[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:25

spelen met de teugels doormiddel van kneepjes?

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:32

Ja, en dan vooral met mijn middelvinger. :)

Janouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:23

bij mij werkt het meestal met spelen met de teugels, maar het ligt er natuurlijk wel aan hoe makkelijk je paard loopt

witje789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:55

Ik speel met mijn teugels en hou mn benen eraan om haar actief te houden
en vanaf dat ze er is snokt ze haar hoofd omhoog

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:01

Omdat ik een aantal van de pagina's op dit topic heb doorgelezen, zag ik dat er eigenlijk altijd als tip word vermeld; spelen met de teugels.
Ik wil deze tip niet weerleggen, omdat dit inderdaad een hulpmiddel is om je paard zo ver te krijgen dat hij 'aan de teugel' gaat lopen.
Maar echter wel het volgende erbij vermelden:

Vergeet niet, dat bij het 'aan de teugel' krijgen van je paard veel dingen mee doen.
Je paard moet ontspannen zijn (anders loop je de kans dat je hem in de krul trekt zoals dat weleens gezegd word). Het is erg belangrijk dat je vanuit ontspanning werkt, een pony die niet vaak aan de teugel werkt en je het nu wel wilt laten doen moet lekker losmaken. Rijd veel figuren en overgangen.
Zit rechtop, kijk vooruit, houd contact met de teugel (geen slappe of strakke teugel maar net genoeg), sluit je benen aan en zorg dat je tempo niet afzakt. Rijd je paard vanuit de achterhand naar voren, vang hem voor op zover nodig is en zodra je dit alles een beetje onder de knie hebt ga je pas druk maken om dat spelen met je teugels. Beweeg gewoon goed mee met het ritme van je paard. Ontspan zelf en laat je paard ontspannen, maar zorg wel dat hij op blijft letten.

Al zal ik best wat (essentiele) informatie vergeten zijn, dit moest ik in ieder geval even kwijt. Iedereen ontzettend veel succes ermee en veel rijplezier toegewenst!

witje789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:02

@WM_: ik denk wel dat ik dat doe maar hoe komt het dan dat ze har hoofd de lucht in smijt of gewoon de teugels uit mijn handen trekt??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:03

Spelen is dus niet de correcte manier. Spelen is een trucje om het paard in de krul te krijgen ipv aan de teugel te rijden.. Je geeft dus steeds (!) een (halve) ophouding en imo ben je aan het klooien aan de voorkant.
Wanneer je de achterhand actief maakt en houdt, doormiddel van steeds te schakelen in een gang (correcte overgangen zijn moeilijk en zorgen daarom vaak niet voor een actieve achterhand)
En dan is het een kwestie van goed meegaan met de paardenmond.
Vaak houd de ruiter ergens onbewust spanning vast waardoor je het paard stoort emn deze niet aan de teugel gaat. Denk aan schouders, ellebogen, polsen (moeten licht naar buiten worden gedraaid en als een scharnier werken) en handen/vingers.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:06

Choco gebruikt altijd erg goed haar achterhand, maar waarom doet ze het in de stap en galop wel netjes
en in de draf niet. Komt het misschien omdat ik, zonder dat ik het in de gaten heb, in draf wat gespannerder zit?

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:10

@Witje
Misschien heeft ze gewoon een gevoelige mond? Zoals ik eerder zei; paarden rij je met je zit en in zekere maten je benen. Je handen spelen een rol, maar houd ze vooral rustig.
Wanneer zij gevoelig in dr mond is of gewoon niet houd van de continue druk om maar 'aan de teugel' te moeten lopen, zal ze averechts gaan werken; Jij wilt aan de teugel --> zij gooit dr hoofd omhoog. Houd alleen je teugel contact, en rijd met je zit en je benen. Wanneer ze de teugels uit je handen trekt geef je dr gewoon een 'schop' met je benen, maar straf je vooral met je stem: NEE, AFGELOPEN. & je gaat gewooon weer door met op je zit en je benen rijden.

witje789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:23

WM_ schreef:
@Witje
Misschien heeft ze gewoon een gevoelige mond? Zoals ik eerder zei; paarden rij je met je zit en in zekere maten je benen. Je handen spelen een rol, maar houd ze vooral rustig.
Wanneer zij gevoelig in dr mond is of gewoon niet houd van de continue druk om maar 'aan de teugel' te moeten lopen, zal ze averechts gaan werken; Jij wilt aan de teugel --> zij gooit dr hoofd omhoog. Houd alleen je teugel contact, en rijd met je zit en je benen. Wanneer ze de teugels uit je handen trekt geef je dr gewoon een 'schop' met je benen, maar straf je vooral met je stem: NEE, AFGELOPEN. & je gaat gewooon weer door met op je zit en je benen rijden.

oh ja, daar kan ik wel iets mee :)
ik zal het proberen, maar voor zover ik weet luistert ze niet echt naar zit en is ze ook gevoelig voor benen, dus dat wordt efkes zoeken :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:55

xChoco schreef:
Choco gebruikt altijd erg goed haar achterhand, maar waarom doet ze het in de stap en galop wel netjes
en in de draf niet. Komt het misschien omdat ik, zonder dat ik het in de gaten heb, in draf wat gespannerder zit?

Gezien de andere gangen wel gaan, zit het er dik in dat jij iets doet wat niet goed is. Vraag het je instructeur!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:59

witje789 schreef:
ik zal het proberen, maar voor zover ik weet luistert ze niet echt naar zit en is ze ook gevoelig voor benen, dus dat wordt efkes zoeken :)

Als ze niet naar je zit luistert, zal je wsl veel hulpen met je hand geven en dat in combinatie met het spelen,kan ik me de teactie van je paard wel voorstellen.
Wat ook nog kan zijn haken op der kiezen wat dit gedrag kan veroorzaken, maar dan nog is het verstandig om meer op je zit te gaan rijden en minder met je handen te werken.

witje789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:00

superwoman schreef:
witje789 schreef:

Als ze niet naar je zit luistert, zal je wsl veel hulpen met je hand geven en dat in combinatie met het spelen,kan ik me de teactie van je paard wel voorstellen.
Wat ook nog kan zijn haken op der kiezen wat dit gedrag kan veroorzaken, maar dan nog is het verstandig om meer op je zit te gaan rijden en minder met je handen te werken.

ik zal het proberen :)

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:34

superwoman schreef:
xChoco schreef:

Gezien de andere gangen wel gaan, zit het er dik in dat jij iets doet wat niet goed is. Vraag het je instructeur!

Mijn instructeur zegt dat ik moet spelen. :P
Wat moet je eingelijk doen met je zit en benen om je paard aan de teugel te krijgen. Gewoon lekker ontspannen zitten of iets anders. Want dat begrijp ik niet helemaal.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:37

xChoco schreef:

Gezien de andere gangen wel gaan, zit het er dik in dat jij iets doet wat niet goed is. Vraag het je instructeur![/quote]

Mijn instructeur zegt dat ik moet spelen. :P
Wat moet je eingelijk doen met je zit en benen om je paard aan de teugel te krijgen. Gewoon lekker ontspannen zitten of iets anders. Want dat begrijp ik niet helemaal.[/quote]

Mijn antwoord:

En dat kan je instucteur jou niet vertellen?
Een instructeur die mij verteld dat ik moet "spelen" met de teugels is er dan voor het laatst!
Die past dus niet bij mij.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:09

Tja, zo'n instructeur zou ik ook niet aanhouden...
Wanneer je samenspel goed is, dus wanneer hij goed scherp aan je hulpen staat (been en je zit) en jij je het paard niet (on)bewust blokkeerd door spanning en dus ook een fijne aanleuning hebt, zal het paard vanzelf "aan de teugel" gaan.
Het is daarom ook zo moeilijk, omdat "alles" goed moet zijn.
Trucjes als kneepjes geven zorgen misschien wel voor een krul, maar later in de africhting krijg je daar last van. Paard kan namelijk je hand niet vertrouwen. Paard moet aan 1 hulp genoeg hebben, denk aan bijv been geven,wanneer je dat teveel doet dan zal het paard daar steeds slechter op reageren. Klooien met de teugels maakt het paard ook eerder "doof" op de hulpen en zal zeker niet goed je hand volgen. Een x een kneepje is geen probleem, mits je deze gebruikt als (halve) ophouding en dus niet gelijktijdig been geeft.

emmalady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:46

Citaat:
ANTwoord:
Mijn instructeur zegt: hou op bijde teugels gelijke druk. niet dat je het bit meteen in het strot van het paard rukt, maar gewoon dat ze niet slap hangen en dat je een goed contact hebt met de paarden mond. Veel been geven, zorg dat ie' voorwaarts loopt. Als je je buitenteugel op spanning houd, trek je je binnenteugel heel zachtjes een klein beetje naar achteren. Daarna weer een beetje geven en dan weer het zelfde herhalen. Van achteren naar voren rijden. En als je paard eenmaal aan de teugel loopt, geef je toe, je houd wel spanning op de teugels, maar zet er niet meer zo veel druk op.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:26

I've got a problem..
Ik heb mezelf iets héél ergs aangeleerd... (schaamschaam.....)
Ik doe nu (niet expres, ik heb het zelf amper tot niet door) dat ik zaag.
Ik vraag met de buitenteugel, en na de hulp die ik geef met mijn buitenteugel, geef ik nog een goede ophouding in de binnenteugel, dat deed ik eerst zegmaar om de stelling naar binnen te krijgen (die zo niet gevraagd hoef te worden, lang verhaal...)

Maar nu is mijn vraag, hoe leer ik het af? Want ik rij nu elke week op een andere (vzpaard heeft peesblessure die een jaar zal kunnen duren) Dus ik wil er wel vanaf zijn als ik op mn VZpaard kan rijden...

MichellexH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:53

Ik rijd sinds kort 'dressuur'. (Hiervoor reed mijn verzorgpaardje L1 dressuur geloof ik)
Ikzelf, had nog nooit dressuur gereden.
Maar sinds ik les heb, loopt hij makkelijker aan de teugel.
Soms is het zo dat ik gewoon echt geen druk heb op de teugels, maar wel contact.
Dit kan haast niet verkeerd zijn toch?
Maar laatst liep hij gewoon écht niet meer lekker. Hij was overal naar aan het kijken sinds de nacht dat het zo hard onweerde.
Nu heb ik gisteren weer les gehad. En nu loopt ie weer super lekker.
Nu was eigenlijk mijn vraag; moet je tijdens het losrijden ook zorgen dat hij nageeflijk is?
En wat is de beste manier van losrijden?
Ik doe meestal veel 10 m voltes met véél stelling zodat zijn nek los komt.
(ik weet het, dit laatste stukje en waarschijnlijk het 1e stuk, hoort er niet echt bij, haha.)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:26

kelly_Utah schreef:
I've got a problem..
Ik heb mezelf iets héél ergs aangeleerd... (schaamschaam.....)
Ik doe nu (niet expres, ik heb het zelf amper tot niet door) dat ik zaag.
Ik vraag met de buitenteugel, en na de hulp die ik geef met mijn buitenteugel, geef ik nog een goede ophouding in de binnenteugel, dat deed ik eerst zegmaar om de stelling naar binnen te krijgen (die zo niet gevraagd hoef te worden, lang verhaal...)

Maar nu is mijn vraag, hoe leer ik het af? Want ik rij nu elke week op een andere (vzpaard heeft peesblessure die een jaar zal kunnen duren) Dus ik wil er wel vanaf zijn als ik op mn VZpaard kan rijden...

Het is iig goed dat je het door hebt, zodat je er wat aan kunt doen.
Aan de teugel rijden doe je totaal NIET met kneepjes of ophoudingen.
Het is de bedoeling dat hij scherp aan je been is en daardoor dus ook actief (het achterbeen ver onder de massa zet)
(dit wordt onderschat, vaak denkt met dat het paard scherp aan het been is tewijl dat nog niet het geval is)
Dan is de aanleuning belangrijk, deze moet licht en constant zijn. Belangrijk is dat je niet onbewust ergens spanning hebt zoals bijv in je schouder,ellebogen, polsen of zelfs in een ander deel van je lichaam.
Het is zo moeilijk omdat het een samenspel is en geen trucje.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:33

MichellexH: de nek hoef je echt niet los te maken hoor ;)
Door die oefening zet jij hem gewoon aan de hulpen, dus is het een prima manier.
Je vraag of een paard met losrijden nageeflijk moet zijn, is natuurlijk ja, maar het kost tijd om dit te leren.
Het paard kan het wel hoor ;)
Het is goed dat je geen druk op de teugels hebt, maar bij te weinig "druk" kan het zijn dat hij achter de teugel loopt.
Even aan je instructeur vragen dus.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:21

Ik vind toch echt dat iedereen hier veel te makkelijk over nageeflijk zijn praat..
Zo makkelijk is het niet! En het vergt heel veel tijd en geduld (waar ik zelf helaas niet altijd even veel van heb),
Maar jullie doen allemaal alsof het zo in een mum van tijd gebeurd is en je het kan en als er dan geen verbetering is binnen een bepaalde tijd probeer je toch weer wat anders.. Dit is niet bij iedereen zo, dat weet ik!
Maar ik wilde er gewoon even bij zeggen dat nageeflijkheid niet te leren is door tips via internet.. Zoek een goede instructise die bij je past en neem de tijd! En ga alstjeblieft niks overhaasten..

silver2000a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:15

wie kan mij hier mee helpen ?

mijn pony is totaal niet nageefelijk
ze loopt zelfs te schudden met haar hoofdwat moet ik hier tegen doen????

ps dat doet ze al jaren!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:40

silver2000a schreef:
wie kan mij hier mee helpen ?

mijn pony is totaal niet nageefelijk
ze loopt zelfs te schudden met haar hoofdwat moet ik hier tegen doen????

ps dat doet ze al jaren!

Neem les!
Het kan aan zoveel dingen liggen.
Lees een stukje van dit topic eens door,daar staat al veel info in!

MichellexH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:55

superwoman schreef:
MichellexH: de nek hoef je echt niet los te maken hoor ;)
Door die oefening zet jij hem gewoon aan de hulpen, dus is het een prima manier.
Je vraag of een paard met losrijden nageeflijk moet zijn, is natuurlijk ja, maar het kost tijd om dit te leren.
Het paard kan het wel hoor ;)
Het is goed dat je geen druk op de teugels hebt, maar bij te weinig "druk" kan het zijn dat hij achter de teugel loopt.
Even aan je instructeur vragen dus.

Iedere keer als ik geen druk heb, loopt hij juist lekker met zijn neusje eruit.
Vaak met losrijden, loopt ie héél af en toe achter de teugel, maar na 15 á 20 min loopt ie ontspannen.
Het is een Fries, maar hij kropt zich dus helemaal niet op, gelukkig. :D