Ook in de Ar word een paard van achter naar voor gereden, maar denk in de AR dat je vooral ook bezig ben in hele kleine stapjes te werken en als het paard of miss de ruiter de stelling niet kan voelen of snapt dat je dan idd meer en vaker aan de voorkant werkt, maar als dat allemaal duidelijk is dan ben je echt bezig met het achterbeen , dus hurken en de bekken kantelen, want daar zie je heden ten dagen in de gewone dressuur niet veel van.
Maar nogmaals in de Ar heb je voorwaarts en verzameling , miss simpeleman, weet jij wat het voorwaarts inhoud , wat de AR en de KR inhoud, maar er zijn er ook vele die zomaar roepen de AR is niks, zonder ook maar 1x echt geluisterd te hebben naar iemand die het haarfijn kan uitleggen, miss moeten ze eens echt naar een clinic gaan om eens te luisteren wat de heer BB nu echt verteld en niet alleen maar kijken naar filmpjes en miss leren ze dan ook wat het voorwaarts inhoud, en dat het een niet zonder het ander technisch goed uit gevoerd kan worden, ik ben ook maar een simpel mens en spreek in mijn eigen woorden en heb nog een hoop te leren en ga niet altijd er vanuit dat wat in de theorie wel helemaal klopt het in de praktijk ook zo moet gaan, soms moet je even dingen omdraaien, een paard van achter naar voren rijden is het ideaal beeld, maar soms moet je even achterste voren beginnen om zo het hele paard te leren voelen om uiteindelijk weer het theorie plaatje voor ogen te krijgen. een paard kan vast zitten in zijn nek of schoft b.v dan kun je van achter naar voor rijden wat je wil, maar je krijg nooit een fijn lopend paard, dus leer dan op te lossen waar het verkeerd gaat en geloof me er gaat heel veel verkeerd , omdat veel mensen het theorie plaatje willen, maar vergeten dan dat soms gewoon niet kan op dat moment en vele hebben niet het gevoel of besef waar het fout gaat en dat vind ik een groot voordeel van de AR je leert waar je op moet letten je leert door de jaren heen te voelen ( sommige miss ook niet, maar wees daar eerlijk over,) het voelen is denk ik iets wat echt lang duurt, want voelen in je hand of zit waar het paard hulp nodig heeft is echt heel moeilijk voor heel veel ruiter miss voor het gros.
Maar ja ik zeg dit gewoon even op een regenachtige dag in mijn simpelen woorden en hoe ik er tegen aan kijk, ik werk zelf met tinkers, heb ook een spaanse merrie en die bewegingen zijn al zoveel anders , het achterbeen komt al zoveel meer naar voren dan die bij de tinker, maar juist de AR is voor een tinker die je onder het zadel wil rijden erg fijn vind ik, de oefeningen maken hem veel meer voorwaarts in zijn beweging en dus veel minder op de voorhand wat je bij dit ras heel vaak ziet .
Nou ik ga mijn paard opzadelen, ondanks de regen heb ik door dit verhaal weer veel inspiratie gekregen:-)