Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:32

Ik heb een rubber bit liggen hoor, indien gewenst. Zou moeten kijken voor de maat, maar is een bescheide maatje niet iets voor mijn tankje

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 13:08

Kreeg een mailtje van Divoza dat ik vandaag nog de 2 bitten geleverd krijg. Dat zit mee.

Vanmorgen eerst naar Khavanna gegaan "gewapend" met de Micklem. Ik had 'm in elkaar gezet met de kinband (de medium-sterke stand). Ik ging 'm in de wei aanpassen, want ik wilde hierbij geen onrustig gedoe zoals gisteren hebben. Helaas had ik buiten de waard (Jaopie) gerekend, die steeds maar aan d'r hoofd en aan het leer van het hoofdstel zat te ruiken en te friemelen. Khava en ik werden er horendol van.
Op een bepaald moment heb ik twee appels een metertje of tien verderop in de weide gesmeten, zodat-ie daar even achteraan ging.

De Micklem was ze overduidelijk gewend, no problem met aandoen, en paste meteen mooi om d'r Cob-koppie. De bakstukken heb ik op derde gaatje van boven, keel en kin riem op laatste gaatje.
dat zat als een huis.

Heb even met d'r aan de hand zo rondgebanjerd en met de teugels paar pasjes naar achter laten zetten.
Ze vond het allemaal best.

Alleen jammer dat ik het hoofdstel spuuglelijk vind: het leer is breed en lomp, de koperkleurige gespen vind ik ook lelijk, en d'r mag ook wel een fantasierijkere frontriem op.
Maar goed, dat is de insteek nu natuurlijk niet, het gaat nu niet om mooi, maar om functioneel en of zij zich er fijn bij voelt.

Daarna was Jaopie aan de beurt, want daar heb ik zondag weer les mee.

Zal eens kijken wat ik morgen ga doen met welke van de paarden...

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:16

Oh terpentijn! Wat is het toch heerlijk om jou verhalen te volgen!
Je hebt echt een hele fijne schrijfstijl!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 15:11

Ben er alleen nu wel achter, na het Micklem topic nog eens stevig doorgelezen te hebben, dat het kopstuk dat achter de oren zit, bij mij kennelijk ook "ömgekeerd" geleverd is. Het ingeponste pijltje met FRONT er op wijst bij mij nu naar de achterkant, dus ik zal het toch los moeten halen en om moeten draaien.
Schijnt dat bij een bepaalde fabriekspartij de kopstukken achterstevoren zitten... je moet 't maar weten..!

Ik snap wel dat mensen die vergissing maken, je denkt dat die uitgeponste zwaai aan de oren kant moet zitten, maar dat is juist helemaal niet daarvoor bedoeld. Het is om zenuwdrukpunten te ontlasten.

O simpele dagen van voor het mooi aangekochte hoofdstellen die zonder verder nadenken worden aangedaan en dan hup rijden maar.... waar zijn jullie gebleven?

Ingewikkeld gedoe met die Micklem Multi Bridle en dan moet ik die bitten er nog zien in te knutselen, en dat voor zo'n lelijk hoofdstel... waarom hebben ze er nou geen RVS gespen ipv dat boeren-koper op gemaakt? Past totaal niet bij de rest, en ook niet bij mijn smaak.

Nu ja, misschien dat de nieuwste versie die er aan komt dat dan wel heeft...

Moet sowieso nog zien welke richting we met haar spullen uitgaan, maar dat komt mettertijd wel.
She will lead the way hierin. Dat wordt ook nog wat met een uiteindelijke zadelkeuze...

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:36

Heerlijk om jouw verhalen te lezen! Ik hoop dat je ons nog lang op de hoogte houdt!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:20

Hihi, touwhalster erom en rijden maar! ;)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:46

EN????? Ben je al zover dat je er weer op heb gezeten??? Vertel....

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:57

Tis stil hier! Ben ook erg nieuwsgierig!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:13

Ik wacht op een linkje naar een nieuw topic :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 14:37

Er op gezeten en meteen de eerste de beste keer... d'r af gevallen!!!!!

Ben in geen 30 jaar van een paard gevallen, hierbij bevorder ik mijzelf tot zandruiter.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:42

Hoe is dat nou weer gebeurd! :oo
Er niks aan over gehouden??

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:47

Vertel, vertel! (Installeert zich met voorpret en glaasje cola en bakje popcorn, ondertussend hopend dat alle stukken nog heel zijn.)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:59

Oeps. Wat is er gebeurt?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:23

Oh nee! Das klote zeg! Jullie beiden ok?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 15:24

Dat geloof je nooit, hoe dat gebeurde...
Ze hield stil om zich uit te schudden (zoals een hond na een zwempartij). Dat schudden begon bij d'r neus, en zette zich zo door het hele lichaam naar achteren voort. Toen ze begon liet ze ook meteen d'r hoofd tot op de grond zakken, ik was daar niet op bedacht en kiepte voorover, doordat haar hele lijf ging schudden kwam ik op haar hals te liggen en zwiepte mijn rechterbeen naar achteren en belandde op haar kruis. Toen maakte ze een hupsje en gleed ik er naar links af. BATS.
Ik had de teugel nog vast. Zij bleef staan, maar ik had een paar momenten geen lucht meer, want die was uit m'n rechterlong geslagen.
Toeschouwers riepen of het ging, maar ik kon daardoor aanvankelijk geen boe of ba zeggen.

Daarna ben ik meteen weer opgestegen, om de sessie toch met een paar rondjes ontspannen stap te besluiten. En dat ze niet het idee kreeg dat ze zo van me af kon komen in het vervolg.... Daarbij deed ze dit weer, maar dit keer was ik op de trilleritis voorbereid, en leunde ik toen het begon meteen naar achteren ipv dat ze me naar voren kon kiepen.

Nooit meegemaakt, een paard dat zich OHZ uitschudt, maar goed voor alles is een eerste keer...

Omdat ik op m'n rechterheup viel is die nu wel bont en blauw, maar heb gewoon gisteren weer een les met Jaopie gereden (dit gebeurde zaterdag) en vanmorgen eerst Khava gelongeerd, en daarna weer op Jaopie gereden.
Alles is noch heel, hooguit is mijn ego een beetje geblust, hahaha.

Je valt van haar niet zo'n end, het ging ook haast in slowmotion in drie etappes. En het was in de zandpaddock.

Overigens was ze in alle staten, zo rustig als ze bij Marion was, zo'n zenuwendraak lijkt het hier.
Ze was na opstijgen niet in stap te krijgen, moest haar steeds stilzetten in de hoek van de bak, dan weer de hoefslag op draaien, maar na drie-vier stappassen, ging ze weer... ze bleef steeds in draf gaan.

Aanvankelijk had een helper haar nog even aan de longe (aan het ringetje op de neusriem van de Micklem), toen ik net was opgestegen, maar toen die haar losgeknipt had was ze een heel stuk rustiger, vrijwel meteen.
Dus dat doen we niet meer.

Vandaag was ze al vele malen rustiger aan de longe (ik heb niet gereden, ik wilde eerst even haar stemming bekijken en tussen ons een soort verstandhouding op de grond tot stand brengen), en ik merkte al gauw welke gebaren en woorden bij haar effectief waren om de drie gangen stap-draf-galop te bereiken. Ook hing ze vandaag niet meer aan het vastzettouw, maar daarbij moest ik wel opletten dat ik niet te ver van haar wegliep om iets te pakken. Heb haar een keer of vier moeten verbieden achter me aan te willen lopen als ik borstels oid wilde pakken.
Dit is geen onwil van haar, maar onzekerheid.

Een ding is wel fantastisch .... je kunt haar zonder meer bij Jaopie uit de wei halen en het ellenlange schouwpad naar de poetsplaats mee naartoe nemen, de rennende en brullende Jaopie wordt compleet genegeerd, ze loopt keurig mee.
Ook als je terugkomt, gaat ze niet eens sneller lopen als ze hem daar misbaar ziet maken.
En Jaopie weghalen bij haar?
Geen enkel punt, ze blijft hem gewoon nakijken, geeft eens een hinnik-gil, maar gaat al snel staan grazen, dus niet dat idiote heen en weer rennen en panische gedoe meer.
Meisje kleeft niet meer!

Een ander geweldig iets is, dat ze heel makkelijk langs rare of enge obstakels te leiden is, ze reageert daar eigenlijk niet op (door de wind over de grond waaiende plastic tas, opstartende trekker achter d'r,
dekje dat los van d'r rug valt...).

Kinband heb ik weer afgedaan, bit indoen wil he-le-maal niet,raakte ze alleen maar gespannen van dus dat laten we voorlopig maar.
Laat ze eerst maar even wennen aan hier en wat vertrouwen en ontspanning opbouwen. Ze kan slecht tegen druk uitoefenen, in welke vorm dan ook, dus nu gaan we eerst haar (zelf)vertrouwen herstellen en zorgen dat ze een beetje went aan de voor haar wildvreemde entourage.

Eerstvolgende keer klim ik er gewoon weer op (morgen of overmorgen).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:27

Gelukkig geen afbok toestanden dus, vooral 'foutje bedankt'. Dat scheelt alweer natuurlijk!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 15:35

Ja, het was ook absoluut geen actie van haar in de trant van "'ruitertje kwijt willen''. Ruitertje was gewoon helemaal niet op die uitschudderij bedacht. Eigen schuld dikke bult dus. Gebokt heeft ze nog helemaal niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:43

Hilarische val dus _O- _O- . Heb er ook een kopje thee met een koekje bij gepakt. Hahaha. :D :D :o
Mocht ze nu weer wat rennerig worden dan hielp en helpt bij die kleine van mij heel erg om haar op de volte te zetten en rustig voorwaarts neerwaarts te laten draven, terwijl ik haal hals zachtjes streel en rustig mee ga in de beweging en licht rijd. Ik doe dan eigenlijk heel weinig. Tegenwoordig om dat mijn paardje verder is rijd ik haar wel gewoon met vallende stelling hals, maar dat kan nog niet met die van jou.
Polie verliest dan gelijk de spanning begint te briesen en dan na paar minuten ga ik rustig stappen en beginnen we met de oefeningen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 16:00

Gelukkig hebben we de "val-sessie" ook besloten met stap waarbij ze halslengte nam en wat liep te briesen. Ze liet zich daarbij toen keurig licht rondsturen zoals van hand veranderen, eens een grote volte en een grote acht maken.
Het afstappen was ook nog zo wat, want zodra ik haar had laten stoppen en mijn rechtervoet uit de beugel haalde kwam ze meteen weer in beweging, tot wel 6 keer toe.
Ook toen heb ik haar weer in een hoek gezet, en net zo lang eerst een en toen 2 voeten uit de beugels gehaald tot ze ook echt bleef staan. Daarna langzaam been er over gezwaaid en mij even langzaam op de grond laten zakken.
't Is nogal een hittepetit, dus ik heb al door dat ik alles, ALLES rustig en kalm en met beleid moet aanpakken, en nergens druk op moet zetten. Mooie geduldoefening voor een niet-zo-heel-geduldig persoon als ik, dus. Daarentegen moet ik ook nergens gaten in laten vallen, en zeer consequent zijn.
Volgens mij is Calamity Khava best een sneller leerder, maar ook eentje die je niet in het ongewisse moet laten of in verwarring moet brengen, daar bouwt ze heel snel spanning van op. Ja, welk paard niet, zou je zeggen?
Ben echt benieuwd hoe ze de volgende keer OHZ in de bak gaat reageren!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 13-10-14 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:23

Hahaha, wat een suffe val eigenlijk. Geweldig hoe je 'm beschrijft en fijn dat jullie er zo veel van geleerd hebben. Het klinkt alsof jullie samen op ontdekkingstocht zijn, dat is toch het mooiste dat er is.

(Mijn laatste suffe val was met zadel en al gewoon van ponybeest afschuiven na 3 galopssprongen. Boomlooszadel was wel goed aangesingeld maar de pad eronder was drama in combinatie met het zadel en mijn bolronde pony zonder schoft.)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:24

Haha, wat grappig die val :') al hoop ik dat de blauwe plekken inmiddels weer meevallen.

Ik heb ook een paard gehad die dat deed, net als een hond inderdaad, beginnen met het hoofd en dan langzaam het hele lijf tot het puntje van de staart.
Het voelt inderdaad heel maf onder je maar er eenmaal aan gewend is het wel grappig.
In mijn ogen toch een teken van ontspanning als ze dat doen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 16:35

Ja, wat heet SUF!
Vroeger, toen Jaopie net de belering uit was, bleken (achteraf kwam mij dat toevallig ter ore) stalmensen en zelfs de hoefsmid er weddenschapjes om te hebben afgesloten hoe snel ik van Jaopie af zou liggen... die stond toen al bekend als een hele lastige.
Maar tijdens de belering en daarna bleek dat allerminst, daar ben ik ook nooit van afgelazerd, en dat zie ik ook niet zo gauw gebeuren. Die is in z'n individuele gedrag lastig, maar niet zozeer OHZ.
En hoe langer je een paard kent, hanteert en rijdt, hoe beter je eventuele gekkigheden ook aan ziet en voelt komen. Met Jaopie ben ik ook echt min of meer "vergroeid''.
Bij Khava moet ik alles nog uitvinden natuurlijk, en haar bewegings- en reactiepatroon is ZO anders dan dat van Jaopie, dat ik daar nog wel fiks wat tijd zal moeten insteken, dus met rechte een ontdekkingstocht, dat is spannend en leuk.
Ze zit trouwens wel lekker, helemaal niet pony-krabbel-achtig, zelfs niet in een nogal hysterische draf.
En er dan toch afvallen, de eerste de beste keer, da's toch een prestatie op zich.
Ik had natuurlijk ook meer moeten opletten dat ze aan de wandel bleef, en niet moeten toestaan dat ze (helemaal) stopte om zich uit te schudden. Ach, al doende leert men, he?

CC, heb je d'r al gemist in de tussentijd..?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 13-10-14 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:39

Je bent dus eigenlijk niet gevallen maar afgeschud :D
Zit inderdaad uiterst beroerd als ze dat doen, mijn pony deed het ook weleens, je bibbert alle kanten op! Maar je bent volgens mij goed bezig. Geef haar tijd om eerst weer te wennen aan de omgeving en de nieuwe routine, veel belonen en rustig blijven als ze onzeker is. Foutjes zijn niet erg, je kan het altijd weer opnieuw proberen en zo te lezen is ze helemaal niet kwalijk nemend. Dat komt wel goed.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:40

Haha, hilarische val idd! Maar bekijk het positief: een paard dat zich van kop tot staart kan uitschudden, is zeker los in zijn lijf, dus weet je gelijk dat je er geen osteo moet bij halen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 16:45

Ja, gewoon als een lastige vlieg afgeschud, hahaha.
Ik heb echt nog nooit op een paard gezeten dat dat OHZ deed. Ben blij dat Jaopie dat niet doet, hoe bezweet ook. Khava stond op dat moment ook knap in het zweet, dus of ze dat nou daarom deed of omdat ze de spanning even kwijt moest, weet ik eigenlijk niet.