Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:54

Mooi verslag Japeloup
Dat niet mogen babysitten (zo noemt mijn stalgenootje het altijd) maar het paard zelf laten lopen dat is zooooo moeilijk
Het is dan echt goed als iemand je daar regelmatig even op wijst.
Kid heeft ook een jaar geleden haar kaak uit de kom gehad, dat zie je niet, dat voel je niet en zelfs niet alle tandartsen merken het op.
Gelukkig komt het niet zo heel veel voor, onze tandarts had het nog maar een keer eerder meegemaakt.
Kid liet ook niks merken behalve dat ze niet goed kon inbuigen, en soms proppen had die ze niet wegkreeg.

Kidje loopt fijn zo na de vakantie, wel wat stijfjes maar ook lekker voorwaarts en blij.
Ik ben haar vooral aan het inbuigen maar dan wel zo dat ze het kan en nog niet te ver en maar 20 minuutjes.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:46

lekker hoor jappeloep ,weer in bedrijf :D deze lijn vasthouden met dombotje :j
en justkid weer aan het genieten ,je ziet vaak dat de paarden zo een vakantie goed uitkomen en je probleemloos weer opstapt en verder rijdt waar je gebleven was.
gisteravond bij sabm geweest, ik vond het weer erg leuk, allereerst om een bokker te leren kennen en ten tweede om de reacties ,vraagtekens en verwondering te zien,leuk leuk leuk! :))

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:04

Ik kan me voorstellen Knollentuin, dat het heerlijk moet zijn om les tegeven, reacties te zien, verbetering te zien, etc.
Leuk Japeloup dat je wat over je eigen les geschreven hebt.
Ik vind de ervaringen van iedereen hier in dit topic zo leerzaam.

Vandaag heb ik voor het eerst gereden met een nieuw hoofdstel, de Rambo Micklem Competition. Van 1 keer kan je natuurlijk nog heel weinig zeggen, maar ik denk echt dat mijn paard dit hoofdstel veel fijner vindt. Morgen ga ik eens de bitclips bevestigen. Kijken hoe dat het rijden dan gaat. En ik wil ook nog een keer het bitloosrijden met dat hoofdstel proberen. Heb ik nog nooit gedaan, maar gewoon even voelen.

Verder ben ik lekker bezig met staan-zit in de galop. Zooo leuk om de gezichten van mijn stalgenoten te zien. Wadoedienou?? :D

Ik blijf het een probleem vinden om de aanwijzigingen en structuur van de instructrice te missen.
Vroeger had ik een vast programma: Instappen, oppakken, indraven, stukje galop, links er rechts buig en strekoefeningen, etc. om na een uur totalloss af te stappen.
Nu heb ik geen vast programma meer en ben ik op een hele andere manier bezig.
Vandaag (heb ivm drukte op mijn werk niet zoveel gereden, mijn bijrijdster gelukkig wel) veel overgangen gereden, mijn paard wat meer attent bij mij krijgen. Er gaat zoveel niet goed: dan vergeet ik weer dat ik niet naar beneden mag kijken, dan heb ik weer spanning in mijn schouder waar ik te laat achterkom, o jee, been meer naar achteren op de volte, oeps vergeet mijn schouders mee te draaien, ah ik denk aan mijn schouders vergeet ik weer wat druk op de beugel te nemen, ik heb echt de hele rit niet op mijn handhouding gelet daar denk ik nu pas aan tijdens het typen etc etc. Ik heb het gevoel dat ik steeds achter de fouten aanloop ipv ze voor te zijn.

Dus: hellup :roll: hebben jullie tips voor mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:08

@Gooya: Dus toch ook voor een Micklem gegaan! Leuk dat je gelijk al wat merkt bij je paard :)
En wat betreft tips, het enige wat ik kan verzinnen is wat minder druk op jezelf leggen. Je maakt ze nou eenmaal, net als iedereen, en je kan niet alles in 1x goed doen :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:31

Mee eens blijheid, wellicht niet helemaal mijn plaats omdat ik gooya help, maar klinkt alsof je donders goed bezig bent met voelen en bewust zijn van wat je doet. Zoals ik je al vertelde laat je paard je nu maar vertellen wanneer je het goed en minder goed doet. Eerst je basis krijgen, zitten, voelen en vooral genieten. Pas dan kan je je paard echt gaan trainen en hem gaan aanwijzen waar je dingen graag anders wil. Om het beste uit hem te gaan halen.
Snap je gevoel zeker, had ik ook in het begin. Geef het de tijd, geniet van het fijt dat je een heerlijk paard hebt die jou zo mooi spiegelt.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:47

Japeloup schreef:
Geef het de tijd, geniet van het fijt dat je een heerlijk paard hebt die jou zo mooi spiegelt.

http://i742.photobucket.com/albums/xx64 ... AG0003.jpg
Als je maar niet dit bedoelt met spiegelen >;) Dan moet ik toch nog eens naar mezelf kijken in de spiegel _O-

Dank voor jullie reactie Blijheid en Japeloup :) Zet me weer even met beide benen op de grond.
Als ik iets doe dan wil ik het ook echt goed. Ik kan zegmaar niet iets "half" doen. Dat is inderdaad de druk die jij noemt Blijheid. En geduld heb ik dan niet zo. Mmmm... lastig karaktertrekje.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:00

gooya, leg je doel niet te ver weg, je wil perfect rijden en dat is onmogelijk! maak kleine haalbare doelen;bv vandaag let ik op mn eigen balans -houding schouders en benen steeds een stapje.
wat het wel al aangeeft is dat je bewust wordt, ik heb het geloof ik hier al eerder gepost het bewust bekwaam zijn of onbewust onbekwaam of onbewust bekwaam of bewust onbekwaam? je zit iig op de goede route,het is echter geen snelweg :D meer een hobbelig zandpad met houten wielen....maar de eindbestemming is wel leuker <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:07

Het gaat ook steeds makkelijker, vind ik. Je wordt je steeds meer bewust van dingen en jezelf corrigeren wordt ook makkelijker. Je vraagt je steeds af waarom er gebeurt wat er gebeurt, en daar leer je van.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:21

Gisteren eerste lesje na de vakantie gehad, en het ging erg goed naar mijn idee. We zijn wel weer in de bomen beland omdat hij niet draaide op rechts… erg onhandig. Mijn instructrice vond dat ik erg goed zat, maar daar hebben we in het begin hard aan gewerkt ook aan de longe. Alleen moet ik er op letten dat ik mijn benen niet vooruit steek. In stap corrigeer ik mijzelf maar in draf gaan ze naar voor. Verder hebben we geoefend op aandraven alleen met binnenbeen zodat hij zijn buiging zou houden. En ik die op rechts mijn binnenhand moet ontspannen. Hij mag ook nog iets ronder en losser in zijn nek maar daar oefenen we op met veel stelling en contra stelling. Dus ben ik heel trots op hem omdat hij zo zijn best deed, tegen het einde begon hij zelfs zijn achterhand netjes onder te brengen en te verzamelen. Iets wat hij erg moeilijk vind!
Vandaag heb ik hem voor het eerst alleen met slof gereden want daar heeft hij toch net iets meer respect voor dan voor zen martingaal. Op het einde in de galop was de rem wel even stuk, maar ik was toch alleen in de piste dus heb ik hem maar laten doen en dan als hij wou stoppen nog een paar rondjes extra. Daarna was hij weer super braaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:25

Hoe komt het dan dat je benen naar voren gaan?
Past je zadel wel goed? Soms als het zwaartepunt te ver naar achteren ligt, zit je op de lepel, dan kan dat gebeuren, zomaar een idee hoor :)

Mijn laatste les ging heel fijn, merk ook dat ik steeds meer ontspan. Zo leuk ook: juf (sorry Japeloup, als je het niet leuk vindt verander ik het weer, maar dit is korter) vraagt steeds wat er gebeurt als paardlief niet lekker door de bocht gaat, en dan merk ik bijvoorbeeld dat ik inknik in mijn linkerheup, en dan wil ze niet linksaf, omdat mijn linkerzitbeenknobbel de buiging blokkeert. Ik weet nu ook hoe ik dat moet corrigeren :j en zo grappig, het gebeurt heel vaak als ik naar beneden kijk, dus dan kijk ik weer waar ik heen wil, stuur met mijn navel, en zorg dat ik lengte heb in mijn bovenlijf, en voilà, mevrouw gaat netjes de bocht om :D
En juf haar Bates zit erg lekker, mijn benen liggen veel netter in dat zadel, dat helpt ook wel. Vegs was ook echt heel vrolijk, heel blij voltes lopen en proesten, onwijs actief, en op een gegeven moment liet ze echt haar rug helemaal los en trad onder in stap ( *\o/* ) wat een beweging zit er dan opeens in zo een paardenlijf, whoooow.......
Weet wel dat ik dat veel vaker wil voelen, dat ze weer in mijn handen zakte, niet echt aanleuning nam nog, maar ze zocht wel echt, mennnn wat kan paardrijden lekker zijn :j
ik weet nu waarom ik opnieuw wilde leren rijden....... wat gaaf dit zeg......... wil ook nooit meer een andere juf.
Japeloup rules 8-)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:08

knollentuin schreef:
gisteravond bij sabm geweest, ik vond het weer erg leuk, allereerst om een bokker te leren kennen en ten tweede om de reacties ,vraagtekens en verwondering te zien,leuk leuk leuk! :))

Ja het was LEUK!! maar idd de vraagtekens waren er in hele bergen := . Ben driftig aan het oefenen, maar ze was met jou erbij braver dan nu.... Ze is een beetje rennerig door mijn gewiebel en onbalans. Ze wil maar lopen als giraf en als ik haar iets erdoorheen vraag zoals we vrijdag deden... dan hup meteen weer omhoog :( -:(- Daar kan ik niet tegen.... en vind het moeilijk niet ongeduldig te worden. Maar ik weet dat we opnieuw zijn begonnen en het voor haar ook heeeel lastig is nu mijn gewiebeld te moeten doorstaan.
Gelukkig merk ik verschil in mijn zit als mijn benen goed liggen. Alleen mijn handen...pffff dat is nog lastig.
Galloperen ging beter, kon beter op mijn linker bil zitten :o .... maar die binnenhand _-:(

Maar ik heb ervaren hoe het is dat ze ZEN is :)* en dat is heel fijn.
Dus Knollentuin _/-\o_ _/-\o_
Laatst bijgewerkt door SabM op 08-08-11 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:11

knollentuin rules ook 8-)

Vind het wel een geruststelling dat iedereen bij deze methode bij 0 lijkt te beginnen, ben ik toch niet zó slecht :D

edit: de envelop ligt er nog steeds, SabM...... ik vergeet hem steeds te posten :o

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:18

:P ff tekst iets aangepast.
JA knollentuin rules zeker.

:) geeft niets....

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:22

justkid schreef:
Mooi verslag Japeloup
Dat niet mogen babysitten (zo noemt mijn stalgenootje het altijd) maar het paard zelf laten lopen dat is zooooo moeilijk
Het is dan echt goed als iemand je daar regelmatig even op wijst.
Kid heeft ook een jaar geleden haar kaak uit de kom gehad, dat zie je niet, dat voel je niet en zelfs niet alle tandartsen merken het op.
Gelukkig komt het niet zo heel veel voor, onze tandarts had het nog maar een keer eerder meegemaakt.
Kid liet ook niks merken behalve dat ze niet goed kon inbuigen, en soms proppen had die ze niet wegkreeg.

Kidje loopt fijn zo na de vakantie, wel wat stijfjes maar ook lekker voorwaarts en blij.
Ik ben haar vooral aan het inbuigen maar dan wel zo dat ze het kan en nog niet te ver en maar 20 minuutjes.

Idd, Je paard zelf laten lopen is moeilijk. Na 2,5 jaar is het me nu iendelijk gelukt, vraag me niet hoe!!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:23

ff zitten teruglezen naar teksten...
Maar ik ben volgens mij onbewust onbekwaam hahaha
Volgens mij heb ik veel zomaar gedaan... niet overnagedacht en het nog fout doen ook.
Merk wel dat ik veel meer moet denken over wat ik doe / ga doen / wat ik verwacht / wat het resultaat is / waarom het niet lukt (of wel)
Lastig hoor....

edit: ik wil zo graag controle houden dat ik haar niet zelf kan laten lopen. Vertrouwen....lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:00

Denk zomaar dat je niet de enige bent, meis :)
Als ik zie hoeveel er met sporen wordt geprikt, elke pas weer, hoeveel er wordt gereden met kneepjes en allerlei poespas, hoe een scala er is aan hulpteugels........ dan denk ik dat er maar weinig mensen zijn die hun paard zelf laten lopen. En dat is imo tot op het hoogste niveau. Hoeveel paarden met in beginsel nette, correcte gangen er worden verpest omdat het allemaal groter en spectaculairder moet, waardoor de natuurlijke tact naar de bliksem gaat...... doodzonde is het. Je ziet zoveel paarden die niet meer netjes, tactmatig, correct kunnen draven.......
Soms denk ik dat iig vandaag de dag veel mensen het Skala vergeten zijn, Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Rechtrichten, Verzameling........ ik zie het veel te weinig. Het valt me ook meer op, nu ik er bewuster mee bezig ben. Ik wil een los, recht, bij, correct gaand paard. Dat lijkt tegenwoordig haast een utopie.

Wat betreft het bewustwordingsproces: in het begin vond ik het zo vreselijk moeilijk, én mijn handen dragen, en sturen met mijn navel, schouders wat laten vallen, maar ook niet inknikken in die heup, kijken waar je heen gaat, zachte billen, buitenhand bij je houden, binnenhand opzij naar voren....... ik dacht dat ik al die dingen nooit tegelijk zou kunnen....... maar door te oefenen komt dat wel. Ik weet nu wanneer ik inknik, ik kan een redelijk ronde volte draven (oké, niet altijd), ik begrijp beter wat mijn lijf doet met haar lijf, en dat is dan een beetje bewust onbekwaam en bewust bekwaam..... en dat komt sneller dan je denkt.
Mijn paard heeft de neiging mij in draf op het andere been te zetten (hoe ze het doet, weet ik niet, maar ze kan het heel goed (knappe Vegs)), en dat is ook iets wat ik me echt bewust moest worden, ik snapte niet hoe het kwam dat ik steeds op het verkeerde been zat, en nu snap ik dat wel :) Dus moet ik dat weer corrigeren, op links als het goed voelt, zit ik dus verkeerd :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:40

Je hebt gelijk. Ik vind het in de krul, niet op 2 teugels, niet aan de hulpen echt niet fijn om te zien. Maar onbewust doe ik het dus ook. Zo onrustig in mijn handen, dat is ook het commentaar tijdens mijn wedstrijden. Maar ja als het beeld klopt dan rijden andere wel punten met de wedstrijden. Maar die paarden lopen echt ook niet zoals het moet. Ik vind het mijn geluk dat Suus meteen onrustig toont, snel van het achterbeen afkomt als ik het verkeerd doe. Maar soms is het frustrerend. Ik denk dan bv echt dat ik rustig in mijn handen ben |o Maar dat is dus niet zo. En nu is Suus een slimmerd die mijn rustig zo plaatst zoals ze wil.. Ze plaatst mij bv scheef op haar rug zodat ze niet goed het binnen achterbeen eronder hoeft te zetten. Ik voel het niet eens :o

Vond de bewustwording tijdens de les van knollentuin echt super. Maar merkte wel toen ik gisteren ging rijden ik moeite heb met het terug gaan naar de basis. Ik was net lekker op weg voor mijn gevoel. Ik ben 3 jaar echt aan het knokken geweest met haar voor vertrouwen, respect en rust en nagefelijkheid. We waren nu zover dat ik kan werken aan mij en ons. Maar dat gevoel ben ik nu kwijt. Heb het gevoel dat ik weer volledig terug ben in de tijd met haar. Vooral nu met snel tempo omhoog doen en niet nagefelijk zijn dat is echt zoals in het begin. Dacht dat we dat gehad hadden. Ik weet dat ze het doet omdat ze gewoon haar balans zoekt. Maarja, lastig hoor om die stap terug te doen.

Maar ik was echt heel blij met hoe rustig Suus was na de les met Knollentuin. Ze is anders veel allerter en meer hyper. Jammer dat ik het de afgelopen 2 dagen zelf niet heb kunnen bereiken met haar... ach vanavond weer een poging. Ik vond het super en suus ook dus knollentuin zit voorlopig aan ons vast. :D

Dus ik weet dat ik moet volhouden en de wedstrijd plannen maar verder naar de toekomst moet verschuiven. Zondag toevallig nog een wedstrijd omdat ik me voor deze al heb opgegeven. Maar die gaan we gewoon doen heb ik besloten met serieus opletten op me benen en handen tijdens de wedstrijd en niet focussen op het plaatje. Kijken wat me commentaar dan zal zijn ;)

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:18

Yamcha schreef:
Hoe komt het dan dat je benen naar voren gaan?
Past je zadel wel goed? Soms als het zwaartepunt te ver naar achteren ligt, zit je op de lepel, dan kan dat gebeuren, zomaar een idee hoor :)

Toen ik Abra kocht heb ik zijn veelzijdigheidzadel mee overgenomen, en dat is wel een beetje te groot voor mij waardoor er ik veel plaats heb om te schuiven. Maar ik denk niet dat ik te ver naar achter zit. Het is eerder dat ik zwakke knieën heb en het is erg belastend om ze op de juiste plaats te houden. Door ze naar voor te steken ontlast ik ze...

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:36

Hallo allemaal,
Tot nu toe ben ik ook zo’n “stille meelezer” geweest. Ik ben geen dressuurruiter, maar zo iemand die paardrijdt zoals een ander zou fietsen: lekker van de omgeving en het paard genieten, vrijwel alleen buitenritjes hier in de polder en soms op het strand. Tot een aantal jaren geleden op een manege gereden, nu in het gelukkige bezit van een bejaarde d-pony, een shetje en sinds kort een “bwp-achtig” paardje. Ik hou dit topic een beetje bij, omdat ik het gewoon zo’n leuk gezellig topic vind, waar iedereen elkaar echt respecteert, probeert zo goed mogelijk te helpen, en zo met elkaar meeleeft.
Dat ik nu reageer is vanwege Suusje, het nieuwe paardje. Suusje was fysiek en cosmetisch gezien een beetje een “opknapper”: slechte hoeven en tanden, een beetje te licht en slecht bespierd, schimmelinfectie, wormen, noem het maar op. Intussen zijn we 2 maanden verder, en ik heb een prachtig Suusje nu, alleen nog erg arm bespierd. Een grasbuikje met een puntig kontje :+
Die spieren erop krijgen, valt niet mee, en vooral in het begin zat ik me echt af te vragen hoe dat nu weer moet (er is geen rijbak in de buurt) met alleen rechtoe rechtaan rijden. Maar al rijdend door de berm heb ik ontdekt dat er toch veel mogelijk is, hier in de polder, en het strand is eigenlijk één grote rijbak – hahaha. Ben nu begonnen met vwnw stap en draf, tempowisselingen en recht proberen te richten. Hier in dit topic heb ik ook ontzettend veel goeie tips voorbij zien komen, vooral van ts, Knollentuin, Japeloup. Dank daarvoor!!! Een paar weken geleden begonnen met de “zachte billen”, waarmee ik meteen al tegen een beperking van mezelf aanliep: ik kreeg maar 1 bil zacht, hoe ik ook probeerde te ontspannen, rechterbil bleef maar beetje hard. En dat Suusje linksom heel stijf is (dus eigenlijk de spieren aan haar rechterkant kort zijn) hielp haar ook niet echt. Dus heb ik ons eerst ‘s allebei een paar fysio-sessies kado gedaan. Bij mij helpt het enorm, ook ineens véél minder stijf in m’n rug als mooi extra-tje, en ook bij Suusje lijkt het effect te hebben. Vanavond ga ik oefenen met het 2x staan met lichtrijden. Ben benieuwd!

Ik wilde jullie even laten weten dat ook ik als recreatieve buitenrijder heel veel aan jullie tips heb, en Suusje dus ook. Vind het ook erg leuk om te lezen hoe jullie allemaal zoveel vooruitgang boeken! Als jullie tips hebben voor mij en Suusje hoor ik het graag!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:52

SabM schreef:
Dus ik weet dat ik moet volhouden en de wedstrijd plannen maar verder naar de toekomst moet verschuiven. Zondag toevallig nog een wedstrijd omdat ik me voor deze al heb opgegeven. Maar die gaan we gewoon doen heb ik besloten met serieus opletten op me benen en handen tijdens de wedstrijd en niet focussen op het plaatje. Kijken wat me commentaar dan zal zijn

Daar ben ik echt benieuwd naar :j stoer dat je het wel doet, trouwens......
Ik heb mijn westrijdplannen ook naar de toekomst verschoven idd :j Ben het zeker nog wel van plan, en het is leuk om met merrie te showen, ze is heus knap, maar correct rijden is belangrijker, ik wil niet starten voor ik het gevoel heb dat de basis er lekker in zit.

Herken trouwens je hele verhaal heel erg. Vooral ook het gevoel dat je een flinke stap terug zet, maar als ik dan naar de paarden kijk, klopt dat toch niet. Merrie was echt belachelijk blij, echt übervrolijk aan het sjouwen, die vond het duidelijk geweldig wat we aan het doen waren (ze kijkt ook altijd erg blij (afgezien van de een na laatste keer) als juf komt, ze vindt de lessen echt heel erg leuk.
Voor haar is het natuurlijk ook niet moeilijk, zij kan een heleboel al. Dit geschreven hebbende, bedenk ik me dat dat ook niet klopt, ben bezig haar de galopcommando aan te leren aan de longe, afgelopen keer zijn we voorzichtig aan de achterwaarts begonnen....... 't Is wel zo dat alle hulpen voor de páárden iig heel logisch en niet moeilijk te begrijpen zijn :j
Hoe dan ook, als ik dat zie moet ik wel concluderen dat het zeker geen stap terug is, want ik heb werkelijk waar nog nooit zo een blij paard onder me gehad, die gek genoot nog meer van het rijden als ik, was echt ongekend voorwaarts (volgens juf liep ze ook niet over haar tempo, er zit natuurlijk een boel EV in, maar denk dat ze echt wel snel is), en álles aan haar bewoog....... onwijs gaaf gevoel, dat wel, maar ik vrees dat ik haar straks niet meer uitzit :=

Scheef zitten voelde ik trouwens wel, maar paardlief gooide me steeds op het verkeerde been, en dat had ik echt niet door. Ik kan redelijk goed op gevoel lichtrijden, en bij de meeste paarden (zeg maar 19 op 20) zit ik daarmee goed, bij haar dus niet op links......

@Loe_Loe: Mooi verhaal!!! stel je vragen vooral en houd ons op de hoogte.
Denk alleen dat het wijs is om eerst proberen te sturen met je navel en 'gewoon' te gaan lichtrijden, en dat alles met zachte billen :j Da's al moeilijk zat, trust me :D

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:00

Yamcha schreef:
@Loe_Loe: Mooi verhaal!!! stel je vragen vooral en houd ons op de hoogte.
Denk alleen dat het wijs is om eerst proberen te sturen met je navel en 'gewoon' te gaan lichtrijden, en dat alles met zachte billen :j Da's al moeilijk zat, trust me :D

Dank je! Ik heb inderdaad wel eens de neiging om te snel te willen gaan... ;) maar ik ga je tip ter harte nemen, dus eerst m'n navel maar 's aan 't werk zetten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:01

Ik denk zomaar dat je daar niet uniek in bent, lief :D

Zet hem op!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:15

Ik lees ook al een poos mee.
Heb diverse rijstijlen geprobeerd, omdat het paard moeilijk ontspannen te rijden is. Ben nu al 2 jaar bij een instructrice die vanuit de haptonomie werkt en laat dat dus heel goed bij me passen.
We zijn heel erg bezig met voelen, bewustwording en houding. Echt rijden op zit, voelen wat een schouder of een heup verplaatsen doet.

Mijn paard is scheef, maar wat ik ook aan rechtrichten (academische rijkunst en adb) deed, paard werd niet rechter. Nu zijn we er achter dat ik scheef zit. Mijn rechterheup heb ik verder naar achteren dan mijn linker. Knik daarom ook in. Nu ik me daar bewust van ben, doe ik net alsof ik met mijn rechterheup een pijl schuin naar voren doe, ook met lichtrijden. Wil in 1x keer veel beter en paard heeft dr hoofd eindelijk recht voor haar lijf. Ook zat ik alleen op de punten van mijn zitbeenknobbels, terwijl deze veel groter zijn. Wanneer ik daar goed op zit, dan zijn benen ook meer onder me, ipv voor me.

Toch vind ik het wel eens frustrerend dat het op mijn paard altijd zo moeilijk gaat. Vraag me geregeld af waarom. Op andere paarden rijd ik zo weg.

Merk nu wel dat mijn zadel erg beperkend is voor mijn rijden met zit. Het biedt door de diepe zit weinig vrijheid en dwingt me naar voren. Vind ik niet fijn. We gaan op zoek naar een ander zadel.

Nog een tip van mijn juf voor de zachte billen. Leg je hand onder je bil en voel daar bewust naar toe. Na een minuutje ofzo haal je hem daar weg en je zult zien dat dat bil zachter aanvoelt dan de andere. Daarna met de andere precies hetzelfde. Je kan het ook op een stoel doen.

Ik zoek nog tips om mijn paard meer over dr rug te krijgen. Ze vindt het moeilijk om deze omhoog te brengen tijdens het rijden.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:46

die zachte billen... ga vanavond eens ff voelen hoe hard of zacht ze zijn. Te paard dan wel te verstaan :=

@yamcha. Je hebt gelijk hoor. Suus was tijdens en na de les heel erg zen en dat is ze bijna nooit! Dus ik weet dat het beter is voor haar en mij. Maar mijn ongeduldige zelf wil sneller vooruitgang boeken 8)7 Dus zelf maar ff zen-nen één duidelijk simpel doel stellen per keer dat ik ga rijden.
maar uh... met je navel rijden?? leg eens uit.

@ ankem. Welkom..Ik ga je geen tips geven daar zijn knollentuin en japeloep en yamcha veeeel beter in :D

@ loe_loe. Welkom... wat leuk dat jij paardje ook Suusje heet. Die van mij is ook een Suus...officieel Suzy Q maar noem haar Suus/Suuske of Suusje. Succes en hou ons op de hoogte...enne tips zijn bij knollentuin, japeloep en yamcha af te halen +:)+ :=

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:01

Dank je, SabM! Ja geinig dat onze paardjes dezelfde naam hebben *D
Waarschijnlijk rijdt vanavond half Nederland met z'n handen onder z'n billen - _O-