Paard heel erg traag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:58

Ts voelt zich al rot genoeg, ze zal toch moeten doen wat haar vader zegt.Dus beter haar advies geven dan op haar vader afgeven.

Ik heb ook zo.n vent, en ik bestel vaak bij de paarden drogist voor mijn paard zonder dat hij het weet.

FotosbyElles

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:44

Misschien ben ik heel hard?
Is er geen andere uitweg, als Oreo te laten inslapen?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:54

Ik reageer eigenlijk nooit maar lees al vanaf t begin mee..
Kan je niet vragen of die oude eigenaar die dat bod heeft gedaan hem niet terug wil hebben? Of iemand anders die hem echt een goed huis wil geven?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:07

Kimmie25501 schreef:
ik heb hem nu een jaar en hij was 19 toen ik hem kocht. Hij was dus van de manege en ik kende hem al lang. Mijn moeder en ik hadden het er die middag met de staleigenaresse over gehad. En toen kreeg ik 's avonds een appje dat ze een bod had gehad van een oude eigenaar van Oreo om hem te kopen. En toen heb ik mijn vader echt aangespoord van, mag het papa? En toen zei hij dat hij er geen problemen mee had. En toen ging hij mijn staleigenaresse bellen en is de beslissing gemaakt.

En als Oreo niet ziek geworden was, had je makkelijk nog jaren plezier van dit paard kunnen hebben. Is echt erge pech en ja dan kom je voor de keus, hou je dit paard met alle kosten die erbij komen en ongemakken die je ondervindt aan, of laat je hem gaan en kies je voor een nieuw paard.
In laten slapen klinkt hard, maar soms is dat wel de beste optie.
Zo'n paard met deze afwijkingen ga je ook niet mee lopen leuren van adres naar adres en als zelf houden gezien de kosten niet haalbaar is, dan is de keus uiteindelijk niet zo moeilijk.
Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen (al doe ik het zelf niet en heb ik al jaren een paardje met allerlei gebreken die bij mij nog ouder mag proberen te worden, maar ik heb het er voor over en kan de kosten dragen; ik begrijp ieder ander die het niet kan opbrengen, zowel financieel als mentaal).

Maar even over die 100 euro per maand.
Als dat jullie budget is, dan zou ik als ik jou was nog wel even heel goed nadenken voordat je een volgend paard gaat kopen. Ieder paard kost geld en je kunt het risico dat een nieuw paard niets gaat mankeren, nooit uitsluiten. 100 euro lijkt best een hoop geld, maar in paardenland is het zo goed als niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:26

Ik vind de optie om te kijken of de oude eigenaar hem wil hebben héél fair.
Sowieso zou ik contact opnemen over de keuze die je maakt.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:35

Ik denk niet dat €100,- per maand hun budget is voor een paard maar voor Oreo. En daarnaast een nieuw paard voor de stallingskosten die ze nu ook heeft

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 09:23

Ik ben er gisteren achter gekomen dat dat plekje voor Oreo, toch niet zo'n goed plekje is.
Ze hebben daar namelijk in de winter geen wei, dus heb ik er nog niks aan.
Ook vind ik het toch niet zo'n goed idee om hem nog een keer te gaan verhuizen.
Dat zal energie vreten, en die energie heeft hij nu helaas niet op voorraad.
Daarom zal ik hem toch in moeten laten slapen.
Ik vind het echt heel erg, en heb het er echt heel moeilijk mee. Gisteren heb ik er ook voor de eerste keer echt om gehuild, dat was helaas op stal, maar wel even fijn.
Ik praat er namelijk het liefst gewoon nuchter over, omdat ik dan mijn emoties niet hoef te laten zien.

Met Oreo gaat het nu ietsje beter. Relatief gezien. Hij is weer wat aangekomen, zijn ribben zijn iets meer goed te zien.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:26

En de oude eigenaren van Oreo? Misschien hebben die gewoon een eigen stalletje met weidegang etc. die kennen het paard van vroeger en weten dat het al een oudere heer is.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 09:30

Ik denk het niet. Ik weet ook niet wie dat zijn. Ik heb hem namelijk van de manege gekocht. En ik weet niet wie daarvoor de eigenaren waren.
En dan moet hij alsnog verhuisd worden, wat hem veel stress zal geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:38

Je was in eerste instantie al van plan om hem te verhuizen dus dat dat nu niet meer kan is natuurlijk een beetje onzin.

Is er geen enkele mogelijkheid om via de manege (of mensen die je van daar kent, jouw instructrice kwam er dacht ik vandaan?) contact op te nemen met de oude eigenaren?

Ik denk dat ze het enorm op prijs zouden stellen en ik vind dat zowel voor Oreo als voor zijn oude eigenaren wel zo eerlijk.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:44

Bedenk wel dat het een ziek paard is waar je niets mee kunt op dit moment.
Al gaat het paard gratis weg, dan kost het nog een hoop geld voor verder onderzoek (want ik denk nog altijd dat hij cushing heeft) en evt. medicatie.
En dan nog is het een weide-ornament of hooguit een paard om mee te wandelen ivm zijn hartfalen.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 11-09-16 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 09:45

Lente, ik heb het er met wat mensen over gehad, en die hebben het me allemaal afgeraden. Dus mij lijkt het nu ook niet zo slim meer.
Ik denk niet dat dat kan. Ik heb het er namelijk ook al met mijn oude instructrice over gehad, en die heeft helaas geen contact meer met die eigenaren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:46

TS vraag aan de manege wie de vorige eigenaar was,je kan het altijd proberen toch?
Straks horen de vorige eigenaren dat Oreo is ingeslapen en vinden ze dat heel erg,want zij wilden hem miss. wel terug kopen,en hebben zo geen enkele kans gehad.[en ook Oreo niet].
Edit:ze hebben geen contact meer met de oude eigenaren,.maar weten toch wel wie het zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:47

Kimmie25501 schreef:
Ik ben er gisteren achter gekomen dat dat plekje voor Oreo, toch niet zo'n goed plekje is.
Ze hebben daar namelijk in de winter geen wei, dus heb ik er nog niks aan.
Ook vind ik het toch niet zo'n goed idee om hem nog een keer te gaan verhuizen.
Dat zal energie vreten, en die energie heeft hij nu helaas niet op voorraad.
Daarom zal ik hem toch in moeten laten slapen.
Ik vind het echt heel erg, en heb het er echt heel moeilijk mee. Gisteren heb ik er ook voor de eerste keer echt om gehuild, dat was helaas op stal, maar wel even fijn.
Ik praat er namelijk het liefst gewoon nuchter over, omdat ik dan mijn emoties niet hoef te laten zien.

Ik kan me voorstellen dat je het er moeilijk mee hebt. Zijn er mensen bij wie je wel je emoties kunt laten zien? Soms lucht het op je verdriet in de vrije loop te laten en er met anderen over te praten. :(:)

Op zich hoeft verhuizen een paard niet zoveel stress op te leveren hoor. Als het een fijne plek is kunnen ze snel wennen. Maar als je inschat dat een paard toch niet meer zo'n lang leven voor zich heeft, kan je je inderdaad afvragen of het wel reëel is om te doen. Als hij door te verhuizen nog een paar laatste maanden ziek staat te zijn op een nieuw adres, dan heeft hij er ook niks aan. Als hij daar nog een paar goede jaren kan slijten, dan misschien wel. Hoe schat jij dat in? En wat zegt je dierenarts erover?

Citaat:
Met Oreo gaat het nu ietsje beter. Relatief gezien. Hij is weer wat aangekomen, zijn ribben zijn iets meer goed te zien.

Je bedoelt iets -minder- goed te zien, denk ik? ;) Fijn dat het wat beter gaat met hem. Je zegt "relatief gezien." Hoe bedoel je dat?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:33

Aan al die mensen die roepen zoek een ander plekje. Kunnen jullie mij uitleggen waarom? Het paard is ziek oud en op.wat is voor het paard de meerwaarde van een ander huisje. Het is geen mens maar een dier.die gaat al die verhuizingen niet waarderen.

Ga ik denk dat inslapen het eerlijkst is naar oreo hóe moeilijk ook.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:55

Eerst roepen mensen inslapen want t is zielig om em ergens anders neer te zetten met alle risico's van dien. Nu zegt ts dat inslapen toch de beste optie is imdat het alternatief geen optie is en dan gaan er weer mensen lopen drammen.

TS het is toch nooit goed wat je ook doet je kan nooit iedereen tevreden stellen. Doe wat voor jezelf goed voelt. Is hij op dan is hij op. Dan is inslapen helemaal niet erg, paard is geen mens en heeft daar geen besef van. Sterkte!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:37

Ts kent haar paard het beste, ik hoop dat haar vader in de toekomst geld wil stoppen in een nieuw paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:21

Tsja, dat is wel het eeuwige dilemma hier: je kunt onmogelijk iedereen op dit forum tevreden houden. De een vindt het een goed idee om een adresje te zoeken voor een oud, ziek paard zodat hij nog wat langer kan blijven leven. De ander vindt dat je oude, zieke paarden beter niet uit handen geven aan een ander, omdat je dan geen controle meer hebt over hoe hij behandeld wordt en een paard in verkeerde handen kan vallen met alle gevolgen van dien. Wat is nou het juiste om te doen? Er is voor beiden wat te zeggen.

Gelukkig gaat het er niet om dat TS ons hier tevreden houdt. Het is haar paard en het gaat erom dat zij een oplossing vindt waar ze zichzelf goed bij voelt.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 13:40

goyha, ze weet volgens mij wel wie het zijn. Maar toen ze Oreo kocht, was hij heel mager, net een skelet. Daar stuur ik hem liever niet naar terug.
safina, ik kan sws mijn staleigenaresse altijd bellen. Zij is echt heel lief. Ook kan ik het er wel met mijn moeder over hebben. Maar niet met mijn vader, die zit wat anders in elkaar.
Ik denk dat als ik hem nu ga verhuizen, hij er niet veel beter van wordt. Hij had hier al moeite om te wennen, en dat was maar 50 meter van zijn oude huis.
Euh ja, ik bedoelde ietsje minder. Het was nog vroeg haha.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:56

Niet dat het veel uitmaakt, maar ben even de draad kwijt. Oreo staat dus niet op de manege waar jij hem van gekocht hebt? Omdat je schrijft dat hij nu 50 meter van zijn oude huis staat. Of bedoel je daarmee de plek waar hij vandaan kwam voor hij bij de manege kwam? Want in dat geval, heel blond gezien, zou de oude eigenaar dus de buurman zijn.

Maar hoe dan ook, doe wat het beste voelt voor jou. En als je inderdaad kiest voor laten inslapen, geniet dan nog even van de tijd die jullie samen hebben zonder je druk te maken over wat anderen met Oreo zouden doen. Sterkte.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 14:48

Oke TS, nee daar moet je hem idd. nooit meer aan terug doen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 14:51

Isapaardje, Nee, de manege waarvan ik Oreo heb gekocht, bestaat niet meer. Toen die manege stopte (failliet ging) heb ik Oreo gekocht. De manege was toen in een schuur. Die schuur staat tegenover de pensionstal. Er is nu wel een andere manege bij ons op stal. Maar dat is niet de manege waarvan ik Oreo gekocht heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:32

Als je er over wilt praten mag je mij prima PB'en hoor TS!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 15:34

Dankjewel! Lief van je! Ik zal er aan denken als ik het nodig heb!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:07

Ik denk dat inslapen beter is dan het risico op een niet leuk leven