Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarcelDufour schreef:_likepink_ schreef:Ik heb het eens doorgelezen, erg intressant.Vooral die oefenen met een V
Maar wat ik me afvraag, wie zijn er omgeving noord-Nederland goeie trainers? Moet het misschien ergens anders plaatsen. Maar ben toch van plan een andere instructeur te zoeken, zodat ik zelf ook verder kan komen als ik ga starten dit jaar met mijn paard.
Het gaat zegmaar om de provincies Friesland, Groningen en Drenthe.
Misschien moet ik er een ander topic over starten,maar was toch wel benieuwd wat u mening was
Ja, Hester Klompmaker. Die kan goed les geven.
http://www.klompmaker.com/
schoentje schreef:En Marcel? lekker carnaval gevierd?![]()
Wist je trouwens dat ik nog ooit een pony Simply Magic heb genoemd, omdat jij die een hebt gehad?
Simmie schreef:Ik denk dat dat ook iets is waar veel mensen tegenaan lopen: Vind maar eens een goede instructeur! En nog belangrijker hoe weet je of een instructeur echt goed is?
Ik zie echt veel mensen die les geven wat kant noch wal slaat: het "als die paarden maar springen" idee.
Persoonlijk vind ik ook dat veel instructeurs veel te gauw en te makkelijk zeggen dat men makkelijk al een B-parcours kan gaan springen, of je veel te snel een klasse hoger laten gaan.
FaberSmid schreef:MarcelDufour hoe rijdt u uw paarden los en warm voor het springen?
Hoe is de opbouw, trainen en afbouw?
LizzyLover schreef:Ik heb nog een vraagje, mijn vorige vraag was waarom springruiters altijd blijven staan. Mij in nl geleerd om na de sprong diep te gaan zitten.
Mijn pony zet altijd te vroeg af, hoe los ik dit op ? Dit komt wss ook deels door mij, want als ik de sprong zie pak ik voor de sprong automatich mijn teugels korter. Waarom ? Omdat ik bang ben dat ze gaat weigeren... Raar want ze weigert alleen als ik bang ben voor de sprong, dan ga ik der ook erg inhouden.
MarcelDufour schreef:FaberSmid schreef:MarcelDufour hoe rijdt u uw paarden los en warm voor het springen?
Hoe is de opbouw, trainen en afbouw?
Los rijden doe ik door 10 minuten te draven, dan beetje galloperen en dan een sprongetje of 20 en de ring in.
Afbouwen doe ik door, als ik besloten heb dat ze met pensieon mogen, ze met de grooms lekker een beetje in het bos te laten rijden, en na verloop van tijd lopen ze alleen nog maar in de wei.
MarcelDufour schreef:Los rijden doe ik door 10 minuten te draven, dan beetje galloperen en dan een sprongetje of 20 en de ring in.
Afbouwen doe ik door, als ik besloten heb dat ze met pensieon mogen, ze met de grooms lekker een beetje in het bos te laten rijden, en na verloop van tijd lopen ze alleen nog maar in de wei.
FaberSmid schreef:Dus is voor u warmrijden ook meteen losrijden? U rijdt niet eerst los met dressuuroefeningen voor het warmrijden?
Bedoelde eigenlijk uw opbouw van de training, de training zelf en de afbouw van uw training?
Het afbouwen voor de welverdiende rust na de sport, is prachtig voor de paarden. Lekker recreatief ontspannen rijden en dan heerlijk in de wei genieten.
Professor schreef:MarcelDufour schreef:Los rijden doe ik door 10 minuten te draven, dan beetje galloperen en dan een sprongetje of 20 en de ring in.
Denk dat mijnheer FaberSmid het anders bedoeld.
Opbouwen is het losmaken en opwarmen van de spieren voordat het werkelijke werk begint.
Ander krijgt men te veel spier en peesblessures.
Afbouwen is na het werkelijke werk weer de spieren/pezen en het lichaam naar een normale pols en ademhaling gebracht worden, zodat de lichaams temparatuur weer normaal is wanneer het paard in stal komt.
Denk als u zo schrijft dat u een defenciet heeft wat betreft de training in de los- en opwarmfase.
Juist de bepaalde spieren die men nodig heeft voor het springen juist los te maken, en daarna rek en strek oefeningen geven is het belangrijkste, het word oh zo vaak vergeten in de paarden sport.
Bij Athleten en alle andere sporten wordt dit juist zeer serieus genomen.
Het is vaak een jammerlijke ontwetendheid in de springsport.
Spieren moeten eerst goed doorbloeden voordat zij de voledige kracht hebben dito de pezen.
En denkt u eens aan de gewrichten, en de vloeistof die deze smeren, dat duurt minstens 10 tot 15 minuten, en dat in stap.
Evenzo, het afbouwen, het weer naar normaal komen de PAT waarde,
PAT= Pols Adem Temparatuur.
MarcelDufour schreef:Tja...ik geloof helemaal wat u schrijft, maar ik heb het altijd zo gedaan, en heb echt zeer zelden een blessure.
Als de dierenarts komt (die bij mij iedere 4 a 6 weken gewoon standaard langs komt om te checken hoe alles er voor staat) dat hij het meest van de tijd ze na wat rondjes aan de longe, alweer naar de box stuurt met de mededeling dat ie aan die paarden niks verdienen kan. Dus ga ik niks meer veranderen, want het werkt blijkbaar. Bewijs is ook dat ik vrijwel altijd tot hoge leeftijd met ze spring.
MarcelDufour schreef:Tja...ik geloof helemaal wat u schrijft, maar ik heb het altijd zo gedaan, en heb echt zeer zelden een blessure.
Als de dierenarts komt (die bij mij iedere 4 a 6 weken gewoon standaard langs komt om te checken hoe alles er voor staat) dat hij het meest van de tijd ze na wat rondjes aan de longe, alweer naar de box stuurt met de mededeling dat ie aan die paarden niks verdienen kan. Dus ga ik niks meer veranderen, want het werkt blijkbaar. Bewijs is ook dat ik vrijwel altijd tot hoge leeftijd met ze spring.
Professor schreef:Dan heeft u veel geluk gehad, en had u uit uw paarden meer kunnen halen door de spieren en pezen nog meer te versterken.
En dat bericht van de lezingen die de toptrainers hebben gehad, waarbij Sven Harmsen bemerkte ik hou wel graag de pols willen weten van de paarden, vond ik ook zo belachelijk, men werkt toch al jaren met Eventing met polsmeters, om de opbouw en afbouw te kunnen controleren, en te kunnen meten hoe snel een paard hersteld, wat belangrijk is voor de controle op de conditie.
Professor schreef:Vond Sven niet zo een sterke ruiter ken hem van vroeger dat hij in Poelenburg reed, hij had een rijke vader.
Maar dit terzijde, training en het bewust trainen, dat is belangrijk.
Dat uw paarden het beter hadden kunnen doen door de longinhoud de doorbloeding en de spieren te versterken denk dat daar een groot defenciet is bij uw trainingsmethode.
Het gaat niet over 100 paarden die u stal gezond verlaten hebben, het gaat over toppaarden gezond houden, en dat over een langere tijd.
En zeker ook voor prive mensen die geen toppaarden hebben om hun paard lang houdbaar te houden door goede training.
Zelf heb ik meer dan 100 paarden in mijn leven parcour klaar gemaakt, en in de relatief korte tijd die men dan de paarden rijdt, of in bezit heeft zijn er ook zelden spier of peesblessures, die komen op volwassen leeftijd bij de paarden, en wanneer ze werkelijk in het werk komen.
_likepink_ schreef:Nog een vraag tussendoor.
Wanneer vind u dat een ruiter alles in huis heeft om het hoger te schopen?
Vind het altijd wel leuk om de verschillende antwoorden van mensen te lezen
Eveneens ook het paard.Ben van plan eind dit jaar of in de zomer een nieuw paard te kopen, licht eraan hoe het met de verkoop gaat met de paarden die we nu nog hebben.
Of goeie handelsstallen.
Had gehoord dat M. Kamphuis een fijne handelsstal was.
Joolien schreef:_likepink_ schreef:Nog een vraag tussendoor.
Wanneer vind u dat een ruiter alles in huis heeft om het hoger te schopen?
Vind het altijd wel leuk om de verschillende antwoorden van mensen te lezen
Eveneens ook het paard.Ben van plan eind dit jaar of in de zomer een nieuw paard te kopen, licht eraan hoe het met de verkoop gaat met de paarden die we nu nog hebben.
Of goeie handelsstallen.
Had gehoord dat M. Kamphuis een fijne handelsstal was.
Ik zou zeggen gevoel, rust en doorzettingsvermogen. Maar wat ik er nog aan toe wil voegen, mmoet je ook sterk zijn? Zou dat de reden zijn dat er meer mannen in de springtop rijden??