[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:45

ik heb niet echt een probleem met aan de teugel maar hoop toch dat iemand me kan helpen!
Mijn paardje met nogal een slecht verleden is sinds 3 maanden terug zadelmak!
Hij liet niemand meer toe op zijn rug en was echt mensenschuw.
Nou kunnen we hem eindelijk weer rijden, en is hij super braaf!
N loopt hij sinds een weekje of 3 super fijn!
Mooi ontspannen, hij laat zn rug fijn los, en we rijden vooral lang en laag en want hij moet eerst leren ontspannen en later komt de oprichting wel.
Alleen afentoe is hij dan helemaal ontspannen en dan in eenkeer pakt hij vast zet hij kracht en als ik bijvoorbeeld op de volte zit gaat hij in eenkeer de andere kant op en neemt ie een sprintje?
En dan zet ik hem terug en is hij weer meteen terug ontspannen!!
heeft dit een reden?
is dit gewoon zijn ''jonge'' gedrag?
het nog gewoon uit proberen?
ook draait hij afentoe af naar zijn eige zin.
als ik rechtdoor rijd en hij denk ik wil rechts af gaat hij rechts af zeg maar!

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:01

Ik geloof niet in uitproberen.
Wel in het nemen van ruimte die de ruiter geeft.

Het probleem wat je aangeeft kan ik onmogelijk uitleggen, omdat ik het niet heb gezien.
Kan overal door komen maar meestal door onbedoelde verkeerde/onduidelijke/tegenstrijdige hulp ruiter.
Een gevoelig paardje reageerd dar scherp op, terwijl je het bij andere paarden nooit heb gemerkt.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:55

Yamcha schreef:
HorsesWoman schreef:
Ik heb ook een vraagje, zodra ik met een teugel bij mijn pony speel komt ze niet constand naar beneden,
maar zodra ik met de andere hand soms eventjes een kneepje geef wel.
Ik denk zelf dat ik te weinig druk op mijn teugels heb, want ik heb meestal mijn hand ook ongemerkt open staan. Maar ik vroeg me dus af, is het erg om soms met beide handen zacht te spelen? ( zeker niet zagen, gewoon een zacht kneepje )

Als je niks in je handen hebt, is je paard ook niet aan de teugel. Je voelt het wanneer je paard aan de teugel komt, dan zakken ze echt in je handen, en dan heb je wel degelijk iets in handen :j

Als je paard nagevelijk loopt voelt het toch alsof je niet veel in je handen hebt?
Ik krijg haar op mijn pinken naar beneden meestal, dan zakt ze en geef ik mee.

[edit] Trouwens, het spelen doe ik vooral om af te wenden, want ik wil het liefst bijna altijd van de hoefslag zijn,
en om haar soepel in haar mondje te houden, want eerst pakte ze vast en ik ook, en dan ging t niet zo goed,
nu ik dan speel gaat het wel goed.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:04

spelen is niet de manier! je geeft ophoudingen en als jij het tempo niet wil verminderen dan moet je geen kneepjes geven.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:48

superwoman schreef:
Ik geloof niet in uitproberen.
Wel in het nemen van ruimte die de ruiter geeft.

Het probleem wat je aangeeft kan ik onmogelijk uitleggen, omdat ik het niet heb gezien.
Kan overal door komen maar meestal door onbedoelde verkeerde/onduidelijke/tegenstrijdige hulp ruiter.
Een gevoelig paardje reageerd dar scherp op, terwijl je het bij andere paarden nooit heb gemerkt.

Hij doet dit eigelijk alleen als ik mijn handen en armen en alles ontspan zoals het hoort,
en als hij dan een ander paardje ziet waar hij naar toe wilt.
als ik alleen ben nooit!
Dus ik ontspan en ineenkeer kan hij dan weg zijn,
maar toch moet ik ontspannen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:41

HorsesWoman schreef:
Als je paard nagevelijk loopt voelt het toch alsof je niet veel in je handen hebt?
Ik krijg haar op mijn pinken naar beneden meestal, dan zakt ze en geef ik mee.

Als mijn paard nageeflijk wordt, legt zij de onderkaak tegen het bit, en zoekt zij mijn hand op. Het voelt alsof ze mijn hand 'pakt' en mee naar beneden neem, en dan heb ik wel degelijk iets in handen, ik krijg letterlijk iets meer gewicht in mijn handen. Het verschil met een paard dat het bit 'vastpakt' (wat fysiek trouwens niet mogelijk is, het voelt alleen zo) of een paard dat op je handen hangt, is ten eerste het rug- en beengebruik: paard voelt lichter op de hulpen, lichter op been en gewichtshulpen, maar ook sterker, je kan haast voelen dat de benen energieker worden neergezet. Ten tweede voelt de verbinding levend en elastisch. Veerkrachtig (en ik gebruik bewust dat woord) het voelt stevig, krachtig, maar ook licht, levend, elastisch.
Een paard dat op je handen hangt is zwaar, dat voelt als dood gewicht, er veert niks, er gebeurt niet echt iets. Dat is het grote verschil.
HorsesWoman schreef:
Trouwens, het spelen doe ik vooral om af te wenden, want ik wil het liefst bijna altijd van de hoefslag zijn,
en om haar soepel in haar mondje te houden, want eerst pakte ze vast en ik ook, en dan ging t niet zo goed,
nu ik dan speel gaat het wel goed.

Spelen is ten eerste heel vervelend in de mond van het paard. Mijn instructrice heeft mij eens laten voelen, hoe dat zou voelen voor een paard, en het voelt vervelend, en drammerig.
Wat je paard vervolgens doet is wijken voor de druk in haar mond: ze knikt in, maar komt van het bit af, achter het bit, en dan heb je idd niets in handen, omdat je een valse knik hebt. Het lijkt er voor het oog wel iets op, maar het is precies dat wat je niet wilt. Jij wilt dat het paard jouw hand vertrouwt, en de onderkaak tegen het bit durft leggen, omdat je een vriendelijke, eerlijke hand hebt. Maar door te spelen wordt je paard 'bang' voor het bit, je bluft haar af in de mond, en ze kruipt erachter, en wil geen contact meer met je hand.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:50

ietjelover schreef:
Dus ik ontspan en ineenkeer kan hij dan weg zijn,
maar toch moet ik ontspannen!

Oefenen om het te leren aanvoelen. Een paard moet zich altijd eerst aanspannen voor hij "weg gaat" en de ruiter moet hier voortijdig op reageren met een (doordat hij zo vroeg is) minimale hulp.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:51

En kan dat niet verschillen per paard?
Wanneer mijn pony aan de teugel loopt voel ik geen gewicht, ik voel hooguit wat geknabbel.
Wanneer ze voorover duikelt voel ik juist heel veel gewicht "het hangen", niet goed en goed naar voren rijden. Maar een duidelijk verschil.
Maar bij een ander paard dat ik reed voelde ik meer in mijn hand, overigens ook niet veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:06

Je moet wel íets voelen, als je niets voelt, heb je geen contact, en dat is niet goed ;)

Het is wel zo, dat naarmate een paard sterker wordt op de achterhand, je idd wat minder gewicht in je handen hebt dan bij een jong paard, omdat het paard zich meer gaat oprichten. Maar je moet wel iets voelen. Je hebt sowieso het gewicht van een pakje boter wel in je handen. Meer dan een kilo is ook niet goed, het moet niet heel zwaar gaan voelen, het contact moet elastisch zijn.
Het ene paard neemt ook meer contact dan het andere paard, maar je voelt ze allemaal.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:11

Ik meen me wel te herinneren hier te hebben gelezen dat je alleen het gewicht van de teugels moet voelen, of klopt dat echt niet? :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:26

Oke zoals je het opschreef begreep ik het anders Yamcha. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:29

NeverGiveUp schreef:
Ik meen me wel te herinneren hier te hebben gelezen dat je alleen het gewicht van de teugels moet voelen, of klopt dat echt niet? :)

Ja en nee. In het ideale geval heb je alleen het gewicht van de teugel in je hand, maar je moet wel voelen wat de mond van het paard doet. Dus het klopt wel, maar is onvolledig.

Je stelde op de vorige pagina een vraag over zitlessen.
Ik zou zeggen, aan de longeerlijn, stappen en draven, met een instructeur die bepaalt wat het paard doet, zodat jij je alleen maar hoeft te concentreren op je zit :j en die instructeur moet je daarbij wel helpen uiteraard, zodat je kunt herkennen wanneer je inknikt, welk effect dat heeft op je paard, wat er gebeurt als je inzakt, etc, etc.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:18

Yamcha schreef:
NeverGiveUp schreef:

Ja en nee. In het ideale geval heb je alleen het gewicht van de teugel in je hand, maar je moet wel voelen wat de mond van het paard doet. Dus het klopt wel, maar is onvolledig.

Je stelde op de vorige pagina een vraag over zitlessen.
Ik zou zeggen, aan de longeerlijn, stappen en draven, met een instructeur die bepaalt wat het paard doet, zodat jij je alleen maar hoeft te concentreren op je zit :j en die instructeur moet je daarbij wel helpen uiteraard, zodat je kunt herkennen wanneer je inknikt, welk effect dat heeft op je paard, wat er gebeurt als je inzakt, etc, etc.

Ik heb het nadat ik die vraag stelde aan mijn instructrice gevraagt, vanochtend paard aan de longe gedaan, beugels af en ik zitten.
God wat was dat zwaar (Vooral met die enorme gangen van Blade)
Maar wel heel goed, ik ga zeker vaker vragen of iemand mijn paard even rondslingert en dat ik ontspannen blijf zitten, niet mijn tenen naar buiten draai, en nog meer dingetjes. Oh en voor me uitkijken :Y)

Het was wel vreemd dat ik met teugels in mijn handen heel veel spanning in mijn schouders heb en net totaal niet, nu ik geen teugels vasthad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:52

Denk dat je onbewust met jr handen controle probeert te houden. Dat is ook het moeilijke van rijden, je moet vooral leren loslaten maar wel weerstand bieden op de juiste momenten, en dan zonder vast te houden. Is lastig hoor.

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:24

hee! k had een vraagje, die van mij gaat in galop heel erg hangn en als ik voorwaarts ga rijden (hij is al voorwaarts) dan gaat ie alleen maar hoeken afsnijden en hoofd omhoog gooien.. maar als ik iets langere teugel geef dan doet ie dat niet, maar dan zijn mijn teugels heel lang en loopt ie weer te diep heeft iemand tips? ik ga vanavond weer rijden...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:28

Heb je instructie linda?

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:37

Marchador schreef:
Heb je instructie linda?

elke donderdag, maar het is groepsles

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:39

Maar zegt ze hier niets over dan?

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:54

Marchador schreef:
Maar zegt ze hier niets over dan?

jawel, maar het helpt altijd maar even, en het gewoon een standaart les, en het is altijd hetzelfde comentaar, en ik wilde weten of jullie andere tips hadden :o

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:57

Lastig te beoordelen. Maar wat ik denk is dat je pony voorver duikelt, op de voorhand valt.

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:40

ik heb foto's op mn profiel

GiuliaPao

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:17

@Linda, het is inderdaad lastig om te beoordelen. Maar ik denk dat Marchador gelijk heeft en dat je pony wat teveel op de voorhand loopt dan. Het zal dan denk ik goed zijn om hem 'eigen benen te leren lopen'. Wat ik zelf altijd fijn vind is om paarden eerst hun balans te laten vinden door met een wat langere teugel te rijden. Lekker ontspannen, lichtrijden loswerken, veel wendingen rijden en voorzichtig de teugels op te nemen en contact met de mond te zoeken. Maar altijd voorwaarts neerwaarts, dat is het belangrijkste. En veel wendingen rijden, eerst grote wendingen, veel afwisselen en op 'tweede' hoefslag rijden zodat ze geen steun bij de bakrand vinden. Ook goed om veel schijnovergangen en overgangen te maken, maar altijd voorwaarts gereden. Als je bijvoorbeeld in draf een paar pasjes bijna stap doet (maar niet helemaal naar stap) en dan weer voorwaarts drijft, wordt de achterhand sterker waardoor de pony beter het gewicht kan dragen en minder op de voorhand gaat lopen, meer gedragen door de achterhand. Komt vast goed, er is altijd wel iets om aan te werken, iedere combinatie is uniek en daardoor is dressuur nooit saai :-)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:13

heeft er ook iemand tips. voor lang en laag rond rijden
Voor een paard die graag boven in de houding wil lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:21

donnie13 schreef:

Misschien eerst even aangeven welke hulpen je (állemaal!) nu geeft ;)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:45

donnie13 schreef:

In de laatste pagina's staan tips genoeg!