[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sweetgirl1

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:24

Een vriendin van mij heeft een verzorgpaard van ongeveer 20 jaar. dit paard heeft vroeger Z gelopen in de dressuur. na een lange tijd niet onder het zadel geweest te zijn is het haar gelukt om het paard onder het zadel te krijgen. Nu is alleen het probleem dat het paard vast zit op rechts, je kan haar ook geen stelling vragen daar en ze gaat in staking, naar achter lopen enz. linksom is het niet een probleem daar loopt ze wel gewoon goed op. Ook aan de teugel krijgen met allemaal tips en dingen helpt niet, ze houdt het bit stevig vast en gaat achteruit of in protest. Stilstaand kan ze het paard deels aan de teugel krijgen alleen in draf niet dan gaat ze sterren kijken.

Wat kan dit zijn en hoe krijgt ze het paard wel normaal rechtsom en aan de teugel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:39

Dat kan van alles zijn bijv een niet passend zadel, pijnlijk gebit, pijnlijk lijf (van been tot hals), minder kundige ruiter. Vraag is ook natuurlijk hoe ze het paard aan de teugel rijdt of krijgt, want "stilstaand deels aan de teugel krijgen" daar zet ik mijn vraagtekens bij.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:50

Nou als ze rijdt dan houdt ze de teugels gewoon strak engeeft ze knijpjes in dr rechter teugel.. ze houdt daar het bit ook erg vast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:59

Dan stel ik voor dat ze opnieuw leert rijden, dat lijkt mij het beste. Anders moet zij wel erg veel afleren, kneepjes en strak houden zijn niet echt de bedoeling, en paard in stilstand in de krul trekken ook niet.

Ik vind ook dat het paard zich wel heel heftig verzet, eigenlijk, ik schrik daarvan. Heeft jouw vriendin les?

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:12

Het paard is een jaar of 10 niet onder het zadel geweest zei ze..
Daarom vraag ik hier om tips hoe ze het paard normaal in de rechter stelling kan krijgen en gewoon normaal rechtsom kan rijden en dr een beetje aan de teugel te krijgen want nu kijkt ze echt de sterren in de hemel

Gossiip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:30

wie kan mij advies geven ?

ik heb een pony die ik eigenlijk veel opnieuw moet leren, hij is 15 en heeft 3 à 4 jaar stil gestaan.
hij heeft al een beetje conditie en word steeds minder stijf. maar nukomt het, als ik hem naar beneden wil rijden gooit hij zijn hoofd gewoon helemaal omhoog.
maar als ik met de teugels een beetje lang aandraaf gaat hij ''aan de teugel'' en als ik de teugels oppak gooit hij zn hoofd weer omhoog. En tussendoor gaat hij opeens ook naar beneden. en soms knabbelt die op het bit maar stopt daar mee als ik ook maar iets druk op de teugels doe. Misschien is hij bang voor mijn hand terwijl ik een erg zachte en stille hand heb. Hoe kan ik er voor zorgen dat hij zijn hoofd gewoon maar eerst laat zakken?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:06

Treace schreef:
Het paard is een jaar of 10 niet onder het zadel geweest zei ze..
Daarom vraag ik hier om tips hoe ze het paard normaal in de rechter stelling kan krijgen en gewoon normaal rechtsom kan rijden en dr een beetje aan de teugel te krijgen want nu kijkt ze echt de sterren in de hemel

Dat het paard 10 jaar niet onder het zadel is geweest, dat is totaal geen probleem. Het probleem is haar manier van rijden die het paard ipv losser juist "vaster" en schever maakt. Op die manier het paard in de krul rijden, is erger dan sterren kijken.
Kan me voorstellen dat het frustreerd, maar de oplossing ligt bij les nemen. Hoe je aan de teugel moet rijden heb ik al meerdere keren uitgelegd dus lees een stukje terug. Het is iets wat niet makkelijk is en wat tijd kost om te leren. Je hebt er ook wel een instructeur bij nodig om je te helpen , omdat je zoveel verschillende foutjes op verschillende momenten kan maken dat je niet weet waar het aan ligt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:09

Gossiip schreef:

ik heb een pony die ik eigenlijk veel opnieuw moet leren, hij is 15 en heeft 3 à 4 jaar stil gestaan.
hij heeft al een beetje conditie en word steeds minder stijf. maar nukomt het, als ik hem naar beneden wil rijden gooit hij zijn hoofd gewoon helemaal omhoog.
maar als ik met de teugels een beetje lang aandraaf gaat hij ''aan de teugel'' en als ik de teugels oppak gooit hij zn hoofd weer omhoog. En tussendoor gaat hij opeens ook naar beneden. en soms knabbelt die op het bit maar stopt daar mee als ik ook maar iets druk op de teugels doe. Misschien is hij bang voor mijn hand terwijl ik een erg zachte en stille hand heb. Hoe kan ik er voor zorgen dat hij zijn hoofd gewoon maar eerst laat zakken?

Ten eerste hoeft een pony echt niets opnieuw te leren al is hij 20 jaar niet meer onder het zadel geweest!
De vraag is weer, hoe rij je 'm aan de teugel? (probeer je dat)

Anielcaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:45

Gossiip schreef:

Rijd hem zoveel mogelijk met langere teugels. Probeer ze elke keer iets meer aan te nemen, maar nooit druk zetten!
En zorg ervoor dat je er altijd met je been bij bent. Probeer hem met je been voor te zijn als hij zijn hoofd omhoog gooit.
Als je veel ervaring hebt, kan misschien een slofteugeltje helpen? Maar ga dit niet aandoen als je er geen ervaring mee hebt, dat zou de zaak enkel verergen denk ik.

Succes ermee!

silver2000a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:24

FireAndIce schreef:
silver2000a schreef:
wie kan mij hier mee helpen ?

mijn pony is totaal niet nageefelijk
ze loopt zelfs te schudden met haar hoofdwat moet ik hier tegen doen????

ps dat doet ze al jaren!

Neem les!
Het kan aan zoveel dingen liggen.
Lees een stukje van dit topic eens door,daar staat al veel info in!

ik heb wel les hoor. oke zal ik eens doen!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:49

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:41

haha op dat soort dingen kijk ik al niet eens gelukkig!

miekuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:47

komt mij indd bekend voor haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:10

FireAndIce schreef:
Van deze hyve wordt je ook zo moe... :P
http://xpaardrijden.hyves.nl/forum/1436 ... _1=17&__=1

Ik niet zo, de inhoud lijkt wel wat op die van dit topic. De een die vertelt dat je moet spelen met de teugels, de ander die uitlegt dat dat echt niet goed is.......

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:35

Ja,die discussie zal altijd blijven.
Zag bij ons op stal ook weer een paardje vechten tegen de druk op de teugels.

silver2000a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:38

Hallootjes
ik heb een vraag mijn pony wil niet aan de teugel en nu is mijn het baasje van de pony die ik bijrijdt een s langs geweest om te kijken naar mijn pony ( ik heb een eigen pony en een pony die ik bijrijdt om hem wat te leren) zij is ook instructrice en zij wil een elastiek bij mijn pony om doen en zorgen dat ie zo aan de teugel gaat lopen en ze zegt dan dat ik dan alleen nog maar het laatste stukje heofte leren. ik vraag mij af is dit niet fout?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:39

Zeker is dat fout.
De paarden kunnen het vaak wel, de ruiters zijn het probleem. Aan de teugel is een beloning op je rijden, met dwingen krijg je geen paard nageeflijk, je krijgt alleen een valse knik.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:44

het ligt eraan hoe je ermee omgaat. Als je hem losjes hebt zodat hij maar een beetje zijn hoofd naar beneden hebt en zelf de rest doet kan het in mijn ogen niet heel veel kwaad. Van dat ding gaan ze echt niet vanzelf aan de teugel lopen. Ik heb denk ik 2 maanden met een elastiek en af en toe een chambon gereden. Dat mijn paard bij mij kwam was het echt een stijve hark die met geen mogelijkheid aan de teugel te krijgen was. Dit heeft bij mij erg geholpen. Op een gegeven moment had ik wel zoiets van: dit gaat mij niet verder helpen ik haal hem eraf. Toen heb ik alleen nog maar zonder gereden en het gaat nu super! :D.

Wat je ook kan doen is: niet met elastiek rijden maar de ene dag rijden en de andere dag longeren en dat wel met bijzet (pessoa, chambon, bijzetters elastiek noem maar op). Daar wordt hij denk ik ook wel beter van. En vooral niet met een strenge hand je paard aan de teugel proberen te vragen want dat werkt toch alleen maar averechts ;) gewoon en zachte en stille hand.

EDIT: Mijn paard heeft hier absoluut geen valse knik van gekregen!

ornament

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:14

Nou adviezen hier genoeg... succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:44

_KellyAV: als je paard daadwerkelijk een stijve nek had, heb jij die niet doormiddel van de hulpteugel losser gekregen. Een hulptegel kan je helpen, mits op de juiste manier gebruikt natuurlijk, maar daardoor gaat een paard niet aan de teugel. Een hulpteugel kan de ruiter op verschillende manieren helpen, vaak is het om een cirkel te verbreken. Het is echt een hulpmiddel voor de ruiter en NIET voor het paard!

Elke hulpteugel richt zich op de kop, terwijl je een paard in z'n geheel goed moet rijden (aan de hulpen hebben) wil hij gaan nageven.... Een hulpteugel raad ik alleen aan onder begeleiding, omdat er zoveel fout kan gaan, zelfs als je hem losjes vast maakt. Je kan er een paard eenvoudig mee "vast en scheef rijden" ipv losser maken. Onder begeleiding kan het de ruiter zeker helpen om iets sneller te leren of af te leren.

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:26

@superwoman volgens mij zegt _kellyAV dat ook.. ;)
ik heb ook een tijdje met een elastiek gereden en dat hielp in het begin hem naar beneden te houden dat ik kon oefenen met mijn handen stil nu is dat heel veel beter en rijd ik al een heletijd niet meer met elastiek en heb een goede instructrische.

ik dacht dat ik heel voorzichtig en zacht moest zijn maar ik kan er ook heel wat druk op de teugels zetten zodat hij aan de teugel en nagefelijk loopt gewoon een kwestie van goed oefenen en leren aanvoelen ( waar in nogsteeds mee bezig ben ) je kan het namelijk niet van een op andere dag ;)

silver2000a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:18

Oke mijn pony is ook best stijf in zijn nek maar als ie dan weer afgaat gaat hij dan niet juist met zijn hoofd omhoog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:29

Maar als jouw pony zo stijf is, is het dan niet een idee om hem gewoon goed los te rijden ipv er een hulpteugel aan te hangen? Of denk ik te simpel?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:28

silver2000a schreef:
Oke mijn pony is ook best stijf in zijn nek maar als ie dan weer afgaat gaat hij dan niet juist met zijn hoofd omhoog?

Ik geloof niet zo in "stijf in de nek" en al wil je dat verbeteren met een hulpteugel, dan ben je hem dus in de krul aan het vastzetten-> wat overgens forceren is en dus zeker niet aan te raden....
Imo geloof ik niet in een "stijve nek" , maar gewoon in een ruiter die nog niet zo handig is. In beide gevallen zal hij idd z'n hoofd weer omhoog doen als je de hulpteugel eraf haalt.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:03

Daar heb je indd kans op maar op dat punt moet je dan even doorzetten. En zoek er ook profesionele hulp bij ;)