Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieken)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:39

Mag ik dan even zeggen dat ik wansuele suerta vreselijk vond stappen. dat paard hinkte gewoon naar de overkant.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:47

pol013 schreef:
Mag ik dan even zeggen dat ik wansuele suerta vreselijk vond stappen. dat paard hinkte gewoon naar de overkant.

Ook in draf had die dit concours wel uitgebeld mogen worden...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:59

Mireille1970 schreef:
Tja zo kan je het ook zien... nou stel het eens voor. Wie weet.... willen ze er wel aan om ieder klein onderdeel en grijs vlak apart te beoordelen.

Een protocol van 4 A4tjes met:

1. A binnenkomen verzamelde galop
2. Overgang maken naar halthouden
3. Halthouden
4. 4 seconden stilstaan
5. teugels op maat maken
6. voorwaartse overgang
7. verzamelde draf
8. rechtgericht zijn
9. gehoorzaamheid
10. Linksaf
etc
etc

(als je dan een 0 hebt voor stilstaan en 7-8-9 voor de rest, komt het op hetzelfde neer)
A binnen komen is een stuk grijze zonne, telt niet mee voor de oefening, als je niet stil staat, is er geen overgang getoond, niet terug en niet vooruit, teugels zijn langer geworden??? Dingen als recht blijven etc is alleen van toepassing bij de uitgevoerde oefening. Niet getoond is 0 punten.

In de GP zullen wel heel veel samengestelde oefeningen zitten, en dan zou je moeten middelen, maar in de proeven van de basis komt dat straks niet meer voor heb ik begrepen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 18:26

Ze middelen ieder onderdeel....

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 18:35

Mireille1970 schreef:
pol013 schreef:

Ook in draf had die dit concours wel uitgebeld mogen worden...

Dit was trouwens nog niets vergeleken bij Athene. Maar dat terzijde...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:37

Met een stok of zweep omhoog rijden, dat is een gemakkelijke manier om te laten zien dat je een onafhankelijke zit en stille handen hebt. Als je je handen ook maar iets beweegt, gaat die stok op en neer. Je leert ook veel sneller een rustige en eerlijke hand te ontwikkelen. Je kijkt niet naar het paard, die stok of zweep is in het blikveld van je ogen. Je kan dus gewoon de goede kant op kijken.

Het is een machtig trainings- en instructiemiddel voor de ruiter. Ik heb het vaak zelf gebruikt, maar ook bij mensen die instructie kregen. Je kan ook lange stokken gebruiken, die kun je vanuit het zadel in de grond prikken. Je leert dan echte voltes te rijden, alleen op je zit. Als je die stokken in breedte gebruikt (oppassen voor anderen) ontwikkel je sneller je evenwicht. Je ziet en voelt de feedback, dus kun je als dat niet vanzelf gaat, bewust corrigeren. De bewegingen van de stok geven precies aan waar het fout zit. Je hebt er ook geen instructeur voor nodig, je kan het zelf oefenen. Als je zwaardere stokken neemt en niet in het midden vasthoudt, moet je met je lijf compenseren, ivm de onbalans en de kracht die je nodig hebt. Je paard beweegt tijdens de oefenen, een goed hulpmiddel bij balansoefeningen voor de ruiter.

Wel eens ringsteken vanaf een dressuur paard, een landbouwpaard of een zwaar trekpaard gedaan ? Met een lange stok ? Hele goede oefening en lachen natuurlijk.

Over het gebruik in de zuidelijke landen (Spanje, Portugal) zal wel meer bekend zijn.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:12

Het gevaar is echter een niet-flexibele stille hand, welke door het paard zal worden ervaren als een stugge harde hand.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:35

Wordt het ook gebruikt met een enkele trens of alleen op een enkele stang als optoming?
Mij leek het stok omhoog houden meer iets als training voor het paard in de tijd dat ruiters nog een zwaard hadden. Dat het een trainingsfunctie heeft hoor ik voor het eerst, maar dat zegt natuurlijk niets.

Een meters lange stok heb ik nog wel eens gezien, in combinatie met trainen voor stierenvechten. Maar ook daar dacht ik eigenlijk dat het voor een deel training was met het gebruik van de stok in de arena als doel. Laat niet af dat er best kunst stukjes te zien waren.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 19:50

Er zijn pagina's over dit topic na onderhoud maandag-middag verdwenen......

Michel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:18

Ik zeg niks, anders slepen Anky en Sjef me nog voor de rechter !

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 11:26

Michel1970 schreef:
Ik zeg niks, anders slepen Anky en Sjef me nog voor de rechter !

Ah joh, vertel ons dan een verhaaltje over Sjonnie & Anita

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 20:31

Mireille1970 schreef:
Het gevaar is echter een niet-flexibele stille hand, welke door het paard zal worden ervaren als een stugge harde hand.

Hm, ik denk dat dat met een zweep op de dij eerder het geval is. Je hand kan gewoon nog alle kanten op. Is een stuk lastiger met een zweep op je dij. Probeer het voor de gein eens.

(ge-edit om het woordje "op" toe te voegen wat ik vergeten was )
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 17-08-05 20:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 20:33

ART_UMA schreef:
Wordt het ook gebruikt met een enkele trens of alleen op een enkele stang als optoming?

Hier rijdt met standaard met een stang. (Denk aan western optoming) of stang en trens. Maar weinig paarden worden op een trens gereden. Alleen springpaarden, sgw paarden en renpaarden, eigenlijk.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 23:39

Lusitana schreef:
ART_UMA schreef:

Hier rijdt met standaard met een stang. (Denk aan western optoming) of stang en trens. Maar weinig paarden worden op een trens gereden. Alleen springpaarden, sgw paarden en renpaarden, eigenlijk.

Maar dat neemt niet weg dat je zo ook op een trensje kunt rijden, en zelfs zonder optoming. Maar dat geldt voor alle ouwerwetse klassieke rijerij. Er zijn voorbeelden van correct uitgevoerde oefeningen op 'blote' paarden.

Bestaan er trouwens ook voorbeelden van paarden die geschoold zijn met de 'nieuwe' methodiekjes die zonder zadel en hoofdstel hun GP oefeningen kunnen uitvoeren? Ben eigenlijk wel benieuwd.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 07:20

Friemel, dat laatste moeten we niet willen. Dat is iets voor in het circus....

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:08

Naar mijn smaak is het vooral cirkusdressuur wat we nu in de ring mogen beklappen. Maar daar gaan wij het vandaag niet over eens worden .

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:16

Het rijden met vertikale en horizontale zweep is een effectieve manier om je handen bij het rijden te controleren. Je hebt onmiddelijke feedback. De inwerking op de paardenmond is door verkeerd teugelgebruik over het algemeen veel sterker, je werkt met de oefeningen niet sterker op de mond van het paard in. De oefening werd op de trens gedaan. Als je op stang en trens rijdt, zou je over voldoende rijkunstige vaardigheid moeten beschikken. Ook dan zou je de oefening met de zweep (stok) nog kunnen doen. Met alleen op de stang rijden heb ik geen ervaring.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 22:28

Voor de geïnteresseerden onder jullie:
het SCHIJNT dat er morgen (zondag 28 augustus) op WDR "iets van een discussie" over de rij- en trainings methodieken zal worden uitgezonden.

In ieder geval wordt daar tussen 11 en 15u van alles uitgezonden van CHIO Aachen, en als het klopt, zou die discussie ergens tussen 13 en 15u plaats moeten gaan vinden.

Ik ga iig kijken of ik 'm tegen kom. Ik zou het een erg goede zaak vinden als hierover eindelijk eens een openbare discussie op gang zal komen.

Kortom: Ik ben benieuwd!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 23:42

Las in het begin van de topic iets over op slot gooien.
Lijkt KNHS wel. Vriendjespolitiek????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 00:03

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 00:04

Vanmiddag op zaterdag-middag 27 augustus is op de WDR tussen 13.00-15.00 uur de discussie geweest over laag, diep en rond training. De belangrijkste partijen in deze discussie waren aanwezig.

's-Avonds is de Spanische Hofreitschule (Spaanse Rijschool) op de WDR geweest in het blok 20.15-21.45 uur. De Spaanse rijschool is inmiddels geprivatiseerd (2001).

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 00:29

Waarbij de hoofdredacteur van St.Georg behoorlijk in het stof gehapt heeft.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 17:00

Heb ik het zelf moeten missen, die discussie
Ff naar RK's linkje kieken...