[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:33

superwoman schreef:
Dat het paard lui en niet aan het been is, is een ruiterfout. Dat het met springen beter gaat, ligt aan de oefeningen die je doet. Op de foto kan het paard nog actiever lopen van achter én het paard loopt daar "uit elkaar". Wel een vriendelijke foto trouwens.
Dat het paard het dressuren minder leuk vind, zou kunnen, maar vaak is het een combi met een ruiter die het niet zo leuk vind of er nog niet zo goed in is.
Om haar actief te maken, moet je consequent hulpen geven en veel schakelen in een gang (dus geen hele overgangen maken)
Dus niet steeds been geven, maar alleen als het nodig is en zij moet direct (!) reageren (naar niet vooruit spuiten)

Ik ben net terug na een training, en ik heb al jullie tips meegenomen, wat duidelijk wel werkte.
Ik ben niet bezig geweest met de nageeflijkheid, maar vooral met de ontspanning en de overgangen.
Ze reageerde hier eigenlijk héél goed op, in het begin was ze lui, maar door enkele voltes/slangevoltes en veel te schakelen begon ze toch beter te reageren op alles en werd ze actiever!
Eerst zorgen dat ze goed aan het been is en dat ze van achter actiever wordt, dan komt de rest vanzelf wel!
Dankjewel dus voor de tips, leuk zal ze het volgens mij nooit echt vinden, maar ze doet haar best!

(Ik weet dat het op de foto nog niet het van het is, ik was haar ook net aan het belonen, daarom valt ze uit elkaar, maar het is maar om aan te geven dat ze het bij het springen wel kan en bij het dressuren 'moeilijker' :)))

Juuls_

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:12

HELP: mijn paard is de laatste tijd opeen heel sterk op de linkerhand in galop, hij wil totaal geen stelling meer geven..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:12

gabiiy schreef:
HELP: mijn paard is de laatste tijd opeen heel sterk op de linkerhand in galop, hij wil totaal geen stelling meer geven..

Paard wordt alleen sterk wanneer de ruiter op kracht rijdt. Paard is wsl scheef gezien deze geen stelling wil geven én moet je dus rechtrichten.
Vooral aan jezelf werken, want daar ligt het probleem.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 23:06

kijk ik zit met een heel groot probleem, de pony is ingereden door iemand anders die hem aangeleerd heeft iin een valse knik te lopen, hier zat ik er voor de eerste keer op en dacht dat het zo hoorde, maar nu zie ik de foto's en schrk ik best wel erg. nu heb ik de pony tot mijn toezegging gekregen, maar krijg met moeite de valse knik er uit omdat ze mijn teugellengte niet aan wil nemen, hier zijn we ontzettend mee aan het oefenen amar gaat nog best moeilijk, ook mijn houding is bar slecht maar komt door te klein zadel ik ben druk bezig met nieuw zadel(maar de pony is van een manege)

Afbeelding

dit is van de week en er zit al iets verbetering in

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 23:58

Wat ik deed bij een valse knik, is de teugels gewoon 'te lang' (dus dat er echt een boogje in komt) en dan eruit drijven.... Veel voltes en rechte lijnen rijden, en constant eruit proberen te drijven. Dit was ook bij een manegepaard en kostte zo'n 20 minuten en dan had ik fatsoenlijk teugelcontact, kon ik normale nageeflijkheid vragen ipv dat opgekropte knikje...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:35

Dat deed ik ook bij een fries waar ik in Ameland op reed, hij krulde zich zo op dat je geen contact meer had, en iedereen vond hem zo mooi aan de teugel lopen :')

Stomme foto maar hier zie je dat heel duidelijk:

Afbeelding

Ik heb ook gewoon teugels beetje lang gehouden en echt alleen maar vooruit gereden.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:55

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:59

Haha :P

Ik vroeg me af, of iemand hier wat op te zeggen heeft?
Het hoord denk ik niet hier, maar hier komen zulke goede adviezen voorbij :+

Ik ging namelijk vandaag VOOR HET EERST zonder hoofdstel rijden, nou ik zei ho en hij stond stil, en figuren gingen ook heel makkelijk, hoefde niet meer dan een beetje mee te zitten.

Hij vloog wel overal heen met zijn hoofd, hij had een beetje moeite met zijn balans, maar dat heeft hij zoiezo, aangezien ik op vakantie niet gereden heb, moeten we dat altijd weer oefenen, dat merk ik dan aan dat hij hard gaat draven, uit onbalans. Maar in dit filmpje zie je hem ook even zakken!

Ik vind mijn houding wel errug stoelzitterig.

Ik drijf trouwens NIET constant aan, ik kan mijn voeten moeilijk stilhouden met zijn draf maar ik raak hem absoluut niet aan

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:55

Kan weinig met dat filmpje...liever een serieus dressuurfilmpje ;)
Over je laatste opmerking - zodra je benen bewegen, geef je toch (onbedoeld ) hulpen...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:53

Hm ik dacht misschien zeg je van hij drukt heel erg zijn rug weg of zoiets.

Ik zet wel eens wat neer, het gaat toch heel goed.

Ja hoe krijg ik ze ooit stil...
In stap en galop, en op andere paarden zoiezo, maar hij heeft zulke ''grote'' gangen.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:50

Hoi,

Mijn pony vind het echt geweldig om met haar koppie om hoog te lopen, maar nu wil ik er toch echt wat aan gaan doen zodat ze nageefelijk gaat lopen.
Ik doe toch iets fout, want in de vakantie heeft iemand anders haar gereden en die kreeg het wel voor mekaar. Zei gaat me ermee helpen, maar misschien hebben jullie nog tips voor me.

Hieronder heb ik een wedstrijdfilmpje:

http://youtu.be/xQEqs-qIOH8

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:13

Het lijkt mij persoonlijk veel verstandiger als je les neemt van een goede instructeur.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:14

Diegene kan heel goed rijden, heeft veel verstand van paarden die gaat me helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:20

Lesgeven is een vak apart.
Ik kan ook rijden, kan mijn paard prima verzorgen, ik weet wat ik doe, maar lesgeven kan ik niet.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:20

Oke, maar ik vraag om tips;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:30

Alle tips zijn al gegeven, en als ik me goed herinner, heb ik jou in dit topic al eerder tips gegeven. Alles wat je verder leert zijn trucjes.
Ik raad je aan om je niet met die voorkant bezig te houden, maar met je zit en je hulpen. Dat is de beste tip die ik kan geven.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:34

Je had me toen geen tips gegeven. Nu heb je me een tip gegeven. Dank je wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:52

Graag gedaan. Het komt echt vanzelf, en sneller dan je denkt :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:59

Samsie : Bij het fimpje zie je duidelijk dat je handen veel bewegenen niet meegaan met de mond van het paard/pony. Daar zal een paard nooit op gaan nageven, Veder ben ik het met yamcha eens, ga lessen bij iemand die daar ervaren in is. Fouten afleren is moeilijker dan goed rijden aanleren. Daarbij kunnen die fouten best schadelijk zijn voor het paard. Belangrijk dat je het dus gelijk goed aanleert.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:03

Dus ik moet meer meegaan met de mond van mijn pony? Stiller met mijn handen zijn?

Op onderlinge wedstrijden stonden ook in het begin soms dat ik een knik in mijn heup had, en las verder terug in deze topic. Toen zei Yamcha volgens mij, dat ik daar ook mijn paard mee belast zegmaar en dat het daardoor ook kan komen.
Hebben jullie misschien daar een tip voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:14

Probeer je bovenlichaam lang te houden, inknikken komt vaak doordat je naar beneden kijkt. Als je kijkt in de richting waar je heen wilt, en je navel wijst in de richting waar je heen wilt, knik je niet meer in.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:38

Samsie schreef:
Dus ik moet meer meegaan met de mond van mijn pony? Stiller met mijn handen zijn

En dat doe je door meer te ontspannen. Er zit onbewust veel spanning in je armen (vanaf je schouders)

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:54

Oke heel erg bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:34

Ik denk dat je ook heel veel aan zitlessen zou hebben, zodat je een onafhankelijke zit ontwikkelt, en zelf in balans zit. Ik zie je paard heel vaak compenseren voor je (niet dat je daarin de enige bent, hoor schat, er zijn er veel die dit hebben) en als je leert om goed te zitten, in balans, rechtop, en een eigen evenwicht hebt op een ontspannen manier, dan zal dat erg veel voor je handen schelen denk ik zo :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:12

Bedoel je met een zitles zoiets als paard aan de longe en dan alleen letten op zit?
Met bepaalde oefeningen?
(staan staan zit?)