Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nynke1122 schreef:Ik heb een probleempje. Het paard waar ik op rijd heeft zijn hoofd vrij laag. En is heel stug met zijn hoofd. Het ziet er helemaal niet mooi uit als ik op hem rijd en het lukt me ook niet om hem aan de teugel te krijgen. Ik weet dat dit heel dom klinkt en dat er heele makkelijke oplossingen zijn, maar ik heb ook al zelf heel veel geprobeerd. Ik heb dat iemand van jullie een oplossing heeft.
superwoman schreef:Ik heb het idee dat je wat dingen door elkaar haalt.
Je zegt op het laatst dat ze voor je gevoel lekker vw/nw, maar weet je dit zeker?
Vw/nw is een oefening die je niet de gehele training moet doen, zeker niet bij een paard wat erg op de voorhand loopt.
Als eerste begin je met de achterhand actief te maken, over het algemeen gaat een paard je hand volgen wanneer je daarbij een vriendelijke hand hebt, terwijl jij het alleen over "de voorkant" hebt .
Ik vraag me bij je verhaal dus nogal wat dingen af.
Miss_Montana schreef:[
Vanzelfsprekend ben ik ook druk bezig met het rijden van overgangen, alleen loop ik dus tegen het probleem aan dat mijn paard haar hoofd liever continu hoog draagt dan dat ze daadwerkelijk na gaat geven op het bit en mijn hand naar beneden gaat volgen (ja tegen het einde van de training gelukkig wel).
Frederico schreef:elke combinatie heeft net iets anders nodig.
DB_CARTAGO schreef:Mijn verzorgpony had hier ook last van maar na een tijdje is dit vanzelf weer over gegaan. Als je hem aan de teugel vroeg op het rechte stuk ging ze heel langzaam lopen maar in de hoeken ging vanzelf . Dus heb ik haar een tijd alleen in de hoeken aan de teugel gevraagt door middel van beenhulpen en binnenteugel. Nu loopt ze heel goed door op de lange zijde ik weet zelf ook niet hoe het kwam waardoor ze het een tijdje niet meer deed maar nu is alles terug op orde.
xChoco schreef:Ik heb toch nog een vraagje, want mijn pony gaat best vaak te diep aan de teugel lopen terwijl ik weinig tot niks doe. Ik heb mijn teugels lekker losjes, en trek haar absoluut niet in de krul. Hoe kan ik haar wat minder diep laten lopen?
kiimmiie schreef:Voorwaarts is het toverwoord
HorsesWoman schreef:Ik heb ook een vraagje, zodra ik met een teugel bij mijn pony speel komt ze niet constand naar beneden,
maar zodra ik met de andere hand soms eventjes een kneepje geef wel.
Ik denk zelf dat ik te weinig druk op mijn teugels heb, want ik heb meestal mijn hand ook ongemerkt open staan. Maar ik vroeg me dus af, is het erg om soms met beide handen zacht te spelen? ( zeker niet zagen, gewoon een zacht kneepje )
donnie13 schreef:HOI allemaal
Ik heb ook een vraag.
Mijn paard loopt zeg maar ,niet rond genoeg door zijn hals heen.
En brengt met de overgangen zijn hoofd wat omhoog
En hij is wat onrustig met het hoofd in de aanleuning.
hebben jullie daar tips voor
HorsesWoman schreef:Ik heb ook een vraagje, zodra ik met een teugel bij mijn pony speel komt ze niet constand naar beneden,
maar zodra ik met de andere hand soms eventjes een kneepje geef wel.
Ik denk zelf dat ik te weinig druk op mijn teugels heb, want ik heb meestal mijn hand ook ongemerkt open staan. Maar ik vroeg me dus af, is het erg om soms met beide handen zacht te spelen? ( zeker niet zagen, gewoon een zacht kneepje )
Gioyy schreef:hmpf, ze liep al die tijd zooo lekker, lekker ontspannen, heerlijk, en dan heb ik is een wedstrijd en dan gaat het helemaal mis, nouja alleen in stap dan.
het enige verschil is dat ik nu een ander hoofdstel heb, met een lage neusriem, hiervoor reed ik met een gewoon hoofdstel, zonder sperriem.
nu mijn 'probleem', ik hoop dat jullie tips hebben,
mijn paardje, hangt in stap vreselijk, als ik haar vraag gaat ze meteen, en dan hangt ze zo erg dat ik kracht moet zetten om dr hoofd op de goede lijn te houden. en dat wil ik niet dus meestal probeer ik het eventjes en dan stop ik, want dan vind ik het zielig zegmaar, ik hoop dat iemand bruikbare tips heeft, misschien moet ik weer met sporen gaan rijden, dat deed ik al, maar ik ben een tijdje gestopt aangezien ik er niet heel erg fan van ben..
superwoman schreef:Gioyy schreef:hmpf, ze liep al die tijd zooo lekker, lekker ontspannen, heerlijk, en dan heb ik is een wedstrijd en dan gaat het helemaal mis, nouja alleen in stap dan.
het enige verschil is dat ik nu een ander hoofdstel heb, met een lage neusriem, hiervoor reed ik met een gewoon hoofdstel, zonder sperriem.
nu mijn 'probleem', ik hoop dat jullie tips hebben,
mijn paardje, hangt in stap vreselijk, als ik haar vraag gaat ze meteen, en dan hangt ze zo erg dat ik kracht moet zetten om dr hoofd op de goede lijn te houden. en dat wil ik niet dus meestal probeer ik het eventjes en dan stop ik, want dan vind ik het zielig zegmaar, ik hoop dat iemand bruikbare tips heeft, misschien moet ik weer met sporen gaan rijden, dat deed ik al, maar ik ben een tijdje gestopt aangezien ik er niet heel erg fan van ben..
Sporen gaat je probleem iig niet oplossen, die zijn bedoeld als verfijning!
Waarom gebruik je met de wedstrijden een ander hoofdstel, dat zou ik iig niet doen.
Ze kan alleen gaan hangen wanneer de ruiter de teugels blijft vasthouden...probleem zit hem meestal in een paard wat niet actief aan het been is én/óf een ruiter die niet ontspannen mee geeft met zijn hand (+gehele arm en schouders)
Belangrijk is om tijdens je trainig de hoofdhouding "regelmatig" te veranderen (dus bijv beginnen met lang en laag en verder in je training naar meer oprichting en natuurlijk ook regelmatig de hals laten strekken)