[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:30

Danidewi,
Wat zegt je instructrice tijdens je rijden? en hoe vaak rijd je dat paard? Het zou spierpijn kunnen zijn, maar aangezien je zegt dat ze het elke keer heeft vraag ik me af hoe vaak je rijd en of dat dan wel spierpijn kan zijn. Ik neig dan eerder naar een incorrecte manier van rijden.
Wat betreft je pony, als die zo heftig reageerd, zou ik er toch eens een fysio naar laten kijken. Het doet me wel wat denken aan mijn eigen paardje al ging die er niet vandoor, maar versnelde haar pas driftig door pijn in haar rug.

Linda:
Wat was het verschil van rijden? :)

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:52

Linda:
Wat was het verschil van rijden? :)[/quote]
mijn vaste was nogal ehh hoe zeg je dat, snel afgeleid en niet op mij gekonsentreerd, omdat ik geen 'contact' had, nu ik aan de teugel rijd, is dat minder, omdat ie mijn bewegingen nu gewoon volgt, hij is nog steeds wel eens afgeleid, maar blijft tog met zijn aandagt bij mij...

xdaniqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:12

euuh ja ik rijd geen les meer
dat is te duur voor ons.
maar waar kan ik haar laten controleren??
ik rijd bijna elke dag en met springen is ze zich we lheel goed aan het consentreren op mij :\

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:45

Dan denk ik niet aan spierpijn. Ik stuur je even een pb.

xdaniqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:59

ja thanks :p
heb je toegevoegd hoor!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:02

Het mág geen spierpijn zijn
want met het rijden is de bedoeling dat je het paard soepel, leniger en sterker maakt én dat op een tempo dat je het paardenlichaam niet overvraagd. "aan de teugel" is geen moeilijke oefening en daarbij zal je het paard niet overvragen tenzij je het op de verkeerde manier doet natuurlijk.
Ik hoop dat Marchador via de PB je al heeft geholpen.

voisinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:54

ik heb ook zo een probleem...
mijn merrie is top in springen maar dressuur is een ramp

ze wilt niet aan de teugel lopen,als ze haar borstriem aanheeft valt het nog mee maar zonder niet
ze is ongeloofelijk sterk in de mond en ze loopt met de neus in de wolken het is wel een beetje belachelijk voor mij want ik rij bij een dressuurstal waar ik de enige ben dat springt .
op een volte (B-E) gaat het wel maar in een lange zijde of zo niet, ik weet nogtans heel goed wat de hulpen zijn en zo want ik heb vorig jaar een paardje zadelmak gemaakt en wedstrijdklaar gemaakt, maar ik weet echt niet wat het probleem is

gr

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:29

Een paard dat niet aan de teugel WILT lopen, is onzin, paarden gaan niet nadenken of ze aan de teugel willen lopen of niet, als een paard niet aan de teugel loopt, is dat ofwel een rijtechnisch, ofwel een medisch probleem (dit kan ook stijfheid oid zijn) ofwel een paard dat verreden is geweest in het verleden.
Daarbij is een paardenmond zo hard/sterk als de ruiterhand... Bestrijd haar kracht nooit met kracht, dan geraak je in een vicieuze cirkel en dat win je nooit, een paard is ten allen tijde sterker dan jij als ruiter.
Wat zijn volgens jou de hulpen? Voor zover ik kan afleiden uit je berichtje, zijn jou hulpen vooral té (veel hulpen heb je niet nodig om een paard correct nageeflijk te rijden, less is more), en is het dus een rijtechnisch probleem...
Hoe loopt ze aan de longe met pessoa oid? En onder een andere ruiter?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:15

idd, zeker een harde/sterke mond is echt een resultaat van een harde ruiterhand

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:31

Uhm heeft iemand misschien wat tips om overgangen correct te rijden? Van stap naar draf gaat enigs zins goed. Blijft goed nageeflijk, maar wil ik van draf terug gaan naar stap gaat het hoofd meteen weer omhoog. Ik probeer veel schijn overgangen te rijden maar zie nog geen resultaat.. Mischien iemand wat positieve tips?

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:47

Misschien werk je teveel in op het bit bij de overgang draf-stap? En dat ze daarom niet ontspannen het bit blijft accepteren? Dit heb ik eens gehad bij een paardje, kwam van een manege, daar leer je veel te veel op je teugels te doen, dus als ik wou 'remmen', weg ontspanning. Ik heb er samen met mijn lesgeefster op gewerkt om zogoed als alles op zit te doen en heb dit probleem niet meer. Dus paar pasjes langzamer lichtrijden, dan doorzitten, halve ophouding op zit (bovenbenen dichtknijpen, diep zitten). Op die moment zou ze de overgang moeten maken. Verder gewoon licht contact houden, niets veranderen aan je handen.

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:24

Missmoonie86 schreef:
Uhm heeft iemand misschien wat tips om overgangen correct te rijden? Van stap naar draf gaat enigs zins goed. Blijft goed nageeflijk, maar wil ik van draf terug gaan naar stap gaat het hoofd meteen weer omhoog. Ik probeer veel schijn overgangen te rijden maar zie nog geen resultaat.. Mischien iemand wat positieve tips?

jezelf lang maken en dieper gaan zitten, net zolang oefenen tot het werkt, en de druk op je teugels hetzelfde houden.. (zo heb ik het geleerd...)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:40

Missmoonie86 schreef:

waarschijnlijk heb je ergens spannng in je lijf. (bijv in je schouders of ergens anders) En wat ook vaak fout gaat is dat bij een overgang terug, het paard niet voldoende actief blijft. Een combinatie van die foutjes is ook heel goed mogelijk.
schijn-overgangen zijn voornamelijk een oefening voor de ruiter, om zo beter te leren aanvoelen wanneer het paard veranderd van tempo. schakelen is een oefening die goed is om het paard actief te maken en houden, maar hiervoor moet je "het gevoel" (actief of minder actief) wel al kunnen herkennen.
De fout kan ook nog zitten in de manier van het "aan de teugel" rijden, want je geeft niet aan hoe je dit doet.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:28

mijn paard loopt niet nageefelijk/aan de teugel. Ik doe er ook niet mijn best voor, het is geen doel, maar vraag me toch af waarom ze dit niet doet.
Het is een superbraaf paard, ze is goed aan de hulpen. Haar achterhand treedt (van nature) goed onder. Het gaat eigenlijk hartstikke goed, ze luistert altijd heel goed, bij iedere minimale hulp reageert ze.
Ze heeft M niveau gelopen en ik ben (na 25 jaar niet gereden te hebben) sinds een half jaartje weer begonnen met rijden. Hoewel ik mijn hele jeugd heb gereden (ook wedstrijden op L niveau) en dus wel veel ervaring heb/had, voel ik me nu soms wel een beginner.

Wie kan mij zeggen wat er nu nodig is om haar nageefelijk te laten lopen? Wat gaat er (kennelijk) nog niet goed (genoeg)? Ik zie nageefelijkheid toch als een teken van ontspanning van het paard en baal er om die reden dus van dat ze kennelijk niet ontspannen is?!

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:18

Mijn pony loopt aan de teugel als ik de teugels wat langer maak, ik kan haar gewoon nog sturen enz. Maar als ik de teugels korter maak doet ze haar hoofd meteen omhoog. En van mijn instructeur moet ik de teugels gewoon op maat houden en ze zegt dat ik de teugels korter moet maken. Maar als ik ze dan op maat heb moet ik ze nog korter maken. Maar ik vind dat ik ze heel kort heb. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. :)

fleurx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:43

Mijn oude pony, liep wel aan de teugel alleen dan ging die met zijn hoofd op mijn handen hangen, dus dan had ik de hele tijd zijn zware hoofd in mijn armen, wie weet hoe ik hem aan de teugel kan laten lopen zonder dat ik zijn hoofd in mijn handen heb
:D

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:45

Fleur, geen kans geven om te hangen. Hangen = teugels los. En om het hangen te voorkomen, voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts. En veel overgangen en tempowisselingen rijden. Een paard dat hangt, loopt op de voorhand, door actief overgangen en tempowisselingen te rijden, gaat de achterhand er meer onder komen en gaat ze dus minder de neiging hebben om te hangen. Als ze dan toch gaat hangen, gooi gewoon je teugels los, ze zal dan misschien naar voren duikelen/struikelen, maar zo leert ze het wel af, en als ze geen steun meer heeft aan het bit moét ze wel op eigen benen lopen. Zeker niet gaan terugtrekken, een paard is altijd sterker dan jij, zo wordt het een krachtmeting, en die win je nooit. Wie niet sterk is, moet slim zijn, dus probeer het te voorkomen.

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:09

idd veel schakelen en bezig houden... dat duikelen en struikelen bevalt me niet zo... ik ben toen ik dat deed met paard en al gevallen... en dat was tog egt geen lomp paard...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:11

heeft niemand tips voor mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:41

Ik heb helaas geen tips voor je, Max66.

Dan moet ik echt IRL zien wat je doet.
Buiten dat vraag aan de teugel rijden toch aardig wat finesse, aan de ene kant is het doodsimpel, paard voorwaarts rijden, handen stil t.o.v. de paardenmond, en ontspannen zitten, zodat je het paard niet tegenwerkt.
In de praktijk is het zo dat op die punten zoveel mis kan gaan, zoveel kleine dingetjes net nog niet helemaal netjes gaan, en dan loopt paard dus niet aan de teugel......

FFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:09

Max66 ik denk dat je vooral heel veel overgangen moet rijden, je moet zorgen dat je paard goed aan je been word en goed op jou let. je moet er niet teveel op letten vaak als je bezig bent met veel verschillende figuren of tempo wisselingen komt het vanzelf. je moet zorgen dat de achterbenen goed gaan lopen en misschien nog wat actiever worden dan komt de voorkant vanzelf, alle problemen aan de voorkant komen min of meer door het niet actief zijn van de achterhand ;)

je moet goed bezig blijven met je paard, actief rijden, veel figuren (afwissellen) en hem aan je been maken, je moet eerst zorgen dat hij actief genoeg is dan komt hij vanzelf aan de voor kant naar beneden.

misschien zou je ook nog tips kunnen vragen aan de vorige ruiter ;)

xx-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:27

FFleur schreef:
alle problemen aan de voorkant komen min of meer door het niet actief zijn van de achterhand

Is imo niet helemaal waar, als de ruiter stuitert, kan je een actief paard hebben wat je wil, maar het drukt de rug weg, en zal dus nooit nageeflijk worden.

Gespannen handen zal een paard ook niet nageeflijk op worden, wil gaat nu de kaak loslaten en tegen het bit leggen, als je steeds een ruk in je mond krijgt? En ga zo maar door.

Nee, imo is een niet actieve achterhand maar een van de vele mogelijke oorzaken, dat het niet gaat.

_Mojo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 00:02

Ik heb sinds kort echt GOED leren rondrijden, (aan de teugel of met aanleuning).
Mij is dus geleerd om met je benen naar je handen te rijden en je teugels als het waren met een pinkie vast kunnen houden.
Polsen en armen ontspannen, en je handen rechtop voor je uit steken, duimen omhoog, en als het paard omhoog komt en zich lang maakt even lichte druk op je teugel en weer met je benen erna toe rijden. En als het paard zich dan eenmaal onspant dan moet je kunnen voelen dat hij/zij als het ware het bit 'loslaat' en er een beetje op gaat kauwen. Noujaa, weet niet of dit helemaal klopt, dit is hoe ik het heb geleerd en het werkt ook perfect bij het paard waarop ik rijdt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:24

bedankt voor jullie tips!

Imo voldoe ik aan de " voorwaarden" , maar kennelijk doe ik toch nog iets niet goed. Mijn instructrice kan ook niks zinnigs zeggen: ik heb mijn handen goed stil, heb een goede houding, zit goed in balans. Paard gebruikt de achterhand goed, is goed voorwaarts en licht aan de hulpen.
Paard kan erg goed halsstrekken, loopt echt te stofzuigen, is volgens mij toch ook een teken dat ze goed kan ontspannen?!

Het is niet zo belangrijk, maar toch jammer dat ze het niet doet...

fysio_juul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:29

Probeer het rijden eens af te wisselen met het longeren aan een pessoa teugel, zo leert een paard uit zich zelf te ontspannen en heeft per definitie geen last van de ruiter.