.Ik heb een fries van nu 7 jaar oud, heb haar toen ze 4 was zelf ingereden enz. Door omstandigheden heb ik haar nog niet helemaal de basis kunnen leren (2x een veulen gekregen, een half jaar te koop gestaan (ze is nu gelukkig van mij
), is bijna 2 maanden kreupel geweest enz).We zijn nu weer rustig aan het opbouwen; zijn vooral bezig met dat ze op mij gaat letten (ze is erg snel maar niet actief, en ze is ook heel snel afgeleidt). Als we vooral bezig zijn met het tempo en dat ze vanuit achtern moet lopen, dan loopt ze altijd nageeflijk; ze loopt dan lekker ontspannen en laag voor een fries (terwijl we op dit moment er dan niet mee bezig zijn). Het probleem dan is, als ze nageeflijk loopt, loopt ze of heel langzaam op heel snel; ze kan niet mijn tempo lopen.
Nu is mijn vraag waar ik me dan eigenlijk meer mee bezig moet houden. Vind het actief zijn van achteren en het na mij luisteren erg belangrijk, maar ik vind die ontspanning als ze nageeflijk loopt ook erg belangrijk. En zeker voor een fries, want wil niet dat ze in een eigen houding gaat lopen, of dit haarzelf aanleert.
Ik heb overigens les; maar zit zo in dubio wat ik zelf het liefst wil dat ik graag jullie advies wil
. Zoek een goede instructeur, en ga vanuit daar verder! En als je het door hebt dat het beter is dat jij je paar van achter naar voor rijdt (ipv alleen maar trekken en hulpteugels eraan gooien), kunnen wij je helpen
hij heeft veel last van hoofdschudde, waarscheinlijk hadshaking syndroom... maar goed, om zijn energie een beetje onder controle te krijgen veel gestapt losgereden en veel geschakelt, daarna pasje wijke etc. etc. en toen draven, hij is gevoelig dus bij het aandraven gelijk gevoeliger als anders, en dus wegschieten... met aan de teugels hangen berijk je niks dus naar achter zitten diep in het zadel rustig ademen en zachtjes ophoudinkjes geven en tegen hem praten eindelijk weer de controle terug en toen weer wat oefenigen gedaan de galop was weer een ramp
na veel manieren om hem terug naar mijn tempo te brengen is het eindelijk gelukt en daarna weer opnieuw... veel zelfstandig gedaan omdat er net toen een nieuw meisje bij ons in de les moest komen die veel aandagt eiste
en nu hopen dat het donderdag beter gaat...

.