Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
WM_ schreef:@Witje
Misschien heeft ze gewoon een gevoelige mond? Zoals ik eerder zei; paarden rij je met je zit en in zekere maten je benen. Je handen spelen een rol, maar houd ze vooral rustig.
Wanneer zij gevoelig in dr mond is of gewoon niet houd van de continue druk om maar 'aan de teugel' te moeten lopen, zal ze averechts gaan werken; Jij wilt aan de teugel --> zij gooit dr hoofd omhoog. Houd alleen je teugel contact, en rijd met je zit en je benen. Wanneer ze de teugels uit je handen trekt geef je dr gewoon een 'schop' met je benen, maar straf je vooral met je stem: NEE, AFGELOPEN. & je gaat gewooon weer door met op je zit en je benen rijden.
xChoco schreef:Choco gebruikt altijd erg goed haar achterhand, maar waarom doet ze het in de stap en galop wel netjes
en in de draf niet. Komt het misschien omdat ik, zonder dat ik het in de gaten heb, in draf wat gespannerder zit?
witje789 schreef:oh ja, daar kan ik wel iets mee
ik zal het proberen, maar voor zover ik weet luistert ze niet echt naar zit en is ze ook gevoelig voor benen, dus dat wordt efkes zoeken
superwoman schreef:witje789 schreef:oh ja, daar kan ik wel iets mee
ik zal het proberen, maar voor zover ik weet luistert ze niet echt naar zit en is ze ook gevoelig voor benen, dus dat wordt efkes zoeken
Als ze niet naar je zit luistert, zal je wsl veel hulpen met je hand geven en dat in combinatie met het spelen,kan ik me de teactie van je paard wel voorstellen.
Wat ook nog kan zijn haken op der kiezen wat dit gedrag kan veroorzaken, maar dan nog is het verstandig om meer op je zit te gaan rijden en minder met je handen te werken.
superwoman schreef:xChoco schreef:Choco gebruikt altijd erg goed haar achterhand, maar waarom doet ze het in de stap en galop wel netjes
en in de draf niet. Komt het misschien omdat ik, zonder dat ik het in de gaten heb, in draf wat gespannerder zit?
Gezien de andere gangen wel gaan, zit het er dik in dat jij iets doet wat niet goed is. Vraag het je instructeur!
xChoco schreef:Choco gebruikt altijd erg goed haar achterhand, maar waarom doet ze het in de stap en galop wel netjes
Citaat:ANTwoord:
Mijn instructeur zegt: hou op bijde teugels gelijke druk. niet dat je het bit meteen in het strot van het paard rukt, maar gewoon dat ze niet slap hangen en dat je een goed contact hebt met de paarden mond. Veel been geven, zorg dat ie' voorwaarts loopt. Als je je buitenteugel op spanning houd, trek je je binnenteugel heel zachtjes een klein beetje naar achteren. Daarna weer een beetje geven en dan weer het zelfde herhalen. Van achteren naar voren rijden. En als je paard eenmaal aan de teugel loopt, geef je toe, je houd wel spanning op de teugels, maar zet er niet meer zo veel druk op.
kelly_Utah schreef:I've got a problem..
Ik heb mezelf iets héél ergs aangeleerd... (schaamschaam.....)
Ik doe nu (niet expres, ik heb het zelf amper tot niet door) dat ik zaag.
Ik vraag met de buitenteugel, en na de hulp die ik geef met mijn buitenteugel, geef ik nog een goede ophouding in de binnenteugel, dat deed ik eerst zegmaar om de stelling naar binnen te krijgen (die zo niet gevraagd hoef te worden, lang verhaal...)
Maar nu is mijn vraag, hoe leer ik het af? Want ik rij nu elke week op een andere (vzpaard heeft peesblessure die een jaar zal kunnen duren) Dus ik wil er wel vanaf zijn als ik op mn VZpaard kan rijden...
superwoman schreef:MichellexH: de nek hoef je echt niet los te maken hoor![]()
Door die oefening zet jij hem gewoon aan de hulpen, dus is het een prima manier.
Je vraag of een paard met losrijden nageeflijk moet zijn, is natuurlijk ja, maar het kost tijd om dit te leren.
Het paard kan het wel hoor![]()
Het is goed dat je geen druk op de teugels hebt, maar bij te weinig "druk" kan het zijn dat hij achter de teugel loopt.
Even aan je instructeur vragen dus.