Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:55

Lovely schreef:
Magique, denk jij dan dat een paard steeds losser en losser en losser kan worden??

Ik denk dat ze bedoelt steeds leniger??
Losser dan los worden lijkt mij ook niet mogelijk. Dan zou het paard nog uit elkaar vallen Haha!

Vora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:30

Maar het gaat toch niet alleen om het los maken, het gaat ook om het los houden.
Je traint je paard om hem zo los mogelijk te krijgen, dit is bij elk paard anders door de bouw. Als je je paard optimaal los hebt wil je dat ook zo houden. Dus train je op de door jouw gekozen manier door. Hetzij LDR hetzij klassiek.
Een turnster stopt toch ook niet met trainen op het moment dat ze 100% los is?

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:34

Nee, maar dan is het idd. de kunst om je paard los te houden , maar niet zoals door iemand werd gezegd je paard steeds losser en losser te maken. Op een gegeven moment houd het op.
Ik neem aan dat iedereen probeert ten alle tijde zijn paard zo los mogelijk te behouden, maar we zijn bezig met trainen om daarnaast je paard leniger en sterker te maken.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 14:34

Vora schreef:
Als je je paard optimaal los hebt wil je dat ook zo houden. Dus train je op de door jouw gekozen manier door. Hetzij LDR hetzij klassiek.

Lijkt mij ook, maar Magique beweert dus klassiek totale losgelassenheit te behalen en dan pas met LDR door te gaan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:36

QQQQ"]
[quote="Samsam schreef:
Dus de goedscorende GP ruiters die klassiek rijden, trainen/rijden niet goed

Niemand rijdt foutloos.

Er zijn genoeg voorbeelden genoemd hoor en hier is in dit topic al genoeg over geschreven. Heb geen zin dat weer te herhalen, want dat voegt NIETS toe aan de discussie.
[/quote]

Je paard op de voorhand hebben lopen lijkt me geen foutje, maar een africhting die niet tot het gewenste resultaat heeft geleidt.

Dan heb ik die dus gemist, ik wat plaatjes van barokke paarden gezien, maar zou graag wat namen van goed scorende combinaties horen, die zijn er toch vast genoeg aangezien paarden die via de klassieke africhting gereden zijn toch rijkunstig veel beter voor elkaar zijn?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:48

Sprintje"]
[quote="Aqua8horse"][quote="Sprintje"]
[quote="Aqua8horse schreef:
En argumenten kan je van mij genoeg krijgen hoor en die zijn niet gebaseerd op prestatie maar op logica.

op JOUW logica
[/quote]

Bestaat dat dan? Verward Verward Verward

Kop op zeg...

Logica = Logica en logisch= logisch
Dat heeft met niemand specifiek te maken. Sterker nog: daar kan zelf niemand een speld tussen krijgen...anders zou het niet logisch zijn
[/quote]

Ik bedoel daarmee dat al jou argumenten gestoeld zijn op eigen ervaringen, ideeen, en indrukken van foto's ed. Niet op meetbare harde feiten, of bewezen effecten. Terwijl je het wel met een stelligheid brengt op dat het voor jouw volkomen logisch is, wat voor anderen dus niet zo hoeft te zijn!

Eerlijk is eerlijk, de pro LDR mensen komen ook niet echt met keiharden feiten aan. Het is echter wel zo dat LDR ruiters allemaal beide systemen (LDR en Klassiek) hebben gereden, en daar mee hebben ze naar mijn mening toch wel een positie om de twee systemen te vergelijken. Ik hoor maar weinig mensen (ze zijn er wel hoor) die LDR hebben gereden en weer bewust terug zijn gestapt naar klassiek om bepaalde redenen.
[/quote]

Nee, hoor niet alleen op mijn ervaringen. Paarden hebben zelf het meetbare harde feit en het effect bewezen. Van gedoemd tot dood paard tot wedstrijd paard, van kreupel en de Da zich geen raard meer weet tot goed lopend en bruikbaar paard.
Betere en hardere bewijzen kan je niet krijgen, die bestaan niet. Logisch = logisch dat begrijp je of dat begrijp je niet. Net als wiskunde. Als je het niet begrijpt kan je het leren als je daar tenminste voor open wil staan. En dat mis ik. Voor velen lijkt het erg confronterend en daarom ageren ze er maar met allerlei speculaties mee. Als jij het begrijpt en in de praktijk ziet en ervaart, zal jij het ook logisch vinden en met jou vele anderen. Maar die stap wordt maar door een enkeling genomen. Dat vind ik typisch.
Met paarden ben je in mijn ogen nooit uitgeleerd en als er iemand die is beweert dat het allemaal nog beter, goedkoper en vriendelijker kan, zou ik daar persoonlijk wel in geinteresseert zijn en zou ik gaan kijken. Misschien wel met het idee dat ik niets te verliezen heb, hoogstens wat te winnen. En zo denk ik erover.

Dat LDR ruiters geen feiten op tafel kunnen leggen is mij overduidelijk. Overigens ook dat er iedere keer weer iets anders wordt "bedacht"om het LDR rijden toch maar een warm hard toe te dragen om vervolgens gewoon door te kunnen gaan. In mijn ogen dus een soort van struisvogel politiek.

Wat mij wel verbaast is dat veel ruiters die gebruik maken van het LDR systeem vaak veel moeite doen om het tegenover anderen te ontkennen.
En dat ze prestatie met kwaliteit verbinden.
Over klassiek gereden hebben, denk ik ook anders. Voor mijn gevoel wordt gegrepen naar het LDR ssyteem als het klassiek niet meer lukt. In mijn ogen is dat dus een tekort aan rijkunstig inzicht. Men kan het niet klassiek vaak niet oplossen. Althans dat is mijn ervaring en die baseer ik op wat wij zien en tegenkomen.

Ik sta open voor alles en iedereen, maar LDR trainen zal ik nooit doen. Als ik dat zou moeten gaan doen, zou ik direct stoppen met rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:50

Leuk, gaan we hier ook lijntjes trekken:
Afbeelding
Rafael Soto: barokke paarden, klassiek geschoold en telt internationaal mee.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:51

Magique"]
[quote="QQQQ schreef:
Het argument dat een paard voordat ie LDR gereden kan worden hij eerst 100% klassiek voor elkaar moet zijn, klinkt voor mij nogal onzinnig. Een 100% klassiek voor elkaar paard is een paard dat voorbij het GP niveau is opgeleidt.

Grappig dat je dat zegt !
Wat denk je dat het doel is van een LDR ruiter ?
Juist ja, om het klassieke arsenaal makkelijk te kunnen tonen ! LDR is alleen maar een instrument geen doel op zich zoals b.v. klassiek .......
[/quote]

Dat je dus in twee balansen rijdt, is al een teken dat het onmogelijk goed kan zijn.
Ik ben het helemaal met QQQQ eens. OK dan!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:54

QQQQ"]
[quote="Samsam schreef:
Sven traint toch klassiek Verward Verward

Nou en?
Op de voorhand = op de voorhand!
[/quote]

helemaal mee eens!!!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:02

Magique"]
[quote="QQQQ"][quote="Magique schreef:
Elke willekeurige atleet in dit geval "paard" probeert toch zijn grenzen te verleggen anders stagneer je ...

De ruiter wil de grenzen verleggen. Dat paard niet.
[/quote]

Wil het paard dat JIJ op ZIJN rug gaat zitten dan ? Je moet het paard toch de gelegenheid bieden om zo goed mogelijk te functioneren met iemand op zijn rug ?
In mijn training komt geen dwang trouwens voor staat niet eens in mijn paardenwoordenboek
[/quote]

Nee, maar je moet een paard wel leren dragen zodat hij in balans kan lopen met jou op je rug. Door LDR raakt het dier uit balans en loopt het juist op de voorhand zoals je zo duidelijk kan zien, en dat is juist wat we niet willen. Tegenstrijdig toch...dan heb je nog een wetenschappelijk onderzoek die bewijst dat LDR slecht is. Wat willen jullie nu nog meer: zoek een Da die een tegen onderzoek uitvoert bij klassiek getrainde paarden. Lijkt me erg leuk *LOL* en misschien dan toch verhelderend

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:04

Magique schreef:
Maar ik hou ermee op om me constant te moeten verdedigen over dat LDR gebeuren.
Iedereen moet doen waar die zich lekker bijvoelt.
Vind het alleen wel frappant dat constant de "klassieke ruiters" de aanval openen op het LDR gebeuren en laat dat nou net die mensen zijn die meer praten over paardrijden dan daadwerkelijk presteren, hoe komt dat nou toch Verward Misschien het toepasselijke spreekwoord: de beste stuurlui staan aan wal ? Iets wat jammer genoeg Nederlanders siert, altijd bekritiseren maar zelf

Dit is niet persoonlijk bedoelt tegen iemand hier, maar meer waarop nu al jaren gediscussieerd wordt over dit onderwerp.

Waarop baseer jij je conclusie? Ik denk dat je volledig de plank mis slaat.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:10

Samsam"]
[quote="QQQQ"][quote="Samsam schreef:
Dus de goedscorende GP ruiters die klassiek rijden, trainen/rijden niet goed

Niemand rijdt foutloos.

Er zijn genoeg voorbeelden genoemd hoor en hier is in dit topic al genoeg over geschreven. Heb geen zin dat weer te herhalen, want dat voegt NIETS toe aan de discussie.
[/quote]

Je paard op de voorhand hebben lopen lijkt me geen foutje, maar een africhting die niet tot het gewenste resultaat heeft geleidt.

Dan heb ik die dus gemist, ik wat plaatjes van barokke paarden gezien, maar zou graag wat namen van goed scorende combinaties horen, die zijn er toch vast genoeg aangezien paarden die via de klassieke africhting gereden zijn toch rijkunstig veel beter voor elkaar zijn?
[/quote]

Misschien zit het feit hem in, maar het is mijn mening, dat de mensen die hun paarden klassiek rijden geen problemen hebben en een paard met schwung en tact onder zich voelen perfect in balans. Die mensen hebben misschien wel helemaal geen behoefte aan bevestiging want die krijgen ze al genoeg door het gevoel wat hun paard hun geeft! Knipoog

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:45

Aqua8horse schreef:
Wat willen jullie nu nog meer: zoek een Da die een tegen onderzoek uitvoert bij klassiek getrainde paarden. Lijkt me erg leuk *LOL* en misschien dan toch verhelderend

Oh oh waarom blijf jij nou telkens dat onderzoek erbij halen wat niet waterdicht is Is volgens mij een teken van zwakte .....

Het is heel makkelijk, men neme één telefoon en belt het nummer van één van de grotere klinieken in Nederland waar ook fysiotherapeuten in dienst zijn, je weet wel dat zijn mensen die er voor geleerd hebben ..... en je vraagt: kunt u mij aantonen dat als iemand op de juiste wijze LDR rijdt schade zou kunnen opleveren aan het paard ? En doet dit nog een keer bij een aantal andere klinieken ......

En tada er zo een hele nieuwe wereld voor je open gaan .......... Je weet tenslotte met paarden raak je nooit uitgeleerd dus er is nog hoop voor je ......
En dit was het einde van de Aqua8methode ..............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:14

Magique, dat wat jij aanhaalt, is ook precies de reden waarom ik het er een keer met mijn veearts over heb gehad, ik was zeer benieuwd naar diens mening en licht op de zaak. De vraag die ik stelde was heel simpel: denk je dat je een paard schade doet door 'm zo in te stellen? En: "denk je dat dit op plekken in het lichaam onevenredige spanning (als in trekkracht/druk) kan oplevere?". Puur omdat ik heel benieuwd was, wat het antwoord zou zijn. Niet nav een onderzoek, maar gewoon zo.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:36

Ik vindt dat het ook door de jury te veel op wordt gelet. Je wordt meteen bestraft als je paard niet aan de teugel loopt, maar lang niet altijd bestraft als je paard achter de loodlijn loopt. Iemand bij locale ponyclub ook, die reed dressuur met een paard die vaak op wedstrijd door zenuwen net tegen het aan de teugel rijden aan hikte dan wel dan schoot hij er door... Die man heeft dat zo vaak te horen gekregen op wedstrijden. Dat deze heeft gezegt het is goed, ik ga voor de prijzen! Daardoor heeft hij zijn paard nu helemaal vast gereden. Dat vind ik persoonlijk erger.... En of het paard er last van heeft, dan zou je toch zeggen dat ze ertegen in gaan, meeste paarden laten het wel merken als ze pijn hebben?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:52

Aqua8horse schreef:
Die mensen hebben misschien wel helemaal geen behoefte aan bevestiging want die krijgen ze al genoeg door het gevoel wat hun paard hun geeft! Knipoog

Oe, dit vind ik toch wel een heikel punt.
Gevoel en goed = niet altijd hetzelfde.
Hoeveel ruiters zeggen na hun proef niet: het ging geweldig en hebben vervolgens punten om van te huilen.
Gevoel is ook iets dat je moet ontwikkelen en juist vooral door eens op een écht goed lopend paard te stappen.

Een voorstander van LDR ben ik zeker niet maar toch heb ik ergens op een vorige pagina een interessante opmerking gelezen. ( ik dacht van sjuimpje maar zeker weet ik het niet )
Dat het niet erg is als een paard dan minder op de achterhand loopt omdat het op dat moment de bedoeling is om vooral de lenigheid te bevorderen en niet het dragen. (sorry, ben niet zo goed in het verwoorden van dingen) Dat vond ik toch iets om over na te denken en zo had ik er eigenlijk nog nooit over nagedacht. Dus zeker na dat driehoeken verhaal, is het dan altijd zo slecht als een paard soms wat meer op de voorhand loopt? Heeft het 1 perse met het ander te maken of kun je gymnastiseren en dragen meer los zien van elkaar? En dan uiteindelijk al die kleine stapjes samenvoegen tot 1 geheel?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:39

Magique"]
Wat willen jullie nu nog meer: zoek een Da die een tegen onderzoek uitvoert bij klassiek getrainde paarden. Lijkt me erg leuk *LOL* en misschien dan toch verhelderend

Oh oh waarom blijf jij nou telkens dat onderzoek erbij halen wat niet waterdicht is Is volgens mij een teken van zwakte .....

Het is heel makkelijk, men neme één telefoon en belt het nummer van één van de grotere klinieken in Nederland waar ook fysiotherapeuten in dienst zijn, je weet wel dat zijn mensen die er voor geleerd hebben ..... en je vraagt: kunt u mij aantonen dat als iemand op de juiste wijze LDR rijdt schade zou kunnen opleveren aan het paard ? En doet dit nog een keer bij een aantal andere klinieken ......

En tada er zo een hele nieuwe wereld voor je open gaan .......... Je weet tenslotte met paarden raak je nooit uitgeleerd dus er is nog hoop voor je ......
En dit was het einde van de Aqua8methode ..............
[/quote]

Ik vraag me af wat jij als een teken van zwakte ziet Verward Verward
En ik vraag me ook af of je dat boek(onderzoek met foto's) hebt gezien. Dan zou je namelijk weten dat het waterdicht is. Ik vind je conclusies nogal voorbarig, moet ik zeggen.

En waarom begin je over de Aqua8horse methode? Daar heb ik het namelijk zelf helemaal niet over. En voor alle duidelijkheid die methode begint net en krijgt veel positieve aandacht omdat mensen zien en hebben ervaren dat het werkt.
Jij kent de methode niet, hebt het niet gezien en niet ervaren, wat voor waarde moet men dan hechten aan jou conclusie? Haha!

Je maakt er een soort wedstrijd van en dat is juist wat ik niet wil.
En klinieken bellen is in mijn beleving wel even wat anders dan een wetenschappelijk onderzoek.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:43

Aqua8horse schreef:
Misschien zit het feit hem in, maar het is mijn mening, dat de mensen die hun paarden klassiek rijden geen problemen hebben en een paard met schwung en tact onder zich voelen perfect in balans. Die mensen hebben misschien wel helemaal geen behoefte aan bevestiging want die krijgen ze al genoeg door het gevoel wat hun paard hun geeft! Knipoog

Dus er zijn totaal geen wedstrijdruiters die klassiek rijden?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:43

Corneile ik denk dat het dragen altijd het belangrijkste blijft, want alleen dan kan je lenigheid bevorderen. Omdat een paard dan pas in balans is. Bovendien is het lopen op de voorhand altijd slecht en geeft ook vaak de blessures. Ik ben het dus niet eens met die opmerking

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:54

Samsam"]

Dus er zijn totaal geen wedstrijdruiters die klassiek rijden?
[/quote]

Je draait volgens mij nu dingen om Samsam. Van deze redenatie distancieer ik me daarom ook.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:58

Aqua8horse schreef:
Corneile ik denk dat het dragen altijd het belangrijkste blijft, want alleen dan kan je lenigheid bevorderen. Omdat een paard dan pas in balans is. Bovendien is het lopen op de voorhand altijd slecht en geeft ook vaak de blessures. Ik ben het dus niet eens met die opmerking
ik vind het een vreemde redenatie om te zeggen dat de enige manier waarop een paard lenig kan worden wanneer hij draagt. een paard kan bv ook aan de longe of aan de lange teugel getrained worden.

paarden lopen van nature op de voorhand, dus je 2e stelling daar ben ik het ook niet mee eens.

overigens ben ik het wel volledig met de stelling van cornelie eens.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:00

Aqua8horse schreef:
Je draait volgens mij nu dingen om Samsam..

Noem er dan eens een paar? ik ben erg benieuwd wat jij nou goedlopende paarden vindt!

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:26

Aqua8horse"]
Ik vraag me af wat jij als een teken van zwakte ziet Verward Verward
En ik vraag me ook af of je dat boek(onderzoek met foto's) hebt gezien. Dan zou je namelijk weten dat het waterdicht is. Ik vind je conclusies nogal voorbarig, moet ik zeggen.
[/quote]

Dat boek heb ik niet gelezen, als Dhr Weiler zelf al zegt dat hij niet kan bewijzen hoe die paarden gereden zijn is het toch zonde van mijn tijd om dat boek te lezen ?
Dus ik snap niet hoe jij er bijkomt dat dat onderzoek waterdicht is , beetje raar Verward Vind je ook niet ?

Je maakt er een soort wedstrijd van en dat is juist wat ik niet wil.
En klinieken bellen is in mijn beleving wel even wat anders dan een wetenschappelijk onderzoek.

Hoezo neem je geen contact om met fysiotherapeuten van klinieken, is toch een kleine moeite ? Lijkt me toch het minste wat je kan doen als je vermoedt dat LDR zo schadelijk is. Jij baseert je verhaal dat LDR slecht is continu op één bron, die al zeer twijfelachtig is ..... Lijkt mij gewoon dat je wat meer bronnen moet raadplegen voordat je ook maar alles wat met LDR te maken heeft probeert in een kwaad daglicht te stellen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:30

abby schreef:
Wat mij opvalt aan de eerste foto van Samsam is dat het in ieder geval lijkt alsof het paard niet draagt... Ik zie een lange, holle rug en geen gedragen rug. Natuurlijk zal dit niet het geval zijn omdat het hier een Grand Prix ruiter betreft tenslotte, maar toch ziet het er wel zo uit.

Het is een paard die vrij lang is, in het typische rechthoeksmodel staat. De tweede foto is het paard vierkanter.

Het is daarom extra knap dat degene die het paard op de eerste foto rijd het paard van achteren uit, bergopwaarts kan laten lopen. Fysiek kan dan niet anders dat de rug iets hol wordt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:38

QQQQ"]
[quote="Magique"][quote="QQQQ schreef:
Maar waarom moet je, als je totale Losgelassenheit hebt, nog met LDR aan de gang om het paard losser te maken Verward Verward

Omdat je de grenzen zo steeds wat verder legt misschien ?
[/quote]

De grens van het losser maken ligt dus voorbij totale Losgelassenheit, volgens jou Verward

Naar mijn mening heb je die totale Losgelassenheit dan dus eenvoudig weg nog niet bereikt.
[/quote]

Tuurlijk niet. Een paard kan bovenin goed lopen. Maar ter controle om te zien of het paard in zijn geheel nóg beter gegymnastiseerd kan worden en nóg verfijnder op de hulp kan reageren, zonder dat het paard vasthoud, gaat met een "stapje verder" door het dier lager in te stellen, tot het punt dat het dier loslaat met dezelfde gedragenheid als bovenin. Ik spreek uit eigen ervaring. Het is het verfijnen, het perfectioneren, en een grotere eenheid te worden, waardoor LDR toegepast wordt.

Alleen, bij het ene paard ligt het punt van loslaten hoger (of dieper) dan bij het andere (lees: de hand accepteren en ruggebruik). En dát is geheel afhankelijk van het fysieke en mentale kunnen van het paard.