Ik heb een fries van nu 7 jaar oud, heb haar toen ze 4 was zelf ingereden enz. Door omstandigheden heb ik haar nog niet helemaal de basis kunnen leren (2x een veulen gekregen, een half jaar te koop gestaan (ze is nu gelukkig van mij

We zijn nu weer rustig aan het opbouwen; zijn vooral bezig met dat ze op mij gaat letten (ze is erg snel maar niet actief, en ze is ook heel snel afgeleidt). Als we vooral bezig zijn met het tempo en dat ze vanuit achtern moet lopen, dan loopt ze altijd nageeflijk; ze loopt dan lekker ontspannen en laag voor een fries (terwijl we op dit moment er dan niet mee bezig zijn). Het probleem dan is, als ze nageeflijk loopt, loopt ze of heel langzaam op heel snel; ze kan niet mijn tempo lopen.
Nu is mijn vraag waar ik me dan eigenlijk meer mee bezig moet houden. Vind het actief zijn van achteren en het na mij luisteren erg belangrijk, maar ik vind die ontspanning als ze nageeflijk loopt ook erg belangrijk. En zeker voor een fries, want wil niet dat ze in een eigen houding gaat lopen, of dit haarzelf aanleert.
Ik heb overigens les; maar zit zo in dubio wat ik zelf het liefst wil dat ik graag jullie advies wil