Angstige ruiter #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:54

Renske1987 schreef:
Ik wil mij hier ook graag bij aansluiten. Ik ben een echte angstige ruiter. Met vlagen is dit weg, maar met vlagen kan het heel erg zijn. Ik zit nu in zo een vlaag.

Een paar maanden geleden heb ik mijn 15 jarige paard in moeten laten slapen. Ik was stapelgek op dat paard en hij gaf mij heel veel vertrouwen. Het was een heel evenwichtig paard, wat wel eens weg kon springen of ergens niet langs wilden, maar altijd voorspelbaar en het voelde niet eng. Ik wist ook zeker dat hij nooit echt met me aan de hol zou gaan, of zou bokken. Ik ben met hem in 6 maanden van de B naar de M1 gereden en ik vond wedstrijden geweldig, omdat ik zo mega trots op hem was.

Nadat ik hem heb laten inslapen, heb ik heel snel een ander paard gekocht.De 5 jarige kwpn'er genaamd Caddy. Caddy is een stuk loperig, maar eigenlijk minder schrikkerig. Toch op de 1 of andere manier sta ik sinds kort doodsangsten uit op hem. Heel raar, want hij heeft in de 3 maanden dat ik hem nu heb nog geen stap verkeerd gezet. Het enige is dat hij soms wat loperig is en ik versterk dat door vast te houden.

Ik ben wel al het bos ingeweest met hem een paar keer en dan durf ik gek genoeg meer, dan in de bak.

Hebben jullie misschien tips voor mij? Ik word erg verdrietig en boos op mezelf dat ik mij zo aanstel. Ik begin ook te merken dat mijn omgeving er zat van wordt.

ps. ik heb elke week les.

Ik herken dit zo, op mijn oude paardje nooit bang geweest, op mijn nieuwe (heb hem inmiddels al 10 jaar) wel...is dat chemie ofzo..ik heb geen idee... het is wel een kijkerig paard, maar verder wel braaf

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:00

lindahertha schreef:
Renske1987 schreef:
Ik wil mij hier ook graag bij aansluiten. Ik ben een echte angstige ruiter. Met vlagen is dit weg, maar met vlagen kan het heel erg zijn. Ik zit nu in zo een vlaag.

Een paar maanden geleden heb ik mijn 15 jarige paard in moeten laten slapen. Ik was stapelgek op dat paard en hij gaf mij heel veel vertrouwen. Het was een heel evenwichtig paard, wat wel eens weg kon springen of ergens niet langs wilden, maar altijd voorspelbaar en het voelde niet eng. Ik wist ook zeker dat hij nooit echt met me aan de hol zou gaan, of zou bokken. Ik ben met hem in 6 maanden van de B naar de M1 gereden en ik vond wedstrijden geweldig, omdat ik zo mega trots op hem was.

Nadat ik hem heb laten inslapen, heb ik heel snel een ander paard gekocht.De 5 jarige kwpn'er genaamd Caddy. Caddy is een stuk loperig, maar eigenlijk minder schrikkerig. Toch op de 1 of andere manier sta ik sinds kort doodsangsten uit op hem. Heel raar, want hij heeft in de 3 maanden dat ik hem nu heb nog geen stap verkeerd gezet. Het enige is dat hij soms wat loperig is en ik versterk dat door vast te houden.

Ik ben wel al het bos ingeweest met hem een paar keer en dan durf ik gek genoeg meer, dan in de bak.

Hebben jullie misschien tips voor mij? Ik word erg verdrietig en boos op mezelf dat ik mij zo aanstel. Ik begin ook te merken dat mijn omgeving er zat van wordt.

ps. ik heb elke week les.

Ik herken dit zo, op mijn oude paardje nooit bang geweest, op mijn nieuwe (heb hem inmiddels al 10 jaar) wel...is dat chemie ofzo..ik heb geen idee... het is wel een kijkerig paard, maar verder wel braaf

Ik denk ook dat het een stukje verwerking is. Ik mis mijn oude paard nog steeds heel erg. Ik vond het ook zo erg om hem te moeten laten inslapen. En hij was gewoon zo een goedzak, liet zich niet snel opnaaien maar wilde wel werken.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:04

Mag ik me ook (nog) melden? :)
Ik ben best bang om te vallen...ik durf nieuwe dingen ook niet altijd gelijk, ik kijk eerst liever..
Ben een keer knoeihard gevallen, en deze week bijna weer..gelukkig niets aan de hand, ze neemt gewoon een loopje met me... -O-

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:29

Liesbeth1994 schreef:
Somebitch, ja heb de laatste tijd een beetje ongeluk. Maar na regen komt zonneschijn dus daar ga ik nu ook van uit...(hoop ik).
En, wanneer staat het springen op de planning? Ik zal dan voor je duimen +:)+
Sanniey,ja het gaat nu al wat beter. Was wel lastig met kindjes lesgeven vandaag. Het kraakt aan alle kanten en het is nog steeds best stijf. Ondanks een ontstoken teentje die daardoor dubbel klapte, gaat het goed. Haha helaas gaat de les niet door morgen. Heb wat gelazer over mijn ID en die moet ik persé morgen rond die tijd ophalen.
Grasieux, succes vanmiddag/nu. vertel maar hoe het is gegaan!

Eigenlijk vandaag, maar ben de laatste dagen ziek geweest en mijn conditie is dus nog niet helemaal terug, een uur rijden hou ik al niet vol laat staan een springles. := Dus nog even geduld. Maar het droge weer komt eraan dus het zal niet al te lang meer duren. :)

Jammer dat je les niet doorgegaan is. :(:)

Goed nieuw Iris_Femke :) En tja dat stemmetje, die hebben we allemaal nog weleens denk ik. :o Ik denk ook niet dat ik daar nog vanaf kom. :o

Mooi Grasieux fijn dat je lekker gereden hebt. :D

Ach Sanniey, :(:) Balen zeg dat het rijden bij jou minder ging. Maar niet opgeven hoor!

Derest heb ik niet meer bijgelezen sorry. :o

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:29

HarriesHorse schreef:
Ik ben best bang om te vallen...ik durf nieuwe dingen ook niet altijd gelijk, ik kijk eerst liever..
Ben een keer knoeihard gevallen, en deze week bijna weer..gelukkig niets aan de hand, ze neemt gewoon een loopje met me... -O-

Tuurlijk welkom. :)

Liesbeth1994

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 14:13

Somebitch, och had jij het ook al te pakken? Het heerst, had dinsdag 17 zieken in mijn kleuterklasje.
Lekker wachten op lekker weer, dan kunnen we weer los!!! Nu maar lekker opbouwen en hou me maar op de hoogte als je van plan bent om te springen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:16

Ja :( Vanaf zaterdag ziek geweest en gisteren weer begonnen met werken, vandaag dagje vrij morgen weer werken. :) Straks misschien nog even rijden. :)

Haha dat komt goed hoor! :) Heb wel weer zin om te springen. :j

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:20

T heerst inderdaad, ik ben ook al sinds zondag ziek

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:20

:(:) Beterschap!

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:21

Dankje

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:26

[quote="Renske1987

Ik denk ook dat het een stukje verwerking is. Ik mis mijn oude paard nog steeds heel erg. Ik vond het ook zo erg om hem te moeten laten inslapen. En hij was gewoon zo een goedzak, liet zich niet snel opnaaien maar wilde wel werken.[/quote]

In mijn geval overlapte ze mij, mijn ouwetje is pas 3 jr geleden overleden....maar was idd een goedzak.... Op mijn jonkie ben ik altijd al "bang"geweest, vanaf het begin, terwijl het best een braaf paard is, alleen zo kijkerig en schrikkerig...maar geen rennert ofzo....maarja van dat schrikken krijg jezelf oo elke x een hartverlamming

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:05

lindahertha schreef:
[quote="Renske1987

Ik denk ook dat het een stukje verwerking is. Ik mis mijn oude paard nog steeds heel erg. Ik vond het ook zo erg om hem te moeten laten inslapen. En hij was gewoon zo een goedzak, liet zich niet snel opnaaien maar wilde wel werken.

In mijn geval overlapte ze mij, mijn ouwetje is pas 3 jr geleden overleden....maar was idd een goedzak.... Op mijn jonkie ben ik altijd al "bang"geweest, vanaf het begin, terwijl het best een braaf paard is, alleen zo kijkerig en schrikkerig...maar geen rennert ofzo....maarja van dat schrikken krijg jezelf oo elke x een hartverlamming[/quote]

Ja dat heb ik ook. Maar het echt gestoorde bij mij is, dat mijn oude paard meer een wegspringer was. Deze wordt alleen loperig, maar loopt eigenlijk overal langs. Hetgene wat mij bij in mijn hoofd zit is dat hij pas 5 is en me misschien wel gaat uitproberen. Ik hoop gewoon dat uitproberen niet vol met me aan de bok is.. Soms ga ik zitten en dat trilt mijn hele lichaam. Dan moet ik echt even wachten, want arme Caddy snapt natuurlijk ook niet wat er aan de hand is.

Het lastige van angst is dat het helemaal niet rationeel is en dat je het niet kunt onderdrukken.

Hoe oud is jouw paard en heb je dat nu nog steeds met hem?

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:13

Helaas dames, mijn punt is bereikt! Ik ga denk ik stoppen met dit paard. Ik heb op dit moment een paard nodig die me vertrouwen geeft. Dat een paard een keer wegspringt is tot daar aan toe. Maar dit komt elke keer zo onverwacht en hij blijft niet bij me. Veel paarden blijven toch nog wel onder je, maar deze absoluut niet. Dus mocht iemand iets weten in de buurt van Doetinchem, graag! Ik heb nog tot eind deze maand om er zeker van te zijn, maar dit gaat gewoon niet werken. Vandaag weer proberen te rijden en terwijl hij niks doet ben ik verstijfd van angst en kan ik helemaal niks meer. Ik wil heel graag, maar ben bang dat er straks iets met mezelf gebeurt en dat wil ik niet.

Pff, als ik het zo opschrijf komt het toch harder aan dan ik dacht. Ik wil gewoon lekker rijden, zonder die angst. Dit is niet te doen :(

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:17

Sanniey schreef:
Helaas dames, mijn punt is bereikt! Ik ga denk ik stoppen met dit paard. Ik heb op dit moment een paard nodig die me vertrouwen geeft. Dat een paard een keer wegspringt is tot daar aan toe. Maar dit komt elke keer zo onverwacht en hij blijft niet bij me. Veel paarden blijven toch nog wel onder je, maar deze absoluut niet. Dus mocht iemand iets weten in de buurt van Doetinchem, graag! Ik heb nog tot eind deze maand om er zeker van te zijn, maar dit gaat gewoon niet werken. Vandaag weer proberen te rijden en terwijl hij niks doet ben ik verstijfd van angst en kan ik helemaal niks meer. Ik wil heel graag, maar ben bang dat er straks iets met mezelf gebeurt en dat wil ik niet.

Pff, als ik het zo opschrijf komt het toch harder aan dan ik dacht. Ik wil gewoon lekker rijden, zonder die angst. Dit is niet te doen :(

Wat sneu om te horen :(
Heb je dit paard op proef?

anji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:41

Cynthiaaapje schreef:
Anji, wat jammer zeg, kan je jezelf nog niet terug pakken? Ik gan zo wie zo altijd door tot dat ik weer een smile op m'n face heb. Ookal heb ik 5 minuten ervoor nog verkrampt en huilend op het paard gezeten, maar ik stap alleen af als ik zeker weet dat ik het goed heb afgesloten.

Ik rijd wel gewoon door maar de ontspanning is dan wel ver weg te zoeken. Ik blijf dan zelf ook dingen zien waar hij eventueel weer van zou kunnen schrikken. Misschien moet ik inderdaad weer zo lang doorrijden tot de smile er weer is!

@Sanniey: Als het voor jouw gevoel de juiste beslissing is en je staat er 100% achter dan gewoon doen.
Sterkte in elk geval.

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:47

@Renske1987, Nee, ik rij dit paard voor mensen. Deel hem samen met een ander meisje en zij heeft er, gelukkig voor haar, geen last van. Alleen bij mij werkt het gewoon niet.

@Anji, Voor nu is de 100% er nog niet, maar als ik erop zit voel ik gewoon dat het niet goed zit en dat wil niet weg. Heb al geprobeerd door eerst te longeren en dan te gaan rijden, al is het maar 10 minuten, en dat uit te bouwen. En dat lijkt dan een tijdje goed te gaan, maar daarna toch weer niet.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:07

Sanniey schreef:
@Renske1987, Nee, ik rij dit paard voor mensen. Deel hem samen met een ander meisje en zij heeft er, gelukkig voor haar, geen last van. Alleen bij mij werkt het gewoon niet.

@Anji, Voor nu is de 100% er nog niet, maar als ik erop zit voel ik gewoon dat het niet goed zit en dat wil niet weg. Heb al geprobeerd door eerst te longeren en dan te gaan rijden, al is het maar 10 minuten, en dat uit te bouwen. En dat lijkt dan een tijdje goed te gaan, maar daarna toch weer niet.

Oke, dan zou ik inderdaad gaan kijken of er een paard te rijden is waar je wel je ontspanning uit kunt halen.
Het moet wel een hobby blijven.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:08

Ik heb zometeen les met Caddy en daar heb ik nu al kriebels in mijn buik van. Het slaat echt nergens op! Hij is zo braaf... Als ik straks gereden heb dan denk ik: waar maakte ik me nou zo druk om.

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:10

Inderdaad! Ik wil gewoon weer lekker kunnen rijden, met een glimlach op m'n gezicht.
Succes straks, ik zal aan je denken, als dat helpt :+

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:45

Jeetje, Sanniey, wat vervelend voor je, maar het moet inderdaad een hobby blijven en niet iets waar je elke keer ontzettend tegenop ziet!
Hoop dat je eruit gaat komen..

Renske1987, Succes, ik weet precies hoe je je voelt, ik voelde me van de week ook zo.. En waarschijnlijk morgen weer..

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:35

Ik wil me hier ook melden.
Normaal ben ik niet zn angst haas.
Ik doe alles. Springen (ongeacht de hoogte), crossen, springen met zijn 2e (achterop en voorop).
Maar ben in de herft 3x achter elkaar gevallen.
1 keer op straat. Dat liep goed af alleen een zere kont.
1 keer op het land tijdens springen ookal gebeurde het niet tijdens het springen. Dat liep iets minder goed af. een grote spier in me rechterschouder was helemaal uitgerekt waardoor ik mijn arm niet meer om hoog kon krijgen elke beweging deed pijn. maar dan ook echt vreselijk pijn. Na 3 dagen maar eens naar de huisarts gegaan. Deze heeft me meteen naar ziekenhuis gestuurd voor fotos. Niks op te zien. dus ik voor een echo en daar kwam dus die uitgerekte spier uit. Ik heb speciale tape gekregen die me steun moest geven. Pas na 6 weken kon ik er weer alles mee.
De derde keer dat ik er af viel was ook in het land tijdens het springen. paard nam de sprong te vroeg en struikelde en ik viel er in vole galop (ze galopeerde na dr struikel weer door met mij op dr nek) van af met mijn hoofd heel hard op de grond. Gelukkig niks aan over gehouden.
Nu hou ik enorm van springen en me top knol ook, maar ik zit er nu toch wel een beetje angstig op. Ik spring op zijn hoogst 70 cm.
Vandaag weer voor het eerst die hoogte gesprongen (wel langzaam opgebouwd qua hoogte) maar ik merkte toch wel dat paardje lief ook twijfels kreeg. Ze weigerde vaak. En dat deed ze van de zomer echt nooit.
Ik ben dus echt bang dat ik weer val tijdens een sprong!
Iemand tips?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:41

Dat weigeren dat zal ze denk ik door jou gedachten doen, als jij al twijfelt dan gaat je paard ook vaak twijfelen. Ik zie dat ook bij die van mij, rij ik niet zeker op een sprong af? En ik drijf hem niet in het lijntje naar de sprong toe dan zal hij er in een sukkel drafje opaf gaan en stoppen, wel heel beheerst altijd uit te zitten. :+

Doe ik dat niet, ben ik zeker van mijn zaak en rijdt ik hem op een actief tempo naar de hindernis toe is er niks aan de hand, geen twijfel bij mij ook niet bij paardje.

Maar ik denk dat voor jou het beste is om nog even wat lager te blijven, een hoogte waar je wel zeker op bent. Als je dat een aantal keer achterelkaar gedaan hebt ga je het vanzelf saai vinden en kan je een stapje hoger gaan. :) En zo langzaam weer naar het niveau waar je was. :)

Imke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:35

HarriesHorse schreef:

Misschien een keer een val les nemen?
Soms kun je namelijk niet vermijden dat je eraf valt, maar je kunt dan wel zorgen dat je goed valt en er verder weinig aan over houdt.
Ik laat me soms gewoon vallen, juist met de reden om er zelf nog enigszins controle erover te hebben.

Vd week in het bos ging Spott (erg fris ivm dagje scheren en behandelen ivm luis) een spontane rodeo doen waardoor ik er bijna af viel.
Gelukkig reed Annebe mee met Stoffel en riep zij heel hard: Blijven Zitten!!
En dat is gelukt! Mede dankzij de knop op mn westernzadel, maar ik had Spott redelijk snel terug.
Dit is toch wel een beetje een persoonlijke overwinning haha! ;) :j *\o/*

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:50

Les ging echt super! Was heel trots! Zelfs langs de enge tribune gereden en los durven laten.

Noemienoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:48

LauraFlexx schreef:
ik kom me ook even melden ;)
ik verzorg een shetlander met me zusje en een vriendin van me. gisteren ben ik voor het eerst alleen naar hem toe gegaan. vriendin is op vakantie en zusje ging logeren. pony keek de hele tijd heel boos, en zodra ik even ging lopen en hij achter me aan liep, bokte en sprong hij. ik heb hem wel duidelijk gemaakt dat dat natuurlijk niet mag, maar toch heb ik zo'n gevoel dat ik niet duidelijk laat zien wie er de baas is. ik ben namelijk bang dat hij tegen me aan steigert ofzo..
ik rijd ook op een manege, maar daar ben ik niet bang voor de pony's. miss toch omdat ik weet wie wat doet enzo. mijn verzorgpony is namelijk erg onvoorspelbaar. ik ga hem vandaag longeren, met zadel en hoofdstel omdat ie dat al een tijd niet heeft gedaan. iemand miss tips om het een beetje goed te laten verlopen? miss iemand ook tips zodat ie niet gaat eten? (het is een shetlander ;p )

Toen ik alleen naar hem toe ging was hij juist heel braaf en liep hij goed met me mee, hij bleef netjes bij het hek wachten tot dat die dicht was en hij rende niet meteen het weiland in. Natuurlijk duikte hij wel meteen in het gras en dat is natuurlijk erg irritant. Misschien voelt hij het dat je wat gespannen bent en dan gaat ie je juist uit proberen ? Ik zag wel op de foto's van tesca dat je de normale longeerzweep had meegenomen :) hij was toen zeker wel braaf ?

Ik mis hem wel :( maarja kom morgen weer terug en dan zaterdag weer lekker naar die gekke ait ! :D