Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yamcha schreef:HorsesWoman schreef:Ik heb ook een vraagje, zodra ik met een teugel bij mijn pony speel komt ze niet constand naar beneden,
maar zodra ik met de andere hand soms eventjes een kneepje geef wel.
Ik denk zelf dat ik te weinig druk op mijn teugels heb, want ik heb meestal mijn hand ook ongemerkt open staan. Maar ik vroeg me dus af, is het erg om soms met beide handen zacht te spelen? ( zeker niet zagen, gewoon een zacht kneepje )
Als je niks in je handen hebt, is je paard ook niet aan de teugel. Je voelt het wanneer je paard aan de teugel komt, dan zakken ze echt in je handen, en dan heb je wel degelijk iets in handen
superwoman schreef:Ik geloof niet in uitproberen.
Wel in het nemen van ruimte die de ruiter geeft.
Het probleem wat je aangeeft kan ik onmogelijk uitleggen, omdat ik het niet heb gezien.
Kan overal door komen maar meestal door onbedoelde verkeerde/onduidelijke/tegenstrijdige hulp ruiter.
Een gevoelig paardje reageerd dar scherp op, terwijl je het bij andere paarden nooit heb gemerkt.
HorsesWoman schreef:Als je paard nagevelijk loopt voelt het toch alsof je niet veel in je handen hebt?
Ik krijg haar op mijn pinken naar beneden meestal, dan zakt ze en geef ik mee.
HorsesWoman schreef:Trouwens, het spelen doe ik vooral om af te wenden, want ik wil het liefst bijna altijd van de hoefslag zijn,
en om haar soepel in haar mondje te houden, want eerst pakte ze vast en ik ook, en dan ging t niet zo goed,
nu ik dan speel gaat het wel goed.
NeverGiveUp schreef:Ik meen me wel te herinneren hier te hebben gelezen dat je alleen het gewicht van de teugels moet voelen, of klopt dat echt niet?
Yamcha schreef:NeverGiveUp schreef:Ik meen me wel te herinneren hier te hebben gelezen dat je alleen het gewicht van de teugels moet voelen, of klopt dat echt niet?
Ja en nee. In het ideale geval heb je alleen het gewicht van de teugel in je hand, maar je moet wel voelen wat de mond van het paard doet. Dus het klopt wel, maar is onvolledig.
Je stelde op de vorige pagina een vraag over zitlessen.
Ik zou zeggen, aan de longeerlijn, stappen en draven, met een instructeur die bepaalt wat het paard doet, zodat jij je alleen maar hoeft te concentreren op je ziten die instructeur moet je daarbij wel helpen uiteraard, zodat je kunt herkennen wanneer je inknikt, welk effect dat heeft op je paard, wat er gebeurt als je inzakt, etc, etc.