Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 11:47

jensvl schreef:
Hoe kan je nu het paard iets leren doen door hem geen andere keus te laten. Hij zal leren door stap voor stap te laten zien wat hij moet doen door zelf je technieken aan te passen. Een bijzet zal nooit een goede techniek kunnen vervangen omdat het ergens toe dwingt en dus niets bijleert.

TS is bezig met grondwerk volgens CA en daar hoort het aanleren van wijken voor druk bij, dus dat gaat goedkomen. Een paard kan wel degelijke leren van een bijzet als die basis er in is gebracht, beter nog, de release is onmiddelijk als het paard nageeft (indien er niet met elastieken wordt gewerkt), in tegenstelling van een weerstandbiedende hand van de ruiter die misschien langer vasthoudt dan nodig was geweest of de neiging heeft om te gaan trekken.

jensvl

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 11:49

Daar moet ik je wel gelijk ingeven. In het begin kan dat idd echt nuttig zijn. Maar als je wat ervaring hebt lijkt het me eerder hinderlijk, omdat het beter is om zelf precies de hoeveelheid druk te bepalen. En met wat oefening kan je ook ogenblikkelijk lossen. Maar als je niet lang bezigbent of wat onzeker bent kan dat idd toch wel handig zijn.

Bedankt voor je reactie.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 14:51

Marin_ka3 schreef:
Ik kan niet zo goed begrijpen dat voor jou 'bijzetten' een volgende logische stap is?! :+

Bijzetten, hoe dan ook, meegevend of niet, het blijft een afgedwongen (geforceerde) positie. In mijn ogen kan je met dit paard beter via ontspanning in afwachting vragend werken, tot het moment dat hij het uit zich zelf aanbiedt. Dat kan alleen als je er zelf op zit, waardoor je in staat bent om heel voorzichtig een 'vraag' en 'antwoord' spel/wisselwerking op te zetten. Dus via ontspannen subtiele, fysieke, wederzijdse communicatie kijken of hij na wil geven. Kost veel tijd en geduld, maar stuurt je zeker niet terug naar AF.

Ik denk dat je het begrip 'dwang' voorlopig uit het vocabulaire moet schrappen...

Het is ook niet de meest voor de hand liggende volgende stap, maar er moet nu wel afwisseling gaan komen, en er moet iets worden gedaan aan zijn super scheven lijf.... Rijdend is dat echt geen optie sowieso nu nog niet maar ook later met bit niet.

Hij is echt dusdanig scheef dat je hem onmogelijk zonder druk in de mond kan rijden en als je dat wel probeert worden dat echt hele rare figuren. Nu ik bitloos rij is er rechtsom al met geen mogelijkheid op de hoefslag te blijven maar nu vraag je hem net even wat makkelijk weer naar de hoefslag (al is het maar 1 seconde die ja op de hoefslag kan blijven, als je er überhaupt al komt)
Als ik hem met bit iedere zoveel passen naar de hoefslag ga vragen dan wordt het 1 hele partij kopschudden.
Nu gaat er hoogst waarschijnlijk iemand zeggen of denken ja dan zet je hem toch met je binnenbeen naar de hoefslag. Nou dat is dus geen optie want hij is dus danig scheef dat die por in ze zij waarschijnlijk prettiger voelt dan zich recht maken. Spoortje werk niet dan ligt hij binnen 2 minuten open en dat met een impuls spoor.
Zweepje is al helemaal geen optie als ik niet door de bakrand heen wil.

Dus vandaar dat ik dus denk aan bijzet en dubbele lijnen zodat ik hem eerst lichamelijk helemaal kan voorbereiden op het werk alvorens ik er überhaupt aan ga denken om er ooit weer met bit op te gaan zitten.
Want ik denk zo maar dat er met gemak een dikke 3 maanden overheen gaat voordat dit lichamelijk enigszins zijn vruchten zal gaan afwerpen.

En daarbij heeft het paard dus geen angst aan de longe, maar is het puur angst voor de ruiterhand. En zelf vind ik het ook wel fijn om me rug een beetje te sparen want als ik hem dit alles onder het zadel met bit moet gaan leren dan kan ik zelf naar de fysio......

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:29

Je zegt dat het paard zo onmogelijk scheef is dat er echt niet mee valt te rijden, en je hebt hem net op vakantie meegenomen ?????????
Je zegt dat het paard door de bakwand zou lopen en/of springen als je hem zou aansporen met een zweepje, dat is dan gewoon iets waar je blijkbaar ook nog niet aan gewerkt hebt hé, een zweepje moet een normaal hulpmiddel zijn, en jij volgt zo als je zelf altijd zegt het systeem CA , wel die zou zeker en vast dadelijk zeggen hup haal dat zweepje er eens vlug bij, en binnen het kwartier zou ook dit paard bij "CA" geen stap meer mis zetten met dit zweepje, zweep is de verlenging van jouw hand/arm, moet zeker kunnen toch.
Die por in zijn zij, zoals jij het zegt, hierop zou idd elk paard tegen in protest moeten gaan, je moet het hem braaf vragen, even je been ertegenaan, bijna fluisterend en het paard zou moeten wijken voor die druk. Ook dat is iets dat CA al bij de allereerste oefeningen aanleert , wijken voor druk is echt basis van de basis, een paard die niet wijkt voor druk kan je eigenlijk niets aan gaan vragen.
Al deze dingen kan je idd vanaf de grond al aanleren, maar gericht naar onder het zadel toe werken, dit zou echt niet zo heel lang of toch zeker geen 3 maanden mogen duren. En of je nu met of zonder bit wil proberen maakt hier eigenlijk niet echt een groot verschil.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:36

Bionda86 schreef:
Het is ook niet de meest voor de hand liggende volgende stap, maar er moet nu wel afwisseling gaan komen, en er moet iets worden gedaan aan zijn super scheven lijf.... Rijdend is dat echt geen optie sowieso nu nog niet maar ook later met bit niet.

Hij is echt dusdanig scheef dat je hem onmogelijk zonder druk in de mond kan rijden en als je dat wel probeert worden dat echt hele rare figuren. Nu ik bitloos rij is er rechtsom al met geen mogelijkheid op de hoefslag te blijven maar nu vraag je hem net even wat makkelijk weer naar de hoefslag (al is het maar 1 seconde die ja op de hoefslag kan blijven, als je er überhaupt al komt)
Als ik hem met bit iedere zoveel passen naar de hoefslag ga vragen dan wordt het 1 hele partij kopschudden.
Nu gaat er hoogst waarschijnlijk iemand zeggen of denken ja dan zet je hem toch met je binnenbeen naar de hoefslag. Nou dat is dus geen optie want hij is dus danig scheef dat die por in ze zij waarschijnlijk prettiger voelt dan zich recht maken. Spoortje werk niet dan ligt hij binnen 2 minuten open en dat met een impuls spoor.
Zweepje is al helemaal geen optie als ik niet door de bakrand heen wil.

Dus vandaar dat ik dus denk aan bijzet en dubbele lijnen zodat ik hem eerst lichamelijk helemaal kan voorbereiden op het werk alvorens ik er überhaupt aan ga denken om er ooit weer met bit op te gaan zitten.
Want ik denk zo maar dat er met gemak een dikke 3 maanden overheen gaat voordat dit lichamelijk enigszins zijn vruchten zal gaan afwerpen.

En daarbij heeft het paard dus geen angst aan de longe, maar is het puur angst voor de ruiterhand. En zelf vind ik het ook wel fijn om me rug een beetje te sparen want als ik hem dit alles onder het zadel met bit moet gaan leren dan kan ik zelf naar de fysio......

Nu je grondwerk volgens Clinton Anderson bent gaan doen, zou je ook kunnen kijken naar rijden volgens Anderson. Ik had eerder in dit topic al filmpjes geplaatst van oa een passenger lesson, en follow the rail oefeningen, aan een lang teugeltje. Ik zou verder de hoefslag helemaal vermijden, maar gaan rijden op tweede of derde hoefslag om hem op zijn eigen benen te laten lopen. Correctie niet met spoor maar met de hand, en dan weer terug naar de uitgangspositie. Als er angst is voor de zweep, weet je wat je vanaf de grond te doen staat, uitgebreid desensibiliseren voor dat ding, en voor de leadrope! Stijfheid en scheefheid valt vanaf de grond op te lossen door te gaan flexen, en die oefeningen zijn ook in het zadel mee te nemen. Ook zijgangen meenemen. Je hoeft, om het interessant te houden, echt niet bijgezet te longeren!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:09

En zoals "Cassidy" ook al zegt, CA zou ook nooit op de hoefslag oefenen zeker niet in dit stadium van opleiding.
Gewoon ergens, waar ook, in de bak ruimte zat hé, eerst een stuur monteren;
paard gaat naar links jij opend linker teugel en geeft ook die richting aan met heel je lichaam, en zo ga je dan een hele tijd mee met het paard waar ook, maakt niet echt uit, steeds ook belonen even druk eraf na een goede reactie. Dit doe je dan eerst in stap dan in draf en uiteindelijk mssn ook in galop. Maar je blijft het in stap doen tot het als het ware als vanzelf gaat, je gaat echt geen stap versnellen zolang het niet perfect gaat.
Als dit goed lukt ga je echt zelf het roer in handen nemen, dus dan pas ga je zelf zeggen waar hij heen moet, Je laat het paard als het ware vrij rondstappen, dus echt niet met een vaste teugelverbinding eerder los dan vast, en wanneer het paard naar links wil ,draai jij hem naar rechts, paard wil rechts jij doet hem naar links gaan, en zo verder zodat het paard zijn aandacht echt op jou gaat richten want welke richting hij ook kiest jij kiest toch altijd net de tegenovergestelde richting. dit is echt iets dat heel vlug en goed werkt.
uiteraard is dit vanuit het zadel, je moet er dan opzitten hé.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 16:28

aeolusnr1 schreef:
Je zegt dat het paard zo onmogelijk scheef is dat er echt niet mee valt te rijden, en je hebt hem net op vakantie meegenomen ?????????
Je zegt dat het paard door de bakwand zou lopen en/of springen als je hem zou aansporen met een zweepje, dat is dan gewoon iets waar je blijkbaar ook nog niet aan gewerkt hebt hé, een zweepje moet een normaal hulpmiddel zijn, en jij volgt zo als je zelf altijd zegt het systeem CA , wel die zou zeker en vast dadelijk zeggen hup haal dat zweepje er eens vlug bij, en binnen het kwartier zou ook dit paard bij "CA" geen stap meer mis zetten met dit zweepje, zweep is de verlenging van jouw hand/arm, moet zeker kunnen toch.
Die por in zijn zij, zoals jij het zegt, hierop zou idd elk paard tegen in protest moeten gaan, je moet het hem braaf vragen, even je been ertegenaan, bijna fluisterend en het paard zou moeten wijken voor die druk. Ook dat is iets dat CA al bij de allereerste oefeningen aanleert , wijken voor druk is echt basis van de basis, een paard die niet wijkt voor druk kan je eigenlijk niets aan gaan vragen.
Al deze dingen kan je idd vanaf de grond al aanleren, maar gericht naar onder het zadel toe werken, dit zou echt niet zo heel lang of toch zeker geen 3 maanden mogen duren. En of je nu met of zonder bit wil proberen maakt hier eigenlijk niet echt een groot verschil.

Ja op vakantie heb ik alleen gestapt (op een ongelukje na) instap kan ik prima op de hoefslag blijven. Maar in draf trekt hij zich werkelijk zo krom als een komma en dat is niet overdreven.
Wijken voor druk heb ik met de clinton anderson methode gedaan van af de grond hier doet hij alles zo als het hoort en moet.
Onder het zadel heeft het paard uiteraard meer moeite met dit soort dingen ik kan hem opzij sturen dit doet die prefect. Alleen met je been krijg je hem echt niet uit zijn linkerbuiging want het is dan echt een komma ik kan niet eens in de buurt van de bochten/hoeken komen.
Uiteraard is het paard al lang vanaf dag 1 gedesensitized voor de zweep en heeft hier onderhand ook al geen enkel probleem meer mee vanaf de grond. Maar in totaal heb ik het paard nog geen 10 keer gereden sinds het zadel er weer opzit, en heb ik een paard dat af en toe kan gaan rennen zonder te stoppen dus om er nou meteen met een zweep op te gaan zitten vind ik wat overdreven, het doel was het paard eerst weer plezier in het werk te geven.
Met die zweep komt het 100% zeker goed maar alles op zijn tijd!

3 maanden is een (zeer) korte periode om resultaat te krijgen in het totaal veranderen van de bespierring van je paard. Dat zou jij toch moeten weten!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:39

Verkeerde lengtebuiging los je niet op met je been, maar door de schouderpartij voor de achterhand te zetten zodat hij in zijn lijf recht wordt. Met je hand. Ga desnoods met stelling rijden op de lange zijdes. Maakt niet uit waar dat hoofd is, als zijn lijf maar recht is. Als zijn voorhoeven maar in het spoor van de achterhoeven lopen. Daarna voorwaarts-neerwaarts rijden. Rug laten ontspannen, van daaruit kun je aan dat hoofd gaan werken.

Als je wat pionnen hebt, zet ze neer op de A-C lijn en ga er slalommend doorheen. Laat hem kijken waar hij heen moet, laat hem je hand volgen. Doet dit in stap en draf, en maak de lussen klein, maak desnoods een klein cirkeltje om een van die pionnen en vervolg daarna je weg weer. Laat hem wachten op je aanwijzing, blijf hem verrassen. krijg je heel flexibele paarden van.

http://downunderhorsemanship.com/Blog/p ... exion.aspx

http://www.naturalhorse.com/archive/vol ... cle_11.php

En op het moment dat je een beetje bodycontrol gaat krijgen, kun je onder het zadel de achterhand naar binnen en naar buiten zetten zodat je ook daarmee wat lenigheid in dat lijf krijgt. Uiteindelijk doe je dat met je been. Dat neem je initieel al mee met je ORS, en kun je later toepassen op andere oefeningen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:25

Met rechtrichten zet je inderdaad de voorhand voor de achterhand en dus niet andersom. Als je dus rechtsom rijdt, wat je paard moeilijk vindt, houdt je de buitenteugel van de hals af en de binnenteugel er tegenaan.

Rechtrichten vanaf de grond kan ook prima, maar de bijzet zou ook niet mijn volgende keus zijn. Het paard is namelijk scheef, dus als het rechtsom loopt, heeft hij buitenstelling. Een bijzetteugel zal dat dus 'recht trekken' ipv dat het uitnodigt. Ook zal hij rechtsom meer met zijn hoofd omhoog lopen, wat de bijzet dan dus ook wilt corrigeren. Maar het paard doet dit puur om zijn balans te houden. Als de bijzet dus in beide opzichten stoort, komt dat zeker niet ten goede van zijn scheefheid.

Als hij dus echt zo krom als een komma is, dan zou ik vanuit het oogpunt rechtrichten geen bijzet gebruiken. Is hij wat rechter kan dit misschien wel een gunstig effect hebben als voorbereiding op het rijden.

Rechtrichten vanaf de grond kan heel goed met dubbele lange lijnen, maar kan ook prima zonder. Als het paard wijken voor suggestieve druk kent, heb je de dubbele lijnen eigenlijk niet nodig. Je zou dan namelijk elk lichaamsdeel apart met weinig druk aan kunnen spreken.

Ik zou dan ook zeker gaan rechtrichten vanaf de grond en niet erop, maar ver, ver weg van de bijzettouwtjes blijven bij een dergelijk scheef paard.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 19:31

Top ik ga oefenen!

En zal ook verder gaan me de CA dvd in het stukje Riding

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:36

top dat je er weer tegenaan gaat vliegen.
Maar doe het niet op eigen houtje, zoek in jouw buurt een goede instructeur/trainer, eventueel één die ook bekend is met die NH toestanden, maar niet alleen uitvoeren.
Een dvd bekijken geeft een beeld en het ziet er dan ook nog eens leuk en probleemloos uit, maar zoiets kan je onmogelijk eens vlug gaan na doen, da's echt onmogelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:36

aeolusnr1 schreef:
Een dvd bekijken geeft een beeld en het ziet er dan ook nog eens leuk en probleemloos uit, maar zoiets kan je onmogelijk eens vlug gaan na doen, da's echt onmogelijk.

En toch heeft die beste meneer in de filmpjes die ik heb geplaatst het aardig ver geschopt met info zo van de DVD...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:38

aeolusnr1 schreef:

TS heeft al een keer aangegeven dat ze in Amerika trainingen heeft gevolgd. Ook bestaan er gelukkig nog autodidacten in de wereld.
Moeilijk? Ja. Onmogelijk? Nee.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:37

Ik heb vandaag mijn paard op aanraden van de veearts gelongeerd met de concordlonge. Wat een fijn speeltje is dat zeg!

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:55

Hallo, Ik ehb niet alles gelezen maar dit klinkt als het paard wat ik nu heb, Hij heft altijd rugproblemen gehad en heb afgelopen april weer alles langs gehad. osteopaat die ook van die naalden gebruikt heeft voor spierknopen, tandarts, thermografie, dierenarts, de hele mikmak, nu is ook de zadelmaker (een andere dan wat ik eerst had) langs gekomen en die zei dat hij een hele korte rug had en het zadel dus op zijn lendenen duwde. ik heb dus dat zadel besteld en hoop dat dit de uitkomst is. hij vertelde me dat veel paarden hier last van hebben en eentje met rugproblemen zal altijd problemen hebben met een zadel dat op zijn lendenen duwde. Nou heb i kmeerdere zadelmakers langs gehad en ze hebben allemaal een eigen mening, toen ik hem liet kraken had hi jvoornamelijk zijn hals en schoft vast zitten en zijn wervels rondom die plek bij de lendenen dus. Hij doet ook die dingen die jij aangeeft, huppelen, zijn nek bijna dubbelvouwen mar dan naar boven zodat hij mij bijna een bloedneus geeft. Ik heb bij mijn eigen altijd het probleem dat ik me afvraag heb je nu weer zoveel last en ben je me weer ah bezeiken, want met gewone teugel zonder aanleuning doet hij niks, hij loopt wel liever onder je uit, maar dat zou nu met dit zadel verholpen moeten worden. Dus misschien is dat ook jouw probleem. Maar ken het gevoel...

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 00:52

Hallo,

Ik heb het topic al lange tijd gevolgd en moet ten eerste zeggen: chapaeu dat je doorzet, niet opgeeft en vooral hem deze kans wilt geven. En samen komen jullie er wel. Over het bit kan ik je misschien mee helpen. Schiet me niet dood als ik het fout begrepen heb wat je bedoeling exact is (ben al 24 uur wakker xD).
Ik ben nu zelf een paardje aan het zadelmak maken en een vriendin doet het inrijden. Nu dit paardje reageerde echt negatief op het sturen met bit (indoen enz.. geen enkel probleem, maar komt er druk op begint het.) Hoe wij haar aan het bit hebben laten wennen terug.
Een bitloos hoofdstelletje gebruikt wat ook met bit gebruikt kan worden (goedkoop voorbeeld, van decathlon bevoordeeld. Ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel). Hem dit met een bit aan doen. Maar op voorhand heel het bit insmeren met siroop. (associëren ze het bit al met iets lekker). En hem longeren aan het bitloos gedeelte. Dan voelt hij dat het bit eigenlijk geen kwaad doet. Na een tijd als je merkt dat hij hier goed op reageert een losse bijzet teugel (of gewoon teugel achter de beugels, of achter een strokoordje dat je vanvoor aan de ijzeren ringen waar je borstriem op aan doet vastmaakt). zodat hij gevoel heeft, maar geen druk, geen echt contact. en weer zo longeren, en die druk geleidelijk opbouwen.

Wij hebben dit zo gedaan, en uiteindelijk sturen ook zo op die manier. 2 teugels, 1 aan bitloos gedeelte, 1 aan het bit, en die aan het bit met heel licht contact, en aan het bitloos echt het sturen. en na veel geduld reageert dit paardje nu super op het bit.
Ik hoop dat je mijn uitleg beetje snapt. En nogmaals: proficiat dat je doorzet en niet opgeeft !!!

En voor het plezant maken tijdens het rijden: als je naar buiten kunt (met iemand er langs) zo veel mogelijk naar buiten. Ik weet niet wat zijn mogelijkheden ondertussen al zijn maar slalommen tussen kegels (die vergenoeg uiteen staan). Tussen balken doorstappen. Voetbal in de piste leggen en hem terwijl je erop zit hem met de neus of hoeven vooruit laten duwen (als hij hier niet panisch op reageert).
En voor aan de hand: schrik training, waterplassen (als ze dit eenmaal graag doen rollen ze erin, jammer genoeg als je erop zit xD) Plastieke zak eens in de wei, die dingen.
Hop dat je er iets aan hebt. Jij kent je paard het beste, maar dit zijn maar enkele mogenlijkheden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 06:37

@GUSTIxBill: als het indoen van het bit geen probleem is maar het sturen wel, dan vraag ik me af of er voor het inrijden naar de mond is gekeken en de wolfskiesjes zijn verwijdert. Want als dat niet het geval is geweest, dan zou daar een oorzaak kunnen liggen van de reacties die jullie krijgen. Een bit tegen een wolfskies kan heel zeer doen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 07:42

Waarom niet ook een tijdje longeren via de Lammert Haanstra methode. Vaak kun je met 2 lijnen heel wat bereiken en er is genoeg info te vinden over het hoe en wat, er zijn ook mensen die er les in geven. Denk dat je op die manier iig iets kunt doen aan het scheve van je paard.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:04

Sassol schreef:
aeolusnr1 schreef:

TS heeft al een keer aangegeven dat ze in Amerika trainingen heeft gevolgd. Ook bestaan er gelukkig nog autodidacten in de wereld.
Moeilijk? Ja. Onmogelijk? Nee.

Helemaal mee eens :j

Plus, je voorkomt ermee dat je blindelings volgt wat een ander ontdekt heeft, terwijl op deze manier is er ruimte voor je eigen ontdekkingen / bevindingen. 8-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:07

Marin_ka3 schreef:
Plus, je voorkomt ermee dat je blindelings volgt wat een ander ontdekt heeft, terwijl op deze manier is er ruimte voor je eigen ontdekkingen / bevindingen. 8-)

Niet helemaal mee eens: de oefeningen die voorgeschreven bij een programma dat je volgt worden hebben effect op het paard, en het aha-moment bij de mens komt toch vaak wat later. Maar daar is op zich niets mis mee, je ziet namelijk dat het werkt. En het begrijpen van het "waarom" laat alles op zijn plek vallen.

Pure autodidacten zijn er wel, maar dat zijn er maar heel weinig. En ik ben van mening dat je het wiel echt geen tweede keer uit hoeft te vinden als anderen je al zijn voorgegaan, je kunt op hun ervaring bouwen en van daar uit verder werken. Scheelt een hoop tijd, frustratie en ergernis. En is vriendelijker voor het paard.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:18

Cassidy schreef:
Marin_ka3 schreef:

Niet helemaal mee eens: de oefeningen die voorgeschreven bij een programma dat je volgt worden hebben effect op het paard, en het aha-moment bij de mens komt toch vaak wat later. Maar daar is op zich niets mis mee, je ziet namelijk dat het werkt. En het begrijpen van het "waarom" laat alles op zijn plek vallen.

Pure autodidacten zijn er wel, maar dat zijn er maar heel weinig. En ik ben van mening dat je het wiel echt geen tweede keer uit hoeft te vinden als anderen je al zijn voorgegaan, je kunt op hun ervaring bouwen en van daar uit verder werken. Scheelt een hoop tijd, frustratie en ergernis. En is vriendelijker voor het paard.

OK, dan ga je er van uit dat er maar 1 weg naar Rome leidt. (en, ...dat iedereen maar 1 doel heeft)

Wil je voortborduren op het zelfde thema, of wil je de ruimte voor een geheel eigen aanpak, manier van omgaan en beleren van paarden. (natuurlijk, de basis behoeften van een paard nooit overschrijdend)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:24

Ik ga er van uit dat TS de nu ingeslagen weg nu blijft bewandelen, en die ingeslagen weg is via CA. Ik weet de doelen niet van anderen, maar ik denk uit alle reacties hier in dit topic het doel van de TS te weten, en dan is mijn advies zo door te blijven gaan als wat ze nu doet. Niet pure autodidact maar van DVD, dat programma blijven volgen. Die ruimte voor eigen aanpak komt wel, als het paard weer op de rail staat.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:37

Cassidy schreef:
Ik ga er van uit dat TS de nu ingeslagen weg nu blijft bewandelen, en die ingeslagen weg is via CA. Ik weet de doelen niet van anderen, maar ik denk uit alle reacties hier in dit topic het doel van de TS te weten, en dan is mijn advies zo door te blijven gaan als wat ze nu doet. Niet pure autodidact maar van DVD, dat programma blijven volgen. Die ruimte voor eigen aanpak komt wel, als het paard weer op de rail staat.

Daar kan ik me ook helemaal in vinden.

Ik raakte aan het filosoferen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:42

Ik kan je helemaal volgen, die neiging heb ik ook weleens. Maar in het geval van TS even niet doen. TS is niet pure autodidact als ze het programma volgt. Dat het lastig is zonder dat iemans je controleerd, helemaal mee eens. Maar onmogelijk? Nee.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:20

Er zijn uiteraard gradaties in autodidacten. Iemand die zelf kan voortborduren op vergaarde kennis (vanaf een DVD) en dat omzet in eigen kennis (het waarom doe ik wat ik doe onderzoeken en daar conclusies uit trekken) is in mijn ogen ook al een beetje autodidact. Er is namelijk niemand die je controleert of aanwijzingen geeft, je doet het in principe allemaal zelf.
Pure autodidacten zijn er inderdaad nauwelijks, dat kan ook haast niet meer in deze tijden.

TS ben eigenlijk wel benieuwd hoe je nu verder wilt gaan met het rechtrichten vanaf de grond?