Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:18

Kan niet elke dag goed gaan, toch?! :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:20

Imre schreef:
Kan niet elke dag goed gaan, toch?! :D

Zou wel leuk zijn :D
Maar eigenlijk leer je juist heel veel van de dagen dat het niet goed gaat...En ik moet zeggen, kwaad worden op het paard heb ik aardig afgeleerd, een paar jaar terug wilde ik nog wel eens echt boos worden en dan kan je niet rijden. Maar tegenwoordig word ik kwaad op mezelf, ik kan het dan niet hebben als ik iets niet opgelost krijg of als ik achteraf denk dat ik iets beter anders had kunnen aanpakken. En dat blokkeert ook...Tekortkomingen van de paarden kan ik wel accepteren, nu nog van mezelf haha.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:29

Het is al heel goed Esther dat je bij jezelf gaat zoeken waarom het niet goed gaat.
En als je een volgende keer weer dezelfde irritatie gaat voelen, dan zou ik als ik jou was even iets makkelijks gaan doen met je paard, wat jullie beiden goed beheersen, en daarna stoppen.
Dan sluit je het voor je paard en voor jezelf goed af.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:53

Ik heb het idee dat ik iedereen nog niet 'persoonlijk' ken hier om goed te kunnen reageren op ieder. Ben nog een beetje in de war van wie nou welk paard is etc. Sorry!

Maargoed, lees graag mee en kan zo nu en dan even melden hoe het er bij ons voor staat. Dat we letterlijk aan het begin staan qua rijden, is me inmiddels wel duidelijk. Ook ik heb leren rijden op een manege waar veel rukken en schoppen voor het plaatje vaak de norm was.
Naar mezelf kijken vind ik dan ook erg belangrijk, al is het doel voor mij meer paard fijn door zijn lijf kunnen laten lopen. Naast een stuk (zelf)vertrouwen terugwinnen. Wat er zeker aan het begin van het eerste topic staat over eerst eens gaan zitten en wat voorwaarts rijden (paard even 'met rust' laten) spreekt me wel aan. Eerst zelf goed leren zitten, ontspannen... Voor je echt met het paard aan de slag kunt. Denk dat ontspannen zitten in stap en draf ons eerste doel wordt.

Nouja, eerste... eerst gaan we met de oefeningen aan de slag, en een ander zadel zoeken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:57

mooi geschreven japeloup, ik ben heel nieuwsgierig hoe pipi gaat morgen bij de osteo..
goof spant de kroon ja, maar rep is ook al aardig op weg..vandaag met hem aan de slag geweest en ik ben nu begonnen met hem meer stukjes proefgericht te gaan rijden, hij pakt het al heel fijn op maar ik moet er nog heel erg opletten dat hij niet in het werk blijft hangen...dan wordt ie heet :wow: hij ging helemaal zitten en toen ik eruit wilde stappen gaf ik te zware hulp en ik had een levade.... :oo ik snel ontspannen belonen ho maar braaf.. upeldepuppiaffe...ontspan onspan,adem uit .. :') gek paard

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:15

:O
Mooi beschreven Japeloup :j
En ik ben ook benieuwd naar de osteo :j

Gevoelige paarden... Soms heb ik er ook zo 1. En soms is hij zo gevoelig als een betonnen plaat.
Gevoelig op mij dan, want op zulke momenten is hij juist snel overprikkeld door de omgeving, wordt loperig en kijkerig en hang ik er een beetje bij.
Vooral dat soort momenten vind ik erg moeilijk om mee om te gaan. Hoe houd ik hem met zijn aandacht bij mij?

Jim had gister lekker vrij, dus zijn humeur was vrij goed :))
Plan was om een stuk te wandelen, maar ik was precies met sneeuwbuien op stal, dus heb gewoon maar lekker gepoetst en gerommeld.
En toen ik thuis kwam scheen de zon uiteraard :+

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:46

Knollentuin wat heb jij toch een aparte kerels ;)

Safiera... ik herken je leed... zadels :x Hopelijk kan je met de tips voor nu vooruit.

Amanda... ik snap wat je bedoeld. suus is af en toe echt met haar gedachten elders. Ik noem haar soms mijn autist :D Alsof ze in een hele eigen wereld is. Dan schrikt ze zich soms echt te pletter als ze iets in haar ooghoeken plots ziet. Mafketel.

Vanavond komt de fysio voor suus. Na de zadelcontrole stond deze gepland, er niet vanuit gaande dat het een ander zadel moest worden. Maar goed het is wel lekker voor suuske dat ze word nagekeken. vermoed een wervel of blokkade in haar rug. Ben benieuwd of ik gelijk heb. Deze fysio doet ook acupunctuur en kleine manipulaties. dus suus krijgt een lekkere checkup.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:47

Haha, zo noem ik Jim ook regelmatig inderdaad.
Autist, ADHD'er (omdat hij zo snel overprikkeld is).

Succes vanavond met de fysio.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:56

Ik noem mijn Witje altijd een prinses op de ert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:59

Ik noem Vegs altijd een halve gare :')

en een heethoofd :')

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:02

:= Ik noem Sæunn Witje, of monster. := Of puber. Of pubermonster. :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:03

Goedemorgen.

Leuke berichten hier en een boel paarden die er wat minder zin in hadden :D
Daar hebben die van mij echt nooit last van. Op de een of andere manier werken ze altijd met liefde <3

Afgelopen weekend ook weer fijn kunnen sturen.

Gisteren mee geweest met leerling die regiokampioenschappen had in de B D/E. Ze werd met haar opmerkelijke kruising (lijkt op een mislukte fjord maar is een halflinger x dartmoor ofzo) tussen alle sportpony's (:oo wist echt niet wat ik zag) vijfde en had dubbel winst. Ik was zo trots als eenmoeder :')

Nu gaan we oefenen voor het L1 :)

Whatnow = The Whatmeister
Zoohee = Miss Universe
Cheeminee = Knuffel

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:05

Puber gaat niet meer op :+
Prinses gaat ook niet op :))

Speedy of heethoofd gebruik ik ook wel eens :j
Of idioot, als ie echt te ver gaat :+

Vrijdag weer les van Noor. Ik heb er zin in!

Super Zoo +:)+
En hoezo wist je niet wat je zag?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:05

Janus heeft de bijnaam: Boef, Tink, knappe vent, van alles dus... maar clown zou hem ook niet misstaan :D

Vandaag maar weer eens te paard. Heerlijk wat heb ik het gemist.
Eens kijken of ik verschil (vooruitgang) ga merken met gisteren, en kijken of ik met nóg kleinere hulpen toekan.
Rij nu overigens met asymetrische beugels. Zozeg, heb een partij spierpijn in de spier die van enkel naar boven loopt.

Succes Sabm met de fysio.

Alvast veel plezier met je rijles Amanda.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:08

Vind je dat lekker rijden, a-symmetrische beugels?
Ik had het idee dat ik er mijn enkels mee in puin reed, dus ben er snel vanaf gestapt :=

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:14

Amanda, ten eerste staan er auto's en trailers waarvan je denkt: Wat doe ik verkeerd :?

Dan lopen er pony's rond die net te klein gebleven paarden zijn, met duur tuig en opgepimpte kinderen.
Helmen van 400 tot 700 euro, laarzen die ik never zou kunnen betalen met mijn budget en jasjes die ook gemiddeld voor een ander budget zijn :oo

Daarnaast hebben die k u t kinderen een waffel tegen ouders en aanhang waar ik jeukende handen van krijg en werd er heeeeeel erg neergekeken op mijn leerling. Meiske werkt zelf (elke ochtend van 6 tot 8 :oo) voor de stalling en lessen, heeft pas een negende hands dressuurzadel gekocht omdat haar vz echt niet goed lag en opa heeft een oude trailer gekocht en opgeknapt.

Daarnaast is de pony niet het meest voordelig gebouwd maar had wel een nieuw hoofdstel gekregen voor deze gelegenheid :D

Ik vond het fantastisch! Kind hartstikke zenuwachtig maar oh zo lief blijven. Met losrijden van die vragende blikken en een knikje van mij was genoeg om een zelfverzekerde glimlach te krijgen.

Dus ik was echt helemaal super trots! Ook op hoe ze er helemaal mee om ging.

(De tienduizend whatsappies in de week ervoor met een miljoen vragen heb ik voor lief genomen)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:17

Aah op die manier. Ja, daar verbaas ik me ook wel eens over... Was gister nog in OBL op wedstrijd. Daar liep en reed ook bijzonder materiaal rond.
Dat is toch geen leuke hobby meer op die manier.
Maar des te stoerder dat ze zo goed en fijn heeft gereden +:)+

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:18

Mijn beenligging is al heel erg verbeterd sinds dat ik gestart ben bij Japeloup. Ik rijd nu niet meer met mijn tenen naar buiten, maar gewoon netjes zoals het hoort. Met de asymetrisch beugels krijg ik mijn onderbeen dichter tegen de buik van Janus aan. Janus is echt rond, waardoor mijn onderbenen wat van zijn buik af hangen. Ik vind het wel fijn voor mijn beenligging, maar niet fijn voor de spierpijn. Als het na een week nog pijn doet, dan ga ik terug naar mijn gewone beugels.
Amanda schreef:
Vind je dat lekker rijden, a-symmetrische beugels?
Ik had het idee dat ik er mijn enkels mee in puin reed, dus ben er snel vanaf gestapt :=

Leuk Zooist, dat zo'n meisje wat er zo hard voor werkt, ook mooi beloond wordt met de resultaten.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:21

Ik heb echt 1000x meer bewondering voor iemand als jouw leerling dan voor die meiden die alles krijgen door alleen maar met hun vingers te knippen. :x Top dat ze zo fijn heeft gereden! Zal ook goed zijn geweest voor haar zelfvertrouwen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:22

Gooya: Aah, vandaar :j
Ik heb ze om dezelfde reden ook geprobeerd. Jim is ook zo rond.
Maar ik ben er na een week weer vanaf gestapt. Mijn enkels zijn al niet best, maar waren gewoon echt pijnlijk.

Ik heb trouwens filmpjes gezien van het zadels proberen. Heel grappig :j
Zadel wat ik uitgekozen heb zit ik keurig recht op.
Zadel wat een twijfel geval was kon ik niet stilzitten. In de galop zwaaien mijn benen heen en weer :?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:25

Ik ook hoor Imre!

Ben echt supertrots! En dat heb ik haar ook wel duidelijk gemaakt! :):)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:25

oh lief ze klinkt als een lief kind. Ze vertrouwd op jou vandaar de whatsappies... wees blij dat ze steun zoekt bij jou. Ze geeft blijkbaar zeer om jou mening. Soms vraag ik me dat ook wel eens af hoor, wat doe ik verkeerd. mensen met diverse setjes tuig, dure trailers, auto's en blijkbaar geld als water.
Ik heb liever de "normale" klasse, die waarderen wat ze hebben en wat ze ervoor over moeten hebben.

Mijn suus noem ik wel eens vuilnisbakje. dit heb ik overgehouden van een wedstrijd. daar werd neerbuigend gedaan over haar. Hoorde iemand zeggen, goh die merrie is ook overbouwd, dat het nog zo'n schoudervrijheid heeft. 't is volgens mij een vuilnisbak, snap niet dat iemand dat koopt. Pfff lekker belangrijk... die topknol van haar liep niet eens door de bak, die vond alles nog enger dan suus HAHAHA

haha KT werd laatst vast ook gek van mijn whatsappies over dat gedoe met mijn zadel :o :D
maar ja hecht ook waarde aan haar mening :+ dus is ze wel eens mijn slachtoffer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:29

Ik bombardeer Noor ook wel eens :+
Teken dat ze je vertrouwt en waarde hecht aan je mening. Dat is alleen maar positief. :j

Ach, toen ik voor het eerst op wedstrijd ging en los ging rijden was ik de enige die normaal de baan rond ging.
De rest was allemaal onder de indruk van mijn pony. :wow:
Toen ik de 2e keer op wedstrijd ging waren er bijna allemaal dezelfde mensen, waarop ik de opmerking kreeg: "Oh, daar heb je haar weer met dat gele ding. Dan kan ik het losrijden wel vergeten :roll: ".
En vervolgens ging ze de bak uit met haar paard.
Was iemand van buiten de vereniging. De rest vond het alleen maar leuk dat Jim daar tussen die grote paarden marcheerde.
En nu word Jim op de vereniging nog steeds "het gele ding" genoemd. Overigens wel op een grappige manier :D
Inmiddels rijden er meer mensen met haflingers daar wedstrijd, dus valt het niet meer zo op. Maar toen was ik de enige :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:41

Ach Zooist, wat een lieffie, welke is dat? Die pas ook mee was naar de MacRidercup? En echt knap gedaan!

Alf = Flap...zelfde letters en grote oren :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:49

Flap... hahaha denk dan meteen aan flappie... en die eindigde niet best ;)