is niet hard in de mond, en hij komt enkel in verzet tegen de teugel als ik van draf naar stap wil of stap naar stop , draf naar stop
ik stop hem ook op m'n zit, maar nog is hij fel tegen de hand...
Ik vind het raar, hij doet het nooit tenzij dan! Hij heeft ook niets aan z'n mond en ik rij hem op een dubbelgebroken goud trensje , sinds toen is het een stuk verbeterd (ervoor reed hij op een gewoon zilver enkelgebroken watertrens). Ik vind geen reden waardoor hij dat doet, en alleen bij die overgangen, van galop naar draf doet hij het niet