Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
elstro01 schreef:Is het echt zo, dat als je paard een korte dikke nek heeft meer moeite heeft met aan de teugel lopen. Ontspanning/spanning maakt niet uit, ze doet wanneer ze der zin in heeft. En dat is niet vaak...
Maartentje schreef:Hoi
Ik heb nu bijna 2 maanden mijn eigen paard.
Ik krijg 2x in de week een half uur privéles.
Als ik voor mezelf rij, dan komt mijn paard na een tijdje aan de teugel, dan doe ik eigenlijk niks behalve gewoon rijden zeg maar. (niks met mn handen ofzo)
Als ik les heb dan moet ik van mijn instructrice steeds kneepjes geven in de teugel.
Mijn paard wordt dan heel sterk aan de rechterkant.
Gisteren kwam hij zo wel aan de teugel, maar ik las hier dat dat niet de goede manier is?
Ik schrok wel een beetje toen ik dat las want ik wil hem echt geen pijn doen ofzo..
horseees schreef:Wat is dat toch tegenwoordig met 'aan de teugel lopen' en dan in de vorm van een krulletje?
Bij alle verzorgpaarden (op uitzondering van eentje die het gewoon vanzelf deed, ook niet correct dus) die ik al heb gehad tot nu toe zie ik steeds hetzelfde, als de eigenaar erop kruipt, trektrek in de mond en ja dan komt het hoofd naar beneden maar dat IS geen ontspanning..
Als ik erop rijd komen ze misschien een beetje laag, maar voor mij hoeft het allemaal niet.
Soms heb ik het gevoel dat ze me anders bekijken in mijn rijkunsten omdat ik ze niet 'aan de teugel rijd' en ze dus het plaatje niet zien..
Wat doe ik hiermee.. ?
Maartentje schreef:Het duurt meestal wel een half uur ongeveer waarvan 15min instappen.
Maar dan loopt hij wel veel lekkerder, gisteren in de les liep hij wel 'aan de teugel', maar het voelde heel geforceerd. maar dat kwam dus door die kneepjes elke keer?
Paulaa_ schreef:Hi, ik rijd sins 2 maanden een paard wat een jaar heeft stil gestaan.
Ze is/was erg stijf maar dmv veel voltes/ 8jes /slangenvoltes/longeren is het al een stuk minder.
Maar ze is nog onwijs vast in haar nek, en als ik ook maar een klein beetje vraag (begrijp me niet verkeerd want ik trek oid niet.) Maar dan gaat ze tegen mijn hand in. Hoe kan ik er voor zorgen dat ze losser en gaat ontspannen in de hals?
michelle___ schreef:Paulaa_ schreef:Hi, ik rijd sins 2 maanden een paard wat een jaar heeft stil gestaan.
Ze is/was erg stijf maar dmv veel voltes/ 8jes /slangenvoltes/longeren is het al een stuk minder.
Maar ze is nog onwijs vast in haar nek, en als ik ook maar een klein beetje vraag (begrijp me niet verkeerd want ik trek oid niet.) Maar dan gaat ze tegen mijn hand in. Hoe kan ik er voor zorgen dat ze losser en gaat ontspannen in de hals?
Past haar zadel goed?
Ik heb op stal een paard met een te groot zadel, en die loopt ook voor geen meter. Hij word er een beetje koppig van.
superwoman schreef:horseees schreef:Wat is dat toch tegenwoordig met 'aan de teugel lopen' en dan in de vorm van een krulletje?
Bij alle verzorgpaarden (op uitzondering van eentje die het gewoon vanzelf deed, ook niet correct dus) die ik al heb gehad tot nu toe zie ik steeds hetzelfde, als de eigenaar erop kruipt, trektrek in de mond en ja dan komt het hoofd naar beneden maar dat IS geen ontspanning..
Als ik erop rijd komen ze misschien een beetje laag, maar voor mij hoeft het allemaal niet.
Soms heb ik het gevoel dat ze me anders bekijken in mijn rijkunsten omdat ik ze niet 'aan de teugel rijd' en ze dus het plaatje niet zien..
Wat doe ik hiermee.. ?
Ten eerste ben ik natuurlijk tegen het "trektrek in de mond" , maar wat ik me afvraag is of jij zelf wel het plaatje ziet, zeker of je wéét hoe het eruit ziet wanneer je zelf rijdt.
Dat vraag ik me af, omdat het van jou niet hoeft dat ze "een beetje laag" lopen.
Weet je waarom mensen hun paard aan de teugel willen rijden?
Dit vraag ik om jje te begrijpen en om je misschien te kunnen helpen
NeverGiveUp schreef:Dat staat bijna op iedere pagina wel onderhand
Als je paard lichamelijk in orde is, jij hem niet dwarszit met hoe je erop zit,
hij ontspannen is en hij zijn achterhand/rug goed gaat gebruiken, gaan ze vanzelf nageeflijk worden, dus een beloning voor goed rijden eigenlijk.
Zeg ik het zo goed of mis ik iets?
horseees schreef:Ja ik weet hoe het eruit ziet als ik zelf rijd, laat geregeld rijfoto's nemen om achteraf te evolueren en heb ook les en ben heel bewust van het paardje waar ik op dat moment op rijd.
Maar er is wel een (al dan niet zichtbaar) verschil tussen 'aan de teugel lopen' in een krulletje getrokken en 'aan de teugel lopen', de beweging die voortkomt uit ontspanning, toch? Als er geprutst wordt in de mond gaat het paard toch in dat krulletje lopen juist om het bit en de pijn van het trekken en zagen te ontwijken? Dan loopt hij zogezegd zoals het plaatje het laat zien maar van ontspanning in de rug of hals is er dan niets te merken, en dat bedoel ik.
Tijdens mijn rijden is het absoluut niet de bedoeling dat we gaan sterrenkijken, maar ik ben er niet actief mee bezig om ze laag (en dan bedoel ik in dat krulletje te rijden), als ik werk met een paardje werk ik aan de actiefheid, de soepelheid en dan gaan ze vaak na een tijd vanzelf voorwaarts-neerwaarts lopen, dit bedoel ik met het laag lopen, het zakken van het hoofd.
Ik vind het gewoon allesbehalve leuk als ik na de eigenaar op het paard kruip, die die net door handen breed te zetten en 'spelen' in de mond in een krulletje heeft getrokken, er dan weer op te kruipen en niet volgens het plaatje te rijden. Soms heb ik dan het gevoel dat ik word aangekeken omdat ik mijn paard niet 'nageeflijk' rijd. Daarom zei ik dat ik er niet zo mee bezig ben en het liever allemaal 'vanzelf' laat komen, in de zin van, ongedwongen en vanuit het paard
jasminetje schreef:Ik heb een probleempje..
Ten eerste rijd ik volledig recreatief, dus maakt het eigenlijk niet uit of ze nageeft of niet, maar het lijkt me ook fijner voor haar om los over de rug te kunnen lopen.
Maar we hebben dus het probleem dat ze tijdens het 'dressuren' helemaal lui is, en niet aan het been, wat ervoor zorgt dat ik meestal haar achterbeen niet actief kan krijgen.
Tijdens het springen is dit echter geen enkel probleem, dan is ze actief en wordt ze los in haar lijf, en loopt ze nageeflijk (hier beloonde ik haar wel net).
Maar hoe kan ik haar tijdens het dressuren ook actief maken, liefst zonder sporen/zweep, iemand nog tips?
Ik heb het gevoel dat ze dat gewoon hélemaal niet leuk vindt, maar dit is uiteraard de basis van alles dus ik vind het toch wel nodig dat ze hier ook plezier in krijgt..