artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:12

Ja hoor Tulandro, als mijn paard met blessure wegspettert geef ik er nog even kuit bij dat lijkt me erg goed voor zijn blessure Boos!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:13

fitzroy, als je het even uitlegd? want van je reactie word ik niet wijzer. Waar gebruik jij de slof dan precies voor?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:14

De 'tegen-slof' mensen weten allemaal zo goed te oordelen over paarden die ze niet eens kennen. Gek hoor, dat zij beter weten hoe met de paarden om te gaan dan de eigenaren...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:16

Zie je wel dat er niet goed gelezen wordt Knipoog

Ik gebruik mijn slofteugel om een gefrustreerd paard dat al weken onder het zadel moet stappen nog enigszins onder controle te kunnen houden zonder de blessure te verergeren.
Dat werd door Lusitana ook al als fout slofgebruik aangemerkt geloof ik.
Ik kan er niet mee zitten. Voor ons (het paard en mij) werkt het prima en ik noem het in dit geval goed slofgebruik.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:16

Anoeska schreef:
De 'tegen-slof' mensen weten allemaal zo goed te oordelen over paarden die ze niet eens kennen. Gek hoor, dat zij beter weten hoe met de paarden om te gaan dan de eigenaren...

sorry, om deze reactie moet ik lachen Haha! Zeg ik dit ergens? Ik ben gewoon van mening dat de slof vooral gebruikt wordt als dwangmiddel om je paard 'aan de teugel' te laten lopen. Als mensen het gebruiken op advies van dierenarts, of omdat er een spier niet goed gebruikt word, dan snap ik het. Maar nog denk ik dat het door correct rijden beter opgelost kan worden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:18

Fitzroy schreef:
Zie je wel dat er niet goed gelezen wordt Knipoog

Ik gebruik mijn slofteugel om een gefrustreerd paard dat al weken onder het zadel moet stappen nog enigszins onder controle te kunnen houden zonder de blessure te verergeren.
Dat werd door Lusitana ook al als fout slofgebruik aangemerkt geloof ik.
Ik kan er niet mee zitten. Voor ons (het paard en mij) werkt het prima en ik noem het in dit geval goed slofgebruik.

Haha! Sorry, heb alles gevolgd, maar ik had even geen zin om weer terug te lezen voor de 2e keer. In jouw geval begrijp ik het. Het is geen goed gebruik van de slof zelf, maar anders vererger je het.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:23

Tulandro schreef:
sorry, om deze reactie moet ik lachen Haha! Zeg ik dit ergens? Ik ben gewoon van mening dat de slof vooral gebruikt wordt als dwangmiddel om je paard 'aan de teugel' te laten lopen. Als mensen het gebruiken op advies van dierenarts, of omdat er een spier niet goed gebruikt word, dan snap ik het. Maar nog denk ik dat het door correct rijden beter opgelost kan worden.

Lach maar, vind ik goed (altijd leuk om mensen een blij gevoel te geven!). Ik bedoel dus dat ik vind dat de mensen die tegen slofgebruik zijn (op mij) nogal veroordelend overkomen over mensen die wel een slof gebruiken. Zonder dat ze precies weten hoe het paard of de situatie in elkaar zit. Elk gebruik van de slof wordt per definitie veroordeeld.

EDIT: Nu ik je laatste toevoeging lees, merk ik dat dit niet echt op jou van toepassing is Tulandro. Dus ik neem mijn woorden wel gewoon terug.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:26

Anoeska schreef:
Lach maar, vind ik goed (altijd leuk om mensen een blij gevoel te geven!). Ik bedoel dus dat ik vind dat de mensen die tegen slofgebruik zijn (op mij) nogal veroordelend overkomen over mensen die wel een slof gebruiken. Zonder dat ze precies weten hoe het paard of de situatie in elkaar zit. Elk gebruik van de slof wordt per definitie veroordeeld.

EDIT: Nu ik je laatste toevoeging lees, merk ik dat dit niet echt op jou van toepassing is Tulandro...

Haha, ja, ik kan best begrijpen dat mensen de slof gebruiken om het paard onder controle te houden in bijzondere omstandigheden. Mijn instructrice laat mensen ook de slof gebruiken, maar dan kijkt ze naar de spieren die er fout gebruikt worden. Dan word er met verstand mee gereden. Maar in mijn omgeving wordt het bijna altijd verkeerd gebruikt. Op het moment dat het paard er niet door wil komen, grijpen ze gelijk naar de slof, of rijden alleen op de slof. Kan ik niet mijn hoofd bij Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:31

Ik denk dat meeste hier wel denken, dat als je paard een blessure heeft, absoluut niet uit zijn dak mag gaan, en dat lukt je dmv een slof, dat niemand zal zeggen, niet doen.
Of zie ik dat verkeerd?

Maar ik ben wel iemand die zegt, bij een gezond paard, je kunt er wel een slof aan hangen, maar hoe doe je dat dan bijv op concours waar het niet mag?
Je hebt immers beide niet geleerd zonder slof het kijkerige, rennerige of wat ook op te lossen.
Daar zet ik dan mijn vraagtekens.
En die vraagtekens heb ik meerdere keren bevestigd zien worden, bij mensen die hun paard dan idd niet meer normaal rond kregen.
Wat is dan die toegevoegde waarde van het rijden met slof?

En dit is niet flauw bedoeld, maar daar zet ik dus echt vraagtekens bij.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:36

runningkawa schreef:
Ik denk dat meeste hier wel denken, dat als je paard een blessure heeft, absoluut niet uit zijn dak mag gaan, en dat lukt je dmv een slof, dat niemand zal zeggen, niet doen.
Of zie ik dat verkeerd?

Maar ik ben wel iemand die zegt, bij een gezond paard, je kunt er wel een slof aan hangen, maar hoe doe je dat dan bijv op concours waar het niet mag?
Je hebt immers beide niet geleerd zonder slof het kijkerige, rennerige of wat ook op te lossen.
En die vraagtekens heb ik meerdere keren bevestigd zien worden, bij mensen die hun paard dan idd niet meer normaal rond kregen.

juist, en ik ook. En daar hebben we eerlijk gezegd nog geen goede antwoorden op gekregen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:46

Ik vind het rijden met slof altijd wel lekker warm in de winter. Wel aan elke voet 1 natuurlijk Haha!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:59

runningkawa schreef:

daarmee red je het het imo niet met een slof mee. Een slof is zoals romkabouter het een pagina terug nogmaals beschreven heeft om je paard te begrenzen. Kijkerigheid los je er niet mee op. Een paard kan ook met zijn kop tussen zijn knieen aardig om zich heen kijken. Alleen zijn reactie op iets engs zou eventueel anders kunnen zijn. Wat kijkerigheid betreft is het simpelweg tandjes op elkaar en doorrijden.

Maar wat mij een beetje irriteert dat er heel makkelijk geroepen wordt kun je met het been oplossen. Maar wat doen jullie dan als je paard bij been 4kant in de ankers gaat en niet meer beweegt, of je compleet uit het zadel trekt etc etc.
Ik heb op dat moment heel veel profijt gehad van een teugel om 1 van zijn vluchtwegen iets te kunnen beperken. Of te wel hij kan zijn hals niet meer een kilometer uitrekken, maar nogsteeds zich er uit drukken. Doordat die beweging van zijn nek kleiner wordt hoef je er minder met de hand aan te komen en kon ik mij volledig concentreren om snel genoeg met het been erbij te komen.
Want dat was uiteindelijk de truuk, snelheid van de hulpen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:04

Fitzroy schreef:
Lees jij eigenlijk wel de reacties of lees je alleen wat je wilt lezen?

Ik denk dat voor de meeste mensen geldt dat ze alleen lezen wat ze willen lezen..... maar dat is niet echt nieuws volgens mij Tong uitsteken

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:15

Ik heb het artikel inmiddels ook gelezen.
Ik vind het wel een goed artikel, er is duidelijk gemaakt dat de slof vaak verkeerd gebruikt wordt.

Ik gebruik hem wel eens en dan onder begeleiding, het is voor mij een psychologisch hulpje, doordat ik weet dat mijn paard vanzelf laag blijft kan ik voor makkelijker los laten en met mijn zit rijden.
Vanaf de grond zie dat de slof dan gewoon los hangt, maar ik heb het idee dat ie toch begrenst.
Ik gebruik hem ongeveer 1 keer per maand, puur voor mijn eigen gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:23

Toch heb ik ergens in de afgelopen 27 pagina's gelezen dat het gebruikt werd bij de kijkerige paarden.

Citaat:
Maar wat doen jullie dan als je paard bij been 4kant in de ankers gaat en niet meer beweegt, of je compleet uit het zadel trekt etc etc

2x hetzelfde antwoord, naar voren schoppen.
Met ruimte in de hand, om ze niet omhoog te schoppen.
Dan heb je kans dat je idd een keer rondje bak vliegen krijgt, maar je hebt wat je wilt een paard dat weer naar voren is.

Wat doen jullie dan weer met paarden die zich bollen, helemaal achter de teugel kruipen, zodat je niks meer in je hand hebt.
En je voelt de rug ook krommen en de staart in de kont knijpen.
En met een beetje pech volgt daar een bok salvo achter aan Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:56

Geen slof gebruiken iig. Haha!
Dan gaan ze helemaal met de kop tussen de benen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:16

ik neem aan dat een slofteugel niet gemaakt is voor het onder controle dwingen van een geblesseerd paard, dus ik kan dan niet zeggen dat je hem verkeerd gebruikt, je gebruikt hem dan even buiten het boekje. Verder zeg ik alleen dat iedereen weet wat er tegen is, wat het aan kan richten, maar niemand schijnt te kunnen vertellen wat er zo goed aan is. Daar valt het geblessserde paard naar mijn weten ook buiten er is dus geen enkele beschuldiging mijnerzijds die richting in gegaan. Zelfs in alle boekjes waar ze gebruik aantippen, staat dat het alleen in zeer kundige handen gebruikt moet worden, maar verder niet hoe of wat en ik ben nog steeds van mening dat die zeer kundige handen het dan ook zonder slofteugel op kan lossen... snappie. Dus nergens persoonlijke aanvallen op mensen die er een gebruiken alleen de vraag wat dan goed gebruik is. Ik vind het niet eerlijk als ik dan beschuldigd wordt van zogenaamd zo goed weten hoe anderen rijden of weet ik het wat er naar mijn hoofd (als tegenstander) wordt geslingerd. Ik heb alleen een vraag en inderdaad de bewering dat waar men zegt hij voor dient(ik hoor begrenzen, ik hoor ruggebruik), ook zonder gedaan kan worden. Wat had de uitvinder voor ogen?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:25

Er is al vaker aangeven wat er goed aan is. Maar dat wordt afgedaan met "dat kun je ook met been oplossen"
Natuurlijk, maar daar gaat het dus niet om Knipoog

Hetzelfde als iemand zegt: Met sporen loopt ie harder. Als iemand dan zegt, dat moet je oplossen met been klopt dat, maar feit blijft wel dat ie met sporen harder loopt Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:36

Vandaag zag ik een meisje rijden op haar wat frisse 6 jarige merrie. Ze heeft het paard nog niet zo lang en het paard kan zo af en toe flink spoken (ze vliegt er regelmatig vanaf).

Paard had ook een slof om. De slofteugel had ze echter bovenin in een knoop gelegd en het loshangende deel had ze onder haar bovenbeen geschoven. Zelf had ze de gewone trensteugel vast.
Op deze manier zat de slof er gewoon als 'zekerheid'. Ze had hem niet vast, maar in geval van moeilijk zou ze de slof er wel snel bij kunnen pakken.

Als zij zich op deze manier veilig voelt op haar paard dan moet ze dat vooral doen. Natuurlijk kan dat ook anders opgelost worden, maar op deze manier durft zij tenminste gewoon te rijden op die merrie.

NANZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:44

ik blijf erbij zoals iemands onderschrift hier van bokt (weet niet meer van wie?) : waar de kennis van de ruiter eindigt beginnen de hulpteugels.
Maar ieder voor zich, als je graag met zulke hulpmiddelen wilt rijden en jezelf daardoor beter/veiliger voelt, ga je gang, maar mij zul je nooit met zo`n ding zien.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:16

Nouja niet iedereen kan rijden als Anky.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:21

Ik vind dat zodra je ook maar laat merken dat je niet anti-slof bent je gelijk het stempel krijgt: ow jij rijd dus altijd met een slof.

Enne nanza, is dat zo'n ramp soms? Als je bv in het geval van Fitzroy naar een slof grijpt om je paard onder controle te houden? Of moet hij/zij dan maar beter gaan rijden? Hulpteugels zijn er niet voor niks en als je ermee om kan gaan, is het geen enkel punt ze te gebruiken. Anders gaan we ff onderscheid maken, iedereen de martignaal af, geen bijzet meer bij longeren etc, scherpe bitten in de kast oja en laat die sporen en zweep ook maar af! Want wie zegt dat die wel goed gebruikt worden? Op de een of andere manier is dat dan wel geaccepteerd maar rust er een taboe op de slof. Ja omdat hij door sommige misbruikt wordt ja, dus NIET door IEDEREEN, mensen waar gáát dit over? Er zijn tig argumenten in dit topic genoemd waarvoor iemand met slof zou willen rijden, maar nee, zélfs als er wordt beaamt dat je het op een goede manier doet verzint een of ander iemand wel weer een reden waarom dat ook weer niet goed is Verward Als er zo over gedacht wordt, laten we onze paarden dan weer lekker op de steppe loslaten want dan is alles min of meer wel onder de noemer niet goed of zielig te schuiven.

@ Lusitana, er staat nou volgens mij minstens 80x waarom iemand wel een slof zou willen gebruiken. Sommige paarden zijn slim. Die kunnen het wel, maar doen het gewoon ff niet, zoiets heet een truukje. Als je dan een slof eraan doet, kun je net ff wat dieper *vragen*. Paardje gaat dan wel lopen daar waar het hoort en dan laat je hem weer los. Je kan het natuurlijk ook oplossen door te drijven en flink te begrenzen, maar feit blijft dat slimme sterke paardjes het dan lekker tóch van je winnen, kop erop en gaan heet dat, als je het fijn met je been op probeerd te lossen gaat het slimme paardje alleen maar harder ipv als een Bonfire aan het werk. Dan kan je kiezen: of je laat je slimme sterke paardje lekker rondkoekeloeren en lift zelf gezellig mee, of je kiest ervoor om heeeel ff die slof erbij te pakken en het slimme paardje aan het werk te zetten. Het is misschien niet te geloven (en dat hoef je ook niet) maar bij sommige paardjes is dit een uitkomst. I.p.v. dat er flink met het bit ingewerkt moet worden om hem naar beneden te krijgen doet de slof dat heel even, gewoon heeel rustig. Misschien is dat in jouw ogen niet goed en wil of kan jij het toch nog anders oplossen (ik niet, ik vlieg met mn dolle knol gewoon tegen de rand van de bak en kan 3 dagen niet lopen), maar kan het soms kwaad?

Dat is iets heel anders dan een paard wat niks kan in de krul trekken met zon ding. Kan ook, helemaal met je eens, maar zie aub nou eens in dat niet iedereen die een slof in de kast heeft hangen dat doet. Dan zou de martignaal ook maar afgeschaft moeten worden want die trekt je paard in feite ook naar beneden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:25

He He eindelijk iemand die goed kan verwoorden hoe ik ook over een slofteugel denk. Thanx!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:34

Ik vind hem dus juist zo loshangend zo eng, apple! Er komt zo makkelijk een beentje in bij een rare beweging op zo´n fris paard! En daar is hij dan toch zeker ook niet voor bedoeld? Romkabouter, weet jij dan waarvoor hij bedoeld is, wat de uitvinder voor ogen had? Hoe hij gebruikt wordt zie ik aan alle kanten, maar daar vind ik hem dus niet nodig en je kunt nogal wat schade aanrichten. Wat ik nog steeds wil weten is wat de uitvinder voor ogen had, want zover ik weet was dat echt wel paarden klaarstomen voor springwerk. Ktijg je er een gebruiksaanwijzing bij als je het koopt? Dat hij nu voor zoveel andere dingen wordt gebruikt, hadden ze waarschijnlijk niet voorzien en iedereen die er denkt een nodig te hebben zal altijd iets verzinnen om het te verantwoorden, maar nodig is het niet en schadelijk kan het zijn, en is het nog veel te vaak. Ik blijf erbij: die kundige handen die het dan zo nodig goed zouden kunnen gebruiken, die kunnen het ook zonder. Conclusie, ze komen over het algemeen in onkundige handen...
Een situatie waar ze er voor jan joker aan hangen en een gevaar zijn voor het paard (slaphangend) vind ik misschien nog wel erger. Niet dat ik er iets van kan zeggen, behalve dat het gevaarlijker kan zijn dan het werkelijke waar de angst voor is. Ik denk niet dat je een fris paard kunt stoppen met fris zijn. Wanneer pakt men dan de slofteugel op? Als het paard wat doet is het al te laat. Als het paard wat wil gaan doen wat je aan ziet komen krijgt het ineens meer dwang in de mond wat voor meer problemen kan zorgen en de associatie kan brengen van ruk in mond met een voorwerp of situatie. Nog verder van huis. en als je het dan aan ziet komen, kun je dan geen andere oplossing verzinnen dan plotselinge dwang in zijn mond? Ik zeg niet dat ik zo´n paard beter of anders zal rijden, ik waarschuw voor het effect van een slofteugel in zo´n situatie. En kijk eens naar de oorzaak? Is het niet zo dat te veel paarden 23 uur op stal moeten staan en dan ineens een uurtje moeten doen wat de ruiter zegt? Liefst met zo weinig mogelijk ongemak voor de ruiter?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:55

Lusitana, wat kun jij moeilijk doen zeg.

En je eigen onderschrift: "Er geen enige juiste manier om iets te doen."
De slof is gewoon EEN manier. 1 van de vele.
Natuurlijk kan het ook op andere manieren. Betekent helemaal niet dat die manieren beter, veiliger, nuttiger of vriendelijker zijn.

En een 'uitvinding'? Ik durf er heel wat onder te verwedden dat dat ding een paarhonderd keer opnieuw is uitgevonden. Zo ingewikkeld is het niet.