aeolusnr1 schreef:Je zegt dat het paard zo onmogelijk scheef is dat er echt niet mee valt te rijden, en je hebt hem net op vakantie meegenomen ?????????
Je zegt dat het paard door de bakwand zou lopen en/of springen als je hem zou aansporen met een zweepje, dat is dan gewoon iets waar je blijkbaar ook nog niet aan gewerkt hebt hé, een zweepje moet een normaal hulpmiddel zijn, en jij volgt zo als je zelf altijd zegt het systeem CA , wel die zou zeker en vast dadelijk zeggen hup haal dat zweepje er eens vlug bij, en binnen het kwartier zou ook dit paard bij "CA" geen stap meer mis zetten met dit zweepje, zweep is de verlenging van jouw hand/arm, moet zeker kunnen toch.
Die por in zijn zij, zoals jij het zegt, hierop zou idd elk paard tegen in protest moeten gaan, je moet het hem braaf vragen, even je been ertegenaan, bijna fluisterend en het paard zou moeten wijken voor die druk. Ook dat is iets dat CA al bij de allereerste oefeningen aanleert , wijken voor druk is echt basis van de basis, een paard die niet wijkt voor druk kan je eigenlijk niets aan gaan vragen.
Al deze dingen kan je idd vanaf de grond al aanleren, maar gericht naar onder het zadel toe werken, dit zou echt niet zo heel lang of toch zeker geen 3 maanden mogen duren. En of je nu met of zonder bit wil proberen maakt hier eigenlijk niet echt een groot verschil.
Ja op vakantie heb ik alleen gestapt (op een ongelukje na) instap kan ik prima op de hoefslag blijven. Maar in draf trekt hij zich werkelijk zo krom als een komma en dat is niet overdreven.
Wijken voor druk heb ik met de clinton anderson methode gedaan van af de grond hier doet hij alles zo als het hoort en moet.
Onder het zadel heeft het paard uiteraard meer moeite met dit soort dingen ik kan hem opzij sturen dit doet die prefect. Alleen met je been krijg je hem echt niet uit zijn linkerbuiging want het is dan echt een komma ik kan niet eens in de buurt van de bochten/hoeken komen.
Uiteraard is het paard al lang vanaf dag 1 gedesensitized voor de zweep en heeft hier onderhand ook al geen enkel probleem meer mee vanaf de grond. Maar in totaal heb ik het paard nog geen 10 keer gereden sinds het zadel er weer opzit, en heb ik een paard dat af en toe kan gaan rennen zonder te stoppen dus om er nou meteen met een zweep op te gaan zitten vind ik wat overdreven, het doel was het paard eerst weer plezier in het werk te geven.
Met die zweep komt het 100% zeker goed maar alles op zijn tijd!
3 maanden is een (zeer) korte periode om resultaat te krijgen in het totaal veranderen van de bespierring van je paard. Dat zou jij toch moeten weten!!!!