[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:30

Ik denk dat dat ook iets is waar veel mensen tegenaan lopen: Vind maar eens een goede instructeur! En nog belangrijker hoe weet je of een instructeur echt goed is?

Ik zie echt veel mensen die les geven wat kant noch wal slaat: het "als die paarden maar springen" idee.
Persoonlijk vind ik ook dat veel instructeurs veel te gauw en te makkelijk zeggen dat men makkelijk al een B-parcours kan gaan springen, of je veel te snel een klasse hoger laten gaan.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:32

MarcelDufour schreef:
_likepink_ schreef:
Ik heb het eens doorgelezen, erg intressant.Vooral die oefenen met een V :j
Maar wat ik me afvraag, wie zijn er omgeving noord-Nederland goeie trainers? Moet het misschien ergens anders plaatsen. Maar ben toch van plan een andere instructeur te zoeken, zodat ik zelf ook verder kan komen als ik ga starten dit jaar met mijn paard.
Het gaat zegmaar om de provincies Friesland, Groningen en Drenthe.
Misschien moet ik er een ander topic over starten,maar was toch wel benieuwd wat u mening was :)

Ja, Hester Klompmaker. Die kan goed les geven.
http://www.klompmaker.com/

Oke heel erg bedankt!! :j zal in de loop van de week bellen. Zondag is niet echt een geschikte dag om mensen dat soort dingen te vragen vind ik.
Zie ook dat het erg dichtbij is.
Iniedergeval bedankt! (Ik wist eerst niet eens dat zij les gaf )

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:37

schoentje schreef:
En Marcel? lekker carnaval gevierd? :#
Wist je trouwens dat ik nog ooit een pony Simply Magic heb genoemd, omdat jij die een hebt gehad? :D

Nee, dat van die Simply Magic wist ik niet. Leuk hoor. Was wel een aparte naam. Veel gewonnen ook dat dier.
Ja, het was leuk, maar toch niet te vergelijken met hoe het bij jou is daar. Hier was het alleen in de kroeg compleet carnaval.
Ik had gewoon boerenkiel en sjaaltje, maar ik was echt de enige! De rest had pakken en uitrustingen, ongelooflijk!
Michael Jackson heb ik wel 10 voorbij zien komen! (Of zou ik te veel gedronken hebben, en was het steeds dezelfde, bedenk ik me nu= :+ )
Was pas om half 7 weer thuis, ben gelijk maar naar stal gegaan, voeren, en toen rechtstreeks mn bed in.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:39

Simmie schreef:
Ik denk dat dat ook iets is waar veel mensen tegenaan lopen: Vind maar eens een goede instructeur! En nog belangrijker hoe weet je of een instructeur echt goed is?

Ik zie echt veel mensen die les geven wat kant noch wal slaat: het "als die paarden maar springen" idee.
Persoonlijk vind ik ook dat veel instructeurs veel te gauw en te makkelijk zeggen dat men makkelijk al een B-parcours kan gaan springen, of je veel te snel een klasse hoger laten gaan.

Ja, dat zie ik ook. Of paarden die een parcours springen, terwijl ze maar net zadelmak zijn. En dat soort fouten achtervolgen je nog heel lang. En dan daarna zeuren dat het paard niet goed te rijden is, of rare dingen doet. Tja...dat begrijp ik!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:42

MarcelDufour hoe rijdt u uw paarden los en warm voor het springen?
Hoe is de opbouw, trainen en afbouw?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:48

FaberSmid schreef:

Los rijden doe ik door 10 minuten te draven, dan beetje galloperen en dan een sprongetje of 20 en de ring in.
Afbouwen doe ik door, als ik besloten heb dat ze met pensieon mogen, ze met de grooms lekker een beetje in het bos te laten rijden, en na verloop van tijd lopen ze alleen nog maar in de wei.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:55

Ik heb nog een vraagje, mijn vorige vraag was waarom springruiters altijd blijven staan. Mij in nl geleerd om na de sprong diep te gaan zitten.

Mijn pony zet altijd te vroeg af, hoe los ik dit op ? Dit komt wss ook deels door mij, want als ik de sprong zie pak ik voor de sprong automatich mijn teugels korter. Waarom ? Omdat ik bang ben dat ze gaat weigeren... Raar want ze weigert alleen als ik bang ben voor de sprong, dan ga ik der ook erg inhouden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:59

LizzyLover schreef:
Ik heb nog een vraagje, mijn vorige vraag was waarom springruiters altijd blijven staan. Mij in nl geleerd om na de sprong diep te gaan zitten.

Mijn pony zet altijd te vroeg af, hoe los ik dit op ? Dit komt wss ook deels door mij, want als ik de sprong zie pak ik voor de sprong automatich mijn teugels korter. Waarom ? Omdat ik bang ben dat ze gaat weigeren... Raar want ze weigert alleen als ik bang ben voor de sprong, dan ga ik der ook erg inhouden.

Beide vragen die je hebt, zijn al enkele malen aan bod geweest. Lees de pagina's maar eens door vanaf pagina 1 en dan kom je de antwoorden allebei tegen. Als een paard/pony te vroeg afzet is dat ALTIJD de fout van de ruiter. Die bepaalt namelijk het afzetpunt.
Vooral goed lezen wat ik schrijf over het leggen van een stuk of 4, 5 balkjes op de grond voor je bij de sprong bent. Alleen zal in jouw geval (pony) de balkjes op 2,4 meter moeten liggen i.p.v. op 2.9 mtr.
Laatst bijgewerkt door Springert op 14-02-10 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:05

Waarschijnlijk stopt je pony dus, omdat je te veel inhoud.
Leer je zelf aan, zo min mogelijk te veranderen als je naar de hindernis rijd. Als je voorwaarts blijft rijden en je stoort je pony niet, dan is de afstand meestal goed springbaar. Als je gaat trekken, dan breng je de pony uit balans, dan kan hij het ook niet meer voor je oplossen.

Oog voor de sprong krijg je door veel te oefenen. En de ene ruiter heeft daar wat meer talent voor als de andere.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 14-02-10 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:12

MarcelDufour schreef:
FaberSmid schreef:

Los rijden doe ik door 10 minuten te draven, dan beetje galloperen en dan een sprongetje of 20 en de ring in.
Afbouwen doe ik door, als ik besloten heb dat ze met pensieon mogen, ze met de grooms lekker een beetje in het bos te laten rijden, en na verloop van tijd lopen ze alleen nog maar in de wei.

Dus is voor u warmrijden ook meteen losrijden? U rijdt niet eerst los met dressuuroefeningen voor het warmrijden?
Bedoelde eigenlijk uw opbouw van de training, de training zelf en de afbouw van uw training?
Het afbouwen voor de welverdiende rust na de sport, is prachtig voor de paarden. Lekker recreatief ontspannen rijden en dan heerlijk in de wei genieten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:15

MarcelDufour schreef:

Denk dat mijnheer FaberSmid het anders bedoeld.
Opbouwen is het losmaken en opwarmen van de spieren voordat het werkelijke werk begint.
Ander krijgt men te veel spier en peesblessures.
Afbouwen is na het werkelijke werk weer de spieren/pezen en het lichaam naar een normale pols en ademhaling gebracht worden, zodat de lichaams temparatuur weer normaal is wanneer het paard in stal komt.
Denk als u zo schrijft dat u een defenciet heeft wat betreft de training in de los- en opwarmfase.
Juist de bepaalde spieren die men nodig heeft voor het springen juist los te maken, en daarna rek en strek oefeningen geven is het belangrijkste, het word oh zo vaak vergeten in de paarden sport.
Bij Athleten en alle andere sporten wordt dit juist zeer serieus genomen.
Het is vaak een jammerlijke ontwetendheid in de springsport.
Spieren moeten eerst goed doorbloeden voordat zij de voledige kracht hebben dito de pezen.
En denkt u eens aan de gewrichten, en de vloeistof die deze smeren, dat duurt minstens 10 tot 15 minuten, en dat in stap.
Evenzo, het afbouwen, het weer naar normaal komen de PAT waarde,
PAT= Pols Adem Temparatuur.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:18

FaberSmid schreef:
Dus is voor u warmrijden ook meteen losrijden? U rijdt niet eerst los met dressuuroefeningen voor het warmrijden?
Bedoelde eigenlijk uw opbouw van de training, de training zelf en de afbouw van uw training?
Het afbouwen voor de welverdiende rust na de sport, is prachtig voor de paarden. Lekker recreatief ontspannen rijden en dan heerlijk in de wei genieten.

Inderdaad maak ik van het losrijden niet zo'n punt als gangbaar is. Als ze los zijn dan is het goed. Ik doe ook zeker geen oefeningen zoals inbuigen of zijgangen. Beetje recht toe, recht aan. Is ook niet makkelijk op zo'n vol inspringterrein.
Goh, de opbouw van een paard doe ik op de manier zoals ik in het hele topic beschreven heb. Over zadelmak maken doe ik bijvoorbeeld weken. Niet in een keer, en dan stressen voor die paarden. Gewoon eerst zadeldekje er op, dan een paar dagen erna een beetje over ze heen hangen, en zo werk ik geleidelijk naar het punt dat ik er op kan zitten. Ik moet dan ook zeggen dat ze bij mij op het moment dat ik er echt op ga zitten, nooit bokken, of rennen. Gaat heel prettig en spelenderwijs.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:18

Professor dat heeft u veel duidelijker beschreven dan ik, is inderdaad wat ik bedoel en waar ik op doel. Ligt het nu aan mij, dat er meer (pees)blessures zijn? Mij staat bij dat hoefsmeden daar ook de schuld van kregen. Maar hoe kan ik als hoefsmid de schuldige zijn, na correct bekappen en beslaan dat de ruiter niet correct los- en warm rijdt en zo ook de opbouw, training en afbouw?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:22

Professor schreef:
MarcelDufour schreef:

Denk dat mijnheer FaberSmid het anders bedoeld.
Opbouwen is het losmaken en opwarmen van de spieren voordat het werkelijke werk begint.
Ander krijgt men te veel spier en peesblessures.
Afbouwen is na het werkelijke werk weer de spieren/pezen en het lichaam naar een normale pols en ademhaling gebracht worden, zodat de lichaams temparatuur weer normaal is wanneer het paard in stal komt.
Denk als u zo schrijft dat u een defenciet heeft wat betreft de training in de los- en opwarmfase.
Juist de bepaalde spieren die men nodig heeft voor het springen juist los te maken, en daarna rek en strek oefeningen geven is het belangrijkste, het word oh zo vaak vergeten in de paarden sport.
Bij Athleten en alle andere sporten wordt dit juist zeer serieus genomen.
Het is vaak een jammerlijke ontwetendheid in de springsport.
Spieren moeten eerst goed doorbloeden voordat zij de voledige kracht hebben dito de pezen.
En denkt u eens aan de gewrichten, en de vloeistof die deze smeren, dat duurt minstens 10 tot 15 minuten, en dat in stap.
Evenzo, het afbouwen, het weer naar normaal komen de PAT waarde,
PAT= Pols Adem Temparatuur.

Tja...ik geloof helemaal wat u schrijft, maar ik heb het altijd zo gedaan, en heb echt zeer zelden een blessure.
Als de dierenarts komt (die bij mij iedere 4 a 6 weken gewoon standaard langs komt om te checken hoe alles er voor staat) dat hij het meest van de tijd ze na wat rondjes aan de longe, alweer naar de box stuurt met de mededeling dat ie aan die paarden niks verdienen kan. Dus ga ik niks meer veranderen, want het werkt blijkbaar. Bewijs is ook dat ik vrijwel altijd tot hoge leeftijd met ze spring.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:25

MarcelDufour schreef:
Tja...ik geloof helemaal wat u schrijft, maar ik heb het altijd zo gedaan, en heb echt zeer zelden een blessure.
Als de dierenarts komt (die bij mij iedere 4 a 6 weken gewoon standaard langs komt om te checken hoe alles er voor staat) dat hij het meest van de tijd ze na wat rondjes aan de longe, alweer naar de box stuurt met de mededeling dat ie aan die paarden niks verdienen kan. Dus ga ik niks meer veranderen, want het werkt blijkbaar. Bewijs is ook dat ik vrijwel altijd tot hoge leeftijd met ze spring.

Dan heeft u veel geluk gehad, en had u uit uw paarden meer kunnen halen door de spieren en pezen nog meer te versterken.
En dat bericht van de lezingen die de toptrainers hebben gehad, waarbij Sven Harmsen bemerkte ik hou wel graag de pols willen weten van de paarden, vond ik ook zo belachelijk, men werkt toch al jaren met Eventing met polsmeters, om de opbouw en afbouw te kunnen controleren, en te kunnen meten hoe snel een paard hersteld, wat belangrijk is voor de controle op de conditie.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:31

MarcelDufour schreef:

Professor schreef:
Dan heeft u veel geluk gehad, en had u uit uw paarden meer kunnen halen door de spieren en pezen nog meer te versterken.
En dat bericht van de lezingen die de toptrainers hebben gehad, waarbij Sven Harmsen bemerkte ik hou wel graag de pols willen weten van de paarden, vond ik ook zo belachelijk, men werkt toch al jaren met Eventing met polsmeters, om de opbouw en afbouw te kunnen controleren, en te kunnen meten hoe snel een paard hersteld, wat belangrijk is voor de controle op de conditie.

In geluk geloof ik niet in dit geval, want als het nou een paard was geweest, maar we praten over meer dan 100 paarden die in de loop der jaren mijn stal in en uit zijn gegaan. En zelden had ik blessures.
Sven is een springruiter, en springruiters liggen wat dat betreft achter. Sven is een hele goede jeugdvriend van me, met wie ik jaren heel veel meegemaakt heb. Ook een hele goeie ruiter, trouwens. Er zijn weinig grote concoursen in de wereld die hij niet gereden heeft. En succesvol ook.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:40

Vond Sven niet zo een sterke ruiter ken hem van vroeger dat hij in Poelenburg reed, hij had een rijke vader.
Maar dit terzijde, training en het bewust trainen, dat is belangrijk.
Dat uw paarden het beter hadden kunnen doen door de longinhoud de doorbloeding en de spieren te versterken denk dat daar een groot defenciet is bij uw trainingsmethode.
Het gaat niet over 100 paarden die u stal gezond verlaten hebben, het gaat over toppaarden gezond houden, en dat over een langere tijd.
En zeker ook voor prive mensen die geen toppaarden hebben om hun paard lang houdbaar te houden door goede training.
Zelf heb ik meer dan 100 paarden in mijn leven parcour klaar gemaakt, en in de relatief korte tijd die men dan de paarden rijdt, of in bezit heeft zijn er ook zelden spier of peesblessures, die komen op volwassen leeftijd bij de paarden, en wanneer ze werkelijk in het werk komen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:49

Professor schreef:
Vond Sven niet zo een sterke ruiter ken hem van vroeger dat hij in Poelenburg reed, hij had een rijke vader.
Maar dit terzijde, training en het bewust trainen, dat is belangrijk.
Dat uw paarden het beter hadden kunnen doen door de longinhoud de doorbloeding en de spieren te versterken denk dat daar een groot defenciet is bij uw trainingsmethode.
Het gaat niet over 100 paarden die u stal gezond verlaten hebben, het gaat over toppaarden gezond houden, en dat over een langere tijd.
En zeker ook voor prive mensen die geen toppaarden hebben om hun paard lang houdbaar te houden door goede training.
Zelf heb ik meer dan 100 paarden in mijn leven parcour klaar gemaakt, en in de relatief korte tijd die men dan de paarden rijdt, of in bezit heeft zijn er ook zelden spier of peesblessures, die komen op volwassen leeftijd bij de paarden, en wanneer ze werkelijk in het werk komen.

Ik heb het ook over de paarden die jaren en jaren achtereen over ter wereld gesprongen hebben met me. En nog nooit heb ik van een paard afscheid hoeven nemen omdat de gezondheid aftakelde. Echt niet, en ze liepen toch de hoogste parcoursen die er bestaan.

Ik vond Sven wel een goeie ruiter, maar meningen verschillen. Sven heeft gewoon nooit het geluk gehad om een echt toppaard onder het zadel te hebben. Hij had er een, Retrial, maar die raakte zo zwaar geblesseerd tijdens Indoor Friesland dat het einde carriere was. Voor de rest had hij nette paarden, maar niks om met de top mee te kunnen doen. Zijn vader was zeer rijk, maar het was echt niet zo dat hij voor Sven paarden dure paarden kocht. Integendeel. Hij regelde de Poelenburgh voor hem, maar meer ook niet.
Ben ik talloze keren geweest op De Poelenburgh, en dan bleef ik weer een paar dagen logeren. Geweldig leuke tijd gehad met hem.
Ooit liet ik hem een paar van mijn paarden rijden omdat ie zelf niks fatsoenlijks had. En dat ging zeer goed.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:54

Meteen mooie controle of het paard goed gereden is, als die zich makkelijk door verschillende ruiters laat rijden. Goed dat u Sven u op die manier kon helpen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:55

Verwonderlijk dat u zo traint, de begeleiding van de paarden qua training is toch zeer pimitief in vergelijk met vele andere sporten.
Denk dat het een denkaanstoot is wanneer ik dit naar voren breng.
Een duursport als Eventing daar werkt men wel met PAT en bloedwaardens.
En men heeft daaruit geleerd dat men paarden door goede training los en warmrijden en afbouwen de vermoeidheid grens erg ver kan verleggen, wat een voordeel is niet alleen wat blessures aangaat maar ook positief werkt op de reflexen van het paard en de prestatie.
En vooral de regeneratie na een prestatie is sneller.
Dus minder belastend voor het paard.
Dan nog even over Sven, heb hem eens een wereldpaard aangeboden, helaas twijvelde hij daaraan, wat ik jammer vond, hij was met Daan Nanning wezen kijken. (maar dit is een randbemerking)

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:58

Nog een vraag tussendoor.
Wanneer vind u dat een ruiter alles in huis heeft om het hoger te schopen?
Vind het altijd wel leuk om de verschillende antwoorden van mensen te lezen :)

Eveneens ook het paard.Ben van plan eind dit jaar of in de zomer een nieuw paard te kopen, licht eraan hoe het met de verkoop gaat met de paarden die we nu nog hebben.
Of goeie handelsstallen.
Had gehoord dat M. Kamphuis een fijne handelsstal was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:00

_likepink_ schreef:

Eveneens ook het paard.Ben van plan eind dit jaar of in de zomer een nieuw paard te kopen, licht eraan hoe het met de verkoop gaat met de paarden die we nu nog hebben.
Of goeie handelsstallen.

Ik zou zeggen gevoel, rust en doorzettingsvermogen. Maar wat ik er nog aan toe wil voegen, mmoet je ook sterk zijn? Zou dat de reden zijn dat er meer mannen in de springtop rijden??

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:07

Ruitergevoel, oog voor de sprong, respect voor z'n dier, lef, vechtlust, de wil om te winnen, maar een goede ruiter weet ook wanneer hij en z'n paard het rustigaan moet doen.
Ik denk dat kracht geen vereiste is. kijk naar de amerikaanse amazones.

Paard moet vermogen, voorzichtigheid, een groot hart, vechtlust en een goede gezondheid hebben.

Dit is zoals ik het zie...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:09

Met al die mannelijke ruiters, is er toch echt maar een vrouwelijke amazone al die mannen de baas!

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:10

Joolien schreef:
_likepink_ schreef:

Of goeie handelsstallen.

Ik zou zeggen gevoel, rust en doorzettingsvermogen. Maar wat ik er nog aan toe wil voegen, mmoet je ook sterk zijn? Zou dat de reden zijn dat er meer mannen in de springtop rijden??

Inderdaad, soms zie je ruiters die meteen paarden met de zweep slaan omdat ze zelf een fout maken.En dat ziet er dan echt niet uit :n Weet niet of er sommige vorig jaar in Assen waren. Maar wat een combinatie daar was :n
Maar naarmate het niveau hoger is zie je het ook niet meer in de ring (gelukkig).
En vooral als je mensen soms ziet die een onervaren 3-4 jarige hebben wat geen balans heeft,en dan al een B parcours rijden...
Maar kan me goed in je woorden vinden :j

Schoentje inderdaad, ook groot gelijk in.

Ben benieuwd of meer mensen antwoor geven :)