Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:11

Even een contatering uit de praktijk:

het is voor sommige paarden vrij moeilijk om een goede lengtebuiging te verkrijgen. Dat strookt ook helemaal met de bekendheid (die ook uit bovenstaand plaatje blijjt) dat een paard in de ribbenkast amper buigt.

Ik vind het makkelijker om aan de gehele lengtebuiging te werken in een diep frame, dan met een hoog ingesteld paard. En ik praat dus echt over totale lengtebuiging, dus niet het uitsluitend buigen van de hals tov de romp. Ik heb naast mijn eigen gevoel ook een geoefend oog op de grond.

Is daar een verklaring voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:12

Zep schreef:
Dorn is echt extreem. Ik weet niet of dat bij Don Schuffro vandaan komt of bij Kamelia. Waarschijnlijk dus de combinatie van precies die 2 Haha!

Eigenlijk draaft ie helemaal niet zo apart, maar hij plaatst van nature zijn gewicht al achterop. Dat zie je hem ook los in de wei doen. Als je op GP mikt is dat een goede uitgangspositie, als je jonge paardenkampioenschappen wilt winnen denk ik niet.

Maar hij is absoluut een "happy athlethe". (om even on topic te blijven) Als ze nou allemaal zo waren konden we allemaal mooi op een doorhangend teugeltje leren piafferen, maar helaas...

Hij komt in februari overigens voor de hengstenkeuring.

In Zweden? Of in Denemarken? Want in maart is die in Denemarken. Lijkt mij wel leuk, want daar ben ik ook, en ik wil hem wel live zien.

Tja happy athlete.........was Salinero ook afgelopen jaar, maar zal hij zelf meegestemd hebben Knipoog

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:12

Hieronder de kinematica van de hals van het paard.

Uit deze tekeningen zie je duidelijk (of kun je zelf
afleiden) hoe een paard de hals en het hoofd omlaag
of omhoog brengt.

Afbeelding

Bron/Source: Prof. Dr. Rooney.

Je ziet hier dus nog niet de invloed verschillende spiergroepen.
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 19-01-05 22:42, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:13

GoldStar schreef:
Hierbij een bekend plaatje van Dr. Hilary Clinton (C)1999.

Die is ook van alle markten thuis he Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:17

Gold Star: wat heb je verwijderd?

Pipo: in Zweden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:00

He, dat is een bekend plaatje Haha!
Ik heb overigens nog steeds geen antwoord op bovenstaande casus. Ik kom er zelf niet zo goed uit waarom dat in een diep frame makkelijker zou gaan.

Goldstar: als je even je zoekfunctie gebruikt had was je dit topic tegengekomen:

[PP] Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Het plaatje dat jij hier uit Rooney hebt gehaald
http://www.horseshoes.com/farrierssites ... vement.htm is daarin ook al eens in voorbij gekomen.

Een aardige conclusie die wij destijds trokken was dat de hoek van "het knikje" waar Weiler het over heeft bij een hoog ingesteld paard even groot is als bij een diep ingesteld paard aangezien alle wervels tov elkaar buigen

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 09:13

Samsam schreef:
Daar ben ik het niet mee eens!
[image]

Dit paard is ook niet opgericht, hij houd alleen zijn hoofd/hals heel hoog. Kijk maar naar de rest van het lichaam, dat is horizontaal. Bij een opgericht paard, zakt de achterhand en komt de voorhand als het ware omhoog. Oprichting heeft helemaal niks te maken met alleen de hals die erop gezet word. Oprichting komt vanuit het hele lichaam. Dat is ook waar de meeste mensen de fout ingaan. Dit is het beeld wat veel mensen hebben bij een opgericht paard: ''hoog in de hals met een weggedrukte rug'' (wat ik eerder al zei) maar dit paard is dus niet opgericht!!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 09:14

Zep"]
Die van die schimmel zit strakker!
[/quote]
Wordt de fout van de één beter als je kunt wijzen op een (mogelijke) fout van een ander trouwens Verward In mijn optiek niet (en jouw 'aanname' dat die ketting daar wel te strak zal zitten is natuurlijk totaal nutteloos...). Ik had overigens al gezegd dat ik die schimmel van Samsam niet het ideale voorbeeld vond. Die foto's die ik geplaatst heb, die vind ik ideaal (in zoverre zoiets bestaat...).

[quote="Zep schreef:
Een aardige conclusie die wij destijds trokken was dat de hoek van "het knikje" waar Weiler het over heeft bij een hoog ingesteld paard even groot is als bij een diep ingesteld paard aangezien alle wervels tov elkaar buigen

De hoek misschien, maar de krachten zijn totaal anders, doordat je met diep de hoek vraagt met een al opgerekte bovenlijn, terwijl in oprichting die bovenlijn is aangespannen. Plus, in opgericht trekt er niets aan het hoofd, maar hangt ie gewoon los in z'n gewricht.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 09:36

Uit de dissertatie van Horst Weiler maak ik op dat paarden gereden in dressuur aan de door hem beschreven aandoening lijden. In de andere disciplines komt het niet voor. Dat zegt iets over de kwaliteit van het rijden in de dressuur in het algemeen, los van de manier waarop het paard "getraind"en "gereden" wordt. Botwoekeringen en spier-, pees- en ligamentschade die in deze vorm optreden, treedt niet bij een harmonische beweging en inzet van een paard op. Alleen grote (mechanische) spanning in de betrokken gebieden veroorzaakt dit soort aandoeningen. Het is ook logisch dat je dit met zekerheid pas na pathologisch onderzoek na het overlijden van een paard kan vaststellen.
De vorm waarmee de halswervels door de natuur met elkaar geschakeld zijn verloopt volgens een sigmoide-curve. De sigmoide vorm van de aaneengeschakelde halswervels bij het paard is tijdens de evolutie van het paard blijven bestaan. Dat is waarschijnlijk niet zonder reden.

Citaat:
.
Dat kan op zich wel waar zijn, alleen de inwerking van de spiersystemen op de (harde structuren) hals, hoofd en onderkaak zijn anders. De eventuele gevolgen en effecten kunnen dus wel verschillend zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:04

GoldStar schreef:
Uit de dissertatie van Horst Weiler maak ik op dat paarden gereden in dressuur aan de door hem beschreven aandoening lijden. In de andere disciplines komt het niet voor. Dat zegt iets over de kwaliteit van het rijden in de dressuur in het algemeen, los van de manier waarop het paard "getraind"en "gereden" wordt.

Dat kun je NIET zo stellen. Wetenschappelijke doodzonde nummer 1. Er is nu een verband aangetoond (ik geloof zelfs dat daar nog twijfels over waren maar laten we het maar zo aannemen) maar het zegt zonder verder onderzoek niets over de oorzaak.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 11:14

shadow0 schreef:
Dat kun je NIET zo stellen. Wetenschappelijke doodzonde nummer 1. Er is nu een verband aangetoond (ik geloof zelfs dat daar nog twijfels over waren maar laten we het maar zo aannemen) maar het zegt zonder verder onderzoek niets over de oorzaak.

Het type letsel geeft wel aan wat voor type oorzaak er is. Op basis daarvan kan je wel een (of meerdere) waarschijnlijke oorzaken aanwijzen. De oorzaak zal hoogst waarschijnlijk niet liggen in het te strak aansingelen (bijvoorbeeld).

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:24

shadow0 schreef:
Er is nu een verband aangetoond (ik geloof zelfs dat daar nog twijfels over waren maar laten we het maar zo aannemen) maar het zegt zonder verder onderzoek niets over de oorzaak.

Het onderzoek geeft duidelijk de sportdiscipline aan waarin dit letsel optreedt. Bij een pathologisch onderzoek kun je met grote stelligheid vaststellen, door de aard van de afwijkingen die je aantreft bij sectie, waardoor de afwijkingen ontstaan zijn. Dit soort aandoendingen ontstaat bij gewervelde dieren, door bekende oorzaken. Als je de interviews leest met de beweringen door toptrainers over het dressuur rijden in Nederland en zelfs in Duitsland in de basis, dan wordt toch wel een beetje duidelijk waar het aan schort. Ik denk dat we als amateur ruiters en zelfs professionele ruiters of wat daar voor door gaat, ons zelf vaak overschatten. Als je je verantwoordelijkheden bij training en rijden begrijpt, kun je als rijder op die verantwoordelijkheden aangesproken worden. De gemakkelijke weg is simpeler, meestal niet beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:27

Ik kreeg trouwens de indruk dat Weiler het over dressuur in het algemeen had, en niet zo specifiek over rond en diep rijden. (die link maakt men echter graag)

Ik wil er nog steeds niet aan, en dat komt voort uit wat ik zie en zelf voel bij paarden die correct diep getraind worden. Ik wil er niet aan dat je zoveel elasticiteit in een paard kunt krijgen als je door de manier van trainen ergens pijn op wekt.

Ik weet niet of je wel eens paarden gezien hebt met minimale peesblessures. Dat duurt soms maanden voordat men doorheeft waar het probleem eigenlijk zit, omdat ze nooit kreupel gaan lopen. Het enige verhaal dat de eigenaar meestal heeft is "hij loopt net niet helemaal lekker door het lijf" en daar kan een veearts dan weer heel weinig mee.

Als je paard kapot is in het ligamentum nuchae zou je imo een vergelijkbaar beeld moeten hebben.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:27

We moeten gewoon allemaal ons best doen en proberen te begrijpen waarmee we bezig zijn. Dan is het leuk voor het paard en de ruiter. Lachen

Goldstar heeft al aangegeven dat het niet over specifiek LDR gaat in het onderzoek. Het onderzoek gaat over paarden die in de verschillende disciplines in de paardensport worden ingezet. De discipline waarbij deze aandoening voorkomt is dressuur (in algemeenheid). Niet de specifieke trainingsmethode die deze aandoenig veroorzaakt. Het is dus de kwaliteit van paardrijden in de dressuur, die als oorzaak wordt gezien.

Er rijden in de dressuur (zeer) goede ruiters, maar er zijn er veel meer die een minder goede ruiter zijn dan ze van zichzelf denken. (vanuit de gezondheid van het paard geredeneerd, dus niet de winstpunten of het ego van de ruiter).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:52

Tact schreef:
Goldstar heeft al aangegeven....................

En wie kan de bedoelingen van Goldstar nu beter verwoorden en uitleggen dan Tact Extreme duivel

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 15:31

Toppie on topic, Jip OK dan! !

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:40

nou, we zijn al weer een flink aantal pagiona's off topic Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 15:42

Jawel, maar dit is toch offer dan off Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:45

QQQQ schreef:
Jawel, maar dit is toch offer dan off Tong uitsteken

dit wel ja Extreme duivel

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 15:46

Ja dit ook
Lips are sealed

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:50

Haha!

ik vind dat Zep bovenaan een leuke vraag gesteld heeft Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 15:53

Lielle schreef:
:D

ik vind dat Zep bovenaan een leuke vraag gesteld heeft Knipoog

Kan best, maar da's niet voor dit topic, dan opent ie maar een nieuwe

Als mensen elke keer maar informatie proberen te ontwijken of ontkrachten door de verstrekker van deze informatie op wat voor manier dan ook in discrediet te brengen, is dat wel erg zwak. Blijkbaar heeft die persoon dan geen inhoudelijk tegenargument.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:57

dat is onzin. We hebben het hier al pagina's lang over fysieke ronden voor het hoog, laag (of waterpas Haha! ) instellen van je paard, en dan zou dit off topic zijn?

Zep schreef:
Even een contatering uit de praktijk:

het is voor sommige paarden vrij moeilijk om een goede lengtebuiging te verkrijgen. Dat strookt ook helemaal met de bekendheid (die ook uit bovenstaand plaatje blijjt) dat een paard in de ribbenkast amper buigt.

Ik vind het makkelijker om aan de gehele lengtebuiging te werken in een diep frame, dan met een hoog ingesteld paard. En ik praat dus echt over totale lengtebuiging, dus niet het uitsluitend buigen van de hals tov de romp. Ik heb naast mijn eigen gevoel ook een geoefend oog op de grond.

Is daar een verklaring voor?

PS Zep is een zij *LOL*

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 16:14

Ah, ik dacht dat je naar deze vraag verwees:

Jippie schreef:
:)* En wie kan de bedoelingen van Goldstar nu beter verwoorden en uitleggen dan Tact Extreme duivel

Schijnheilig

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:15

Jippie schreef:
:)* En wie kan de bedoelingen van Goldstar nu beter verwoorden en uitleggen dan Tact Extreme duivel

We hebben vaak een andere mening Op de PM die je gestuurd is, heb je niet gereageerd. Wat probeer je aan te geven of te suggereren. Heb je een probleem of zo ? Je kan me gewoon PM sturen, je mag het ook in dit topic gooien als is het OT. Maakt me niets uit. Je bent op een verkeerde manier bezig. Dus roep of zeg wat je zeggen wil, dan is dat gewoon duidelijk.
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 20-01-05 16:37, in het totaal 3 keer bewerkt