[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

elstro01

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:03

Is het echt zo, dat als je paard een korte dikke nek heeft meer moeite heeft met aan de teugel lopen. Ontspanning/spanning maakt niet uit, ze doet wanneer ze der zin in heeft. En dat is niet vaak...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:32

elstro01 schreef:
Is het echt zo, dat als je paard een korte dikke nek heeft meer moeite heeft met aan de teugel lopen. Ontspanning/spanning maakt niet uit, ze doet wanneer ze der zin in heeft. En dat is niet vaak...

hangt erg van de vorm af, maar voor de meeste is het geen probleem.
Een paard/pony moet je (correct) aan de teugel RIJDEN, dat is geen kwestie van "zin in"

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:18

Hoi
Ik heb nu bijna 2 maanden mijn eigen paard.
Ik krijg 2x in de week een half uur privéles.
Als ik voor mezelf rij, dan komt mijn paard na een tijdje aan de teugel, dan doe ik eigenlijk niks behalve gewoon rijden zeg maar. (niks met mn handen ofzo)
Als ik les heb dan moet ik van mijn instructrice steeds kneepjes geven in de teugel.
Mijn paard wordt dan heel sterk aan de rechterkant.
Gisteren kwam hij zo wel aan de teugel, maar ik las hier dat dat niet de goede manier is?
Ik schrok wel een beetje toen ik dat las want ik wil hem echt geen pijn doen ofzo.. :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:20

Maartentje schreef:
Hoi
Ik heb nu bijna 2 maanden mijn eigen paard.
Ik krijg 2x in de week een half uur privéles.
Als ik voor mezelf rij, dan komt mijn paard na een tijdje aan de teugel, dan doe ik eigenlijk niks behalve gewoon rijden zeg maar. (niks met mn handen ofzo)
Als ik les heb dan moet ik van mijn instructrice steeds kneepjes geven in de teugel.
Mijn paard wordt dan heel sterk aan de rechterkant.
Gisteren kwam hij zo wel aan de teugel, maar ik las hier dat dat niet de goede manier is?
Ik schrok wel een beetje toen ik dat las want ik wil hem echt geen pijn doen ofzo.. :o

Nog gefeliciteerd!
Snel een andere instructreur nemen ;)
Je bent zelf wel goed op weg als hij na een poosje rijden aan de teugel gaat.
Het is ook niks meer dan "gewoon rijden" wat je moet doen, maar het is moeilijk om het paard niet onbedoeld tegen te werken waardoor deze niet aan de teugel gaat.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:50

Het duurt meestal wel een half uur ongeveer waarvan 15min instappen.
Maar dan loopt hij wel veel lekkerder, gisteren in de les liep hij wel 'aan de teugel', maar het voelde heel geforceerd. maar dat kwam dus door die kneepjes elke keer?

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:33

Wat is dat toch tegenwoordig met 'aan de teugel lopen' en dan in de vorm van een krulletje?
Bij alle verzorgpaarden (op uitzondering van eentje die het gewoon vanzelf deed, ook niet correct dus) die ik al heb gehad tot nu toe zie ik steeds hetzelfde, als de eigenaar erop kruipt, trektrek in de mond en ja dan komt het hoofd naar beneden maar dat IS geen ontspanning..
Als ik erop rijd komen ze misschien een beetje laag, maar voor mij hoeft het allemaal niet.
Soms heb ik het gevoel dat ze me anders bekijken in mijn rijkunsten omdat ik ze niet 'aan de teugel rijd' en ze dus het plaatje niet zien..
Wat doe ik hiermee.. ?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:13

Mijn verzorgpaard komt ook naar beneden als ik een buitenrit maak.
Hij is dan duidelijk meer ontspannen als in de bak.
(en ik ook wel,dus dan gaat het al wat makkelijker)
Dus wissel ik zo vaak mogelijk af.
(als het weer het ook toelaat,hij houdt niet zo van regen en wind)
Het is dus duidelijk dat ontspanning ook erg van belang is!
En dus niet trekken(kneepjes)in de mond,dat zou ik zelf ook vreselijk vinden!

En horseees: niks van aantrekken hoor!Gewoon lekker blijven rijden!
Goed nageeflijk rijden blijft een kunst,als jullie maar lekker ontspannen blijven!

Mijn verzorgpaard wordt door anderen in de krul getrokken,en heeft een vrij harde mond daardoor.
Toch lukt het me om 'm lekker voorwaarts te rijden zonder dat ie op de teugels gaat hangen.
Ik hoor anderen vaak klagen dat ie zo sterk is,maar dat doen ze dus zelf!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:05

horseees schreef:
Wat is dat toch tegenwoordig met 'aan de teugel lopen' en dan in de vorm van een krulletje?
Bij alle verzorgpaarden (op uitzondering van eentje die het gewoon vanzelf deed, ook niet correct dus) die ik al heb gehad tot nu toe zie ik steeds hetzelfde, als de eigenaar erop kruipt, trektrek in de mond en ja dan komt het hoofd naar beneden maar dat IS geen ontspanning..
Als ik erop rijd komen ze misschien een beetje laag, maar voor mij hoeft het allemaal niet.
Soms heb ik het gevoel dat ze me anders bekijken in mijn rijkunsten omdat ik ze niet 'aan de teugel rijd' en ze dus het plaatje niet zien..
Wat doe ik hiermee.. ?

Ten eerste ben ik natuurlijk tegen het "trektrek in de mond" , maar wat ik me afvraag is of jij zelf wel het plaatje ziet, zeker of je wéét hoe het eruit ziet wanneer je zelf rijdt.
Dat vraag ik me af, omdat het van jou niet hoeft dat ze "een beetje laag" lopen.
Weet je waarom mensen hun paard aan de teugel willen rijden?
Dit vraag ik om jje te begrijpen en om je misschien te kunnen helpen ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:07

Maartentje schreef:
Het duurt meestal wel een half uur ongeveer waarvan 15min instappen.
Maar dan loopt hij wel veel lekkerder, gisteren in de les liep hij wel 'aan de teugel', maar het voelde heel geforceerd. maar dat kwam dus door die kneepjes elke keer?

Wsl komt het door meerdere factoren. Iig vind ik het de bedoeling dat je paard in de les beter en lekkerder moet gaan lopen, ipv wat je nu voelt. Je kunt het misschien nog een x gaan filmen om nog meer duidelijkheid te krijgen voor jezelf

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:11

Ik ga hier maar eens een vraag stellen, misschien dat iemand mij kan helpen. :)

Ik heb een fries, een beetje het moderne type. Ze is vrij breed, maar dat doet er verder niet toe.
Ze kan hardstikke goed lopen, maar ook bar slecht. Zo gaat ze nu achter de teugel lopen.
Mijn reactie daarop is: teugels langer, wat actiever naar voren rijden en daarna weer een beetje oppakken in hetzelfde tempo. (Ik vind de achterhand net iets belangrijker voor nu, dan aan de teugel lopen. Maar wil natuurlijk ook dat ze ontspannen is, want de bakkabouters zijn natuurlijk ook heel eng) Tijdens het rijden ben ik vooral bezig met slange voltes, gebroken lijnen, van hand veranderen gewoon de basis achter elkaar door zonder teveel met dr mond bezig te zijn en dat ze gewoon lekker voorwaarts is en blijft.

Ik beschrik niet over spiegels in de bak, dus meestal wijs mij vader of iemand anders erop. Maar ik begin het nu ook wel zelf te merken.

Heeft er hier iemand nog tips (&tricks)? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:12

Hi, ik rijd sins 2 maanden een paard wat een jaar heeft stil gestaan.
Ze is/was erg stijf maar dmv veel voltes/ 8jes /slangenvoltes/longeren is het al een stuk minder.
Maar ze is nog onwijs vast in haar nek, en als ik ook maar een klein beetje vraag (begrijp me niet verkeerd want ik trek oid niet.) Maar dan gaat ze tegen mijn hand in. Hoe kan ik er voor zorgen dat ze losser en gaat ontspannen in de hals?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:16

Paulaa_ schreef:
Ze is/was erg stijf maar dmv veel voltes/ 8jes /slangenvoltes/longeren is het al een stuk minder.
Maar ze is nog onwijs vast in haar nek, en als ik ook maar een klein beetje vraag (begrijp me niet verkeerd want ik trek oid niet.) Maar dan gaat ze tegen mijn hand in. Hoe kan ik er voor zorgen dat ze losser en gaat ontspannen in de hals?

Past haar zadel goed?

Ik heb op stal een paard met een te groot zadel, en die loopt ook voor geen meter. Hij word er een beetje koppig van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:19

michelle___ schreef:
Paulaa_ schreef:

Past haar zadel goed?

Ik heb op stal een paard met een te groot zadel, en die loopt ook voor geen meter. Hij word er een beetje koppig van.

Zadel ligt prima. Dit komt gewoon van haar zelf af, omdat ze het nog moeilijk vind. :)

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:11

superwoman schreef:
horseees schreef:
Wat doe ik hiermee.. ?

Ten eerste ben ik natuurlijk tegen het "trektrek in de mond" , maar wat ik me afvraag is of jij zelf wel het plaatje ziet, zeker of je wéét hoe het eruit ziet wanneer je zelf rijdt.
Dat vraag ik me af, omdat het van jou niet hoeft dat ze "een beetje laag" lopen.
Weet je waarom mensen hun paard aan de teugel willen rijden?
Dit vraag ik om jje te begrijpen en om je misschien te kunnen helpen ;)

Ja ik weet hoe het eruit ziet als ik zelf rijd, laat geregeld rijfoto's nemen om achteraf te evolueren en heb ook les en ben heel bewust van het paardje waar ik op dat moment op rijd. :)
Maar er is wel een (al dan niet zichtbaar) verschil tussen 'aan de teugel lopen' in een krulletje getrokken en 'aan de teugel lopen', de beweging die voortkomt uit ontspanning, toch? Als er geprutst wordt in de mond gaat het paard toch in dat krulletje lopen juist om het bit en de pijn van het trekken en zagen te ontwijken? Dan loopt hij zogezegd zoals het plaatje het laat zien maar van ontspanning in de rug of hals is er dan niets te merken, en dat bedoel ik.
Tijdens mijn rijden is het absoluut niet de bedoeling dat we gaan sterrenkijken, maar ik ben er niet actief mee bezig om ze laag (en dan bedoel ik in dat krulletje te rijden), als ik werk met een paardje werk ik aan de actiefheid, de soepelheid en dan gaan ze vaak na een tijd vanzelf voorwaarts-neerwaarts lopen, dit bedoel ik met het laag lopen, het zakken van het hoofd.
Ik vind het gewoon allesbehalve leuk als ik na de eigenaar op het paard kruip, die die net door handen breed te zetten en 'spelen' in de mond in een krulletje heeft getrokken, er dan weer op te kruipen en niet volgens het plaatje te rijden. Soms heb ik dan het gevoel dat ik word aangekeken omdat ik mijn paard niet 'nageeflijk' rijd. Daarom zei ik dat ik er niet zo mee bezig ben en het liever allemaal 'vanzelf' laat komen, in de zin van, ongedwongen en vanuit het paard :)

Jannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:42

Jannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:44

Neem de tijd om het te lezen, ook de andere 'kopjes' over de meesters.
Zo leer je je paard en de dressuursport beter begrijpen

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:30

Interresante site, die ga ik uitlezen *\o/*

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:33

idd, ik heb nu dat eerste blad helemaal doorgelezen, daarna gezien dat er nog vervolgpagina's zijn :)
Heb ze nu opgeslaan en ga ze eens verder lezen als ik veel tijd heb ;)
bedankt voor de tip!

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:44

Als kneepjes geven niet de goede manier is, wat is dan wél de goede manier?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 00:03

Dat staat bijna op iedere pagina wel onderhand :P

Als je paard lichamelijk in orde is, jij hem niet dwarszit met hoe je erop zit,
hij ontspannen is en hij zijn achterhand/rug goed gaat gebruiken, gaan ze vanzelf nageeflijk worden, dus een beloning voor goed rijden eigenlijk.

Zeg ik het zo goed of mis ik iets?

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:09

NeverGiveUp schreef:
Dat staat bijna op iedere pagina wel onderhand :P

Als je paard lichamelijk in orde is, jij hem niet dwarszit met hoe je erop zit,
hij ontspannen is en hij zijn achterhand/rug goed gaat gebruiken, gaan ze vanzelf nageeflijk worden, dus een beloning voor goed rijden eigenlijk.

Zeg ik het zo goed of mis ik iets?

En die achterhand krijg je er dus onder door veel overgangen en tempowisselingen te rijden, en voltes, slangevoltes, gebroken lijnen etc. En door je paard ten alle tijde goed voorwaarts te houden

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:50

Ik heb een probleempje..
Ten eerste rijd ik volledig recreatief, dus maakt het eigenlijk niet uit of ze nageeft of niet, maar het lijkt me ook fijner voor haar om los over de rug te kunnen lopen.
Maar we hebben dus het probleem dat ze tijdens het 'dressuren' helemaal lui is, en niet aan het been, wat ervoor zorgt dat ik meestal haar achterbeen niet actief kan krijgen.
Tijdens het springen is dit echter geen enkel probleem, dan is ze actief en wordt ze los in haar lijf, en loopt ze nageeflijk (hier beloonde ik haar wel net).
Maar hoe kan ik haar tijdens het dressuren ook actief maken, liefst zonder sporen/zweep, iemand nog tips?
Ik heb het gevoel dat ze dat gewoon hélemaal niet leuk vindt, maar dit is uiteraard de basis van alles dus ik vind het toch wel nodig dat ze hier ook plezier in krijgt..

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:52

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:35

horseees schreef:
Ja ik weet hoe het eruit ziet als ik zelf rijd, laat geregeld rijfoto's nemen om achteraf te evolueren en heb ook les en ben heel bewust van het paardje waar ik op dat moment op rijd. :)
Maar er is wel een (al dan niet zichtbaar) verschil tussen 'aan de teugel lopen' in een krulletje getrokken en 'aan de teugel lopen', de beweging die voortkomt uit ontspanning, toch? Als er geprutst wordt in de mond gaat het paard toch in dat krulletje lopen juist om het bit en de pijn van het trekken en zagen te ontwijken? Dan loopt hij zogezegd zoals het plaatje het laat zien maar van ontspanning in de rug of hals is er dan niets te merken, en dat bedoel ik.
Tijdens mijn rijden is het absoluut niet de bedoeling dat we gaan sterrenkijken, maar ik ben er niet actief mee bezig om ze laag (en dan bedoel ik in dat krulletje te rijden), als ik werk met een paardje werk ik aan de actiefheid, de soepelheid en dan gaan ze vaak na een tijd vanzelf voorwaarts-neerwaarts lopen, dit bedoel ik met het laag lopen, het zakken van het hoofd.
Ik vind het gewoon allesbehalve leuk als ik na de eigenaar op het paard kruip, die die net door handen breed te zetten en 'spelen' in de mond in een krulletje heeft getrokken, er dan weer op te kruipen en niet volgens het plaatje te rijden. Soms heb ik dan het gevoel dat ik word aangekeken omdat ik mijn paard niet 'nageeflijk' rijd. Daarom zei ik dat ik er niet zo mee bezig ben en het liever allemaal 'vanzelf' laat komen, in de zin van, ongedwongen en vanuit het paard :)

Fijn dat je zelf zo bewust bent.
Ja, er is een duidelijk verschil met in de krul lopen of correct aan de teugel.
Het gaat om de rug en daarom willen we het paard ook correct aan de teugel hebben, zodat deze ons beter (en veiliger) kan dragen.
Spanning/ontspanning verhaal vind ik lastig uit te leggen.
Wanneer je zware oefeningen gaat doen is er natuurlijk ook sprake van spanning, maar je zorgt er wel voor dat het paard de juiste spieren aanspant in tegen stelling tot een paard wat in de krul loopt.
Handen laag en breed zetten én (of) kneepjes geven is natuurlijk helemaal fout.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:44

jasminetje schreef:
Ik heb een probleempje..
Ten eerste rijd ik volledig recreatief, dus maakt het eigenlijk niet uit of ze nageeft of niet, maar het lijkt me ook fijner voor haar om los over de rug te kunnen lopen.
Maar we hebben dus het probleem dat ze tijdens het 'dressuren' helemaal lui is, en niet aan het been, wat ervoor zorgt dat ik meestal haar achterbeen niet actief kan krijgen.
Tijdens het springen is dit echter geen enkel probleem, dan is ze actief en wordt ze los in haar lijf, en loopt ze nageeflijk (hier beloonde ik haar wel net).
Maar hoe kan ik haar tijdens het dressuren ook actief maken, liefst zonder sporen/zweep, iemand nog tips?
Ik heb het gevoel dat ze dat gewoon hélemaal niet leuk vindt, maar dit is uiteraard de basis van alles dus ik vind het toch wel nodig dat ze hier ook plezier in krijgt..

Dat het paard lui en niet aan het been is, is een ruiterfout. Dat het met springen beter gaat, ligt aan de oefeningen die je doet. Op de foto kan het paard nog actiever lopen van achter én het paard loopt daar "uit elkaar". Wel een vriendelijke foto trouwens.
Dat het paard het dressuren minder leuk vind, zou kunnen, maar vaak is het een combi met een ruiter die het niet zo leuk vind of er nog niet zo goed in is.
Om haar actief te maken, moet je consequent hulpen geven en veel schakelen in een gang (dus geen hele overgangen maken)
Dus niet steeds been geven, maar alleen als het nodig is en zij moet direct (!) reageren (naar niet vooruit spuiten)