Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:32

Het jonge dier waar ik het over hebt is 7 jaar en heeft al een hele opleiding achter de rug, van los en grond werk, hand werk en lange lijnen, loneerwerk en nu ben ik sinds een half jaar serieus het rijwerk erbij aan het pakken en ben juist ook met het voorwaarts bezig, want een paard wat niet voorwaarts is kan ook niet op een goeie manier verzamelen, dus ja ik weer niet waar jij je kennis vandaan hebt , maar ik zou dan eens met je alter ego gaan praten en eens met je eigen simpelheid de dingen benaderen ;-)

Ook in de Ar word een paard van achter naar voor gereden, maar denk in de AR dat je vooral ook bezig ben in hele kleine stapjes te werken en als het paard of miss de ruiter de stelling niet kan voelen of snapt dat je dan idd meer en vaker aan de voorkant werkt, maar als dat allemaal duidelijk is dan ben je echt bezig met het achterbeen , dus hurken en de bekken kantelen, want daar zie je heden ten dagen in de gewone dressuur niet veel van.

Maar nogmaals in de Ar heb je voorwaarts en verzameling , miss simpeleman, weet jij wat het voorwaarts inhoud , wat de AR en de KR inhoud, maar er zijn er ook vele die zomaar roepen de AR is niks, zonder ook maar 1x echt geluisterd te hebben naar iemand die het haarfijn kan uitleggen, miss moeten ze eens echt naar een clinic gaan om eens te luisteren wat de heer BB nu echt verteld en niet alleen maar kijken naar filmpjes en miss leren ze dan ook wat het voorwaarts inhoud, en dat het een niet zonder het ander technisch goed uit gevoerd kan worden, ik ben ook maar een simpel mens en spreek in mijn eigen woorden en heb nog een hoop te leren en ga niet altijd er vanuit dat wat in de theorie wel helemaal klopt het in de praktijk ook zo moet gaan, soms moet je even dingen omdraaien, een paard van achter naar voren rijden is het ideaal beeld, maar soms moet je even achterste voren beginnen om zo het hele paard te leren voelen om uiteindelijk weer het theorie plaatje voor ogen te krijgen. een paard kan vast zitten in zijn nek of schoft b.v dan kun je van achter naar voor rijden wat je wil, maar je krijg nooit een fijn lopend paard, dus leer dan op te lossen waar het verkeerd gaat en geloof me er gaat heel veel verkeerd , omdat veel mensen het theorie plaatje willen, maar vergeten dan dat soms gewoon niet kan op dat moment en vele hebben niet het gevoel of besef waar het fout gaat en dat vind ik een groot voordeel van de AR je leert waar je op moet letten je leert door de jaren heen te voelen ( sommige miss ook niet, maar wees daar eerlijk over,) het voelen is denk ik iets wat echt lang duurt, want voelen in je hand of zit waar het paard hulp nodig heeft is echt heel moeilijk voor heel veel ruiter miss voor het gros.

Maar ja ik zeg dit gewoon even op een regenachtige dag in mijn simpelen woorden en hoe ik er tegen aan kijk, ik werk zelf met tinkers, heb ook een spaanse merrie en die bewegingen zijn al zoveel anders , het achterbeen komt al zoveel meer naar voren dan die bij de tinker, maar juist de AR is voor een tinker die je onder het zadel wil rijden erg fijn vind ik, de oefeningen maken hem veel meer voorwaarts in zijn beweging en dus veel minder op de voorhand wat je bij dit ras heel vaak ziet .

Nou ik ga mijn paard opzadelen, ondanks de regen heb ik door dit verhaal weer veel inspiratie gekregen:-)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:02

Citaat:
Wat betreft het gebrek aan voorwaarts, ik ben nog nergens iets tegengekomen waaruit blijkt dat men zich daar mee bezig houdt. Het zou overigens een goed idee zijn, het is de belangrijkste reden van alle kritiek.
Voorzover ik heb kunnen nagaan ontwijkt men de moeilijkheden die hieraan vastzitten.
We hebben mogelijk een verschillend idee van het voorwaarts.
Ik baseer het mijne op dat wat ik heb geleerd en begrepen na het lezen van heel veel techniek en op dat wat ik gedaan en gezien heb in mijn leven.

Net zoals in de KD, zijn er in de AR ook "slechte" uitvoeringen te zien, waarbij het voorwaarts op verschillende manieren wordt geïnterpreteerd.
Ook in het "langzame" of zoals hier vaker voorbij komt, een verzameling, behoort een paard voorwaarts te blijven denken.
Menigeen verwart voorwaarts met snel en andersom.

Als ik trouwens de website van BB lees en zie met/bij wie BB allemaal (samen)gewerkt heeft, lijkt het me voor de hand te liggen dat BB de achtergrond van KD zeer goed "snapt" en ook van de FR (franse rijkunst)
De benaming "klassieke dressuur" voor het Skala is ook niet juist, want het komt voort uit de franse rijkunst en is naar inzicht van Steinbrecht hervormd en dan nog eens opgeschreven door een leerling van hem.
Wie weet hoe het in werkelijkheid bedoeld was ;)

http://www.bentbranderupclinics.nl/acad ... kunst.html

VogeltjeM

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:07

Is er iemand bekend met of er wetenschappelijk onderzoek bestaat op dit gebied? Naar hoe een paard het best (op lange en korte termijn) te rijden?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:56

Helaas heb ik te weinig tijd om echt in de pen te klimmen. Ik ben nog lang niet met pensioen ;)

Paar dingen die me opvallen in de discussie:

- Het lijkt alsof tempo en voorwaarts door elkaar gebruikt worden. Je kan in langzaam tempo voorwaarts gaan. Anders wordt het sloffen. Je kan in hoger tempo voorwaarts gaan maar meestal met (iets of wat) verlies van de opwaartse afdruk. Tegenwoordig zien we in de sport veelal het 'actieve rijden', over het tempo, waarbij geen sprake is van verzameling (opwaartse afdruk) en het achterbeen een behoorlijke zwaai naar achter maakt ipv naar voor. Het paard beweegt als het ware vanaf achter de billen, niet eronder. Sommigen zien dat zweven wat daaruit voortkomt als swung.

- Modern, klassiek en AR worden steeds door elkaar gebruikt. De ene keer wordt klassiek afgezet tegen 'modern'/hollandse school, de andere keer weer tegen AR. Zelfs werd voor het gemak even aangehaald dat AR te vergelijken is met modern, heel vreemde constatering. Verder vind ik het ook zeer vreemd om de AR een quick fix of short cut te noemen.. als het iets NIET is, dan is het even snel wat oefeningen eruit gooien.. daar komt echt veel en veel meer bij kijken. Voor mij is het ook duidelijk dat velen maar wat opschrijven zonder werkelijk te weten hoe de trainingsopbouw eruit ziet. De een zegt, ellenlang hetzelfde op de volte en de ander zegt 'ze beginnen met piaffe'. De waarheid zal wel ergens er tussenin liggen :D en daar zit heul veul ruimte tussen ;) met zeer fijne nuances en accenten die per combinatie best kunnen verschillen. De oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers (waar je overigens echt niet mee begint) zijn haast nooit af, het is geen eindresultaat. Het is de uitdaging om steeds een laagje verbetering en verfijning op aan te brengen, en daarbij goed op te letten of de losgelatenheid er blijft, het paard in lengtebuiging kan blijven en zo steeds stapjes verder. Je doet de oefening nooit als resultaat.

- Ja het rechtrichten van bijv. Marijke de Jong is idd voornamelijk 'slechts' de losgelatenheid, dat is toch o zo belangrijk? En daarnaast ligt de focus op de gelijkmatige ontwikkeling dmv lengtebuiging (linksom en rechtsom) veelal door figuren te rijden met voorwaarts-neerwaartse drang. Veel moeilijker of makkelijker hoeven we het niet te maken. Buigingsarbeid, op weg naar een rechtgericht paard. Die lengtebuiging is vaak al een sleutel tot succes, maar ook dat kan bij sommige paarden al moeilijk genoeg zijn waarbij geduld een schone zaak is. En het leuke is dat je vaak merkt dat paarden, juist door deze gelijkmatigere ontwikkeling, juist weer beter voorwaarts kunnen gaan! Ook in een langzamer tempo zie je dat er weer meer beweging in het lijf komt. Het links-rechts deinen van de billen, waarbij de staart meebeweegt/links-rechts golft. Heb je dit op orde dan kan je wat meer gaan verlangen van buiging in de achterbenen, ook dit weer stapje voor stapje. Sneller gaat het niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:31

VogeltjeM schreef:
Is er iemand bekend met of er wetenschappelijk onderzoek bestaat op dit gebied? Naar hoe een paard het best (op lange en korte termijn) te rijden?

Beste VogeltjeM,

Er zijn de afgelopen paar honderd jaar (laten we zeggen 200jr) tientallen miljoenen paarden afgericht en gereden in de Europese legers.
Paarden verknoeien is hier groot geld verknoeien dus duizenden experts hebben zich daar dan ook hun leven lang bezig gehouden met het zoeken naar de meest bevredigende en de meest economische manier om het paard af te richten en te berijden.
Hier uit is het Scala voortgekomen, dit is niet het bedenksel van iemand, het is culturele erfenis.
Beter kun je het niet maken, want als dat zo zou zijn dan was dat het Scala.

Onze rijkunst komt voort uit de legers en nergens anders dan daar vandaan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:05

Simpelman schreef:
Wat betreft het gebrek aan voorwaarts, ik ben nog nergens iets tegengekomen waaruit blijkt dat men zich daar mee bezig houdt. Het zou overigens een goed idee zijn, het is de belangrijkste reden van alle kritiek.
Voorzover ik heb kunnen nagaan ontwijkt men de moeilijkheden die hieraan vastzitten.
We hebben mogelijk een verschillend idee van het voorwaarts.
Ik baseer het mijne op dat wat ik heb geleerd en begrepen na het lezen van heel veel techniek en op dat wat ik gedaan en gezien heb in mijn leven.

cherie78 schreef:
Net zoals in de KD, zijn er in de AR ook "slechte" uitvoeringen te zien, waarbij het voorwaarts op verschillende manieren wordt geïnterpreteerd.
Ook in het "langzame" of zoals hier vaker voorbij komt, een verzameling, behoort een paard voorwaarts te blijven denken.

Dat wat jij aanvaardt als verzameling omdat kennelijk iemand je vertelt heeft dat het dat is wat je ziet is slechts het met de hand naar achteren brengen van de massa.

cherie78 schreef:
Menigeen verwart voorwaarts met snel en andersom.

Dat risico loop je bij mij niet.

cherie78 schreef:
Als ik trouwens de website van BB lees en zie met/bij wie BB allemaal (samen)gewerkt heeft, lijkt het me voor de hand te liggen dat BB de achtergrond van KD zeer goed "snapt" en ook van de FR (franse rijkunst)

BB heeft er voor zichzelf voor gekozen om te rijden zoals in het begin van de 16e Eeuw. Het is niet een nieuwe revolutionaire methode door hem zelf ontwikkeld, maar een oude door hem opgehaalde.
Dat vindt hij kennelijk leuk en daar is niets mis mee.
Hij kleed zich er ook leuk bij aan om goed te laten zien hoe het er in die tijd aan toe ging.
Je moet er niet méér van proberen te maken dan dat het is, dan lok je kritiek en discussie uit.
Overigens heb ik niet de indruk dat BB dat doet maar zijn dicipelen.

In Frankrijk rijd men Klassieke Dressuur, volgens het Scala, Fransen noemen het alleen maar graag anders. Stel je voor....

cherie78 schreef:
De benaming "klassieke dressuur" voor het Skala is ook niet juist, want het komt voort uit de franse rijkunst en is naar inzicht van Steinbrecht hervormd en dan nog eens opgeschreven door een leerling van hem.
Wie weet hoe het in werkelijkheid bedoeld was ;)

Ik denk dat er nog veel meer boeken over rijkunst bestaan dan dat van het in het NL vertaalde van Steinbrecht.
Het gebruikte woord hervormd zou naar mijn mening aangepast aan de tijd moeten zijn.

Klassieke dressuur is de door geëvolueerde kunde om een paard optimaal te rijden. Dit optimum is een verglijdend ideaal, het is gebonden aan de tijd en het soort van paarden waar op er gereden werd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:12

@Ansie,

Lezen aub.

Verder vind ik het ook zeer vreemd om de AR een quick fix of short cut te noemen. Als het iets NIET is, dan is het even snel wat oefeningen eruit gooien, daar komt echt veel en veel meer bij kijken.

Ik hed het over de verzameling in de AR toegepast.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:58

midgie schreef:
En alle teksten die je neer zet komen niet van jou zelf lijkt het wel, kun je niet en keer in je eigen woorden spreken??

midgie schreef:
... dus ja ik weer niet waar jij je kennis vandaan hebt , maar ik zou dan eens met je alter ego gaan praten en eens met je eigen simpelheid de dingen benaderen ;-)

Ik wil, naast het volgen van dit (gelukkig weer) interessante topic, even in de bres springen voor Simpelman.
Blijkbaar wordt het als vreemd gezien op een forum als Bokt dat er iemand is die op een heldere wijze en via goede formulering zijn standpunt en kennis opschrijft in bepaalde topics.
Ik weet dat er naast mij veel fans zijn van de posts van Simpelman, want het is zeldzaam hier op Bokt dat er zo helder en goed geschreven wordt in discussies (los of je het ermee eens bent of niet natuurlijk).
Het komt mij nogal vreemd over dat Simpelman wordt afgerekend op zijn schrijfstijl.
Persoonlijk vind ik het een verademing en het komt de discussie alleen maar ten goede.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:10

Simpelman schreef:
VogeltjeM schreef:

Beste VogeltjeM,

Er zijn de afgelopen paar honderd jaar (laten we zeggen 200jr) tientallen miljoenen paarden afgericht en gereden in de Europese legers.
Paarden verknoeien is hier groot geld verknoeien dus duizenden experts hebben zich daar dan ook hun leven lang bezig gehouden met het zoeken naar de meest bevredigende en de meest economische manier om het paard af te richten en te berijden.
Hier uit is het Scala voortgekomen, dit is niet het bedenksel van iemand, het is culturele erfenis.
Beter kun je het niet maken, want als dat zo zou zijn dan was dat het Scala.

Onze rijkunst komt voort uit de legers en nergens anders dan daar vandaan.

Ik snap je argument (en deze heb je al eerder genoemd), maar als je strikt gaat kijken is dat een drogreden, namelijk een drogreden op basis van autoriteit. Hoewel ik je best geloof in dezen, zijn er in de paardensport ontiegelijk veel rare gewoonten, die al honderden jaren zo gelden, die je beter kwijt dan rijk bent.

Wat ik me voornamelijk afvraag, is als je paarden op verschillende manieren medisch in kaart brengt (daar hebben ze vast manieren voor), er daadwerkelijk een verschil is tussen paarden die zijn opgeleid met KR, respectievelijk AR. Met andere woorden: is de KR wel echt zo goed, en zijn er lange-termijn-nadelen voor paarden die met AR worden gereden? Dat zou ik nou eens een interessant onderzoeksgebied vinden. Hoewel ik denk dat het onderzoek richting het rijden zich voornamelijk heeft gefocust op dingen als rollkur (over stating the obvious gesproken), vraag ik me af of er al onderzoeken (en dan heb ik het over hedendaagse, wetenschappelijke) naar dit soort onderwerpen als waar deze discussie over gaat zijn gedaan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:46

Fransje_70 schreef:
midgie schreef:
En alle teksten die je neer zet komen niet van jou zelf lijkt het wel, kun je niet en keer in je eigen woorden spreken??

midgie schreef:
... dus ja ik weer niet waar jij je kennis vandaan hebt , maar ik zou dan eens met je alter ego gaan praten en eens met je eigen simpelheid de dingen benaderen ;-)

Ik wil, naast het volgen van dit (gelukkig weer) interessante topic, even in de bres springen voor Simpelman.
Blijkbaar wordt het als vreemd gezien op een forum als Bokt dat er iemand is die op een heldere wijze en via goede formulering zijn standpunt en kennis opschrijft in bepaalde topics.
Ik weet dat er naast mij veel fans zijn van de posts van Simpelman, want het is zeldzaam hier op Bokt dat er zo helder en goed geschreven wordt in discussies (los of je het ermee eens bent of niet natuurlijk).
Het komt mij nogal vreemd over dat Simpelman wordt afgerekend op zijn schrijfstijl.
Persoonlijk vind ik het een verademing en het komt de discussie alleen maar ten goede.

Je mag ook in de bres springen voor simpelman hoor, maar is het niet te makkelijk om alles te kopieren, dat heeft niks met iemand zijn eigen schrijf stijl te maken, want als je kopieert is dat geen eigen inbreng en eigen kennis, ik spreek mijn dingen uit uit mijn eigen praktijk ervaringen en wat ik eerder zei je kan kopiëren uit teksten van andere,daar is op zich niks mis mee , maar in de praktijk blijken de dingen vaak heel anders te zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:56

@Midgie. Als je kopieert kan dat best eigen inbreng zijn maar niet per definitie eigen kennis. Als je onderschrijft wat je kopieert op basis van eigen ervaring dan kan dat best "eigen kennis" zijn.
Ik waardeer ook de posts van Simpelman, want ook al citeert hij uit het Skala, dan voegt hij er altijd nog wel zijn eigen kennis en ervaring aan toe.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:59

Is ook wel grappig dat er blijkbaar mensen zijn die denken dat BB altijd zo gekleed gaat, dat komt uit oude filmpjes, ik heb deze man al heel vaak ontmoet ook bij hem thuis geweest en hij draagt gewone kleren net als jij en ik, dus hij loopt er echt niet als vergaande glorie bij .

Ook weet ik dat deze man niet alleen megt het 16de eeuwse bezig is en altijd aan het onderzoeken, maar wat ik ook al eerder zei , ga eens naar een clinic van deze man, dan zul je merken dat deze man echt weet waar hij het over heeft , zijn werk zijn passie is en hij heel veel onderzoek doet en precies weet hoe een paard beweegt en hoe die beweging in stand gebracht word,

Hij kraakt ook de andere disciplines niet af en laat iedereen in de waarde, wat ik van de KR mensen nu even niet lees, die zijn alleen bezig met verouderde filmpjes en zelf niet op onderzoek uit gaan hoe het nu wel moet, maar gewoon doen wat andere zeggen hoe het moet, dat vind ik ook weer een groot voordeel van de AR , er is niet een ding, BB staat ook open voor jou verhaal en bevindingen, als jij een betere hulp hebt of gedachten over wat dan ook staat hij daar echt voor open, denk niet dat veel KR instructeurs daar voor open staan laat staan de heden ten daagse instructeurs, die werken volgens het boekje , maar soms werkt dat niet, zeker met paarden moet je kunnen schakelen en kun ej niet altijd netjes op het lijntje blijven werken maar zul je soms omdat je met verschillende karakters werkt andere oplossingen bedenken, als het maar in het paardvriendelijke blijft dan tenminste en geen oplossingen zoals er van alles aan hangen, ik denk dan meer aan dingen eraf halen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:04

midgie schreef:
denk niet dat veel KR instructeurs daar voor open staan laat staan de heden ten daagse instructeurs, die werken volgens het boekje , maar soms werkt dat niet, zeker met paarden moet je kunnen schakelen en kun ej niet altijd netjes op het lijntje blijven werken maar zul je soms omdat je met verschillende karakters werkt andere oplossingen bedenken, als het maar in het paardvriendelijke blijft dan tenminste en geen oplossingen zoals er van alles aan hangen, ik denk dan meer aan dingen eraf halen

Dan heb je denk ik geen goede instructeurs gehad.
Ik heb een instructeur gehad die mij basisgevoel heeft bijgebracht dat altijd is blijven hangen. En dat heb ik altijd weer terug gezocht. Geen idee of hij KR of modern was, maar hij kon werken met alle combinaties van paarden en ruiters. Nu voel ik me het meest aangetrokken tot KR. Van AR zie ik dingen (en bij mij op stal iemand die rechtstreeks bij BB les heeft) die ik toch niet zo graag zie. Vooral het "houdinkje". Paard kent alles, maar ik zie hem nooit fijn over de rug bewegen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:04

midgie schreef:
Ik denk dat jij blijft hangen aan de beelden uit het verleden, de oude filmpjes die je ziet en moet toegeven er word veel getoond in verzameling, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze in de training niet bezig zijn met voorwaarts toch??

Hier een link naar het youtube kanaal van BB, waar ook recent beeldmateriaal op staat (ook uit 2013)
http://www.youtube.com/user/Lollandfilm ... lf_index=0

Op echt geen enkel filmpje is een midden of een uitgestrekte gang te ontdekken (of enige impuls/voorwaartse drang bij de paarden).... Het is dan toch vreemd dat BB dus klaarblijkelijk volgens jou dus wel voorwaarts traint, maar dat dit nergens terug te vinden is op al het beeldmateriaal wat hij van zichzelf verspreid?

midgie schreef:
Is ook wel grappig dat er blijkbaar mensen zijn die denken dat BB altijd zo gekleed gaat, dat komt uit oude filmpjes, ik heb deze man al heel vaak ontmoet ook bij hem thuis geweest en hij draagt gewone kleren net als jij en ik, dus hij loopt er echt niet als vergaande glorie bij .

In de recente filmpjes is hij ook nog altijd carnevalesk gekleed, maar dat geheel terzijde :) Ik vind het wel een beetje jammer dat je de kritiek op BB en de discussie op die manier probeert te smoren. Door te zeggen: ja maar dat doet hij nu niet meer.... Dat is wel erg makkelijk.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:50

jasmijn78 schreef:
midgie schreef:
Ik denk dat jij blijft hangen aan de beelden uit het verleden, de oude filmpjes die je ziet en moet toegeven er word veel getoond in verzameling, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze in de training niet bezig zijn met voorwaarts toch??

Hier een link naar het youtube kanaal van BB, waar ook recent beeldmateriaal op staat (ook uit 2013)
http://www.youtube.com/user/Lollandfilm ... lf_index=0

Op echt geen enkel filmpje is een midden of een uitgestrekte gang te ontdekken (of enige impuls/voorwaartse drang bij de paarden).... Het is dan toch vreemd dat BB dus klaarblijkelijk volgens jou dus wel voorwaarts traint, maar dat dit nergens terug te vinden is op al het beeldmateriaal wat hij van zichzelf verspreid?

midgie schreef:

In de recente filmpjes is hij ook nog altijd carnevalesk gekleed, maar dat geheel terzijde :) Ik vind het wel een beetje jammer dat je de kritiek op BB en de discussie op die manier probeert te smoren. Door te zeggen: ja maar dat doet hij nu niet meer.... Dat is wel erg makkelijk.

BB is heel slim in een groot gat in de markt gesprongen en doet het (als hij tenminste van zijn leermeesters geleerd heeft zoals Oliviera en von Neindorf bv) met "kennis van zaken"

Zo kleedt ieder zich op zijn eigen manier; Anky-fans in Anky TC en kleedt BB zich in middeleeuwse kledij.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:52

[/quote]
In de recente filmpjes is hij ook nog altijd carnavalesk gekleed, maar dat geheel terzijde :) Ik vind het wel een beetje jammer dat je de kritiek op BB en de discussie op die manier probeert te smoren. Door te zeggen: ja maar dat doet hij nu niet meer.... Dat is wel erg makkelijk.[/quote]

Carnavalesk gekleed, sorry maar waar dan,
En probeer de discussie niet te smoren , maar juist te zeggen dat ik het heel anders zie, ik zie geen show en ik zie geen carnaval, ik zie een man die zoveel kennis in hem heeft waar jij en ik nog veel van kunnen leren, een mens die onderzoeken doet , die veel geld uit geeft aan onderzoeken samen met wetenschappers.
Die niet zegt zo moet het en niet anders.
Wat je vaak in b.v parelli wel ziet , dat is de weg en zo moet je hem gaan anders doe je het niet goed, laat ieder in zijn waarde.

Ik heb trouwens nog niet een filmpje gezien van de KR waar ik een ontspannen paard zie en een dier wat beloond word, dat vind ik dan ook weer het fijne aan de AR , het paard krijgt zijn beloning op zijn tijd en zijn ontspanning, en goed is goed.
Want wat wil je nog meer hebben als iets al goed is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:01

Net als tijdens eerdere discussies, lees ik weer fanatiek mee.

Ik vind het leuk en interessant. Bedankt alle posters en ga nog even zo door :j

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:14

Even een stukje tekst met hoe ik er naar kijk:
Als in de AR werkelijk ZONDER voorwaartse drang gereden zou worden dan zouden deze paarden letterlijk sloffen OF terugvallen in stap. Enig idee (en ooit eens geprobeerd?) hoe je het voor elkaar krijgt om een paard in laag tempo te laten draven? De meeste paarden die gewend zijn om over het tempo gejaagd te worden, zouden terug in stap vallen. Paarden die niet krachtig genoeg zijn kunnen dit ook niet, die willen toch gaan stuwen waarbij de achterbenen achter de massa komen en ze overhellen op de voorhand, hou je dat voor tegen dan vallen ze terug naar de stap. Het in langzaam tempo draven, zonder te sloffen, kan juist alleen met voorwaartse drang! (= Ondertreden (voorwaartse drang) en opwaartse afdruk) Je ziet in de meeste gevallen geen zandverstuivingen rond de hoeven in draf. Dat komt omdat ze dus NIET sloffen (dan zou er zand opstuiven) en dus voldoende opwaarts-voorwaarts afdrukken. Zie je dat wel dan is het paard niet voldoende voorwaarts en nog te veel op de voorhand.
Het lage temo zie je veel in de AR, vooral op de filmpjes die rondcirkuleren, maar bij de training wordt zeker ook afgewisseld, naar veruimen van de pas en niet zozeer werkelijk versnellen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:18

midgie schreef:
En probeer de discussie niet te smoren , maar juist te zeggen dat ik het heel anders zie, ik zie geen show en ik zie geen carnaval, ik zie een man die zoveel kennis in hem heeft waar jij en ik nog veel van kunnen leren,

Van veel mensen kun je wat leren. Maar mijn ambitie is om mijn paarden met meer lossigheid, lichaamsgebruik, en impuls te rijden dat wat hij doet. Ik vind het ook belangrijk te kunnen schakelen tussen verschillende tempi omdat ik van mening ben dat dat het lichaamsgebruik en souplesse ten goede komt. En daarnaast vind ik een uitgestrekte draf of galop ook heel mooi om te zien. Ik wil graag de natuurlijke aanleg van mijn paard verder ontwikkelen. Ik vind bijvoorbeeld ook dat changementen mooi hoog van de grond af, van achter naar voren gesprongen moeten worden. Die aspecten zie ik niet bij BB (en zijn volgelingen) terug. Dus daarom is het voor mij ook niet interessant om bij hem te gaan lessen. Voor mij is het beter om dan op zoek te gaan naar iemand die het totaalplaatje beheerst, en niet slechts een paar aspecten daarvan.

midgie schreef:
Want wat wil je nog meer hebben als iets al goed is??

De definitie van wat 'goed' is, is voor iedereen anders. Anders hadden we deze discussie niet. Voor mij is het niet goed als er er een aantal aspecten ontbreken. Ik wil graag dat mijn paarden meer kunnen dan 'verzameld' gaan, een dribbel op de plaats maken, een beetje opzij schuifelen en een spaanse pas. Van mij hoeven ze geen levade te kunnen. Dan is voor mij niet het 'summum'. Maar voor een ander misschien wel. Als er gesteld wordt dat er in de AR niet met impuls/voorwaartse drang gereden wordt, en dat dat voor een aantal mensen hoofdreden is om zich niet aan die stroming te wijden, dan is dat slechts een constatering. Ik denk dat dat van de meeste een heel bewuste keuze is, en dat dat niets te maken heeft met vooroordelen. Als ik iemand uit de reguliere dressuur zie rijden op een manier die mij niet aanspreekt, dan wil ik daar ook niet bij lessen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:23

Ansie schreef:
Als in de AR werkelijk ZONDER voorwaartse drang gereden zou worden dan zouden deze paarden letterlijk sloffen OF terugvallen in stap.

Ik vind ook dat ze sloffen.... Soms ligt het er aan met wat voor paard ze rijden. Met name de barokke paarden hebben vrij veel actie in de benen van zichzelf, dus als je die in een sloftempo rijdt dan lijkt het soms nog wat. Ik zie gewoon liever een actiever achterbeen dat meer draagt en verder ondergebracht wordt.

Ansie schreef:
Enig idee (en ooit eens geprobeerd?) hoe je het voor elkaar krijgt om een paard in laag tempo te laten draven?

Ja hoor. Dat is niet zo moeilijk. Ik vind het wel moeilijk om verzameld te draven met behoud van rechtgerichtheid, verzameling, oprichting aanleuning impuls, losgelatenheid ontspanning .

Ansie schreef:
Het lage temo zie je veel in de AR, vooral op de filmpjes die rondcirkuleren, maar bij de training wordt zeker ook afgewisseld, naar veruimen van de pas en niet zozeer werkelijk versnellen.

Kun jij dan eens een filmpje aanhalen waarin dat getoond wordt? Het zou toch gek zijn als dat wel een wezenlijk onderdeel is van de training, maar dat dat op geen enkel beeldmateriaal terug te vinden is?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:41

Nee Jasmijn dat kan ik niet, want wat jij wil zien en wat jij goed vindt (jouw referentiekader) zal je daarin niet te zien krijgen. Wat ik tot nu toe van jou lees is dat je vooral de actieve achterbenen wil zien die flink naar voor stuwen zodat de paarden van de grond af ketsen. Nee, dat zal je niet terugzien in de filmpjes van AR. Dit is hoe ik er naar kijk en heb geprobeerd uit te leggen hoe het in elkaar steekt en jij kijkt er anders naar. Ik hoef jou daar verder niet in te overtuigen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:48

jasmijn78 schreef:
Ansie schreef:
Als in de AR werkelijk ZONDER voorwaartse drang gereden zou worden dan zouden deze paarden letterlijk sloffen OF terugvallen in stap.

Ik vind ook dat ze sloffen.... Soms ligt het er aan met wat voor paard ze rijden. Met name de barokke paarden hebben vrij veel actie in de benen van zichzelf, dus als je die in een sloftempo rijdt dan lijkt het soms nog wat. Ik zie gewoon liever een actiever achterbeen dat meer draagt en verder ondergebracht wordt.

Eh - sloffen of sloftempo...?

Als gezegd: op veel filmpjes van AR zie ik meer een jog (om even een term uit western te lenen) dan arbeidsdraf.

Maar HET criterium voor een correcte jog is, dat het dier rustig, ontspannen, in balans beweegt (vanuit een contant, kalm iets) en daarbij de benen goed optilt (geen stofwokjes).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:23

Het F.E.I. (Féderation Equestre International)
Met andere woorden: de Wereld organisatie van alles wat met de grote stroom van het paardrijden te maken heeft. Alle wedstrijden dressuur, springen, samengesteld, enz..

Binnen het FEI hebben de experts van de dressuur al tientallen jaren geleden een artikel ("wet") geformuleerd waarin staat wat het doel van de dressuur is.
Door dit artikel wordt in principe alle wangebruik van paarden uitgefilterd.
Het artikel dirigeert de dressuur in de richting van hoogstaand, nobel, ethisch, gezond.
Het gaat mij nu even om de intentie, niet om de uitvoering, het is net als de grondwet, er blijven altijd overtreders bestaan.
De tekst is volmaakt, je kunt er geen woord aan toevoegen en geen woord van weglaten.
Als je jezelf wilt toetsen, lees het FEI art 401 na en je vind je eigen fouten.

Ik neem nu even de eerste regel:
"De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel."

Ik toets deze eerste regel nu aan het z.g. joggen hierboven omschreven.
Nog nooit in mijn leven heb ik een gezond, fit paard op deze manier in vrijheid zien bewegen.
Het joggen is dus geen natuurlijke eigenschap van een gezond, fit paard.

Wél heb ik heel oude paarden, aan 2 of 4 benen kreupele paarden, paarden met arthrose, uitgemergelde paarden, en dergelijke op die manier zien bewegen.
Het is een kennelijk een gedegenereerde manier van bewegen.

Deze manier van bewegen van het paard werd in de 17e eeuw als deftig beschouwd, zeker niet in de laatste plaats omdat het de ruiter toestaat om zonder inspanning heel deftig in het zadel te blijven zitten.

Gezonde paarden bewegen in draf elastisch mét een zweefmoment.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:56

Simpelman schreef:
Het F.E.I. (Féderation Equestre International)
Met andere woorden: de Wereld organisatie van alles wat met de grote stroom van het paardrijden te maken heeft. Alle wedstrijden dressuur, springen, samengesteld, enz..

Binnen het FEI hebben de experts van de dressuur al tientallen jaren geleden een artikel ("wet") geformuleerd waarin staat wat het doel van de dressuur is.
Door dit artikel wordt in principe alle wangebruik van paarden uitgefilterd.
Het artikel dirigeert de dressuur in de richting van hoogstaand, nobel, ethisch, gezond.
Het gaat mij nu even om de intentie, niet om de uitvoering, het is net als de grondwet, er blijven altijd overtreders bestaan.
De tekst is volmaakt, je kunt er geen woord aan toevoegen en geen woord van weglaten.
Als je jezelf wilt toetsen, lees het FEI art 401 na en je vind je eigen fouten.

Ik neem nu even de eerste regel:
"De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel."

Ik toets deze eerste regel nu aan het z.g. joggen hierboven omschreven.
Nog nooit in mijn leven heb ik een gezond, fit paard op deze manier in vrijheid zien bewegen.
Het joggen is dus geen natuurlijke eigenschap van een gezond, fit paard.

Wél heb ik heel oude paarden, aan 2 of 4 benen kreupele paarden, paarden met arthrose, uitgemergelde paarden, en dergelijke op die manier zien bewegen.
Het is een kennelijk een gedegenereerde manier van bewegen.

Deze manier van bewegen van het paard werd in de 17e eeuw als deftig beschouwd, zeker niet in de laatste plaats omdat het de ruiter toestaat om zonder inspanning heel deftig in het zadel te blijven zitten.

Gezonde paarden bewegen in draf elastisch mét een zweefmoment.

Joggen is een heel gezonde manier van bewegen :j en blijkbaar heb je weinig paarden ECHT in vrijheid zien bewegen ;) de meeste paarden "gaan" weleens in een jogging naar het hek, kameraad-paardje, etc
Ze lopen echt niet continue door de wei met elastiek in de benen.
Een zweefmoment zal er best wel zijn in de jogging, anders zouden ze piafferen. Ook niet verkeerd natuurlijk :D

Ik heb ook nog geen paarden hier gehad die van de jogging slechter werden, integendeel zelfs.
Dus het doel wordt wellicht op een iets andere manier ingevuld, het resultaat zou hetzelfde moeten zijn.
Maar zoals met alle stromingen; mits GOED uitgevoerd.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:05

jasmijn78 schreef:
De definitie van wat 'goed' is, is voor iedereen anders. Anders hadden we deze discussie niet. Voor mij is het niet goed als er er een aantal aspecten ontbreken. Ik wil graag dat mijn paarden meer kunnen dan 'verzameld' gaan, een dribbel op de plaats maken, een beetje opzij schuifelen en een spaanse pas. Van mij hoeven ze geen levade te kunnen. Dan is voor mij niet het 'summum'. Maar voor een ander misschien wel. Als er gesteld wordt dat er in de AR niet met impuls/voorwaartse drang gereden wordt, en dat dat voor een aantal mensen hoofdreden is om zich niet aan die stroming te wijden, dan is dat slechts een constatering. Ik denk dat dat van de meeste een heel bewuste keuze is, en dat dat niets te maken heeft met vooroordelen. Als ik iemand uit de reguliere dressuur zie rijden op een manier die mij niet aanspreekt, dan wil ik daar ook niet bij lessen.

Inderdaad is voor iedereen de definitie "goed" anders en daarom hebben we deze discussie :j

Ik neem toch aan dat bij iedere stroming op een gegeven moment midden/uitgestrekte draf de bedoeling is.
Modern gezegd; te kunnen schakelen in iedere gang.

Ieder paard behoort ook impuls te hebben; de wens om "voorwaarts" te mogen.
Het langzame tempo (wederom; mits goed uitgevoerd) maakt een paard sterker, rechter etc