ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:02

Leuk dat jullie het mooi omschreven vonden/vinden . nog wat om meerdere malen te lezen dan. :j :j
trekken aan een teugel om de bocht om te gaan is voor een paard vaak een aanwijzing om de andere kant op te moet als dat je hem trekt, doordat als je links trekt je met je gewicht naar rechts gaat zitten, jonge paarden lopen achter je gewicht aan, dus hij zal naar rechts proberen te gaan als je links harder gaat trekken hij ook harder naar rechts zal willen, dus linker knie naar voren en beneden binnen heup naar voren in de richting die je wil, buiten hand sluiten en tegen de hals duwen, binnen hand iets hoger voor je gevoel naar binnen naar voren zonder los te laten, kleine kneepjes maken, twee benen voorwaarts drijven (later alleen binnen been) kijken waar je heen wilt,buiten elleboog tegen je lichaam houden., proberen voorwaarts te rijden alsof je vlugger wilt door de bocht dan rechtuit. Rechts om dus tegen gesteld het zelfde. 8-)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:08

Odessa1 schreef:
Ik ken iemand die zet ze vast aan de muur als hij zadel voor eerst op doet, en ook wanneer hij gaat hangen en voor het eerst zitten. Vond ik ook wel apart, of zijn er meer mensen die dat doen?

zolang het goed gaat gaat het goed , als het paard schrikt en gaat hangen krijgt hij een heel groot probleem. ;( beetje jammer dan voor dat paard. :(:)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:18

Het eerst vond ik fijn uitgelegd en ook zoals je rijdt. Het tweede iets om over na te denken :D En dan bedoel ik bij "trekken" aan de teugel om de bocht om te gaan je je gewicht naar de andere kant verplaatst...maar idd als je rechts trekt en je denkt er niet bij na gaat je linkerheup naar voren dus zal je gewicht rechts inwerken? hmmmm.

Wat jij zegt van het paard vastzetten tijdens zadelmak maken dacht ik dus ook. Als het in paniek raakt dan ben je veel verder van huis volgens mij. Maar hij deed alles alleen dus vandaar dat hij het zo deed. Zoals Marliesx hier het doet ziet er vriendelijk uit maar ook zij is alleen en dat is ook best link. Conclusie; je moet gewoon het niet alleen doen :))

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 13:14

Afbeelding
Dit is de fries die ik aan het inrijden ben. We zijn vndaag weer aan de slag gegaan met luisteren naar het been en op eigen benen blijven lopen dat ik er niet steeds achteraan hoef te zitten. (dmv korte krachtige hulpen geven) Verder figuurtjes meepakken. Het is een ontzettend brave en hele lieve ruin, maar wel lekker stoer! <3 Ze was veel minder schrikkerig en kreeg er echt plezier in!

Ik zou zelf ook niet een paard vastbinden bij nieuwe en misschien enge dingen, paniek die dan kan ontstaan en de gevolgen daarvan zijn vaak groter dan je verwacht en om dat goed te krijgen is moeilijk dan het gewoon met 2 man te doen zonder vast te binden! :)

DendroFleur

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 14:51

Ik zal ook niet bewust een paard vast zetten met nieuwe dingen. Meestal probeer ik eens iets als ze aan het eten zijn. Tabitha was echter zo'n aparte, die had ik peesbeschermers om gedaan maar kreeg ze niet met af. Zodra ze het klittenband hoorde schoot ze weer de stal door. Uiteindelijk heeft iemand haar oor gepakt en kon ik ze afhalen. Daarna gewoon losstaand weer om gedaan. Ook met zadel had ze deze reactie. Ze probeert je eerst uit door om je heen te vliegen. Je moet haar dan echt klem zetten om iets gedaan te krijgen. Nu is het geen probleem meer. Als zij iets spannends vind gaat ze dus eerst stressen, terwijl een ander paard het eerst voorzichtig bekijkt.
Heb haar vandaag gereden. Ze is door een springruiter ingereden en daarna ben ik er op gestapt. Helaas wilde zij door de uitgang en ik niet en zijn we in het hek beland waarna ze er vandoor ging en ik eraf stuiterde. Ze heeft dik een jaar stil gestaan en toen is er een bijrijder opgestapt. Alleen moet deze het dressuurmatig rijden nog leren. Van aan een lange teugel hard draven, wordt een paard niet beter. Nu rijdt ze met een thiedemann zodat ze haar rug meer moet gebruiken. De thiedemann hangt meestal ook los. En ik moet van de juf haar ook een keer per week pakken. Kan nu echt merken dat ze losser gaat bewegen en haar rug en hals gaat gebruiken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 15:31

Waarom heb je niet van te voren geoefend met het klittenband? Voordat ik iets om of op mijn paard doe/leg oefen ik dat eerst altijd 'bloot' met éxtra veel lawaai. Zodat ze er aan wennen, met peerbeschermers zou ik eerst het klittenband opentrekken en weer dichtdoen totdat ze ontspannen, dan om de benen heen doen zonder vast te maken, voor het gevoel, er zo ook kennis mee laten maken. Dan 1 klittenbandje en weer los totdat ze ontspannen en dan helemaal er omheen en als het goed is weer afhalen. Daarna pas mee gaan wandelen.
Ik ben nogal van de lange rituelen maar 'oor vast pakken' klinkt me nou niet echt vriendelijk in de oren. Snap dat het toen misschien de beste/enigste optie was maar daarom vind ik het zo belangrijk alles 'droog' te oefenen om dat soort dingen niet te hoeven doen.
Onder het eten dingen aanleren doe ik ook niet, eten is rusttijd en dat moet je niet verstoren. Ik wil dat paarden bewust dingen meemaken die ik ze wil leren, net als met hangen. Ze moeten echt zien dat ik er overheen hang dus mijn handen en mijn voeten snuffelen, dan worden ze zich er van bewust. Als je dat in alle rust doet zullen ze het ook sneller accepteren.

Ik heb vandaag voor het eerst op mijn andere paardje gehangen mét zadel :D ben zo trots! Ze kan zomaar verkocht worden dus moet er wel een beetje vaart achter zetten dus toen het hangen zonder zadel vandaag lekker ging (heb dat nu denk ik 2/3 keer geoefend) maar met zadel gedaan. Morgen als ik tijd heb nog even met zadel hangen en dan volgende week in de stijgbeugels proberen te staan.
Ze doet het echt hardstikke braaf, ben ik blij om.

jojopaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 16:09

ik meld me hier ook weer....
De afgelopen weken diverse malen op Daatje gezeten. Alleen eergisteren voor het eerst het gevoel gehad dat ik echt aan het rijden was.
Ik ga nog niet met haar los, maar ze is echt super braaf. <3 Heb een aantal keer alleen maar gestapt en heel even gedraaft. Is wel lastig, want je bent geneigd te willen drijven, maar dat snapt ze helemaal niet en dan staat ze juist stil :)) . Ben nu bezig met stemhulp i.c.m. beenhulp. Volgens mij begon ze het eergisteren echt een beetje te snappen.

Rechtsom is haar moeilijke kant. Hier wil ze wegrennen. Het nadeel is dat als je rechts wil stappen je onbewust zelf wat gespannen bent en dus Daatje aanmoedigt om te rennen. Heb het wel gedaan en ben tijdens het galopperen rustig met haar blijven praten en een klopje op haar nek gegeven. Ze ging draven en werd weliswaar wat rustiger.... Het geeft mij wel vertrouwen dat ze op mij reageert en heb nu meer vertrouwen om rechtsom te gaan. Al met al dat hele zadelmak maken blijft spannend! := :))

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:26

Het was inderdaad niet handig om niet eerst haar reactie op het klittenband uit te testen. Toen ik hem niet af kreeg wel met een andere beschermer naast haar gestaan en dat vond ze geen probleem. Alleen wel als ik dus bukte en 1 band van de beschermer los maakte. Toen stoof ze gelijk weer weg. Maar ik denk dat het minder met angst te maken heeft maar eerder met dominantie. Het is beter geworden toen we haar duidelijk gingen vertellen dat ze je gewoon niet omver mag lopen. Ik denk dat wij te veel gefixeerd waren op iets wat ze spannend zou kunnen vinden. Ze mag iets best spannend vinden maar als ik met een dekje aan kom lopen hoeft ze niet de stal door te vliegen. Ze nam niet eens tijd om het te bekijken. Nu doen we eerst het hoofdstel om en leggen het dekje er zonder aarzelen op. En dat werkt dus. Blijkbaar had ze behoefte aan duidelijkheid.
Wilde haar vanmorgen bijv naast de ingang van de bak wegzetten omdat ik dan vanaf een hoger stukje kan opstappen. Als ik haar alleen vraag haar achterhand te verzetten, duwt ze me opzij en stapt dwars door me heen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:47

Hmm nja bij mij klinkt het anders in de oren maar mijn omgang met paarden is sowieso anders als bij de meeste in dit topic en op bokt.
Mijn tinker duwt me ook regelmatig opzij maar dat straf ik niet af, als ze onzeker wordt gebeurd dat soms per ongelijk. Als ik dan laat zien waar ik sta (op een blok) en haar aanraakt dan weet ze dat ik langs haar sta zonder dat ze me ziet en dat is ze rustig en ontspannen waardoor ze me niet omduwt. Mijn paarden zijn heel beleefd en absoluut niet dominant, toch gebeuren deze dingen ook bij mij. Het is maar net hoe je het interpreteert.
Maargoed, ieder zijn situatie/mening/manier etc :)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:00

Het verschilt ook per paard. Ramony zal ook in nood nooit op me springen terwijl Juul bijna zelf verongelukt omdat ze schikt van een schrikdraadje dat tikt. Als ze schrikken vind ik het niet fijn dat ze op me springen maar ik kan het wel begrijpen. Maar bij bijv trailerladen wist Juul dat ze door stennis te maken haar zin kreeg en ze liep dus iedereen omver en steigerde zelfs mijn vriend ondersteboven. Daar haar duidelijk te zeggen maken wat niet door de beugel kan (omver lopen, doordrammen, niet achterwaarts gaan op commando) liep ze uiteindelijk zo de trailer op (met het touwtje over de hals). Haar dochter deed precies hetzelfde. Ging super de wagen op tot ik een keer alleen moest. Toen vond ze uit dat ze er mooi iedere keer langsheen kon schieten. Door haar te zeggen dat ze gewoon recht voor de wagen moest blijven en alleen dat te corrigeren en verder af te wachten, stapte ze er dus uit zichzelf op. Mijn vriend verklaarde me voor gek en wilde gaan trekken en duwen maar het nu was het haar beslissing. En juist dat trekken en duwen geeft haar aanleiding om weer te drammen.
Ik kan me voorstellen dat je niet gelijk een zadel op gooit maar begint met bijv een handdoekje erover heen te leggen etc. Maar ik heb zelf niet zoiets dat ze eerst dat handdoekje uitgebreid moeten bekijken en snuffelen. Je moet alleen dus kleine stappen maken en je paard inschatten. Evita heb ik gewoon een zadel opgelegd. Die is super nuchter.

Maar ieder inderdaad zijn eigen manier.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:05

Woolieh, ziet er netjes uit. Je zit wel wat gespannen maar dat lijkt me logisch. MIjn juf gaat dan altijd vragen wat ik die week allemaal gedaan heb zodat ik weer ga ademen.
Net Pedro nog gereden. Eerst maar weer even gelongeerd. Met opstappen was hij behoorlijk afgeleid (denk maar aan een olifant) maar toch doorgezet. Had vandaag een goede dag en weinig angst. Dus gestapt en gedraafd.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:30

Ik heb mijn paard ook gelijk een zadel opgelegd hoor, geen handdoekje of longeersingel.. Gewoon zadel in de bak gegooid, laten snuffelen en onderzoeken, zadel in de lucht gegooid voor het geluid etc etc en toen erop gelegd. Was binnen 10 min zadelmak.
Over zo'n aanpak heb ik het ook niet.

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:01

Klopt inderdaad dat ik sommige stukken gespannen zit. Maar ik probeer zoveel mogelijk rustig mee te gaan in de bewegingen, maar ik moet er steeds op bedacht zijn dat hij kan schrikken of iets dergelijks. Daardoor zet ik met vaak onbewust iets strakker. Dit was de 2e keer dat ik haar bereed (2 keer is er door iemand anders nog opgezeten maar niet los gereden, en de vorige keer ben ik er afgevallen door mijn eigen schuld , moest kijken in hoever zijn reactie was en gaf perongeluk iets teveel been waardoor hij schrok en "ontplofte".) Maar ik zal er op letten de volgende keer! :) Bedankt!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:19

Fluiten of zingen helpt ook.
En juist als ze schrikkerig zijn, er extra aan rijden. Niet afwachten.

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:23

Ja klopt, ik probeer ook zo goed mogelijk de punten op te zoeken waar ik er echt goed moet aanrijden en dan ook echt eraan. Maar dan wordt ik vaak gespannen in mijn zit. Gelukkig praat ik bijna de hele tijd tegen hem. Dus het scheelt al wel een hoop. Zal ik de volgende keer (als niemand er bij is :') ) gaan zingen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:53

Dit topic gaat dus niet alleen over het wisselen tijdens inrijden, maar algemeen over inrijden? Is het dan niet handig de topictitel te laten veranderen?

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:00

Ervaring wisselen ;)

Ik vind de tips van het sturen heel nuttig! Ga ik zeker onthouden! Ben op dit moment rustig bezig met het leren longeren, mijn ruin pakt dit super op. Hij is erg leergierig en vind het leuk om te doen.
Vandaag heeft hij voor het eerst aan de longe gelopen met hoofdstelletje en zadel, ging super.
Overigens was dit niet de eerste keer dat hij een zadel op heeft gehad, dat hebben we al vaker geoefend.
Daar heeft hij ook niet van op of om gekeken, maar ik heb dat ook nooit "spannend" gemaakt, maar als iets wat erbij hoort en volstrekt normaal is. Ik merk dat mijn paard daar het best op reageerd, hij is zelf erg nuchter en niet gauw onder de indruk van iets, dus hoe normaler iik doe, hoe normaler hij doet.

Het maken van overgangen kende hij al dus het extra elementje was vandaag het zadel, hij heeft drie huppelsprongen gemaakt bij het aandraven, in de zin van oh ja er zat wat op mijn rug haha, maar verder helemaal top.

Doe het rustig aan met hem, zo 1x in de week, anderhalve week, pak ik hem voor zoiets, en dan maar een paar minuutjes maar hij onthoud super goed wat hij geleerd heeft.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:29

Aahh zo! Ik snap hem! ;) en is dat het neefje/halfbroertje van Diaz waar je nu mee bezig bent?

Ik heb trouwens het hoofdstelletje op maat gemaakt voor Diaz, teugels eraf gehaald en een ongebroken rubberen bit eraan gedaan, dat was al een stuk fijner!
Doet haar verder nietveel ;)

ik las vluchtig iets over klitteband hihi, ik heb beenbescherming met dubbele klitteband.. Gewoon gehurkt omgedaan zonder bij na te denken dat ze het eng kon vinden.. Vond ze dus ook niet trouwens;)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:30

klopt :j haar broertje/neefje ;)
verbaast me niet dat Diaz ook zulke dingen niet veel doet :)
ben je verder al met haar bezig?

xrainnblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:45

misschien is het wel handig voor de pony om aan verschillende gewichten te wennen , zo doet m'n vriendin dat ook?.
om van hoog naar laag en van laag naar hoog. en beginnen met hangen of een zak aardappels op de rug te gaan leggen en vooral veel gaan longeren. en probeer hem zo veel mogelijk voorwaarts de houden. en niet bang z'n als die een keer een bokje geeft :7

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:02

D_Travis schreef:
klopt :j haar broertje/neefje ;)
verbaast me niet dat Diaz ook zulke dingen niet veel doet :)
ben je verder al met haar bezig?

Ze is lekker koel in haar koppie! :j
Ik doe verder nog niet veel, af en toe (geloof nu 2 of 3 keer gedaan)
5 minuutjes 'gelongeerd'..
De eerste keer viel ze bijna over haar eigen benen :')
De 3e keer had ik de beschermers al weer af kunnen laten!

Verder loop ik veel met haar rond het erf, door de bakken enz.
Ze loopt nu als een mak lammetje aan een slap koortje achter me aan <3

Ook staat ze al bijna altijd gelijk stil bij 'HO' *D

Ik ga rustig wat parelli-achtig grondwerk en wat vrijetijdsdresuur met haar doen op haar eigen tempo.
Ze heeft nu wel wat uitdaging nodig merk ik! Maar heel lang concentreren lukt daarintegen nog niet echt :P
Ik heb het idee dat ze snel leerd!! :j

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:09

leuk ik denk dat ze het grondwerken goed oppakt :j ze luisterde hier ook erg goed als kleine meid.
vind het wel leuk om ook haar rijpaardcarriere te kunnen volgen, we zullen wel zon beetje tegelijk opgaan :)

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:15

Hoe ging het stappen aan de longe bij jullie eigenlijk in het begin?

Ik merk dat het bij mijn nieuwe best moeizaam gaat, maar met de juiste lichaamstaal en veel belonen heeft hij vandaag toch wel 1 rondje aan elke kant gestapt :). Ik ben echt verliefd op 'm. Hij is zo lekker makkelijk maar ook weer niet saai..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:15

DendroFleur schreef:
Fluiten of zingen helpt ook.
En juist als ze schrikkerig zijn, er extra aan rijden. Niet afwachten.

Oh, en dat is zo moeilijk!! Ik heb gemerkt dat dat idd helpt, maar het voelt zo tegenstrijdig! Je wordt zelf angstig en 'blokkeert' als het ware en dan gaan ze juist. Terwijl als je er aan blijft rijden de aandact weer terug bij je komt. Maar dat is zo verotte moeilijk!! Zeker voor zo'n held als ik..

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:17

Eerst zijn we met hem door de longbeerruimte gaan lopen, even stappen, halt houden en zo verder, dan halthouden. "van je weg sturen" zodat hij om je heen gaat lopen. Vervolgens idd met lichaamstaal aangeven wat de bedoeling is. Zelf gebruiken wij ook veel stemhulpen.