[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 09:50

voor Appelflapje

Ik denk dat je paard toch niet aan de teugel loopt maar achter de teugel. Het feit dat je aangeeft dat ie met een paar kneepjes in stap het wel doet en je overige aanwijzingen geeft mij daar reden toe het te denken.
Het commentaar van de impuls past daarbij helemaal in dat plaatje. Stop met kneepjes in de teugel. Zet je hand op een plek en zorg dat ie nageeft doordat je hem met je been naar je hand toedrijft. Laat hem niet los in de overgangen. Hoogstwaarschijnlijk zel ie dan helemaal niet meer aandraven en dat moet je dus gaan oefenen. gaat ie niet van zijn plek dan kan ie wel een klein tikkie bij hebben. Je pony is denk ik niet voldoende van achter erbij wat ook resulteerd in je soort van voorwaarts neerwaarts idee dat je krijgt na lang losrijden. ik denk dat op dat moment je pony ook enorm op de voorhand zal lopen.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:38

k_roosje_k schreef:
ik rijd op een pony,maar hij loopt heel raar aan de teugel,namelijk als ik niet heel veel contact heb met zijn mond,de teugels zijn niet in boogjes,meer losjes(hij draagt zijn eigen hoofd /hals houding)maar sturen gaat prima en alles lukt,hoe kan ik dat veranderen,het is een manege pony,een haflingen die erg moeilijk is met nagevelijk rijden,dus ik vind dit al heel wat,wie kan mij helpen

wie heeft voor mij een oplossing??

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:52

k_roosje_k schreef:
k_roosje_k schreef:
ik rijd op een pony,maar hij loopt heel raar aan de teugel,namelijk als ik niet heel veel contact heb met zijn mond,de teugels zijn niet in boogjes,meer losjes(hij draagt zijn eigen hoofd /hals houding)maar sturen gaat prima en alles lukt,hoe kan ik dat veranderen,het is een manege pony,een haflingen die erg moeilijk is met nagevelijk rijden,dus ik vind dit al heel wat,wie kan mij helpen

wie heeft voor mij een oplossing??

Je hebt een wat onduidelijke omschrijving. loopt je paard nu wel of niet in een vorm van aan de teugel. Hoe ziet eht eruit? loopt ie met zijn neus in de lucht of juist met zijn neus tussen de benen? Hoeveel contact heb je met het bit?

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:18

met het b it heel licht,hij loopt heel netjes aan de teugel niet tussen de benen en ook niet omhoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:47

maar ik snap nog steeds het probleem niet. Wat gaat er nu niet goed en hoe zou je het willen hebben?

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:22

ik zou meer contact willen hebben,maar dan is het ineens hoofd omhoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:39

waarom wil je meer contact. het is namelijk zo dat je juist altijd toe werkt naar een zo licht mogelijk contact. wat lukt nu niet aan oefeningen die je straks met meer druk wel zou kunnen doen?

meissiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:51

oosterhoff Vingers aflikken
je snapt het niet helemaal.
zij bedeolt dat ze totaal geen contact heeft met de mond.
en dat is al helemala niet fijn.
pony pakt het bit dus niet goed aan.
en dan heb je niet goed het controle over je paard.
en paar dmoet wel licht in de mond zijn daar heb je gelijk in maar geen contact dat is niet de bedeoling.
wat voor bit gebruik je ?
omdat hij geen contact maakt

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:23

Ik neem aan dat je met manegepony's niet mag rommelen met allerlei bitten Tong uitsteken

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:38

meissiexx schreef:
oosterhoff Vingers aflikken
je snapt het niet helemaal.
zij bedeolt dat ze totaal geen contact heeft met de mond.
en dat is al helemala niet fijn.
pony pakt het bit dus niet goed aan.
en dan heb je niet goed het controle over je paard.
en paar dmoet wel licht in de mond zijn daar heb je gelijk in maar geen contact dat is niet de bedeoling.
wat voor bit gebruik je ?
omdat hij geen contact maakt

dat iedee had ik al maar het was me echt niet duidelijk heel licht is voor mij wel contact maargoed ik begrijp dat je pony dus achter de teugel loopt. Dat is inderdaat vervelend. je zou eerst eens goed moeten kijken of de pony de tong wel onder het bit heeft. Ga vooral n iet in de teugels kneden of knijpen. Houd je hand stil en geef been. Daar moet je mee bezig zijn. Pas als de pony nageeft en dus naar voren contact zoekt geef je na. Je moet paarden/pony's die zo achter de teugel lopen echt even uit hun eigen wereldje halen. die lopen vaak enorm in zichzelf te piekeren en ze hebben een gevoelige mond. juist daarom moet je hand dus absoluut stil zijn en niet steeds knijpen en kneden en ophouden en los. gewoon stil en been eraan en voorwaarts

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:29

ik heb wel contact maar heellicht,soms te weinig,ik heb goede instrucie,en doe niet veel met min handen,dat gaat ongeveer vanzelf,ik heb genoeg contact om te sturen,dat gaat ook mede door mijn benen,en hij is ook erg gevoelig,maar is dit goed of niet?

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:21

HEt is allemaal heel fijn om elkaar hierover tips te geven,
maar ieder paard is weer anders en regaeert weer fijner als een andere paard.
DAarom is het belangrijk, vooral bij jonge paarden dat je iemand erbij vraagt die ervaring heeft en je ook kan helpen.
ZO kan deze persoon in kwestie jou sturen wanneer het dreigt fout te lopen.
Wanneer je paardje eenmaal verkeerde dingen heeft aangeleerd is het heel lastig om dit weer recht te krijgen..............

jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:49

Als je instructeur het niet met je behandelt, ben je er simpel weg nog niet aan toe!! mesnen hecthen zo veel waarden aan het feit dat hun paard 'in de krul' moet. Dan gaan ze zagen en hem naar beneden trekken. het belangrijkste is dat je je paard naar ontspanning rijd en hem vervolgens nagefelijk rijd. Bovendien slaat heel de term 'aan de teugel' nergens op, want het is niet de bedoeling dat je paard 'aan de teugel' loopt, want dan loopt ie nogsteeds met 3/5e van z'n gewicht op de voorhand. het belangrijkste is dat de achter hand er onder komt en dat hij ontspannen loopt. en dat kan je allemaal niet van een stukje tekst leren. dat leer je ven je insturcteur en op gevoel. daarin heeft iedereen een andere begeleiding in nodig. Heel de topic slaat dus nergens op.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:56

ik zeg dus dat de pony heel licht in zijn mond is,iets te licht,voor het plaatje is het niet netjes,maar ik moet gewoon meer mijn been eraan houden, nog bedankt

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:40

Ik heb ook een vraag. Het heeft niet echt met het aan de teugel rijden te maken, maar eigenlijk ook weer wel Knipoog
Mijn paard houdt op rechts namelijk heel erg het bit vast waardoor ze erg over het buitenbeen wegloopt steeds. Doordat mn paard het bit zo vasthoud loopt ze ook niet echt ontspannen aan de teugel.

Heeft iemand misschien maniertjes hoe je dat kan verhelpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:44

@ Pasamba ; heb ik af en toe ook last van ! De ene kant rijdt heel fijn, maar aan de andere kant houdt hij het bit helemaal vast.
Wat ik doe is véél voltes rijden, en wat doorlaten buigen. Maar ga niet aan de teugels trekken, beetje friemelen.
Zo wordt het bij mij opgelost Lachen Of het werkt het het beste, als ik dit doe als ik aan het loswerken ben heb ik na 10 min/kwartiertje een helemaal ontspannen paard Lachen Hopelijk kun je er wat mee vooruit.
Ik houd daarna nog wel licht contact, zodat hij ontspannen blijft.
Zodra ik voel dat zijn neusje weer een beetje omhoog komt, friemel ik een beetje met mijn binnenhand. Voel ik dat hij wil ontspannen/loslaten, geef ik hem ook de ruimte met mijn binnenhand. Mijn buitenteugel houdt ik er wel atlijd bij Lachen

Misschien wel makkelijk om uit te leggen hoe ik op de voltes hem een beetje laat 'doorbuigen' : Ik zet hem op een volte, en vraag wat met mijn linker-teugel (dat hij als het ware een beetje stelling naar binnen geeft.) Mijn binnen been duw ik een beetje tegen de singel aan zodat zijn kont naar buiten gaat. Mijn buitenhand houd ik er altijd bij, gewoon licht contact. Zordat hij op de binnenhand lostlaat, geef ik hem de ruimte om daar ook te ontspannen.

Dit is hoe het bij mij werkt Lachen En zo loopt hij ook lekker. Wat ook wel eens wil helpen is dat je het eerst eens probeert om met lange teugels te doen, zodat hij eerst een beetje met zijn nek naar beneden kan gaan en daar lekker gaat lopen. Loopt hij daar lekker ? Kun je rustig aan opbouwen (iets meer oprichting).
Ook véél overgangen willen wel eens helpen Lachen

Succes ermee Lachen

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:13

Ik weet niet of het hier hoort, maar ik vraag het toch maar even. Ik rijd een paard voor iemand anders en ik heb zelf altijd geleerd een paard lekker voorwaarts te rijden en met mijn binnenbeen naar mijn buitenhand toe te rijden. Met de buitenhand het paard naar beneden te vragen en met de binnenhand de stelling te regelen. Nou heeft de eigenaar van het paard wat ik rijd juist geleerd (en iedereen op die stal heeft dezelfde instructrice en ook iedereen rijdt dus op die manier) om de buitenhand vast te houden en met de binnenhand naar beneden en tegelijk stelling te vragen. Nou meot ik toegeven dat het paard dan naar beneden loopt, maar als ik haar zie rijden loopt hij wel met een gekanteld hoofd en zit zij er belachelijk scheef op van het trekken aan de binnenhand. Nou rijd ik tien jaar ren heb in die tien jaar versschillende instructeurs gehad en haar manier werd juist altijd van gezegd dat het zo niet moest. Mijn zus heeft ook uitgelegd dat het paard op die manier zichzelf neit kan dragen. Maar ik vind het ook zinloos om voor die ene dag in de week op de volgens mij juiste maneir te rijden. Ik ben dan eerst ontzettend lang bezig met het paard goed losrijden en pas na lange tijd loopt ie lekker op mijn manier, maar iedere week moet ik weer opnieuw beginnen. Maar ik wil mezlef absoluut niet haar manier van rijden aanleren. Ik durf haar er niet te van overtuigen dat volgens mij haar manier van rijden niet juist is, maar tegelijkertijd vind ik het zonde van het paard. Iemand met mij eens over de manier van rijden en eventueel een tip?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:56

Vraagje; Mijn pony rijdt ik met een duidelijke/strenge hand. Een paar mensen hebben hier commentaar op, maar met een lief zacht handje gaat hij lekker zijn eigen gang.
Doorproberen met een zacht lief handje, of gewoon streng blijven en niks van anderen aantrekken?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:50

Er zit een duidelijk verschil tussen een duidelijke en een vaste hand. Denk dat je eerst moet gaan kijken welke van de 2 jij bent. Wat bedoel je met een strenge hand? Je pony harder in zn mond trekken alstie niet luisterd? Rijden met veel druk? Heb je je handen hoog of laag? Je hebt een beetje een vaag verhaal Schijnheilig Maar ik moet zeggen dat ik TEGEN het afstraffen in de mond ben, als je dat bedoeld met een strenge hand zeg ik: Probeer of je met minder druk, hetzelfde effect kan bereiken op den duur. Het zal natuurlijk niet ineens gaan Knipoog Maar heb je misschien iets meer uitleg?

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:16

bij ons krijgen mensen in de les te horen dat ze druk moeten houden op de teugel,
tot het paard 'toegeeft'.
wanneer het paard dan toegeeft, het paard 'soepel in de mond' maken door telkens een rukje aan de teugel te geven, om en om een kant.
onder het druk houden word ook wel strak houden verstaan als het niet lukt,
dan moeten ze flink been geven en de teugel strak houden,
dus niet toegeven aan een andere lengte.
en over het algemeen is die lengte erg kort,
wanneer het paard niet in de krul staat komen de handen ongeveer halverwege de manenkam.

in mijn ogen is dit 'geen gel*l , trek in de krul' en lijkt het meer op een houtzagerij,
en kan me er eigenlijk alleen maar aan ergeren aangezien de helft van de paarden waar op gereden word niet ouder is dan 4.
zijn er meer mensen die op deze manier les krijgen?
Sigaar

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:58

Echt? Zijn er echt mensen die ZÓ lesgeven? En mensen nemen dat nog aan? Be-lach-e-lijk!!!!!!!! Gelukkig heb ik een HELE kritische instructeur ( mn vader.. Bloos ) die me af laat stappen als ik maar íets te hard in werk met mn hand.. Zouden ze eens een lesje van moeten krijgen, ghehehehe..

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:04

Bedankt [gast1122]! Daar kan ik denk ik wel wat mee. Ik rijd trouwens ook wel vaak voltes met stelling naar binnen of naar buiten. Dat helpt bij mij altijd ook wel wat. Maar mijn paard heeft vooral op 1 hand dat ze niet goed in wil buigen, maar daarbij kan ik misschien jou methode toepassen Knipoog

Bedankt!

pluusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:58

het is inderdaad een soort trend dat iedereen zijn paard aan te teugel wil hebben......alleen al omdat de kudde het zo doet.....helaas gaat dat nogal eens ten koste van de paarden. Het allereerste op het verlanglijstje van de ruiter zou een gelukkig paard moeten zijn dat met plezier voor de ruiter zijn best wil doen....van daaruit ga je kijken of je het dier op je zit kan laten aandraven en terugkomen zodat je het marteltuig "bit" minder nodig hebt. Als een paard achter de teugel loopt wil dit vaak het gevolg zijn dat er al zoveel aan zijn gevoelige mond is getrokken dat hij een compromis sluit met de ruiter om zo van het gepluk af te zijn.....een paard dat op buitenrit loopt met een ontspannen teugel gaat echt niet achter de loodlijn want het dier heeft er lol in en dat is de kunst van het rijden! Dwz niet elke dag standaard een uur door de bak banjeren maar soms na 10-15 minuten kunnen stoppen als het dier zijn best heeft gedaan en met een voldaan gevoel weer naar de wei kan om de volgende dag of een paar uur later weer zin te hebben om voor de ruiter te werken...... Dromen

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:11

LisetCharlot schreef:
Echt? Zijn er echt mensen die ZÓ lesgeven? En mensen nemen dat nog aan? Be-lach-e-lijk!!!!!!!! Gelukkig heb ik een HELE kritische instructeur ( mn vader.. Bloos ) die me af laat stappen als ik maar íets te hard in werk met mn hand.. Zouden ze eens een lesje van moeten krijgen, ghehehehe..

ik snap er ook niets van, vandaar mijn vraag of er meer mensen zijn die zo rijden.
ik wil best de reden achter het 'trekken' weten.
kan me niet voorstellen dat het goed voor de mond, het rijden en/of het plezier kan zijn.
toch zijn de mensen die les van haar krijgen helemaal tevreden over deze manier,
al is het misschien omdat het paard er op deze manier niet snel vandoor zal gaan,
er word immers al genoeg getrekt zonder dat je iets uithaalt.
zelfs als ze stil staan gaan ze daarmee door...

pluusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 18:45

ja als ze dan stilstaan en verder nog "ophoudingen" geven......dan is het wel duidelijk dat we te maken krijgen met paardrijden van de 21ste eeuw.....iedereen die serieus wil paardrijden (ook de zogenaamde toppertjes van Nederland) zou eens de moeite moeten doen om een boek open te slaan van de methode van Gueriniere (Das gymnasium der pferde van Steinbrecht)en het dan ook van a tot z te lezen natuurlijk want het is van de gekke om daar hier op het forum een "boekje over open te doen" . Maar wat bijvoorbeeld interessant is is dat je niet in galop mag vooraleer de draagkracht middels schouderbinnenwaarts bevestigd is en wat zien we hier......in de 21 ste eeuw......derde les van een beginner.....jawel galop.....maar dat kunnen we de leerlingen niet kwalijk nemen want die doen heel braaf wat de instructrice opdraagt......maar een verfrissing van de klassieke leermeesters zou ideaal zijn maar daar geloof ik niet meer zo in want dan duurt de opleiding van de paarden veel te lang en tijd kost geld bij onze toppertjes......