Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:34

iemand die ik ken kreeg de tip het zadel recht te laten maken en dan tijdelijk met een dekje waar je vulling in kan stoppen op de plek waar hij bespiering mist.. zodat je zadel niet scheef aangepast is en je de vulling steeds dunner kan maken tot je paard op beide zijdes dezelfde bespiering heeft.

ik heb daarover 3 gedachtes:

1: een zadel scheef aanpassen is misschien niet zoals het hoort.. maar daarom heb je ook een zadel
met wol.. die zakt altijd naar 1 kant in.. dus mocht ze meer bespiering krijgen zou hij in principe dus
recht moeten worden door het "zakken"..? Of juist niet..?

(mijn zadelmaakster vertelde me trouwens dat waar minder spier zit meer druk op terechtkomt dus aan die kant minder bespiering vaak door een teveel aan druk. De kant waar minder bespiering zit zak je naartoe.. volgens haar. Zij is tevens ook homeopaat en paardenfysio)

2: een dekje met vulling.. oke.. maar wie bepaald waar het dekje gevuld moet worden? En voor hoelang?
Die vulling veranderd niet.. en lijkt mij dus juist gaan drukken.. en als je hem verkeerd vult (uiteraard niet
expres) maak je het toch alleen erger?

3: Als je met een scheef zadel blijft rijden blijf je opzij zakken waardoor het paard nooit beter in de bespiering zou kunnen komen..? Of je moet zelf de andere kant op druk geven zodat het zadel niet
scheef kan gaan.. waardoor de bespiering aan de andere kant dus meer druk zou krijgen.. lijkt me ook
niet de bedoeling....

4: Zou je met lange lijnen en grondwerken een paard wel echt 100% bespierd op beide kanten hetzelfde
krijgen.. want zou je dan niet ieder scheef paard alleen maar moeten grondwerken enz. tot hij recht
genoeg is om uberhaupt een zadel te dragen.. maar ook met lange lijnen en grondwerk heeft een paard
een voorkeur voor een kant.. een paard is niet symmetrisch gebouwd.. wij hebben ook 1 langere arm en
1 langer been.. ons gezicht is ook niet aan beiden kanten identiek.. is het niet onzin om te geloven dat
je een paard ooit helemaal recht krijgt..?

Zo dan. Hersenspinsels.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:50

Pfff ja ik vind het ook mega ingewikkeld !
Ik begreep wel van die site, dat het scheef vullen van het zadel ( dus meer lucht aan de zijde waar naast de schoft minder bespiering is + meer lucht aan de tegenovergestelde achterzijde ) maar voor een paar maanden is.
Scheef vullen klinkt raar, maar aan de andere kant : als je als ruiter die scheefheid versterkt schiet het ook niet op natuurlijk.

ja svdijk86, dat dacht ik dus ook , dat je zakt naar de kant waar minder bespiering is naast de schoft.
maar bij de wow zadels vullen ze dan en de kant waar minder bespiering zit naast de schoft EN de achterste kussens ( wow heeft er 4 ) aan de andere zijde meer op. Misschien dat een paard dan b.v. linksvoor en rechtsachter minder bespierd is ??????

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:02

Het blijft lastig :brr:
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 27-11-11 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:12

Ik kom ook regelmatig bij de osteopaat. eerst voor super ongelijk bekken, afgelopen keer voor alle nekwervels die scheef zaten....

Wacht even...... ik las het verkeerd op de wow site !
Het paard in het voorbeeld op de wow site heeft een smallere schouder linksvoor MAAR rechtvoor een holte naast de schoft. En dus val je naar rechts als ruiter.
Nou alles nog een keer lezen .....

S_en_Z

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:37

Lees-ze _O-

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:42

:+ ik snap er niets meer van !! Hoe meer ik lees hoe ingewikkelder het wordt !

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:57

nou geef die link eens _O- (nu maak je me nieuwsgierig)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:02

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:05

Nog een andere vraag.
Mijn paard sleept wat met rechtsachter. Klopt het dat dit been dan sterk is maar stijf en het stuwende achterbeen is wat buiten de massa wordt geplaatst ?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:07

Er is een reden waarom mijn paarden allebei een boomloos zadel hebben :)) :+

Afbeelding
Guppiepaard leert steeds meer op eigen benen te lopen +:)+ :D Hij begint zo fijn te draven! Als ik hem dan ook nog leer uitzitten dan komen we een heel eind :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:12

Hmmm ik heb 1 keer centered riding les gehad. Zij gaf aan dat als je boomloos rijd je niet goed kan zitten ala cr.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:14

Heb er van mijn CR-juf nog niets over gehoord. Weet je ook waarom ze dat zei? Ik merk juist dat ik veel onafhankelijker ben gaan zitten. Ik zít, ik zit niet in een zadel. Als ik nu op een dressuurzadel zit dan raak ik mezelf helemaal kwijt, je wordt in de meesten nogal in een houding gedwongen. Jessie kan hoog, laag en opzij springen (wat ze nog wel eens doet) en ik blijf gewoon in het zadel plakken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:19

Ik heb niet verder gevraagd ( ik heb geen boomloos zadel ( meer )). Sorry !

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:20

Oh geeft niet hoor! Was gewoon erg benieuwd naar de redenatie erachter :j

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:42

Morgenvroeg mag ik mijn zadels weer gaan ophalen bij de zadelmaker *\o/*
Paard moet ook weer mee omdat ze zeker wil weten dat het goed ligt. Ik ben zóó benieuwd of ze ook makkelijker gaat lopen...
Ik ben in elk geval dik tevreden over de service bij Ingrid Sanders en Harrie van den Bosch in Nijeholtpade.

Lange teugelen gaat hartstikke leuk trouwens, de schouderbuitenwaarts zit er perfect in en ben nu bezig met schouderbinnen.
Als ik een paar keer schouderbuiten in draf heb gedaan en ik ga weer stappen, dan stapt Venna duidelijk ruimer dan vóór die oefeningen, dat beschouw ik maar als een teken dat het goed voor haar is.
Ik zier haar nu ruimer stappen dan ooit, hopelijk is dat een opmaat naar totaal herstel (of zelfs meer dan dat).

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:51

Fijn Rhys, die van mij gaat met het lange teugelen ook zo fijn, het is ook zo leuk om te doen. Ik combineer het nu met wat cavaletti ( en dat is enorm zwaar zelfs al ligt hij 5 cm van de grond ) en daarna longeren.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:36

Lange teugels lijkt me leuk om eens te doen. Maar vraag me af of die dikke van mij het op prijs stelt :+
Merk dat suus stukken beter aan de hulpen komt. Echter wel met een spoortje om nu weer om ff duidelijk te kunnen zijn soms. Ze kan zo lekker plakken aan mijn been. En dan ff een porretje is net genoeg om haar weer bij mij te krijgen.

Vanavond mag ik weer lekker naar Knollentuin toe *\o/*

Zaterdag heerlijk een strandrit gemaakt met Suus en meisje met pony van stal. Gekke merrie van me wilde alleen maar galopperen <<) Heerlijk lang stuk geknalt en daarna lekker door het duin gestapt.
Merkte zo dat ze er aan toe was.. ze was zondag stuk gezelliger op stal :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:39

SabM, we willen weer een verslag van je les hoor ;)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:03

komt goed!!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:06

Leuk om te lezen dat sommigen van jullie ook lange teugelen!
Ben ik ook met mijn paard mee begonnen voordat ik dr ging rijden, om alvast wat aan dr spiertjes te kunnen komen en haar te leren wijken voor druk.
Heb ik veel voordeel bij gehad bij het rijden van haar. Ging ook al lange teugelend langs de drukke weg met haar trainen.
Lange teugelen hebben we nu al tijdje niet meer gedaan, maar doe nu veel gymnastisch werk aan de kaptoom. Schouder binnenwaarts en travers zit er al behoorlijk goed in.

Ik rij trouwens ook boomloos. Eigenlijk mee begonnen toen ik mijn paard wilde gaan rijden en niet om het half jaar een zadel met boom constant aan te moeten passen. Boomloos ligt vrijwel altijd goed.
Heb een BF Cheyenne, maar zodra portemonnee het weer toe laat wil ik graag een andere. Wel een boomloze, omdat ik graag veel wil blijven voelen wat er onder me gebeurd.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:15

svdijk86 schreef:
4: Zou je met lange lijnen en grondwerken een paard wel echt 100% bespierd op beide kanten hetzelfde
krijgen.. want zou je dan niet ieder scheef paard alleen maar moeten grondwerken enz. tot hij recht
genoeg is om uberhaupt een zadel te dragen.. maar ook met lange lijnen en grondwerk heeft een paard
een voorkeur voor een kant.. een paard is niet symmetrisch gebouwd.. wij hebben ook 1 langere arm en
1 langer been.. ons gezicht is ook niet aan beiden kanten identiek.. is het niet onzin om te geloven dat
je een paard ooit helemaal recht krijgt..?

Zo dan. Hersenspinsels.

Scheefheid is niet iets waarmee je even een half jaartje bezig kunt en daarna een volledig recht paard onder je hebt lopen.
Mijn instructrice rijdt haar paard al paar jaar fanatiek volgens de AR. Ik die van mij ook, maar zij is er al veeeeeeeeeeeeeeel verder in.
En zij is ook nog altijd bezig met rechtrichten. Dat stopt ook nooit in je training.
Maar het is wél zo dat je je paard steeds eerder rechtgesteld krijgt naarmate de training vordert.
Zij hoeft echt dan nog maar 1 spier aan te spannen in haar bekkengebied om haar paard recht onder haar te laten lopen.
Haar paard is geweldig mooi bespierd, aan beide kanten. Maar laat je het paard lopen zoals ze zelf graag wil lopen, dan loopt ze gewoon lekker scheef.
Een paard zal altijd linkshandig of rechtshandig blijven :j Zal altijd een voorkeurskant hebben.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:21

Maris schreef:
Nog een andere vraag.
Mijn paard sleept wat met rechtsachter. Klopt het dat dit been dan sterk is maar stijf en het stuwende achterbeen is wat buiten de massa wordt geplaatst ?

Een paard dat de neiging heeft te slepen met een achterbeen laat dat been idd te weinig dragen.
Het hoeft niet gelijk te maken te hebben met stijfheid danwel een ongetraind achterbeen die veel liever zich buiten de massa plaatst.
Óf juist een probleem van de beweeglijkheid van het bekken dat moeite heeft met de linker lengtebuiging, waardoor hij rechtsachter er tussenuit piept.

Zooo heb weer bijgelezen :+
Ik ga maar eens even in huis bezig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:56

LiveTime, moeite dan met de linkerlengtebuiging of juist de rechterlengtebuiging ?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:00

Hallo allemaal :wave:

Ik zou me ook graag hier willen melden..
Ik wil namelijk helemaaaaaal op nieuw leren rijden.. Ik ben vroeger gewoon verkeerd opgeleid en wil te graag met mijn handen werken wat absoluut niet goed is, tevens wil ik mijn zit compleet veranderen, ik ben altijd een spring ruiter geweest (M springen) maar wil me toch eigenlijk goed gaan focussen op het dressuur en mooi lang zitten.. Ik ben vrij kort net 1.60 en wil daarom het beeld mooier later worden dat ik zelf zo lang mogelijk maak..

maar hoe... Mijn paardje komt rond volgende week terug en wil gewoon een complete omslag maken met rijden ik wil nu gewoon echt goed mn best doen en niet op eigen houtje.. Maarja vind eens de goede instructrice (die ook nog eens bij je in de buurt zit) en houding en zit lessen..

Ik wil niet meer in mijn oude gewoonte stappen, mijn pony komt terug van een stal waar hij een goede maand getraint is op vanalles voor de HK waar hij helaas niet door is gegaan maar dus ook dressuur matig super goed vooruit is gegaan en dat wil ik aanhouden.. Ik wil niet dat het minder word enzo ik wil gewoon nu zo graag goed doen..

Momenteel zit ik te denken om te gaan lessen bij Corien Ijspeerd (lichte tour amazone) maar ik wil echt vanuit de ontspanning werken en dat hij met power van achter komt en verzamelen enzo..

aaah het is zo moeilijk :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:06

Welkom hier!

Zadels... Het blijft een boeiend iets :j

Verder heb ik bijgelezen en weer een hoop informatie tot me genomen :D

Hier gaat het rijden nog steeds goed.
In eerste instantie reed ik niet, vanwege het zadel. Maar Jim werd er stikchagrijnig van en ging teveel grenzen op zoeken. Dus toch maar weer gaan rijden. Nu heb ik een blije pony, maar vind het wel lastig omdat ik weet dat het zadel niet goed past.
Moeilijk... Kiezen tussen 2 kwaden.

Jim pakt het overigens nog steeds goed op, al gaat de truckendoos nu meer open :D
"Als ik nou links net ff vasthoud in mijn kaak, wat doe jij dan?"
Nou: ff voelen of ik spaghetti ben, vragen om los te laten, zelf loslaten, iets duidelijker vragen los te laten.
Pony: ^) *laat los*
Om vervolgens weer heerlijk verder te sjouwen.
Meestal is dit een goed teken, want dat betekent dat hij de kracht en het evenwicht krijgt om wat meer uit te proberen.
Mijn reactie duurt soms nog wat te lang, omdat ik eerst check of ik per ongeluk toch niet ergens vasthoud. Ben er nog wat onzeker in :+