Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:53

Osteopaat komt wel bij ons op stal maar een sportmasseur niet, ik probeer dat juist rijtechnisch op te lossen.

Ik heb die vlecht in de staart omdat ik veel achterwaarts ga en dan trapt ze niet op haar eigen staart.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:02

Ik heb vanmorgen een afspraak gemaakt met een zadelpasser, die komt volgende week. De volgende stap is een osteopaat, maar daarna zou ik het rijtechnisch willen oplossen. Geen sportmasseur..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:03

Hmm, hoor over de Jack Meagher methode wel goede verhalen. Maar ook over osteopathie.
Vind het een leuk filmpje, JK. Ze staat wel fijn aan je hulpen :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:06

Ik heb het nu over specifiek deze pony. Die wordt echt alleen recreatief gereden. De andere paarden die ik rijd (die met eigenaars ook wedstrijden doen) zou ik nog wel een sportmasseur bij zien.. Ik zou het zelf niet doen omdat het mijn paarden niet zijn. (Zadelpasser betaal ik weer wel, vind een passend zadel wel belangrijk, en daarna osteopaat omdat ik bijna zeker weet dat er meer is wat niet zo rijtechnisch op te lossen is)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:10

Ik heb vorige maand mijn paarden voor het eerst laten masseren. Was vooral voor mijn oudje heel erg fijn. Zijn rug zag er daarna echt anders uit en hij was twee dagen later met rijden heel fijn los. :) Als je wil weten wie er geweest is kan ik wel even voor je zoeken, Rhys. Ze komt uit Friesland. Kosten vielen heel erg mee.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:15

Ik zat ook altijd op die lijn: osteo prima, maar qua spieren los ik het wel rijtechnisch op.
Nou heb ik inmiddels zo mijn twijfels in hoeverre ik als goedwillende amateur überhaupt rijtechnisch iets kan oplossen bij een paard.
Daarnaast zat ik zelf vorig winter vast in mijn schouders/bovenrug, en dat kreeg ik door beweging echt niet meer goed. Een aantal behandelingen bij de fysio hebben mij heel goed geholpen.
Nou ben ik natuurlijk geen paard :+, maar mede daardoor ben ik toch wel een beetje van standpunt veranderd.

@Imre, merk je ook op de lange termijn effect? Mij werd Wendy van Engeland aangeraden, die werkt volgens Jack Meagher. (zie www.morehorse.nl)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:17

valt onder een sportmasseur een jack -meager masseuse? die laat ik wel komen, ik heb daar hele goede ervaring mee , en degene die ik hier laat komen is een heel recht doorzee mens. nodig is nodig, hoeft t niet , is t klaar. hou ik van .de laaste keer dat ze hier was zei ze je hoeft mij pas te bellen als je iets gaat voelen dat jij er met je rijden niet uit krijgt,fijn toch?
kid ziet er goed uit JK, mooi kadootje zo een overgang! wat me opviel is dat je eigenlijk meteen achterwaarts gaat he na dat halt - en eigenlijk zie ik al die westerners dat doen.en het lijkt erop of die paarden het al uitzichzelf doen... kunnen jullie ook gewoon stil staan, en niet achterwaarts?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:20

Weet ik nog niet, Rhys, daarvoor is het nog te kort geleden. Mijn merrie laat ik elk jaar doen door de osteopaat, die is in mei geweest, maar mijn oudje durf ik niet zo goed meer te laten behandelen, dus daarom een keer een massage. De masseur is twee uur per paard bezig geweest, daarna krijgen ze een dag of twee rust.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:35

Ja hoor Kid staat heel graag gewoon stil :D

Afbeelding

Maar zodra ik de teugels opneem en mijn been aanleg gaat/moet ze achteruit.
Ik denk dat je vooral reiningruiters achteruit ziet gaan KT want dat heb je nodig bij de stops.
Eigenlijk moeten ze bij ho of teugels aannemen of nog beter alleen zit en been, achteruit denken want dan gaan ze goed op de rem.
Ik denk dat dat bij dressuur niet gewenst is, die zie je eigenlijk altijd wel achteruit gaan maar voorwaarts denken.
Ik ga eigenlijk nooit weer recht vooruit na het achterwaarts omdat ik juist het achteruit "denken" wil bewaren.
Ik doe altijd een tussenoefening als een kwartslag draaien of juist rechtsom keert

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:43

Sportmasseur zou ik niet doen. Je kan vaste spieren ook zelf masseren door de beginpunten te vinden (dan heb je veel minder kracht nodig en kan het gewoon met je handen). Boek met plaatje van de spieren en "stresspunkte" heeft mij de weg gewezen destijds. Toen reed ik voor een handelaar en heb het veel kunnen gebruiken. Maakt blije paarden :)
Sandor had vandaag nog restje spierpijn op zijn kont van zaterdag

JustKid: haha "gewoon" stilstaan :D gaaf!

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:46

Ik vind het er heel fijn uitzien Justkid. Wat vind jij er fout aan?
Ik heb mijn paard begin dit jaar laten behandelen door een osteopaat. Ik had het idee (eigenlijk al vanaf het begin dat ik hem had, maar dacht eerst dat de fout bij mezelf zat) dat hij zijn rug vasthield. Ik had hem toen een klein jaar.
Hij bleek idd 3 wervels vast te hebben zitten, wat er al lang zat. Zij adviseerde me om hem ook door een sportmasseur te laten masseren. Ik heb het gedaan en hij had het hard nodig. Hij is toen met tussenpozen van een paar weken gemasseerd en zelfs ik als leek zag het verschil.
Ik ben van plan om begin vlg jaar weer een osteo te laten komen ter controle. Vlg mij is hij nog steeds mooi los, als dat zo blijft verwacht ik dat masseur niet nodig.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:05

Ik vind dat ze nog net iets teveel op de voorhand valt en wat onrustig is met het hoofd.
Je ziet dat ze op het laatst het hoofd wat omhoog komt waarna ik haar oppak.
Ze stopt ook op de voorhand en ik val naar voren omdat ik het niet verwacht. :o
Maar echt fout is het niet anders zou ik het hier niet neerzetten, maar je ziet je eigen tekortkomingen altijd 10 keer beter dan een ander.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:14

ja, idd je ziet dat je het niet verwacht want je bent helemaal uit balans. maar de stop is mooi , op zich.
ik gebruik halt -achterwaarts veel, om de achterhand te laten ondertreden, bekken te laten kantelen, ik doe hier heel veel in varieren, achterwaarts, vandaaruit meteen wegstappen -geen halt tussentijds, of achterwaarts, halt achterwaarts, achterwaarts-wegdraven zonder halt of stappas ertussen 3 x achterelkaar achterwaarts, varieren in het aantal passen terug eindeloos wisselen met variatie. maar ik ga idd nooit zijwaarts weg eruit

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 04:04

O, dat had ik niet gezien. Variatie in achterwaarts.......nog nooit aan gedacht. Ik ben echt weinig creatief.......gelukkig kan ik wel goed na-apen ;-))

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:51

Azmodania schreef:
LoeLoe: hoe is het gegaan gisteren? Nog kunnen oefenen met leidraad bieden?

Bij mij ging het rijden vandaag maar rommelig wat mijn houding betreft. Het was wel erg leuk :)
Er zijn ook foto's gemaakt, hoop dat ze gelukt zijn.

Hoihoi, ik heb maar weinig internet-tijd tegenwoordig...

Ik heb jouw leidraad geïnterpreteerd als stappen tellen, dus 1-2 1-2 meetellen met de drafpassen, en daarop het lichtrijden aan te passen. Met dus als doel om Suusje met m'n zit in een regelmatig tempo te begeleiden, dus net andersom, de bedoeling dus dat Suus gaat "meetellen" met mij. Was dat wat jij bedoelde?
(sorry als ik wat verward overkom.... :D )
Door wat we afgelopen jaar geoefend hebben, dat is tempo terug en vooruit op zit, gaat dit eigenlijk ook best goed. Het vervelende is wel, dat onze weggetjes nu een soort van glibberbaan geworden zijn door al die regen van afgelopen weken. Suus wordt erg rennerig als ze wegglijdt. Maar dat wijt ik aan het feit dat we de afgelopen 5-6 maanden vrijwel niks hebben kunnen doen, en dat de achterhand wat slapper is geworden.

komt wel goed dus, maar we moeten gewoon lekker aan de gang blijven. Nu de boel zo nat is, doen we het een beetje rustig aan. Meer stap-actief-langzaamaandraf- tempowisseling-bochtjes, stelling, ho-achteruit, dat soort dingen. En ook mijn eigen balans is zeker een puntje van aandacht!

Super dat dit topic weer actief is, we kunnen zoveel van elkaar leren!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:15

Ik heb ook een behoorlijke tijd mee geschreven in de vorige topics. Ben afgehaakt omdat ik de inhoudelijke uitwisseling en discussie begon te missen. Lees alweer stiekem op de achtergrond mee en misschien ga ik wel weer mee schrijven.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:16

Hey, leuk dat je weer meeleest!
Hoe gaat het rijden nu?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:37

Goed,
Heb een zadel gevonden na een zoektocht van 8 maanden en 30 zadels verder. Ik kan nu goed zitten, zonder me helemaal stuk te rijden.
Sinds zondag weer begonnen met lessen, wat wel weer nodig was. We hebben samen erg veel plezier.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:38

Heel fijn om te lezen Ankem. :j
Ik zal me ook maar weer melden. Op het moment zit ik nog voor een paar dagen in Bangladesh maar daarna ga ik weer aan de slag :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:01

Iemand een goede tip / tips om je heupen op de juiste manier te openen ? Ik rijd te veel op de achterzijde van mijn bovenbenen volgens mij .....

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:10

Fijn Ankem!
@Maris: Ik heb een paar CR lessen gehad en toen moest ik zonder beugel mijn gehele been naar achter rollen en daarna gewoon mijn voet in de beugel doen. Hierdoor zat ik veel beter.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:56

Maris schreef:
Iemand een goede tip / tips om je heupen op de juiste manier te openen ? Ik rijd te veel op de achterzijde van mijn bovenbenen volgens mij .....

Zou het kunnen helpen als je gewoon heel veel doorzit?
Ik heb er geen problemen mee maar ik rij eigenlijk nooit licht tenzij ik buiten in een heel snelle draf ga.
Ik zit eigenlijk achterop mijn zitbeenknobbels. Ik heb wel heel slanke benen misschien is dat ook wel iets wat het makkelijker maakt.

Met lichtrijden maak je toch heel andere en veel meer beweging, dan open je je heupen maar heel kort denk ik, bij doorzitten, zeker als je het heel veel doet leer je meer "in" je paard zitten.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:34

LoeLoe: ja dat bedoelde ik met het leidraad bieden. Ik heb er soms een hele kluif aan om Sandor zijn aandacht te houden, en dan helpt het om vaakl kleine opdrachtjes te geven. Afhankelijk van de omgeving en zijn bui wordt dat dan inderdaad elke pas met gedachten sturen. Pas wel op dat je niet gaat drijven bij elke stap. Dat heb ik ooit vroeger aangeleerd gekregen en kan ik niet aanbevelen.

Glibberige weggetjes is niet fijn :(
Bij ons zijn ze een soort deltawerk in de weilanden aan het maken, waardoor de ponies die normaal daar staan nu in de rijbak staan.
Ik hoop dat het straks helpt om het land droog te houden. Vorige winter schaatsten de kinderen op die weilanden..

Ankem: wat een gedoe met je zadelzoektocht. Fijn dat je eindelijk wat hebt gevonden. Ik heb de eerste jaren met Sandor behoorlijk gesukkeld met zadels. Toen maar zonder gereden en eraf gevallen en dat doet nu nog zeer..
Zadels pasten ofwel hem of mij, maar was nooit voor ons allebei goed toen. Heb nou een Bates en dat bevalt goed voor beide partijen. Comfortabel, maar niet zo dik dat je geen gevoel meer doorkrijgt of het idee heb op een torentje te zitten.

Maris: heupen openen heeft mijn juf me uitgelegd terwijl ik op het paard zat. Ik weet niet zo precies meer hoe ze het zei.. umm ik heb er "deur open doen" van gemaakt in mijn hoofd. Ik denk dat je het ook op een zitbal kan oefenen, dan heb je wat meer rust om uit te proberen. Het is verstandig als er iemand bij is die het begeleidt en aangeeft wat goed en fout gaat. Als je het eenmaal weet kun je het daarna zelf oefenen.

Vandaag heb ik weer in het baantje buitengereden. Het ging fijn en ik was niet meer zo zenuwachtig. Sandor draafde een stuk relaxter. Was nog wel opgetogen :D
Ik merkte dat ik met draven (lichtrijden) op zich wel ontspannen was (volgens mij dan), maar mijn linkerknie voelde vervelend. Die schoof de hele tijd heen en weer. Rechterknie had dat niet. Het deed geen zeer ofzo, dat niet.
Ik heb nog geoefend met zit-sta-sta in allerlei volgordes. Makkelijk op een recht stuk weg :) Het ging wel enigszins... :o ... soort van..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:14

Justkid als je achter op je zitbeenknobbels zit, zit je toch ook erg achter op de bovenbenen ??? Of vergis ik me nu ??

Partyswitch, moet je dan je benen naar binnen toe rollen neem ik aan ?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:23

Maar hoe wil je dan zitten ? als je er recht op zit dan zit je op je muts, dat lijkt me niet goed.
Als je iets kantelt zit je achterop je zitbeen knobbels. Ik ben op dit moment op mijn zitbal aan het uitproberen :') Je zit dan inderdaad op de achterkant van je bovenbenen maar waarom is dat eigenlijk een probleem?