[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:18

Vooral doorzetten in proberen het op de eerlijke manier te doen, en je paard niet naar beneden te willen trekken........

Professionele hulp zoeken, als in een goede lesgever, is altijd wijs :)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:23

Yamcha schreef:
Vooral doorzetten in proberen het op de eerlijke manier te doen, en je paard niet naar beneden te willen trekken........

Professionele hulp zoeken, als in een goede lesgever, is altijd wijs :)

Jaa dat bedoelde ik in beide gevallen uiteraard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:55

Dacht ik al, maar ik vulde het even aan, want het kan heel makkelijk verkeerd opgevat worden, en dan heb jij het gedaan......

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:25

Meld me ff in dit topic, kijken of hier iemand idee weet om mij te helpen..

Ik geef een 12 jarig meisje les, met haar D-pony.. Ik werk bij haar opa op stal (proffesioneel springpaarden trainen/uitbrengen), en haar pony staat hier gestald.. Haar opa vroeg mij of ik haar kon helpen, ze heeft nogal wat problemen met het'aan de teugel' rijden.. Ze is inmiddels L2 dressuur met winstpunten en L springen, en haar pony heeft Z1 gelopen.. Hij kent de kneepjes dus wel gaan we vanuit.. Ik heb de Orun nog niet, dus probeer haar alleen wat te helpen voor zover ik dat kan.. Ze heeft overigens ook op de ponyclub wel van een goede instructeur hier uit de buurt les..
Nu is het probleem dat haar pony enorm sterk is voor haar! Ze kan hem echt amper nagefelijk rijden.. In stap zo in de bochten heeft ze hem nog wel eens fijn aan het stappen, maar als ze dan maar aan wil draven drukt hij zn nek er alweer uit en kan ze niks meer beginnen! Heb haar laatst eens op een jong paard van mij laten rijden waarvan ik weet dat hij enorm fijn in de mond is, om haar even te laten voelen naar welk gevoel ze opzoek moest bij haar pony, en deze reed ze zonder moeite makkelijk nagefelijk en toen kreeg ze dat paard heel fijn aan het lopen!

Ik heb zelf ook wel eens op haar pony gezeten, en ik rijd hem wel nagefelijk maar krijg hem ook nog niet zo ver dat mijn been het over kan nemen vd hand.. Hij blijft constand hangen op de hand! Als ik ff doorrij krijg ik hem wel redelijk fijn aan het sjouwen, maar zij probeert al zoveel mogelijk met haar been te rijden en niet te veel van voor te trekken, maar hij vertikt het tot nu toe nog gewoon bij haar!

Iemand een idee welke oefeningen ik haar het best kan laten doen, of hoe ik het haar duidelijk kan maken dat ze echt de moter van achter moet opbouwen..?

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:07

superwoman schreef:
Yamcha schreef:
Als je zadel naar voren schuift, past het niet, dus daar sowieso even naar laten kijken, dat kan heel goed een oorzaak zijn. Dan houdt ze in draf haar rug vast, en wordt ze niet nageeflijk.

Verder heb ik moeite met geven van kneepjes. Houd je binnenteugel stil, buitenteugel eraan, been, en ze moet al komen, eigenlijk.

idd :j

Kneepjes zijn ophoudingen en als jij geen verschil in tempo wil, dan moet je geen kneepjes gebruiken.
Schakelen in je tempo is goed om het achterbeen actief te maken en dát actieve achterbeen is belangrijk voor het aan de teugel rijden.. dan alleen nog een fijne verbinding met je hand (wat makkelijker is gezegd dan gedaan).
(dus niet been blijven geven, maar scherp aan het been maken is wat Yamcha bedoeld)

hoe maak je scherp aan het been dan ?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:31

en actief aan het been is toch niet sneller lopen?
Verruimen van de passen klinkt beter.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:00

wie kan mij uitleggen hoe het eruit ziet als een paard helemaal uit elkaar loopt, en als ie zijn benen onder zijn kont heeft en ontspanning in de rug heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 06:50

Zarena schreef:
en ik rijd hem wel nagefelijk maar krijg hem ook nog niet zo ver dat mijn been het over kan nemen vd hand..

Denk dat je hier al verkeerd begint, je begint met je handen, en waar het hele aan de teugel verhaal begint is bij de buikspieren. Dat verklaart ook waarom de pony in de bochten soms wel lekker sjouwt, in de bochten moet bij het binnenachterbeen onder de massa plaatsen, en om dat te kunnen, moet hij zijn buikspieren aanspannen, en dan komt dat koppie ook naar beneden.
Wat ik bij mijn merrie doe, is haar loswerken op beide kanten, ik begin altijd met rechts, dat is haar makkelijke kant, dan naar links, en gewoon in stap en draf proberen wat stelling te vragen. Dan rijd ik voltes, achtjes, en allerlei figuren, waarbij ik eigenlijk vooral bezig ben haar de buikspieren te laten aanspannen en de bovenlijn los te laten. Dan kan ze nageeflijk worden namelijk.
Het probleem zit hem ook vaak bij de handen, dat je teveel wilt, en daardoor onrustig wordt in je handen, waardoor je paard dus weer omhoog komt. Een hulp kan zijn een beugelriem om de hals van de pony te doen, waar ze dan met haar pinken aan vast moet houden, dan voel je gelijk of je handen onrustig zijn, bv bij de overgang naar draf, ik vermoed dat daar een probleem zit. Let ook op je benen, blijf niet kloppen met binnenbeen om meer stelling, ontspan je binnenbeen, anders heeft de schouder geen ruimte. Buitenbeen begrenst, buitenteugel begrenst, binnenhand is luchtig.

silver2000a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 08:44

Yamcha schreef:
Maar als jouw pony zo stijf is, is het dan niet een idee om hem gewoon goed los te rijden ipv er een hulpteugel aan te hangen? Of denk ik te simpel?

ja dat wou mijn instructrice ook gaan doen /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 08:47

:D

Goed zo. Als ze jou er dan wel goed mee helpt, om de pony los te krijgen zonder rukken en plukken, dan moet dat wel gaan, denk ik zo :)

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:48

hoe maak je scherp aan het been dan ?[/quote]

dat kan je doen door veel overgangen te rijden en tussendoor veel midden/verzamelde draf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:37

Niet helemaal.
Je maakt je paard vooral scherp door consequent te zijn, en heel streng, been aanleggen, geen reactie = tik.

Bij wel een reactie (ook als je die niet had verwacht) probeer je handen stil te houden (heel vaak krijgen paarden dan onbedoeld een ruk in hun mond als de voorwaartse reactie onverwacht is), en paard belonen, met je stem, maar ook aaien, kriebbelen in de manenkam is helemaal prima. Als paard maar snapt dat dit wél goed is.

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:34

Misschien heeft het paard last van het zadel zoals mijn paard...

Die heeeft voor ik der kocht 3 jaar met der hoofd omhoog gelopen en toen ik er kreeg ben
Ik er achter gekomen dat de boom van het zadel gebroken was nieuw zadel gekocht blijkt
Ook niet goed te liggen terwijl ik dacht er mensen met verstand er bij had geroepen...

Dus mijn paard durft der hoofd niet te laten zakken vanwege alle zadel problemen misschien
Is zoiets hier ook het geval...

En nooit dwingen geef het paard het gevoel dat het jou hand kan volgen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:55

MichellexH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:31

Ik heb gisteren les gehad met mijn 11 jarige Fries.
Ik rijd hem vooral van achter naar voor.
Mijn intstuctrice zei dat je een goede aanleuning en een goed tempo nodig hebt om zijn achterhand eronder te zetten.
Natuurlijk niet trekken in de mond. Maar (licht) contact.
Gisteren zocht ie, toen we dit deden, gelijk mijn hand op.
Geen 'gespeel' zoals ze wel eens zeggen. Ik ben daar nu echt gruwelijk op tegen.
Mijn instructrice is ook vooral van de ontspanning in de hals, de kaken enz. Maar ook wil ze dat de ruiter ontspannen is. Zodat het een goed plaatje is.
Dit is toch zoals het hoort?

Ik heb ook wel eens écht fout les gehad.
Dat was van iemand anders. Zij vertelde mij dat je moest 'spelen'
Nou niet dus. Ik had echt spijt van die les.

Volgende week heb ik weer les van de bovenste :D

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:34

die van mij zoekt ook zelf mijn hand gelukkig. Naar mate ze nu echt ouder wordt (bijna 28) merk je wel dat ze gewoon wat stijver wordt en ze dingen moeilijk begint te vinden. Maar met veel masseren, goed losrijden etc is het echt nog een heel fijn rijpaardje gelukkig.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:06

mariekeoo schreef:
wie kan mij uitleggen hoe het eruit ziet als een paard helemaal uit elkaar loopt, en als ie zijn benen onder zijn kont heeft en ontspanning in de rug heeft

Bij die van mij zie je het verschil meteen. Als ze helemaal uit elkaar loopt, lijkt het wel alsof ze uit drie delen bestaat (hoofd/nek, voorhand, achterhand) die los van elkaar bewegen. Je ziet duidelijk dat er geen geheel is. Als ze haar kont eronder zet en ik verzamel, wordt haar lijf één geheel. Het is zo wat lastig uit te leggen, jammer dat ik geen filmpje heb.

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:42

ik snap nooit wat mensen bedoelen met van achter naar voor rijden en achter hand gebruiken etc : $

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:27

Achterhand= Paard "bestaat uit 3 delen"; achterhand,midden en voorhand. Midden is de rug en neem aan dat je dan begrijpt wat er tot de achterhand en de voorhand behoord.
Die achterhand (achterbenen voornamelijk dus) moet je actief maken zodat het paard ze zo ver mogelijk onder de buik neerzet. Bijv en paard die z'n achterhand slecht gebruikt = een paard dat sloft met z'n achterbenen.
Het van achter naar voren rijden betekend dus dat je eerst die achterhand goed activeert, daarna (gelijktijdig) zorg je dat het het paard over zijn rug gaat lopen (rug bol ipv hol) en daarná pas "ga je werken" aan de hals. (die hals komt dan vanzelf wanneer je goed (constant en licht) contact hebt met de mond (aanleuning).

Snap je?

MichellexH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:21

MichellexH schreef:
Ik heb gisteren les gehad met mijn 11 jarige Fries.
Ik rijd hem vooral van achter naar voor.
Mijn intstuctrice zei dat je een goede aanleuning en een goed tempo nodig hebt om zijn achterhand eronder te zetten.
Natuurlijk niet trekken in de mond. Maar (licht) contact.
Gisteren zocht ie, toen we dit deden, gelijk mijn hand op.
Geen 'gespeel' zoals ze wel eens zeggen. Ik ben daar nu echt gruwelijk op tegen.
Mijn instructrice is ook vooral van de ontspanning in de hals, de kaken enz. Maar ook wil ze dat de ruiter ontspannen is. Zodat het een goed plaatje is.
Dit is toch zoals het hoort?

Ik heb ook wel eens écht fout les gehad.
Dat was van iemand anders. Zij vertelde mij dat je moest 'spelen'
Nou niet dus. Ik had echt spijt van die les.

Volgende week heb ik weer les van de bovenste :D

Kan iemand hier nog op reageren of dit de goede manier is, de bovenste dan? :D

Fientjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:20

Mijn tip voor mensen die hun paard niet makkelijk aan de teugel krijgen; gewoon goed contact houden & vooruit drijven, bij het minste knikje naar beneden meteen meegeven met je teugels.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:53

Fientjeee schreef:
Mijn tip voor mensen die hun paard niet makkelijk aan de teugel krijgen; gewoon goed contact houden & vooruit drijven, bij het minste knikje naar beneden meteen meegeven met je teugels.

Dat is wel heel simpel uitgelegd en kun je veel fouten mee maken...
Je begint met "aan het been zetten en dus niet met "goed contact houden"
Daarbij kun je met teveel drijven het paard over zijn tempo drijven óf bij teveel drijven juist "doof" op je hulpen maken.
Paard snel laten lopen = niet gelijk aan een paard dat zijn achterhand goed gebruikt en dus ook niet gelijk aan goed ruggebruik.
Goed contact houden is ook vaag, want wat is goed contact? (iig niet teveel druk!)
Het "knikje" lijkt meer het resultaat van een valse knik, want volgens mij zakken ze gewoon ontspannen langzaam in de gehele hals.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:55

MichellexH schreef:
Kan iemand hier nog op reageren of dit de goede manier is, de bovenste dan? :D

Dat klopt wel.
Een goed tempo is wat simpel omschreven, maar ik geloof wel dat zij het goed bedoeld.

xdaniqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:17

heej allemaal.
Ik heb een paard die is best nagefelijk.
Maar al ik de dag ervoor dresuur heb gereden word ze helemaal stijf.
En hoe krijg ik haar dan terug in de buiging.

Ik heb ook een eigen pony.
Heel nagefelijk maar als ze eenmaal naar beneden is dan gooit ze haar hoofd heel hoog in de lucht en gaat er dan vandoor
hoe moet ik zorgen dat ik ze zo goed aan kan dat ze normaal gaan doen en dat ik een beetje normaal dressuur kan gaan rijden???

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:58

hoi allemaal! ik rij op een manege altijd op een vast paad, die in het begin nooit bij mij aan de teugel kwam..
volgens mijn instructriese gaf ik de goede hulpen alleen wist ik niet wanneer ik druk enzo moet geven, want dat moet je aanvoelen... toen heb ik een paar weken op een paard gereden dat heel snel mooi liep, en wist daarna pricies waneer ik wat moest doen, en nu loopt mijn schatje dus altijd aan de teugel als ik dat vraag!

dus als je paard het wel kan alleen lukt het bij jou niet? oefen dan als dat mogelijk is op een paard dat het makkelijker doet, zodat het op je eigen paard/pony daarna waarscheinlijk ook lukt!