Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 23:12

Dinsdag komt de DA voor dr,
We hebben ook met stalhouder gesproken.
Dat we eind deze maand Gaan kijken of ik nog door wil gaan en of zij het nog goed vind gaan. Anders gaan we naar de fokker omdat hij binnenkort toch langs komt om een paard te halen. Ik heb overigens al sinds laatste post niet meer gereden. Alleen gestapt aan de hand, morgen ga ik erop om gewoon te stappen, om niet bang te worden voor het opstappen. (Snappie?)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33923
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:13

Dan ga je door naar het volgende paard of? :=

genja
Berichten: 3949
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:24

Ts snap heel goed dat je afhankelijk van je ouders bent . Maar dierenarts thuis laten komen heeft weinig zin.
Probeer je ouders zo ver te krijgen om naar kliniek te gaan. Daar kunnen ze zoveel meer als thuis arts kan er ook kier inkijken en foto ‘s thuis zijn altijd minder goed alsof kliniek .
Onderzoeken zijn duur maar als jullie besluiten eind van de maand niet verder te gaan gaat als je weer een ander paard mag het alleen maar meer kosten.
Goed dat je niet meer gereden hebt .
Snap dat voor je gevoel er weer op wilt. Maar mijn advies wacht dierenarts af. En vraag op stal of ze geen paard hebben die je tijdelijk in les mag rijden . Even ander paard is goed voor je vertrouwen denk ik.

pillow
Berichten: 7876
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:42

MarlindeRooz schreef:
Dan ga je door naar het volgende paard of? :=

Ik vindt dit een rare reactie. Hier is al vaak de conclusie getrokken dat dit paard niet bij TS past. Moet ze echt alles uit de kast trekken en weet hoeveel medische onderzoeken doen? Er is al heel veel onderzoek gedaan (waar niks uitkomt) en het gedrag wordt eigenlijk steeds slechter. Laat haar verstandig zijn en afscheid van dit paard nemen en eentje zoeken die wel bij haar past. Het paard gaat achteruit en TS verliest haar plezier aan het rijden. Laat het stoppen. Je hebt een paard om er plezier van te hebben en niet voor ellende.

xxCYNNxx

Berichten: 5665
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:05

Dit paard past idd niet bij ts.
Om nu echter nu niet voor een derde keer in dezelfde valkuil te trappen; ga nu niet voor een paard puur op papier waarbij je ( op papier dan toch) gaat voor het potentiele top paard. Maar ga voor karakter; ga voor een basissportpaard die bewezen heeft vergevingsgezind te zijn bij onervaren en onzekere ruiters en laat zo een je leermeester zijn.
En nee, dat hoeft echt niet perse een oudere rot in het vak van 17 plus te zijn. Ook genoeg jongere paarden die dat vanuit hun karakter al in zich hebben.
Dan heb je een paard onder je kont waarmee je het rijden echt kan laten groeien en wedstrijden rijden op een ontspannen manier met vertrouwen in je paard.

En als je dan over een aantal jaar over stapt op een paard met een minder vergevingsgezind karakter, dan weet je dat wel te handelen.

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 01:05

pillow schreef:
MarlindeRooz schreef:
Dan ga je door naar het volgende paard of? :=

Ik vindt dit een rare reactie. Hier is al vaak de conclusie getrokken dat dit paard niet bij TS past. Moet ze echt alles uit de kast trekken en weet hoeveel medische onderzoeken doen? Er is al heel veel onderzoek gedaan (waar niks uitkomt) en het gedrag wordt eigenlijk steeds slechter. Laat haar verstandig zijn en afscheid van dit paard nemen en eentje zoeken die wel bij haar past. Het paard gaat achteruit en TS verliest haar plezier aan het rijden. Laat het stoppen. Je hebt een paard om er plezier van te hebben en niet voor ellende.

Je komt niet op het idee dat een paard geen fiets met haar is maar een levend wezen? Wat hier verbruikt wordt en afgedankt wordt? Is het de bedoeling dat we zo met onze paarden omgaan? Voldoet niet dus smijt maar weg? Paar problemen er aan gereden ,paard heeft pijn, maar dat is geen probleem voor ons want we betalen toch voor het volgende paard? Geen wonder dat er organisaties komen die ruiters walgelijke mensen vinden. Ik begin ze soms een beetje te begrijpen als ik dit verhaal tot op heden lees met dergelijke reacties erbij.

nikkel
Berichten: 2563
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 07:48

Naar de veel diepere oorzaak en het ontstaan van de problemen, wordt inhoudelijk niet gekeken, dus is het paard de boosdoener en moet even ingeruild worden. Ooit er aan gedacht, dat je misschien zelf de oorzaak ben.
TS deze transactie kost nog veel meer geld dan de vorige.

Zoek een paard dat bij je past.

darkadia

Berichten: 5295
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:16

@ts en posters hierboven: zoals ook aangegeven toen ik bij TS was, ligt het zeker niet in het karakter van dit paard. Ze is niet dominant, maar heeft duidelijk ergens last van. Dat ligt niet aan dat het paard niet bij haar zou passen. Dat blijkt ook uit het verzet wat ze onbelast toont, en ook bij andere mensen.

Wel ben ik het eens dat op een kliniek er beter gekeken kan worden naar wat er aan de hand is, immers hebben ze daar alles bij de hand, en betere kwaliteit. Mijn advies is dan ook om toch naar een kliniek te gaan. Mits hier problemen uit blijken, wat ik wel verwacht, zal dat echt niet eind deze maand al opgelost zijn.

@TS het aanbod mee te helpen straks met het rijden staat ook nog steeds natuurlijk.

Koekie73

Berichten: 2706
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:28

MarlindeRooz schreef:
Dan ga je door naar het volgende paard of? :=


Hallo, je praat hier tegen een kind. Kun je je misschien voorstellen dat ze zich heel naar voelt bij de hele situatie? Ze wil vast ook het allerbeste voor het paard, maar én ze is nog een kind én afhankelijk van ouders.

Niet echt een gepaste reactie lijkt mij, MarlindeRooz

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:28

Je onthoudt een paard geen zorg omdat "het je al zo veel gekost heeft en je geld wilt besteden om "een nieuwe" te kopen. diepdroevig. Neem de volle verantwoordelijkheid voor een dier. Als je maar betaald mag het volgende paard naar deze "stalling" met een instructrice die niets van paarden snapt, alles oplost met een lange zweep, een pensionstalling waar de paarden niet buiten komen en zich eindeloos moeten vervelen en daar ook zeker op den duur gezondheidsproblemen van krijgen en vanaf de eerste dag veel stress van ondervinden. , ouders die het eigenlijk allemaal niet willen betalen en er zich ook niet in willen verdiepen en TS die een paard nodig heeft voor ? Voor wat eigenlijk? Vervoer zal een fiets ook voor voldoen. Afleiding kan ook gevonden worden in andere zaken. Waarom een paard vraag ik mij hier heel erg af? Waarom paardrijden er zijn zoveel andere dingen om te doen als je 15 bent en het je totaal niet om het dier gaat. Zoveel leuke andere dingen te bedenken om te doen. Waarom weer een paard? Stop ermee als het je hart niet heeft. Want dat hart verdient een dier en daarbij ook betere omstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:00

char_kmbly schreef:
Dinsdag komt de DA voor dr,
We hebben ook met stalhouder gesproken.
Dat we eind deze maand Gaan kijken of ik nog door wil gaan en of zij het nog goed vind gaan. Anders gaan we naar de fokker omdat hij binnenkort toch langs komt om een paard te halen. Ik heb overigens al sinds laatste post niet meer gereden. Alleen gestapt aan de hand, morgen ga ik erop om gewoon te stappen, om niet bang te worden voor het opstappen. (Snappie?)



dapper besluit om te kijken of je nog door wil gaan, maar las dan een lange pauze in voor je weer een ander paard koopt, misschien is een bijrijpaard even een betere oplossing, of leasen

als je een paard koopt koop je meestal ook de problemen er bij en dan moet je wel een heel goede ruiter zijn of heel goede instructie hebben die het probleem kan oplossen en geen symptoombestrijden want daar los je niets mee op ergo de problemen worden meestal groter daardoor

mogelijk kan Darkadia daarin iets voor je betekenen

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:44

Rizette schreef:
Je komt niet op het idee dat een paard geen fiets met haar is maar een levend wezen? Wat hier verbruikt wordt en afgedankt wordt?


Als je dit als absolute maatstaf tussen goed en slecht gaat nemen, dan hebben vele paardensportliefhebbers boter op hun hoofd. Een paard is nog steeds een 'means to an end'. Je moet eens zien hoe snel paarden op Marktplaats gezet worden wanneer dat 'end' niet mogelijk blijkt met desbetreffend paard.

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:51

Wat ik begreep via instagram is dat je van plan bent om naar de kliniek te gaan, of zijn die plannen gewijzigd?

Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 11:42

De dierenarts komt eerst gewoon aan huis. En zodra die zegt dat ze het beste naar de kliniek kan gaan. Moet m’n pa een dag vrij nemen van werk.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:21

Koekie73 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Dan ga je door naar het volgende paard of? :=


Hallo, je praat hier tegen een kind. Kun je je misschien voorstellen dat ze zich heel naar voelt bij de hele situatie? Ze wil vast ook het allerbeste voor het paard, maar én ze is nog een kind én afhankelijk van ouders.

Niet echt een gepaste reactie lijkt mij, MarlindeRooz


Nou precies dit. Kom op, ts is nog jong en doet haar uiterste best met de middelen die haar gegeven worden.
Tuurlijk moet ze leren, dat moesten wij op die leeftijd allemaal. Wat je op dat moment weet is grotendeels afhankelijk van de omgeving en hoe die met situaties om gaan.

Ts, top dat de dierenarts komt. Ik ben benieuwd naar zijn bevindingen.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:23

darkadia schreef:
@ts en posters hierboven: zoals ook aangegeven toen ik bij TS was, ligt het zeker niet in het karakter van dit paard. Ze is niet dominant, maar heeft duidelijk ergens last van. Dat ligt niet aan dat het paard niet bij haar zou passen. Dat blijkt ook uit het verzet wat ze onbelast toont, en ook bij andere mensen.

Wel ben ik het eens dat op een kliniek er beter gekeken kan worden naar wat er aan de hand is, immers hebben ze daar alles bij de hand, en betere kwaliteit. Mijn advies is dan ook om toch naar een kliniek te gaan. Mits hier problemen uit blijken, wat ik wel verwacht, zal dat echt niet eind deze maand al opgelost zijn.

@TS het aanbod mee te helpen straks met het rijden staat ook nog steeds natuurlijk.


Eens dat beter onderzocht zou kunnen worden of het paard fysiek iets mankeert. TS heeft het paard nog geen half jaar en mocht blijken dat het dier toch iets mankeert, waarbij twijfel is of dit bij aankoop al aanwezig was dan zal de handelaar / fokker het paard moeten terugnemen, c.q. inruilen. Klinkt heel naar maar TS heeft ook niets aan een paard dat ze niet kan rijden.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 15:52

Rizette schreef:
Je onthoudt een paard geen zorg omdat "het je al zo veel gekost heeft en je geld wilt besteden om "een nieuwe" te kopen. diepdroevig. Neem de volle verantwoordelijkheid voor een dier. Als je maar betaald mag het volgende paard naar deze "stalling" met een instructrice die niets van paarden snapt, alles oplost met een lange zweep, een pensionstalling waar de paarden niet buiten komen en zich eindeloos moeten vervelen en daar ook zeker op den duur gezondheidsproblemen van krijgen en vanaf de eerste dag veel stress van ondervinden. , ouders die het eigenlijk allemaal niet willen betalen en er zich ook niet in willen verdiepen en TS die een paard nodig heeft voor ? Voor wat eigenlijk? Vervoer zal een fiets ook voor voldoen. Afleiding kan ook gevonden worden in andere zaken. Waarom een paard vraag ik mij hier heel erg af? Waarom paardrijden er zijn zoveel andere dingen om te doen als je 15 bent en het je totaal niet om het dier gaat. Zoveel leuke andere dingen te bedenken om te doen. Waarom weer een paard? Stop ermee als het je hart niet heeft. Want dat hart verdient een dier en daarbij ook betere omstandigheden.

Wat kun jij op een nare manier drammen zeg :r
TS is 15, heeft hulp gekregen en aangenomen van een bokker en is nu bezig de medische route te lopen. Eerst dierenarts aan huis en daarna eventueel een kliniek als de dierenarts dit adviseert. Geef het even tijd zeg, dat is nu eenmaal nodig om dingen te regelen en drammen werkt dan alleen maar contraproductief.
TS: goed dat je haar medisch laat onderzoeken. Tot die tijd lekker staptraining doen en longeren zonder bijzet om haar in beweging te houden. Ik hoop dat de uitkomsten niet al te heftig gaan zijn :(:)

marleen_usar

Berichten: 24707
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 16:18

Wat doe je als er iets erg uit komt heb je daar al over na gedacht?

Veraaaaah

Berichten: 2337
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:30

Heeft de dierenarts iets kunnen vinden wat het gedrag verklaard? Dat zou denk ik het beste zijn. Anders weet je nog niet of er medisch iets aan de hand is.

Wel goed dat je deze stap hebt gezet!

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:47

marleen_usar schreef:
Wat doe je als er iets erg uit komt heb je daar al over na gedacht?


Laat nu maar eerst eens gaan onderzoeken voordat we gaan speculeren met allerlei nare doemscenario's. Als er echt iets ernstigs is, dan is het vroeg genoeg om die nadenk la open te gaan trekken.

Dat heeft te maken met een manier van leven. Ik heb nog nooit van te voren allerlei nare gedachtes gehad als er onderzoeken moesten komen. Want dan heb ik geen moed en lust meer en is allemaal verdriet oproepen waarvan het maar de vraag is of dat nodig is.

TamaraFloor
Berichten: 836
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:19

Had je nog filmpjes van haar gedrag?
Dat zou je toen plaatsen maar heb je niet gedaan.
Misschien dat mensen aan de hand van de filmpjes van hoe ze doet nog tips hebben?

pillow
Berichten: 7876
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:36

Ik vindt dit een rare reactie. Hier is al vaak de conclusie getrokken dat dit paard niet bij TS past. Moet ze echt alles uit de kast trekken en weet hoeveel medische onderzoeken doen? Er is al heel veel onderzoek gedaan (waar niks uitkomt) en het gedrag wordt eigenlijk steeds slechter. Laat haar verstandig zijn en afscheid van dit paard nemen en eentje zoeken die wel bij haar past. Het paard gaat achteruit en TS verliest haar plezier aan het rijden. Laat het stoppen. Je hebt een paard om er plezier van te hebben en niet voor ellende.
Citaat:
Je komt niet op het idee dat een paard geen fiets met haar is maar een levend wezen? Wat hier verbruikt wordt en afgedankt wordt? Is het de bedoeling dat we zo met onze paarden omgaan? Voldoet niet dus smijt maar weg? Paar problemen er aan gereden ,paard heeft pijn, maar dat is geen probleem voor ons want we betalen toch voor het volgende paard? Geen wonder dat er organisaties komen die ruiters walgelijke mensen vinden. Ik begin ze soms een beetje te begrijpen als ik dit verhaal tot op heden lees met dergelijke reacties erbij.
Hoezo kom ik niet op het idee dat een paard een levend wezen is? Waar lees jij dit. Voldoet niet dus smijt maar weg. Jij maakt er wel een heel ander verhaal van. Ik heb al 45 jaar paarden waarvan enkele tot hun dood zijn gebleven, maar ook die na een paar maand weg gingen. Dus ben ik in jou ogen een walgelijk mens. Het dier kan je gewoon niet passen en neem je afscheid . maar dat doe je wel overwogen en heus niet zomaar. Een paard is geen mens zoals jij het kennelijk ziet. Maar een relatie met een mens wil ook wel eens niet zo gaan als je gedacht had. Dan ga je ook kijken of het kan verbeteren, zo niet dan beëindig je de relatie.

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 08:55

pillow schreef:
Ik vindt dit een rare reactie. Hier is al vaak de conclusie getrokken dat dit paard niet bij TS past. Moet ze echt alles uit de kast trekken en weet hoeveel medische onderzoeken doen? Er is al heel veel onderzoek gedaan (waar niks uitkomt) en het gedrag wordt eigenlijk steeds slechter. Laat haar verstandig zijn en afscheid van dit paard nemen en eentje zoeken die wel bij haar past. Het paard gaat achteruit en TS verliest haar plezier aan het rijden. Laat het stoppen. Je hebt een paard om er plezier van te hebben en niet voor ellende.
Citaat:
Je komt niet op het idee dat een paard geen fiets met haar is maar een levend wezen? Wat hier verbruikt wordt en afgedankt wordt? Is het de bedoeling dat we zo met onze paarden omgaan? Voldoet niet dus smijt maar weg? Paar problemen er aan gereden ,paard heeft pijn, maar dat is geen probleem voor ons want we betalen toch voor het volgende paard? Geen wonder dat er organisaties komen die ruiters walgelijke mensen vinden. Ik begin ze soms een beetje te begrijpen als ik dit verhaal tot op heden lees met dergelijke reacties erbij.
Hoezo kom ik niet op het idee dat een paard een levend wezen is? Waar lees jij dit. Voldoet niet dus smijt maar weg. Jij maakt er wel een heel ander verhaal van. Ik heb al 45 jaar paarden waarvan enkele tot hun dood zijn gebleven, maar ook die na een paar maand weg gingen. Dus ben ik in jou ogen een walgelijk mens. Het dier kan je gewoon niet passen en neem je afscheid . maar dat doe je wel overwogen en heus niet zomaar. Een paard is geen mens zoals jij het kennelijk ziet. Maar een relatie met een mens wil ook wel eens niet zo gaan als je gedacht had. Dan ga je ook kijken of het kan verbeteren, zo niet dan beëindig je de relatie.

Je verdraait alles, legt me dingen in de mond die niet gezegd zijn, heeft geen nut om daarop te reageren.

pillow
Berichten: 7876
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:00

Citaat:
Je verdraait alles, legt me dingen in de mond die niet gezegd zijn, heeft geen nut om daarop te reageren

Nou neem me niet kwalijk, jij maakt een drama verhaal van iets wat ik niet gezegd heb. Tekst goed lezen en interpreteren is kennelijk niet jou sterkste kant

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:06

Off topic:
Een brandje stichten om m vervolgens te smeren, verdiend ook geen lintje hoor! En dat is wel wat hier gebeurd.
Sommige opmerkingen ( en dan heb ik het over de meest voor de hand liggende situaties ) moet je vooraf al over nadenken hoe dat zich kan ontwikkelen voordat je ze plaatst.

On topic:
TS, ik vind dat je het heel goed oppakt nu.
Je bent pas 15jaar, en heel erg hard aan het leren van deze hele ( helaas ook nare ) situatie.
Ik ben zelf nog nooit een 15jarige tegen gekomen die geen fouten maakt ;)
Je maakt dankbaar gebruik van de hulp die hier eerder geboden is, en samen met je ouders ben je opzoek naar de oplossing voor zowel jezelf als het paard.
Wat iedereen zijn of haar mening hierover is maakt niet uit. Iedereen mag een mening vormen.
Zolang jij en je ouders naar eer en geweten handelen weet ik zeker dat het goed gaat komen.
Wat de uitkomst en de daaropvolgende oplossing ook wordt :)
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 08-01-20 07:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote van eerder verwijderd bericht eruit gehaald.