[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:13

Hippepony schreef:
@superwoman Hu? mijn instructeur gevraagd en zegt: Als je wel mee gaat maar niet je ellebogen helemaal gebogen hebt is het niet erg.. Ik heb mn armen dus zeg maar niet heel stijf ofzoo, maar heel recht. Hopelijk mag ik morgen weer op Red Bull, kan ik te tips van iedereen proberen.

Lijkt mij toch wel heel belangrijk hoor :j
Je kan nooit 100% goed mee gaan wanneer je je armen te recht houdt.

Hippepony

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:02

oowh, naja ik heb vanavond weer les, zal het eventjes zeggen ;) dankjewel

JCJorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:03

Ik wil ook even wat kwijt, en misschien wat tips. Ik heb sinds 2 maanden een verzorgpony. Ze wordt nu 2 maanden goed door mij gereden en we zijn al lekker op weg. Het probleem is dus dat ik haar niet aan de teugel krijg. Van andere heb ik horen zeggen dat ze best lekker kan lopen maar bij mij is ze ontzettend stijf. Hoe kan ik zorgen dat die stijvigheid weggaat? Daarnaast is ze denk ik ook wat gevoelig in haar mond, wanneer ik een beetje ga werken, schud ze met haar hoofd of gaat ze een soort van nee knikken. In galop krijg ik ook totaal geen stelling van haar en valt ze naar binnen. Voor mezelf en voor haar wil ik binnekort op les gaan, om allebij een beetje bij te leren.

In de les ben ik veel bezig met de basis. Voltes 10 mtr, van hand veranderen.. etc..etc.. ook is ze dol op springen (ik iets minder) maar dat pakken we ook af en toe op.
Wie kan mij wat tips geven?

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:14

Nou, mijn les ging heel goed :D... Maar helaas niet op Red Bull, maar zonder zadel op een friesje

Was echt heel leuk en heb de basis voor het aan de teugel krijgen op haar geprobeerd en is gelukt, dus voltes 10 meter en schouder binnenwaarts enzo... Dat zijn dus ook tips van mij, rustig aan beginnen met de beginselen ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:48

Hippepony schreef:
Nou, mijn les ging heel goed :D... Maar helaas niet op Red Bull, maar zonder zadel op een friesje

Was echt heel leuk en heb de basis voor het aan de teugel krijgen op haar geprobeerd en is gelukt, dus voltes 10 meter en schouder binnenwaarts enzo... Dat zijn dus ook tips van mij, rustig aan beginnen met de beginselen ;)

Fijn dat het is gelukt, maar die oefeningen zou ik niet aanraden.
Volte 10 meter is een moeilijke oefening, waarbij je al snel te weinig buiten teugel gebruikt en je paard dus scheef trekt en schouder binnenwaarts is al helemaal moeilijk om die correct uit te voeren, met de juiste stelling en buiging. (eigenlijk is deze ook niet eens correct wanneer je het paard nog niet goed aan de teugel rijdt.
Met B-oefeningen kun je ook (juist) elk paard aan de teugel rijden, dus ik raad aan om écht aan de basis te werken

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:11

hu? mijn instructeur had het hier heel veel over, maar dat het ook nut had dat ze niet te veel naar de ene kant ging hangen, dat doet ze namelijk heel vaak.... (het paard he? xD) En dat ze voorwaarts bleef, de hoeken inrijden enz. enz. enz.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:06

Hippepony schreef:
hu? mijn instructeur had het hier heel veel over, maar dat het ook nut had dat ze niet te veel naar de ene kant ging hangen, dat doet ze namelijk heel vaak.... (het paard he? xD) En dat ze voorwaarts bleef, de hoeken inrijden enz. enz. enz.

Daar kun je ook simpelere oefeningen voor doen.
Die oefeningen zijn pas gevraagd in de M (geloof ik, want is al ff geleden) en maken het dus alleen maar moeilijker voor de ruiter (eigenlijk gewoon niet correct uit te voeren op dat niveau van de ruiter)
Oefeningen niet correct rijden is imo slechter, want dan leer je het niet goed aan. Afleren is moeilijker dan aanleren.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:51

hippepony

denk dat het beter is om voltes te sluiten en weer te openen. dat is ook een goede oefening.
Veel wendingen, en slangevoltes om het paard scherp te houden. Of halverwege de slangevolte, de slangenvolte niet afmaken en gewoon recht door gaan.
Elke keer iets anders bedenken. Houd je ze scherp van.

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:50

@maralyn heel erg bedankt :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:37

maralyn schreef:
hippepony

denk dat het beter is om voltes te sluiten en weer te openen. dat is ook een goede oefening.
Veel wendingen, en slangevoltes om het paard scherp te houden. Of halverwege de slangevolte, de slangenvolte niet afmaken en gewoon recht door gaan.
Elke keer iets anders bedenken. Houd je ze scherp van.

Er vooral, daar blijf je zelf "scherp" van.
Vaak zie je namelijk dat het de ruiter is, die "vergeet te rijden" wanneer er geen oefeningen zijn en dan wordt het paard ook sneller afgeleid.

Mirco20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:03

Langcara schreef:
gummie schreef:
@ Lancara: wederom een goede uitleg! Er zijn helaas nog altijd veel mensen die menen dat een paard links "vastzit" als die links niet inbuigt. Het probleem zit em dan juist in de aanname van het bit aan de rechterzijde, en het verlengen van de rechterspier(en).

Het probleem komt van de meeste instructeurs. Die EISEN dat de stelling naar binnen gaat. Zo niet, dan tóch. Die stelling MOET naar binnen, no matter what.

Ook al pakt het paard daar vast aan het bit, en zet zich vast in de kaak en drukt de rug weg, en ook al volgt er nog altijd geen stelling of lengtebuiging, dan moet je trappen met je binnenbeen "want het paard is ongehoorzaam". Als je het dan correct zou doen, dan pak je het paard aan de kant waar het NIET vasthoudt aan het bit, maar dan loopt het naar buiten gesteld en daar zijn instructeurs allergisch voor. Vandaar dat veel mensen menen dat een paard links vast zit als hij daar niet in buigt, en ongehoorzaam is, en zodoende het paard uit balans trekken, waardoor het nog schever wordt, etc. etc.

De gemiddelde instructeur heeft heel wat SJIT op z'n geweten hierdoor! En het maakt mij oprecht kwaad.
En mensen die les nemen, die weten niet beter, die kunnen niet schiften tussen goede en slechte instructeurs want daarvoor hebben ze onvoldoende kennis. Die proberen ze nu juist bij de instructeur te halen. En die geeft ze de verkeerde kennis.

Helemaal mee eens. Er zijn veel slechte instructeurs. En mensen die wel even les geven omdat ze al jaren paardrijden, wie zegt dat ze goed paardrijden???? Dus lesklanten als er geen verbetering is in je rijden ga dan bij je zelf te raden of de instructie misschien niet zo goed is als zij/hij zegt te zijn. Ook op maneges zie je wan toestanden. Maar vaak wil de klant ook te snel.

Mirco20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:06

Hippepony schreef:

En dat zonder zadel???? Geweldig ;(

Mirco20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:09

JCJorien schreef:
Ik wil ook even wat kwijt, en misschien wat tips. Ik heb sinds 2 maanden een verzorgpony. Ze wordt nu 2 maanden goed door mij gereden en we zijn al lekker op weg. Het probleem is dus dat ik haar niet aan de teugel krijg. Van andere heb ik horen zeggen dat ze best lekker kan lopen maar bij mij is ze ontzettend stijf. Hoe kan ik zorgen dat die stijvigheid weggaat? Daarnaast is ze denk ik ook wat gevoelig in haar mond, wanneer ik een beetje ga werken, schud ze met haar hoofd of gaat ze een soort van nee knikken. In galop krijg ik ook totaal geen stelling van haar en valt ze naar binnen. Voor mezelf en voor haar wil ik binnekort op les gaan, om allebij een beetje bij te leren.

In de les ben ik veel bezig met de basis. Voltes 10 mtr, van hand veranderen.. etc..etc.. ook is ze dol op springen (ik iets minder) maar dat pakken we ook af en toe op.
Wie kan mij wat tips geven?

Misschien moet de ruiter ontspannen, dat bevorderd een heleboel problemen vaak. Stugge handen en knijpende benen doen een hoop kwaad.

Mirco20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:21

superwoman schreef:
Hippepony schreef:
@superwoman Hu? mijn instructeur gevraagd en zegt: Als je wel mee gaat maar niet je ellebogen helemaal gebogen hebt is het niet erg.. Ik heb mn armen dus zeg maar niet heel stijf ofzoo, maar heel recht. Hopelijk mag ik morgen weer op Red Bull, kan ik te tips van iedereen proberen.

Lijkt mij toch wel heel belangrijk hoor :j
Je kan nooit 100% goed mee gaan wanneer je je armen te recht houdt.

Rechte armen geeft stijve schouders, dus geen ontspanning (als je handen steeds omhoogkomen met lichtrijden, dan weet je eigenlijk al genoeg). ga eens clinics kijken van onze topruiters op You tube en kijk goed hoe zij op hun paard zitten. Ontspannen!!!!!
Met rechte rug zitten, met strakke armen zitten, Hakken laag, als je dat allemaal doet dan is er geen ontspanning maar spanning in heel veel spieren, hoe moet je paard of pony nou ontspannen met zoveel stijfheid op zijn rug. Als je correct ontspannen zit is dat allemaal vanzelfsprekend.
En nog een tip. Laat je zelf eens filmen en kijk eens goed naar jezelf. En doe dat regelmatig, als je een goede instructeur hebt dan kunnen jullie samen de beelden nakijken, zo leerzaam.
En rijd geen moeilijke oefeningen als je er niet aan toe bent, dat kan pas als je het helemaal voor elkaar hebt in de basis (B) Anders wordt het ruk en pluk werk, zo lelijk.

Mirco20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:35

Aan de teugel rijden. Heeft iemand wel eens van schakelen (tempocontrole) gehoord???? overgangen rijden en wel overal ook in de zijgangen als je die al rijd. op de voltes en in alle gangen. Succes verzekerd en zo eenvoudig. dus niet meer op cruisecontrole door de rijbaan ook niet door het bos trouwens. Het paard gaat zo op je letten dat schrikken er ook niet meer bij is (want hij moet op jou letten), en het paard krijgt er een prachtige achterhand van, en je krijgt er zo een fijn paard van. Edward Gal en Adelinde doen niets anders dan tempocontrole. Nou als de toppers het doen :j wie zijn wij dan om het ook niet te doen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:31

Verklaar je nader mirco20

Schakelen....met welke gangen, welke zit moet je hier bij uit oefenen en wanneer is het schakelen correct uit gevoerd?

Ik lees alleen maar dat het werkt maar niet hoe het uitgevoerd moet worden.
En dat met schrikken niet meer bij is, dat is niet waar, omdat het paard op meerdere dingen let dan alleen jou, daarvoor is het een schrik/vluchtdier/prooidier.

Mirco20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:48

maralyn schreef:
Verklaar je nader mirco20

Schakelen....met welke gangen, welke zit moet je hier bij uit oefenen en wanneer is het schakelen correct uit gevoerd?

Ik lees alleen maar dat het werkt maar niet hoe het uitgevoerd moet worden.
En dat met schrikken niet meer bij is, dat is niet waar, omdat het paard op meerdere dingen let dan alleen jou, daarvoor is het een schrik/vluchtdier/prooidier.

Wie bepaalt het tempo dat je rijdt, jij of je paard, ik hoop jij. Vraag je af is dit het tempo wat ik wil rijden of rent hij onder mij vandaan. tempocontrole is basis, is het makkelijk? echt niet. het is heel consuqent rijden. schakelen doe je in alle gangen (stap,draf en galop), je rijdt naar voren en je rijdt terug in tempo, varrieer daar in, bv naar voren, naar voren, naar voren en in een keer terug naar basistempo of anders om. Het hoeft ook niet altijd zo groot, kleine verschillen ook goed (niet op cruisecontrole = een tempo rondrijden), als het maar jou beslissing is of je terug, of naar voren gaat. Naar voren rijden is niet alleen maar been geven natuurlijk, en terug rijden moet niet uitmonden in teugeltrekken (dan schiet je je doel voorbij) correct naar voren en correct terug rijden, dan komt die rug eronder . Met een keer been naar voren, blijf niet been geven (vragen) je vraagt, je paard antwoordt, doet hij dat niet dan eerst weer aan het been maken
Ik spreek uit ervaring. Mijn paard was geen hoek in te rijden, overal stonden bakkabouters met hoedjes te zwaaien. Hij was jong en overal bang voor. maar door simpel rijden tempocontrole en simpele oefeningen ging zijn aandacht naar mij, hou ze bij de les. schrikt hij altijd op het zelfde punt rijd er een volte in de buurt breng ontspanning trek zijn aandacht naar jou door hem aan het werk te zetten met, daar komt hij weer schakelen (ook op de volte) en vergroot de volte tot je het engepunt voorbij bent, of in mijn geval eindelijk die hoek doorkomt. doe geen oefeningen inklusief schakelen steeds op de zelfde plek, je paard gaat dan voorwerken, hij weet al wat er komen gaat. Je hebt mensen die rijden altijd midden of uitgestrekt op de diagonaal, daar gaat hij zelf vertekkend van worden. rijdt langzaam, rijdt snel, sta stil rijdt achterwaards rijdt weer naar voren enz enz enz. Eigenlijk is het gewoon paardrijden :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:41

Oww kijk nu snap ik het pas.

Met rijden ben ik hier niet bewust mee bezig. Maar longeren doe ik dit alleen maar, stapje harder, stapje terug. Alleen op stem, en na een week of 2 wanneer ik ze elke week longeer, snappen ze het ook helemaal en zijn ze ontzettend allert.
Met rijden worden ze daar ook allerter van. Ik rijd veel op mijn stem, omdat ik dit met longeren als basis gebruik.

Maar ik ga het even een maandje goed mee bezig, en jullie krijgen dan vanzelf bericht of het echt werkt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:40

Mirco20 schreef:
Wie bepaalt het tempo dat je rijdt, jij of je paard, ik hoop jij. Vraag je af is dit het tempo wat ik wil rijden of rent hij onder mij vandaan. tempocontrole is basis, is het makkelijk? echt niet.

Het is moeilijk, want ondertussen moet je nog sturen etc én ontspannen zitten ;)
Daarbij moet het basistempo correct zijn, niet gehaast of sloom en het paard moet zo ruim mogelijk lopen

Maar idd het begint bij het schakelen. Het paard actief maken en houden.
Wanneer het paard actief is, kun je zelfs bijna ontzichtbaar schakelen, iets wat men ook in de dressuurproeven doet.
Zo weet je altijd dat het paard "gaat" wanneer je het daadwerkelijk moet uitvoeren

Mirco20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:48

maralyn schreef:
Oww kijk nu snap ik het pas.

Met rijden ben ik hier niet bewust mee bezig. Maar longeren doe ik dit alleen maar, stapje harder, stapje terug. Alleen op stem, en na een week of 2 wanneer ik ze elke week longeer, snappen ze het ook helemaal en zijn ze ontzettend allert.
Met rijden worden ze daar ook allerter van. Ik rijd veel op mijn stem, omdat ik dit met longeren als basis gebruik.

Maar ik ga het even een maandje goed mee bezig, en jullie krijgen dan vanzelf bericht of het echt werkt.

Prima, stemhulpen zijn de zachtste hulpen die je geven kunt. Tempocontrole is eigenlijk een gehoorzaamheids oefening, het paard is gehoorzaam aan de ruiter (jij bepaalt het tempo). schrikt een paard dan is hij sneller weer bij de les als hij gehoorzaam is aan jou hulpen. Daarom zei ik ook tempocontrole (schakelen) als je in het bos rijd, dan is de rem ook voorhanden (altijd prettig) En je paard wordt er echt veel fijner van.

Succes /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 07:50

Ja, maar ik ben het neit met je eens dat je een paard niet op de cruisecontrol moet zetten, ik installeer dat altijd, o.a. omdat ik er de pest aan heb elke pas te moeten drijven. Ik geef een hulp (voor welke gang dan ook) en het paard blijft in die gang en in dat tempo tot ik iets anders aangeef. Schakelen doe ik zat, maar dat wil niet zeggen dat er geen cruisecontrol op zit, dat zijn wel echt twee verschillende dingen imo.

Mirco20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:54

Yamcha schreef:
Ja, maar ik ben het neit met je eens dat je een paard niet op de cruisecontrol moet zetten, ik installeer dat altijd, o.a. omdat ik er de pest aan heb elke pas te moeten drijven. Ik geef een hulp (voor welke gang dan ook) en het paard blijft in die gang en in dat tempo tot ik iets anders aangeef. Schakelen doe ik zat, maar dat wil niet zeggen dat er geen cruisecontrol op zit, dat zijn wel echt twee verschillende dingen imo.

Uiteraard wil je en moet je niet elke pas drijven , schakelen is om hem altijd naar voren te willen houden, geef ik been wil ik direct reacatie maar ik wil ook direct reactie terug. natuurlijk wil ik als ik been geef en een tempo bepaald heb dat hij in dat tempo blijft tot ik weer iets anders wil (harder dan wel langzamer), met niet op cruisecontrole rijden bedoel ik dat je niet de hele tijd het zelfde tempo rijd, Je rijd toch niet een half uur in de rondte in een tempo, want volgens mij reageerd je paard dan nergens meer op, stom vervelend hou hem fris in zijn hoofd, en doe het in alle gangen ook in de zijgangen (schouderbinnenwaards, wijken, appuyeren)
Nou ging het hier geloof ik om aan de teugel te rijden, mensen verzanden vaak in het teveel terug rijden (strakke terug werkende teugels) met drijvende benen (remmen en gas geven tegelijk) totaal onbegrijpelijk voor een paard, je moet drang naar voren hebben, hij moet willen lopen. ga schakelen en hij komt aan de teugel, echt. houd het simpel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:12

Yamcha bedoeld denk ik het basistempo. Schakelen en dan altijd weer terug naar je basistempo.

Vind het ook niet zo duidelijk omschreven allemaal hoor, dus kan de reactie van Yamcha wel begrijpen. ;)

Mirco20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:23

superwoman schreef:
Yamcha bedoeld denk ik het basistempo. Schakelen en dan altijd weer terug naar je basistempo.

Vind het ook niet zo duidelijk omschreven allemaal hoor, dus kan de reactie van Yamcha wel begrijpen. ;)

Ja tuurlijk basis tempo, en schakelen is wat mij betreft basis werk, moeten ze op manege's is wat meer aandacht aanbesteden.
en ik ben geen instructeur dus niet geschoold in uitleggen. paardrijden is eigenlijk simpel het wordt moeilijk als je er teveel bij gaat nadenken.
mijn paard is los in zijn lijf en fris in zijn hoofd, en loopt nu lekker in de wei, een happy athleet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:32

't Is niet om het schakelen dat ze aan de teugel komen hoor.
Het is vooral omdat het paard aan de hulpen staat, maar er speelt nog zoveel meer mee. Paard moet los zijn in het lijf, fris in het hoofd, alert op de ruiter, en vertrouwen in de ruiter(hand) durven hebben. Hoe kan een paard nu nageven als ruiter niet loslaat in het lijf, in rug en bovenbenen, strak en stijf blijft in de hand. Dan kun je schakelen wat je wil, maar ze worden er niet nageeflijk van.
Ik blijf het roepen, en ik roep het hier al jaren: het begint met de ruiter, met een goede onafhankelijke zit, waarmee je je paard niet in de weg zit. Een paard zal de rug niet durven loslaten als de ruiter erop bonkt, een paard zal de buikspieren niet aanspannen als het niet aan de hulpen staat, en alert is op het been, en vooral op zit- en gewichtshulpen.
Ik kan mijn paard naar voren en terugrijden op zit, ik kan wendingen rijden op mijn zit, ik kan zijgangen rijden op zit en gewicht. Mijn handen zijn ervoor om een stabiel contact te houden met de mond, en anders niet, ik sluit hoogstens de buitenteugel iets meer door, of geef een heel klein kneepje voor stelling, maar mijn binnenhand is altijd luchtig, mijn buitenhand eraan, maar niet te zwaar.
Basically doe ik niets om paard aan de teugel te krijgen en toch geven ze na. Dat is om een zachte hand en omdat ze buikspieren durven aanspannen en de bovenlijn los durven laten. Daar begint het mee. Altijd.