[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Almeetje

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:56

Met watvoor bitje rij je? Misschien past het niet in de mond oid, waardoor je paard er niet op wilt ontspannen?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:55

een enkelgebroken bit. Als ze het bit net inheeft kauwt ze er op, maar tijdens het rijden eigenlijk niet.

Longeren met pessoateugel zou ik kunnen proberen...(heb ik nog nooit gedaan eigenlijk)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:17

max66 schreef:
bedankt voor jullie tips!

Imo voldoe ik aan de " voorwaarden" , maar kennelijk doe ik toch nog iets niet goed. Mijn instructrice kan ook niks zinnigs zeggen: ik heb mijn handen goed stil, heb een goede houding, zit goed in balans. Paard gebruikt de achterhand goed, is goed voorwaarts en licht aan de hulpen.
Paard kan erg goed halsstrekken, loopt echt te stofzuigen, is volgens mij toch ook een teken dat ze goed kan ontspannen?!

Het is niet zo belangrijk, maar toch jammer dat ze het niet doet...

Dan heb je weinig aan die instructrice. zonde van je geld ;)
Denk toch dat het niet aan het paard of tuig ligt, maar dat je toch net even wat communicatie-storingen geeft. Kleine foutjes kunnen grote gevolgen hebben en dus dat het paard niet rond gaat.
(bij zadelproblemen gaan ze vaak niet lekker halsstrekken en een ander bit kan verschil bieden, maar niet in deze héle grote mate dat het paard niet aan de teugel wil gaan)
Regelmatig longeren is ook mijn advies, om hem lekker te zien lopen zonder foutjes van een ruiter. Hierdoor kunnen ze wat losser worden/blijven én kun je de juiste spieren trainen om het makkelijker te maken met het erop rijden.
Voor het rijden raad ik goede instructie aan, die je wél kan vertellen waar het aan ligt

Igoulooze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:45

Mijn advies is om zeker een keer een andere instructeur te proberen.. Kan nooit kwaad en je leert altijd weer iets bij.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:27

hoi allemaal! ik weet niet of het hier mag maar doe het toch maar :o
loopt mijn paard hier in de goede houding? of hebben jullie tips/opmerkingen :+
Afbeelding
owja let maar niet op mij want ik zit er op als een plumppudding B-)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:27

Houding vind ik wel meevallen. Daarbij zorgt deze natuurlijk ook voor de houding van het paard en is dus héél belangrijk .
Je mag je schouders naar achter brengen, je handen meer dragen en je polsen wat naar buiten draaien (scharnier).
Houding van je paard.
Deze loopt erg op de voorhand. (ruimte tussen de achterbenen is kleiner dan de ruimte tussen de voorbenen) Dus maak die achterhand actiever door veel te schakelen in een gang.
Hals zit iets in een valse knik en loopt aan de bovenzijde dus niet in een mooie gelijkmatige boog.
Het neusje is minimaal achter de loodlijn, maar dat is geen probleem. op de loodlijn is gewenst.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:31

ik zal haar inderdaad eens gaan longeren, kijken of het dan wel gaat, want het ligt ongetwijfeld aan mij.

Die instructrice had ik inderdaad niks aan, ze kon me uberhaupt geen tips geven. Op dit moment heb ik geen lessen, maar rijd alleen voor mezelf. Ik wil wel graag af en toe les, maar zoek nog iemand die " op locatie" kan komen lesgeven...

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:03

superwoman schreef:
Houding vind ik wel meevallen. Daarbij zorgt deze natuurlijk ook voor de houding van het paard en is dus héél belangrijk .
Je mag je schouders naar achter brengen, je handen meer dragen en je polsen wat naar buiten draaien (scharnier).
Houding van je paard.
Deze loopt erg op de voorhand. (ruimte tussen de achterbenen is kleiner dan de ruimte tussen de voorbenen) Dus maak die achterhand actiever door veel te schakelen in een gang.
Hals zit iets in een valse knik en loopt aan de bovenzijde dus niet in een mooie gelijkmatige boog.
Het neusje is minimaal achter de loodlijn, maar dat is geen probleem. op de loodlijn is gewenst.

oke bedankt voor de tips :j
ze is 3 jaar en licht overbebouwd het is dus ook heel moeilijk om haar achterhand er onder te krijgen :+
ik ga ermee werken :D
maar wat bedoel je met valse knik? en hoe kan ik dat corrigeren?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:23

Baily12 schreef:
ze is 3 jaar en licht overbebouwd het is dus ook heel moeilijk om haar achterhand er onder te krijgen :+

De bovenlijn van de hals is geen mooie gelijkmatige boog, maar er zit bij de 3e nekwervel achter z'n oor een "knikje".
Wanneer hij erg is, loopt het paard niet nageeflijk, maar bij jullie is het maar een beetje en moet je er gewoon aan werken.
Dan moet je de halshouding in je training (moet toch al) regelmatig een beetje veranderen (wat hoger dan weer wat lager en dan weer meer lengte etc)
(ik hoop dat je hem niet via kneepjes aan de teugel "rijdt",anders is dat de reden)

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:45

Ik had een vraagje, mijn pony loopt heel makkelijk aande teugel als je de teugel iets langer maakt dan normaal en lekker ontspannen gaat zitten. Alleen mijn instructeur zegt dat ik de teugels wel op maat moet houdenen niet langer moet maken. Maar is het erg als ik het op mijn manier doe?

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:50

:j
superwoman schreef:
Baily12 schreef:

De bovenlijn van de hals is geen mooie gelijkmatige boog, maar er zit bij de 3e nekwervel achter z'n oor een "knikje".
Wanneer hij erg is, loopt het paard niet nageeflijk, maar bij jullie is het maar een beetje en moet je er gewoon aan werken.
Dan moet je de halshouding in je training (moet toch al) regelmatig een beetje veranderen (wat hoger dan weer wat lager en dan weer meer lengte etc)
(ik hoop dat je hem niet via kneepjes aan de teugel "rijdt",anders is dat de reden)

oke bedankt voor tip :) ik ben zelf streng tegen dat kneden gedoe dus daar zal het niet aan liggen ;) gewoon veel oefenen en veel overgangen dus

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:00

Is dit een betere hals houding? ik ben een beetje vragend (hoop niet dat je het vervelend vind) maar ik ben erg zuinig op me paard B-) ik krijg overigens volgend jaar prive les een heel verhaal waarom volgend jaar pas marja.ik wil haar niet verpesten met een valse knik. ben ook erg blij dat je dat hebt gezegd. ;)

Afbeelding

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:08

Baily12: Het is juist prima toch dat je zoveel vraagt? ;)
Ben juist blij dat je zo zuinig bent op je paardje!
Er zijn er hier die weten wat ze zeggen,alle hulp is welkom lijkt mij?

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:14

ja dat klopt elke hulp is welkom :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:39

Is het zadel boven en onder hetzelfde zadel? Ik vind dat op de bovenste foto je benen netter liggen :)
Je zou meer mogen kijken waar je heen gaat. Doordat je recht vooruit kijkt, verplaats je je zwaartepunt iets naar achteren (en een fractie is echt genoeg) waardoor je pony (of paard, wat is het?) meer kan ondertreden, en dus de buikspieren meer kan aanspannen (en dus de bovenlijn loslaten, waardoor hij meer nageeflijk wordt). Het is een soort cirkeltje, en als ruiter kun je dat onwijs beïnvloeden, met hele kleine hulpen. Heb je hier wat aan?
Ik vind de halshouding niet slecht hoor, boven niet en onder ook niet. Vind je pony op de bovenste foto wel beter lopen dan op de onderste, bovenste foto lijkt actiever, daar lijkt je pony ook minder overbouwd :) Maar denk dat als je eerst gaat werken aan kijken waar je heen gaat, jij je lijf loslaten (dan doet je paard dat ook) handen dragen, dan komt die hoofd/halshouding helemaal voor elkaar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:27

op de 2e foto is het paard in stap en de 1ste in draf volgens mij.
Die 2e is nog meer op de voorhand. Je houding is daar ook slechter. Je rug is holler, benen minder lang en daar moet je ook je polsen wat naar buiten draaien. De afwisseling van foto 1 en 2 zijn goed.
Om hem actief te maken kun je het beste schakelen en niet gejele overgangen rijden. Overgangen zijn namelijk veel moeilijker (wordt vaak onderschat, want worden vaak niet correct gereden) en heb je de kans dat hij daardoor juist niet actiever wordt.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:50

Yamcha schreef:
Is het zadel boven en onder hetzelfde zadel? Ik vind dat op de bovenste foto je benen netter liggen :)
Je zou meer mogen kijken waar je heen gaat. Doordat je recht vooruit kijkt, verplaats je je zwaartepunt iets naar achteren (en een fractie is echt genoeg) waardoor je pony (of paard, wat is het?) meer kan ondertreden, en dus de buikspieren meer kan aanspannen (en dus de bovenlijn loslaten, waardoor hij meer nageeflijk wordt). Het is een soort cirkeltje, en als ruiter kun je dat onwijs beïnvloeden, met hele kleine hulpen. Heb je hier wat aan?
Ik vind de halshouding niet slecht hoor, boven niet en onder ook niet. Vind je pony op de bovenste foto wel beter lopen dan op de onderste, bovenste foto lijkt actiever, daar lijkt je pony ook minder overbouwd :) Maar denk dat als je eerst gaat werken aan kijken waar je heen gaat, jij je lijf loslaten (dan doet je paard dat ook) handen dragen, dan komt die hoofd/halshouding helemaal voor elkaar.

het is op beide fotos hetzelfde zadel ;)
op de 1ste foto heb ik mijn beugels langer
de 2de foto is van een paar weekjes geleden en ik vond me beugels te kort dus vandaar ;)
ik kijk idd heel vaak naar beneden en dan kruip ik steeds verder in mekaar dat is echt een stomme gewoonte waar ik aan werk :j
het is een pony (1.50 ong.) bedankt voor de tips ik zal er zeker aan werken :D vooruit kijken kirsten! ~~}>

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:53

superwoman schreef:
op de 2e foto is het paard in stap en de 1ste in draf volgens mij.
Die 2e is nog meer op de voorhand. Je houding is daar ook slechter. Je rug is holler, benen minder lang en daar moet je ook je polsen wat naar buiten draaien. De afwisseling van foto 1 en 2 zijn goed.
Om hem actief te maken kun je het beste schakelen en niet gejele overgangen rijden. Overgangen zijn namelijk veel moeilijker (wordt vaak onderschat, want worden vaak niet correct gereden) en heb je de kans dat hij daardoor juist niet actiever wordt.

klopt helemaal boven is draf onder is stap :D
je bedoeld dus bijv bijna daar draf maar dan net voordat ze aanspringt terug naar stap? ik doe wel overgangen maar dan hele overgangen misschien dan proberen ''schijnovergangen'' maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:55

You go girl! Vooruit kijken, eigenlijk vooral kijken waar je heen gaat, en sturen met je hele lijf, je schouders en heupen bepalen je mate van buiging, en je stuurt met je navel :j handen dragen, met ontspannen billen zitten, en je beugels steeds ietsje langer.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:58

oke bedankt! ga zo gelijk beginnen *\o/*

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:41

Baily12 schreef:
klopt helemaal boven is draf onder is stap :D
je bedoeld dus bijv bijna daar draf maar dan net voordat ze aanspringt terug naar stap? ik doe wel overgangen maar dan hele overgangen misschien dan proberen ''schijnovergangen'' maken

Schijnovergangen zijn een oefening voor de ruiter. Om het paard actief te maken moet je bijv de draf gewoon regelmatig (liefst óók net voor een oefening) even iets versnellen en daarna weer terug (op je zit). En consequent zijn. Het schakelen (net als de overgangen trouwens) moet mooi overlopen (dus niet wegspuiten). Als je goed kijkt kun je het de wedstrijdruiters in een proef ook zien doen, deze zijn minimaal, maar zo houden ze hun paard actief. Om hem actief te maken moet je ze een stuk(je) duidelijker maken. ;) Dit is een oefening die áltijd blijft op elk niveau.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:50

xChoco schreef:
Ik had een vraagje, mijn pony loopt heel makkelijk aande teugel als je de teugel iets langer maakt dan normaal en lekker ontspannen gaat zitten. Alleen mijn instructeur zegt dat ik de teugels wel op maat moet houdenen niet langer moet maken. Maar is het erg als ik het op mijn manier doe?

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:10

heb je nog wel contact xChoco? anders kan het lijkt mijniet veel kwaad ligt eraan hoelang de teugels dan zijn ;)

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:36

Baily12 schreef:
heb je nog wel contact xChoco? anders kan het lijkt mijniet veel kwaad ligt eraan hoelang de teugels dan zijn ;)

Ik heb net iets langer dan contact, maar ze hangen niet in een boogje. En ik kan nog gewoon sturen en alles. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:55

xChoco schreef:

érg is het niet nee :P
Correct is het ook niet ;)
Wsl rij je met iets langere teugels omdat je met kortere teugels onbedoeld meer spanning hebt en het dus niet zo goed gaat.
Ik zie liever wat langere teugels en een paard wat fijn loopt,dan.... Máár het is wel verstandig om eraan te gaan/blijven werken, want het is niet correct en dan zul je dat merken in de latere/moeilijkere oefeningen.