Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:27

Ach ja... gelukkig verschillen meningen. Maar een skelet van een paard en anatomie verandert wel degelijk, onder anatomie vallen ook spieren...

Zoals de volbloed steeds harder is gaan lopen door dat te fokken, zoals de mens steeds langer is geworden, zoals de honden hdvrij worden gefokt, zoals een dressuurpaard héél anders is als een puur springpaard en zoals je een tinker of fjord niet kan vergelijken met een langgelijnde kwpn...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:29

das niet waar Mireille............. Paaht is Paaht Haha! Haha! Haha!

ONmogelijk kunnen er zulke verschillen in die dieren zitten, want dat zou betekenen dat je ook verschillende manieren van benaderen en trainen hebt.......... En niet een vastgestelde manier die voor alle paarden goed werkt Haha! Haha! Haha!

is iets ironisch bedoeld dit Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:30

QQQQ, je bent weer selektief aan het lezen.

Het niveau dat je rijdt is niet zaligmakend. MAAR wat men al een aantal keer heeft uitgelegd waarom bepaalde personen niet serieus genomen worden, is dat (en kijk maar hierboven naar een post van KiWiKo) juist de ruiters die wat tegen LDR hebben, het zelf helemaal niet hebben ondervonden.

En de mensen die ervoor zijn, OOK klassiek kennen en zo van beide trainingsmethoden een goed beeld hebben gevormd.

Deze mensen staan gewoon overal voor open en zien de logica in van beide methoden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:33

ooit een balletdanseres of turnster oefeningen zien uitvoeren zonder de benodigde rek en strek oefeningen?
ooit een turnster gezien die in alle rust en zonder inspanning oefeningen zien doen?

Zeker zie ik wel eens dingen en heb ze gezien die niet nodig zijn of waren..... Maar ik hecht inderdaad meer waade aan de woorden van iemand die GP rijdt of gereden heeft dan een willekeurig iemand die roept dat de reglementen niet worden nageleefd en en juryleden die diezelfde reglementen niet kennen...

Heb je er ooit eens aangedacht dat jij mischien die reglementen verkeerd leest?
Of je afgevraagd waarom andere ruiters in bijv. Duitsland erin mee gaan ipv ertegen in?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:37

Mireille1970 schreef:
Ach ja... gelukkig verschillen meningen. Maar een skelet van een paard en anatomie verandert wel degelijk, onder anatomie vallen ook spieren...

Zoals de volbloed steeds harder is gaan lopen door dat te fokken, .

Dat is dus niet waar.... de volbloed is niet harder/sneller gaan lopen maar de tijd gaat sneller dan vroeger (volgens een meelezer hier naast mij Clown )

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:38

Ik denk dat het belangrijkste aspect van of je LDR rijdt of niet, is hoe je paard hem zelf laat bewerken, hoe zijn bouw en karakter is. Een druk paard probeer je rustiger te maken door wat dieper te vragen, is hij van nature hoog opgericht, laat hem dan meer naar beneden gaan, zodat hij over zijn rug gaat. (een paard dat altijd de grond opzoekt, stel je dan wat hoger in)
Maar dit is wel een moment in de opwarmfase voor mij, geen constant plaatje in de training. En de houdingen die de topruiters gebruiken zijn echt niet besteed aan de het gewone rijpaard. Maar het is voor mij echt paardafhanklijk. Ik ben er niet voor, maar ook niet tegen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:38

Alane schreef:
Dat is dus niet waar.... de volbloed is niet harder/sneller gaan lopen maar de tijd gaat sneller dan vroeger (volgens een meelezer hier naast mij Clown )

DAT kan ik alleen maar met je eens zijn Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:39

Voor mijn dertigste ging de tijd ook veel langzamer............ zucht! En ik heb nog zoveel te leren over LDR, Klassiek, Duits enzo Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:45

Ook de opmerking van Aqua8horse op een gegeven moment, dat paarden in een andere houding worden getraind dan dat ze worden uitegbracht. Dat is toch logisch? Ook al ben je niet voor LDR, dan nog. Als jij je paard VWNW zou rijden rij je hem ook los met een lagere hoofd/halshouding zodat het paard los is op het moment dat je hem bij elkaar wil gaan pakken. Ik wil absoluut neit zeggen dat ik LDR er bij iedereen prettig uit vind zine, maar dat zijn meestal de mensen die de plank mis hebben geslagen of het te ver doorgevoerd hebben, daar vastroesten en hun paard nooit meer richting oprichting rijden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:46

Astragirl schreef:
Ik denk dat het belangrijkste aspect van of je LDR rijdt of niet, is hoe je paard hem zelf laat bewerken, hoe zijn bouw en karakter is. Een druk paard probeer je rustiger te maken door wat dieper te vragen, is hij van nature hoog opgericht, laat hem dan meer naar beneden gaan, zodat hij over zijn rug gaat. (een paard dat altijd de grond opzoekt, stel je dan wat hoger in)
Maar dit is wel een moment in de opwarmfase voor mij, geen constant plaatje in de training. En de houdingen die de topruiters gebruiken zijn echt niet besteed aan de het gewone rijpaard. Maar het is voor mij echt paardafhanklijk. Ik ben er niet voor, maar ook niet tegen.

PRECIES ZO ZIE IK HET OOK.... maar velen niet hoor hier op bokt...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:47

KiWiKo schreef:
Voor mijn dertigste ging de tijd ook veel langzamer............ zucht! En ik heb nog zoveel te leren over LDR, Klassiek, Duits enzo Haha! Haha! Haha!

Hahahahaha voor mijn 35e ook *zucht*

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:48

Fellor schreef:
Ook de opmerking van Aqua8horse op een gegeven moment, dat paarden in een andere houding worden getraind dan dat ze worden uitegbracht. Dat is toch logisch? Ook al ben je niet voor LDR, dan nog. Als jij je paard VWNW zou rijden rij je hem ook los met een lagere hoofd/halshouding zodat het paard los is op het moment dat je hem bij elkaar wil gaan pakken. Ik wil absoluut neit zeggen dat ik LDR er bij iedereen prettig uit vind zine, maar dat zijn meestal de mensen die de plank mis hebben geslagen of het te ver doorgevoerd hebben, daar vastroesten en hun paard nooit meer richting oprichting rijden.

Mee eens... en alles doe je thuis. Wedstrijd is alleen maar controle of je het goed doet vergeleken met anderen...

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:51

In de ring is het het 'hoogetepunt' van je training zogezegd. Maar daar gaat dus veel werk en inschatten aan vooraf om hem zo perfect mogelijk in die ring te krijgen, hoog of laag-getraind.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:55

Wouter24 schreef:
wondertje schreef:
ik wil niet veel zeggen maar ik vind dit paard er niet echt blij uitzien( een paar pagina's terug stond dat die paarden niet zielig zijn omdat ze goed te eten krijgen. ik ben het er niet mee eens dat als een paar goed te eten krijgt ze ook gelukkig zijn)

Zelfde paard tien seconden later Knipoog

Afbeelding

Waarin er sprake is van oprichting zonder aanleuning getuige de waslijnachtige teugels. Een paard is correct gereden als je hem van achter naar voren naar de hand toerijd zodat je een licht elastische aanleuning krijgt. Hier is geen aanleunig, dus inderdaad hele goede foto.
Wederom niet correct voorgesteld toch hoge punten gescoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:55

Aqua8horse schreef:
Ik denk dat ik zelf heel goed weet wat ik wil zien om plaatje te kunnen waarderen!
Door Gribraldi meer balans te geven, Aimee.

Ik blijf daar mn twijfels bij houden. In ieder topic dat ik tot nu toe heb gelezen ben je niet verder gekomen dan argumenten van anderen met een weinig diepgaande uitleg te beantwoorden en ik weet ook enit hoe het komt dat nou toch neitmand een idee krijgt van wat jouw "methode" in zou houden. wees eerlijk, als je echt zo geweldig was en grand-prix paarden zou kunnen verbeteren stond iedereen nu bij je in de rij toch?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:57

Kafue schreef:
Waarin er sprake is van oprichting zonder aanleuning getuige de waslijnachtige teugels. Een paard is correct gereden als je hem van achter naar voren naar de hand toerijd zodat je een licht elastische aanleuning krijgt. Hier is geen aanleunig, dus inderdaad hele goede foto.
Wederom niet correct voorgesteld toch hoge punten gescoort.

Ooit rekening gehouden met het feit dat hier misschien net een ophouding gegeven kan worden? Niet al te zwaar tillen aan één enkele foto hoor Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:59

er bestaat ook nog zoiets als zelfhouding in de dressuur, zie bv de oefening uberstreiche(l?)n. Als ik naar die Grib foto kijk zie ik bovendien een linker (buiten?) teugel die well op spanning is en daarnaast vind ik dit een oog vol vertrouwen en aandacht.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:01

Lielle schreef:
er bestaat ook nog zoiets als zelfhouding in de dressuur, zie bv de oefening uberstreiche(l?)n. Als ik naar die Grib foto kijk zie ik bovendien een linker (buiten?) teugel die well op spanning is en daarnaast vind ik dit een oog vol vertrouwen en aandacht.

Helemaal juist.

Taruta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:08

PartTwo schreef:
gerdy schreef:
ik vind het echt onzin hoor, die mensen rijden toch niet voor niks zo hoog dus dan zullen ze ook echt wel weten wat ze aan het doen zijn. en ik vind de paarden er wel blij uit zien, de meeste paarden hebben hun oortjes naar voren of lekker ontspannen en ze hebben een schuimmondje. en dat trekken valt ook echt wel mee hoor deze mensen trekken echt de mond van hun paard niet kapot die weten echt wel wat ze aan het doen zijn. en er zijn zoveel manieren en op elk 'systeem' is wel wat aan te merken, en als dit systeem past bij deze paarden en zij daar heel los van worden, dan moeten ze vooral zo doorgaan.
elke keer die opmerkingen over anky der 'systeem' ze is niet voor niks 2x olympisch kampioen dat doe jij der niet na.

OK dan! ben ik het helemaal mee eens.

Ja ook helemaal mee eens!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:11

marcolemar schreef:
marije1984, dat heet nou achter de LL

Ja ja dat wordt de nieuwe regel bij de FEI achter de Loodlijn met de derde nekwervel als hoogste punt. Voor al die mensen die de nek niet meer als hoogste punt krijgen wel fijn.

Ik heb gisteren geprobeerd hoor, beetje spelen voor, heel veel been en voila mijn paard had de neus ook op de borst, hij kan het dus ook. Het jonge door de vorige berijder met slofteugel gereden paard kon het al, dus het is bereikbaar.
Echter gelukkig kreeg ik hem er weer weg, met moeite weliswaar maar toch.
Zal vandaag wel spierpijn hebben, beetje onnatuurlijk gisteren maar hij kon het toch en bokte me er niet af ofzo.
Vreemd hij deed het vrijwillig maar was niet echt blij, kreeg althans veel commentaar van de andere ruiters op de springplaats.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:13

Mireille1970 schreef:
Weet je: als je nooit in een Jaguar hebt gereden, zal je altijd gelukkig blijven met je peugeot....... EN GELUKKIG MAAR..... want het is ook niet voor iedereen weggelegd, en niet voor ieder paard.

Clown Clown Clown

Die ken ik ergens van.... Knipoog Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:14

dan heb je iig ervaren dat het dus niet een kwestie van trekken is Knipoog

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:15

Het goede nieuws is dat ook hier steeds meer mensen opstaan die hebben ervaren hoe het wel moet en kan. Die zich niet laten meeslepen door een stelletje wildwest harken met een dressuurhoedje op paarden die op iedere momentopname getergd worden door .... vliegen en toevallige miscommunicatie Nagelbijten / Gniffelen waardoor hun bespiering armetierig blijft en hun ogen uit de kassen ploppen van ellende.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:24

En Friemel dat is een voorrecht... ik zou niet op jouw bosscrosshaflo aan een lang teugeltje willen roepen dat ie zo gelukkig is maar dat ik er eigenlijk niets mee kan, maar oh oh wat is ie gelukkig en kijkt ie blij....

Laten we dan maar stoppen met rijden en ze allemaal in de kudde jagen, zijn ze vast ook blij.... iedereen happy.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:42

Jee, wat een flink aantal pagina's....!

Even een correctie ten aanzien van een opmerking van Wondertje: een paard kan technisch/lichamelijk gezien geen hernia krijgen. Een paardenwervelkolom heeft namelijk geen zachte tussenwervelschijven zoals mensen die hebben omdat de menselijke wervelkolom staande functioneert en die van het paard liggend. De zachte tussenwervelschijven fungeren als een soort stootkussentjes en afstandhouders tussen de menselijke wervels, anders zouden ze op elkaar zakken. Een uitpuilende tussenwervelschijf heet een hernia. Bij paarden is dit dus niet mogelijk.

Verder lijkt het me verstandig dat de tegenstanders van LDR het ook vooral maar niet toe gaan passen, want ze begrijpen de toepassing, werking en het resultaat niet.

Toevallig ben ik iets ouder dan de gemiddelde bokker en heb ik nog boeken, tijdschriften en videobanden van 20- 30 jaar geleden. Toen zag de dressuur er lang niet altijd even licht, ongedwongen en gezellig uit zoals menigeen hier wil doen geloven, terwijl iedereen toen "klassiek" reed.

Ik noem maar even Monica Theodorescu die met paarden in drie stukken aan het rijden was, maar wel punten haalde. Haar paarden liepen ook vaak achter de LL, maar werden absoluut niet LDR getraind.

Zelfde kan gezegd worden van Nadine Capellmann, reed ook vaak paarden van 12 meter lang, met een gezonken middenstuk....

Dat wil niet zeggen dat ik het beter kan, sterker nog, ik kan er geen moer van.... maar het irriteert me mateloos als mensen hier op bokt beweren dat onze huidige toppers hun dieren kwellen en de momenten dat ze achter de LL komen verwijzen naar oorzaak LDR.

Ik zie in mijn omgeving zoveel paarden achter de LL lopen, zonder dat die LDR getraind worden...