[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amandie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:50

Mijn vraag staat hier waarschijnlijk niet helemaal goed, maar ben toch benieuwd naar wat jullie zeggen :).
Ik heb een fries van nu 7 jaar oud, heb haar toen ze 4 was zelf ingereden enz. Door omstandigheden heb ik haar nog niet helemaal de basis kunnen leren (2x een veulen gekregen, een half jaar te koop gestaan (ze is nu gelukkig van mij :D), is bijna 2 maanden kreupel geweest enz).

We zijn nu weer rustig aan het opbouwen; zijn vooral bezig met dat ze op mij gaat letten (ze is erg snel maar niet actief, en ze is ook heel snel afgeleidt). Als we vooral bezig zijn met het tempo en dat ze vanuit achtern moet lopen, dan loopt ze altijd nageeflijk; ze loopt dan lekker ontspannen en laag voor een fries (terwijl we op dit moment er dan niet mee bezig zijn). Het probleem dan is, als ze nageeflijk loopt, loopt ze of heel langzaam op heel snel; ze kan niet mijn tempo lopen.
Nu is mijn vraag waar ik me dan eigenlijk meer mee bezig moet houden. Vind het actief zijn van achteren en het na mij luisteren erg belangrijk, maar ik vind die ontspanning als ze nageeflijk loopt ook erg belangrijk. En zeker voor een fries, want wil niet dat ze in een eigen houding gaat lopen, of dit haarzelf aanleert.
Ik heb overigens les; maar zit zo in dubio wat ik zelf het liefst wil dat ik graag jullie advies wil :)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:54

FireAndIce schreef:
donnie13 schreef:
heeft er ook iemand tips. voor lang en laag rond rijden
Voor een paard die graag boven in de houding wil lopen.

In de laatste pagina's staan tips genoeg!

ik heb mijn antwoord niet kunnen vinden .

Amandie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:09

Donnie13; ik zie dat je al zelf een keer een topic hebt gemaakt, en dat je daar ook niet naar de mensen luisterde ;). Zoek een goede instructeur, en ga vanuit daar verder! En als je het door hebt dat het beter is dat jij je paar van achter naar voor rijdt (ipv alleen maar trekken en hulpteugels eraan gooien), kunnen wij je helpen ;)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 01:00

Amandie schreef:
Donnie13; ik zie dat je al zelf een keer een topic hebt gemaakt, en dat je daar ook niet naar de mensen luisterde ;). Zoek een goede instructeur, en ga vanuit daar verder! En als je het door hebt dat het beter is dat jij je paar van achter naar voor rijdt (ipv alleen maar trekken en hulpteugels eraan gooien), kunnen wij je helpen ;)

Ik heb het topic gedeeltelijk gelezen,en je hebt gelijk! ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:07

Amandie schreef:
Mijn vraag staat hier waarschijnlijk niet helemaal goed, maar ben toch benieuwd naar wat jullie zeggen :).
Ik heb een fries van nu 7 jaar oud, heb haar toen ze 4 was zelf ingereden enz. Door omstandigheden heb ik haar nog niet helemaal de basis kunnen leren (2x een veulen gekregen, een half jaar te koop gestaan (ze is nu gelukkig van mij :D), is bijna 2 maanden kreupel geweest enz).

We zijn nu weer rustig aan het opbouwen; zijn vooral bezig met dat ze op mij gaat letten (ze is erg snel maar niet actief, en ze is ook heel snel afgeleidt). Als we vooral bezig zijn met het tempo en dat ze vanuit achtern moet lopen, dan loopt ze altijd nageeflijk; ze loopt dan lekker ontspannen en laag voor een fries (terwijl we op dit moment er dan niet mee bezig zijn). Het probleem dan is, als ze nageeflijk loopt, loopt ze of heel langzaam op heel snel; ze kan niet mijn tempo lopen.
Nu is mijn vraag waar ik me dan eigenlijk meer mee bezig moet houden. Vind het actief zijn van achteren en het na mij luisteren erg belangrijk, maar ik vind die ontspanning als ze nageeflijk loopt ook erg belangrijk. En zeker voor een fries, want wil niet dat ze in een eigen houding gaat lopen, of dit haarzelf aanleert.
Ik heb overigens les; maar zit zo in dubio wat ik zelf het liefst wil dat ik graag jullie advies wil :)

Volgens mij wordt je paard gespannen wanneer jij haar actief probeerd te maken?
Eigenlijk is dit geen normale reactie en hoef je normaal dus niet te kiezen tussen ontspanning en actief maken.
Hoe rij je en welke hulpen geef je en wat zegt je instructeur er over?

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:51

Dat vraag ik me ook af. Het lijkt her ook op dat je paard gespannen wordt als je haar nageeflijk wilt rijden, of klopt dat niet?

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:50

GiuliaPao schreef:
@Linda, het is inderdaad lastig om te beoordelen. Maar ik denk dat Marchador gelijk heeft en dat je pony wat teveel op de voorhand loopt dan. Het zal dan denk ik goed zijn om hem 'eigen benen te leren lopen'. Wat ik zelf altijd fijn vind is om paarden eerst hun balans te laten vinden door met een wat langere teugel te rijden. Lekker ontspannen, lichtrijden loswerken, veel wendingen rijden en voorzichtig de teugels op te nemen en contact met de mond te zoeken. Maar altijd voorwaarts neerwaarts, dat is het belangrijkste. En veel wendingen rijden, eerst grote wendingen, veel afwisselen en op 'tweede' hoefslag rijden zodat ze geen steun bij de bakrand vinden. Ook goed om veel schijnovergangen en overgangen te maken, maar altijd voorwaarts gereden. Als je bijvoorbeeld in draf een paar pasjes bijna stap doet (maar niet helemaal naar stap) en dan weer voorwaarts drijft, wordt de achterhand sterker waardoor de pony beter het gewicht kan dragen en minder op de voorhand gaat lopen, meer gedragen door de achterhand. Komt vast goed, er is altijd wel iets om aan te werken, iedere combinatie is uniek en daardoor is dressuur nooit saai :-)

ja, bedankt, donderdag voor het eerst sinds terug ben van vakantie weer gereden... ik merkte toen ik opstapte dat ie idd op zn voorhand loopt, wat me eerst nog nooit was opgevallen... daarvoor bedankt ;) hij had een beetje heeel veel energie omdat ie een weekje had stilgestaan vanwege het verlieze van een hoefijzer en dat merkte ik ... :( |( hij heeft veel last van hoofdschudde, waarscheinlijk hadshaking syndroom... maar goed, om zijn energie een beetje onder controle te krijgen veel gestapt losgereden en veel geschakelt, daarna pasje wijke etc. etc. en toen draven, hij is gevoelig dus bij het aandraven gelijk gevoeliger als anders, en dus wegschieten... met aan de teugels hangen berijk je niks dus naar achter zitten diep in het zadel rustig ademen en zachtjes ophoudinkjes geven en tegen hem praten eindelijk weer de controle terug en toen weer wat oefenigen gedaan de galop was weer een ramp >;) na veel manieren om hem terug naar mijn tempo te brengen is het eindelijk gelukt en daarna weer opnieuw... veel zelfstandig gedaan omdat er net toen een nieuw meisje bij ons in de les moest komen die veel aandagt eiste Y;( |o en nu hopen dat het donderdag beter gaat...

Anket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:02

Hee mensen,

Ik rijd een IJslander maar zodra die rond loopt, loopt ze achter de teugel. Ik rijd niet met een hele harde hand.

Ze doet dit zowel in stap als draf. Nu heeft de eigenaresse er weer eens een keer op gereden en die zei dat ze dat beest in Tölt ook aan de teugel heeft gereden. Maar tolt gaat er juist om dat ze haar hoofd draagt. Dus niet aan de teugel. Tuurlijk ze zakt wel erg braaf.

Hebben jullie een idee hoe ik het paard netjes aan de teugel kan laten lopen, zonder heeel veel druk (zegt de rijinstructrice dat ik in draf heel veel druk moet hebben.) ik vind het namelijk ook niet fijn om met veel druk te moeten rijden... ;(

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:20

ik heb donderdag met heel veel druk moeten rijden en ik heb nu zere vingers... (nog steeds!) ik kan niks voor je zeggen maar miss. de andere mensen in dit topic wel ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:33

linda_paard schreef:
ik heb donderdag met heel veel druk moeten rijden en ik heb nu zere vingers... (nog steeds!)

Dat is dus niet de bedoeling :n
De paardenmond is erg gevoelig, nog veel gevoeliger dan jouw vingers, dus ga maar na hoe je paard zich nu voelt.

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:39

dat snap ik, maar die vrouw zij dat het niet anders kon en nu heb ik daar dus spijt van...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:08

linda_paard schreef:
dat snap ik, maar die vrouw zij dat het niet anders kon en nu heb ik daar dus spijt van...

Gelukkig heb je ervan geleerd. Helaas maken we allemaal fouten :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:10

Anket schreef:
Hee mensen,

Ik rijd een IJslander maar zodra die rond loopt, loopt ze achter de teugel. Ik rijd niet met een hele harde hand.

Ze doet dit zowel in stap als draf. Nu heeft de eigenaresse er weer eens een keer op gereden en die zei dat ze dat beest in Tölt ook aan de teugel heeft gereden. Maar tolt gaat er juist om dat ze haar hoofd draagt. Dus niet aan de teugel. Tuurlijk ze zakt wel erg braaf.

Hebben jullie een idee hoe ik het paard netjes aan de teugel kan laten lopen, zonder heeel veel druk (zegt de rijinstructrice dat ik in draf heel veel druk moet hebben.) ik vind het namelijk ook niet fijn om met veel druk te moeten rijden... ;(

Ik rij dan het paard een lange periode met nauwelijks aanleuning. Denk niet dat het de snelste oplossing is, maar hij werkt wel bij mij. Door verder het paard actief te maken en houden en veel op mijn zit te rijden, komen ze vanzelf mijn hand opzoeken.

Anket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:12

superwoman schreef:
Anket schreef:
Hee mensen,

Ik rij dan het paard een lange periode met nauwelijks aanleuning. Denk niet dat het de snelste oplossing is, maar hij werkt wel bij mij. Door verder het paard actief te maken en houden en veel op mijn zit te rijden, komen ze vanzelf mijn hand opzoeken.

Okee, rijd je dan met langere teugel??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:43

jep, gewoon met lange teugel eigenlijk.

Anket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:47

okee, thnx. Ik ga het ook proberen, wel fijn dat jullie er op reageren. .

Nu hopen op mooi weer en dan rijden ;)

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:00

Hey,
Ik heb een kwpn van net 5 jaar, ze is een jaartje zadelmak ongeveer.
maar ik wil haar nagevelijk krijgen iemand tips? :D

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:04

Lessen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:11

Marchador schreef:
Lessen

+:)+

en anders op z'n minst veel lezen :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:35

Zeker :j

Begin in dít topic :D

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:15

Door het heeeeele topic worden de tips keer op keer herhaald :D

lovetimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:26

Als je paarden goed en ontspannen aan de teugen/nageeflijk wilt rijden.
Moet je gewoon eerst goed achter je hand aanrijden en een beetje de ruimte geven.
Dan gaat hij gewoon vanzelf een beetje nageven , als je dat vast houdt en veel been geven niets in de mond doen dan gaat hij vanzelf dieper zakken !
En NOOIT in de krul trekken ! dat veroorzaakt rugproblemen *\o/* .

Anket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:36

Ik hoef bijna geen been te geven, dan gaat ze weer te snel, maar ik ga het in ieder geval proberen. Werkt longeren ook met bijzetteugels? heeft iemand hier ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:44

Ik longeer nooit met bijzet, dan gaat paardlief in een valse knik lopen, dat schiet niet op. Ik werk of met lange lijnen, of gewoon een longeerlijn en verder niks.'t Gaat erom dat ze haar buikspieren aanspant en dat doet ze.

Anket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:45

Okee, bedankt voor je hints/hulp!!!