Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
max66 schreef:bedankt voor jullie tips!
Imo voldoe ik aan de " voorwaarden" , maar kennelijk doe ik toch nog iets niet goed. Mijn instructrice kan ook niks zinnigs zeggen: ik heb mijn handen goed stil, heb een goede houding, zit goed in balans. Paard gebruikt de achterhand goed, is goed voorwaarts en licht aan de hulpen.
Paard kan erg goed halsstrekken, loopt echt te stofzuigen, is volgens mij toch ook een teken dat ze goed kan ontspannen?!
Het is niet zo belangrijk, maar toch jammer dat ze het niet doet...
superwoman schreef:Houding vind ik wel meevallen. Daarbij zorgt deze natuurlijk ook voor de houding van het paard en is dus héél belangrijk .
Je mag je schouders naar achter brengen, je handen meer dragen en je polsen wat naar buiten draaien (scharnier).
Houding van je paard.
Deze loopt erg op de voorhand. (ruimte tussen de achterbenen is kleiner dan de ruimte tussen de voorbenen) Dus maak die achterhand actiever door veel te schakelen in een gang.
Hals zit iets in een valse knik en loopt aan de bovenzijde dus niet in een mooie gelijkmatige boog.
Het neusje is minimaal achter de loodlijn, maar dat is geen probleem. op de loodlijn is gewenst.
Baily12 schreef:oke bedankt voor de tips![]()
ze is 3 jaar en licht overbebouwd het is dus ook heel moeilijk om haar achterhand er onder te krijgen![]()
ik ga ermee werken
maar wat bedoel je met valse knik? en hoe kan ik dat corrigeren?
superwoman schreef:Baily12 schreef:oke bedankt voor de tips![]()
ze is 3 jaar en licht overbebouwd het is dus ook heel moeilijk om haar achterhand er onder te krijgen![]()
ik ga ermee werken
maar wat bedoel je met valse knik? en hoe kan ik dat corrigeren?
De bovenlijn van de hals is geen mooie gelijkmatige boog, maar er zit bij de 3e nekwervel achter z'n oor een "knikje".
Wanneer hij erg is, loopt het paard niet nageeflijk, maar bij jullie is het maar een beetje en moet je er gewoon aan werken.
Dan moet je de halshouding in je training (moet toch al) regelmatig een beetje veranderen (wat hoger dan weer wat lager en dan weer meer lengte etc)
(ik hoop dat je hem niet via kneepjes aan de teugel "rijdt",anders is dat de reden)
Yamcha schreef:Is het zadel boven en onder hetzelfde zadel? Ik vind dat op de bovenste foto je benen netter liggen
Je zou meer mogen kijken waar je heen gaat. Doordat je recht vooruit kijkt, verplaats je je zwaartepunt iets naar achteren (en een fractie is echt genoeg) waardoor je pony (of paard, wat is het?) meer kan ondertreden, en dus de buikspieren meer kan aanspannen (en dus de bovenlijn loslaten, waardoor hij meer nageeflijk wordt). Het is een soort cirkeltje, en als ruiter kun je dat onwijs beïnvloeden, met hele kleine hulpen. Heb je hier wat aan?
Ik vind de halshouding niet slecht hoor, boven niet en onder ook niet. Vind je pony op de bovenste foto wel beter lopen dan op de onderste, bovenste foto lijkt actiever, daar lijkt je pony ook minder overbouwdMaar denk dat als je eerst gaat werken aan kijken waar je heen gaat, jij je lijf loslaten (dan doet je paard dat ook) handen dragen, dan komt die hoofd/halshouding helemaal voor elkaar.
superwoman schreef:op de 2e foto is het paard in stap en de 1ste in draf volgens mij.
Die 2e is nog meer op de voorhand. Je houding is daar ook slechter. Je rug is holler, benen minder lang en daar moet je ook je polsen wat naar buiten draaien. De afwisseling van foto 1 en 2 zijn goed.
Om hem actief te maken kun je het beste schakelen en niet gejele overgangen rijden. Overgangen zijn namelijk veel moeilijker (wordt vaak onderschat, want worden vaak niet correct gereden) en heb je de kans dat hij daardoor juist niet actiever wordt.
Baily12 schreef:klopt helemaal boven is draf onder is stap
je bedoeld dus bijv bijna daar draf maar dan net voordat ze aanspringt terug naar stap? ik doe wel overgangen maar dan hele overgangen misschien dan proberen ''schijnovergangen'' maken
xChoco schreef:Ik had een vraagje, mijn pony loopt heel makkelijk aande teugel als je de teugel iets langer maakt dan normaal en lekker ontspannen gaat zitten. Alleen mijn instructeur zegt dat ik de teugels wel op maat moet houdenen niet langer moet maken. Maar is het erg als ik het op mijn manier doe?
xChoco schreef:Ik had een vraagje, mijn pony loopt heel makkelijk aande teugel als je de teugel iets langer maakt dan normaal en lekker ontspannen gaat zitten. Alleen mijn instructeur zegt dat ik de teugels wel op maat moet houdenen niet langer moet maken. Maar is het erg als ik het op mijn manier doe?