Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 00:35

Aqua8horse schreef:
@VValar. Je kent mij helemaal niet en weet ook niet wat ik kan beoordelen. Bovendien ben ik vrij om mijn waarneming op bokt te plaatsen en wel in deze discussie naar aanleidng van deze discuissie net zoals jullie dat doen.

Bedankt voor je vriendelijke advies Knipoog

Na aanleiding van de door jou geplaatste opmerkingen die jij aan de hand van jouw waarnemingen veelvuldig met ons mede deelt, kan ik zeer zeker een beeld vormen over hoe jij de dingen beoordeelt. Natuurlijk nog lang niet alles, maar in grote lijnen geef je toch al aardig veel van je gedachtengang weg Knipoog

Citaat:
Wat is er volgens jou in mijn straatje?

Een hele grote gekleurde bril? Haha!

Ladies, het was me een genoegen! Graag zet ik de discussie morgen weer verder met jullie.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 00:48

Ik wil graag Tyrza en Mireille1970 (als ik het goed schrijft) bedanken voor hun heldere uitleg.
Ik begon dit topic nogal met een gevoel van grrrr maar dat is nu een beetje bijgedraaid.
Ik ben het nog steeds niet eens met de foto's maar ik ben er niet bij geweest dus weet ook niet in hoeverre het hier gaat om moment opname's op het "minder" juiste moment..

Hier dus een foto tijdens het verkerde moment.
(voor de mensen met goede ogen.. zie slof..)
Afbeelding

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 06:26

Cassidy schreef:
M3isSi3j schreef:
Ik wil hier verder niet over oordelen (dus niet beoordelen of verordelen) simpelweg omdat ik niet de kennis en ervaring hiertoe heb.

Wat me wel opviel waren deze foto's:

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/roll ... .jpg[/img]

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/roll ... .jpg[/img]

Bij deze is duidelijk te zien dat het paard de hand niet volgt.. kan een moment opname zijn geweest.. was er verder niet bij en zoals ik al zei: oordeel er verder niet over..

Ik heb er geen verstand van, maar hoorde als westernruiter die ongeveer hetzelfde systeem hanteerd, dat Anky het systeem hanteerd van weerstandbiedende hand en dan alles los laat als het paard daar loopt waar ze hem hebben wil. En dan zijn die foto's absoluut een bewijs daarvoor, en ook een bewijs dat het paard daar naartoe wil omdat hij daar met rust gelaten wordt (dus niet "geen gelul, in de krul", geen constante druk.

Ik kan me toch echt niet opwinden over de foto's, ze weten heus wel waar ze mee bezig zijn. Het wordt pas een probleem als anderen net zo gaan rijden terwijl hun paarden deze methode niet leuk vinden, of als de ruiter niet weet waar hij mee bezig is. Hoe vaak hoor je niet: beter slecht gekopieert dan goed uitgevonden?

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, en bij Salinero werkt deze methode. Hij werkte ook bij Bonfire. De paarden waarbij de methode niet werkte zullen we nooit onder Anky in een wedstrijd zien starten.

Helemaal waar. En zoals al gezegd, dat doen ze in meer takken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 06:27

friemel schreef:
Zep schreef:
friemel: een stang is heel verraderlijk op foto´s. Als je de kinketting een gat of 5 strakker doet blijft ie voor het oog mooier op zijn plek zitten maar komt ie wel wat harder door....

Ja, dus... ?? Waarom maar liefst die stang tot 5 gaatjes erger maximaal gebruiken als je zo'n unieke en geweldige lightness aan het ervaren bent?

Zep bedoelt dat de stang terugklapt omdat ie los zit en nagenoeg geen hefwerking meer heeft...... ja alleen als je je handen achter je oren zou trekken.....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 06:32

Kafue schreef:
Mireille1970 schreef:
Je mag LDR best aanvallen maar gooi geen stommiteiten voor de voeten van Anky. Anky is heel spiritueel en gelooft in Aura's en dergelijk en doet alles aan ontspanning....

Moet je dat nu op bokt schrijven?????? Is wel erg persoonlijk. gaat zeker ook elke maand naar de waarzegster. Ik denk dat spiritueel gewauwel weinig te maken heeft met LDR, klassiek en of aaanvallen met stommiteiten.
Ik denk dat het wel een behoorlijke fout is als je met zoiets persoonlijks van een ander vaak in vertrouwen verteld te koop gaat lopen.

Anky is al een persoon van iedereen moet je dat ook nog gaan vertellen. Heeft ze helemaal geen privacy meer.

Dat weet iedereen ... ze heeft niet voor niets een mental coach'toch... en voor haar paarden idem, dat hebben bijna al die grote jongens...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 06:46

Aqua8horse schreef:
(algemeen) Als klassiek een probleem opgelost kan worden, wat is dan het voordeel om LDR te grbuiken?

Ik denk namelijk dat een resultaat dat je bereikt met LDR om een probleem te bestrijden, nog vele malen beter kan als je dat probleem klassiek zou aanpakken.

Tussen denken en zeter weten zit een zee aan onwetendheid.

Ik ben ook pro Klassiek, altijd geweest. Ellen was mijn grote voorbeeld. Geen mooie amazone, maar een fantastische paardenvrouw.

Om even op het verhaal Jazz terug te komen: we zullen nooit weten of hij zover gekomen was al klassiek rijdend. Ze hebben dat wel degelijk geprobeerd (Patty Zwang en daarna Tineke ook nog), maar hij verdomde het gewoon, was daarin niet bij de les te krijgen en kreeg zo de stempel gevaarlijk.... en niet te bewerken. TOT Ldr volgde en het paard zich durfde te gaan loslaten in die bovenlijn en leerde om de concentratie te ervaren en het voor Tineke ging doen. Misschien heeft Kirsten nu vreselijk veel profijt van het werk van Tineke....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 06:47

Wouter24 schreef:
Miffie schreef:
Nou ik vind de blik in zijn ogen anders meer dan genoeg zeggen! Hij kijkt zeker niet relaxed!

My god, een mooi open oog, is spanning?

Ik kan ook geen spanning ontdekken, hij kijkt wakker (gelukkig wel) en geconcentreerd... willing to be the best en om alles te geven!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:00

Ik wil nog iets toevoegen aan deze discussie.

Waar niemand bij stil lijkt te staan is dat door de eeuwen heen er nogal wat veranderd. Door het hebben van beter materiaal, meer geld en betere begeleiding voor de topsporters als Salinero krijgen we ook veel betere sport te zien met ook andere eisen.

Netjes klassiek is niet meer afdoende.

Hebben jullie allemaal de videoband met alle wereldbekerwinnaars vanaf begin. Nou als je die band nu kijkt schrik je. Tjonge, sommige zou je nog geen B proef binnen willen rijden. Lekker dik in het haar, korte pootjes, piaffe was traag en met het hoofd in de wolken. Uitstrekken was soms wie het eerst aan de overkant is. En bijna allen gebaseerd op vasthouden die voorkant en schoppen. Het was namelijk mode om vast te houden aan de voorkant en tegen het bit aan te blijven rijden (je drukte dus alle gewicht bij jezelf in de hand). Ik heb bewondering voor Johan Hinneman met Ideaal, Sven Rothenberger met Ideaal en Andiamo, Reiner Klimke... Het kon er ongedwongen uitzien, me hoela.... met 350 kilo in elke hand kan ik niet prettig vinden...

En dan nog wat: ik hoor heel veel mensen over "achterhand eronder", nou geloof me, 90% van de ruiters zal NOOIT ervaren wat dat echt is... Het werd mij in de lessen ook wel gevraagd, ik heb dan altijd het antwoord "maak je eens niet druk om het dressuurplaatje, is hij mooi voorwaarts en licht aan de voorkant, kan je hem in alle gangen controleren en stil in de aanleuning bovenin houden (of rond welk paard het is), rij je fijn? DAT is belangrijk"... en wij willen het hier vergruisen aan de hand van wat plaatjes?

Het is een ja nee spel. Want je ziet dat de één geniet van de fantastische foto van Gribaldi en de ander bijna de hoorn pakt om de dierenbescherming te bellen.

Wat heeft deze discussie voor zin? Iemand enig idee??

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:05

Weet je: als je nooit in een Jaguar hebt gereden, zal je altijd gelukkig blijven met je peugeot....... EN GELUKKIG MAAR..... want het is ook niet voor iedereen weggelegd, en niet voor ieder paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:12

Das nou een mooie vergelijking Haha! Haha! Haha!

Weet je Iedereen die er zo op af loopt te geven hebben zelf nog nooit wat gepresteert, ja in hun belevingswereld.

Mensen hebben geen idee wat voor een paarden de toppers zijn, vergelijken dat met hun eigen beessie en denken dat het allemaal wel losloopt.

En dan nog iets wat mij opvalt is dat de pro ldrres open staan voor klassiek en weet ik veel wat voor een manieren nog meer......... terwijl de anti LDRres maar vast blijven houden aan hun mening.

LDR is trouwens geen manier van trainen als in een uur lang, net zoals een hardloper niet alleen maar aan het strekken is.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:30

Jij snapt het. (waarom heb je een nieuwe naam?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:41

Mireille1970 schreef:
Hebben jullie allemaal de videoband met alle wereldbekerwinnaars vanaf begin.

Er is wel een site waar je video fragmenten kunt zien van verschillende grootheden. Wouter kent de link vast wel. Voor de pro-klassiek aanhangers is dat een tip om daar te kijken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:46

Gijs en ik gaan uit elkaar Haha! Haha! Haha! Woensdag komen de verhuizers Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:49

Oh.............. (dacht ik al)... oké je kijkt er blij bij dus je zal wel blij zijn.....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:56

Het zal jullie niet verbazen dat ik het eens ben met de TS. Wat op die foto's staat, dat is dus wat ik versta onder LDR (daar was bij sommige mensen nog wel eens onduidelijkheid over), en het kan nog erger ook.
Ja, die mensen rijden allemaal hoog, maar het is dan ook vooral in NL een absolute must om zo te rijden. Op een buitenlands of internationaal parcours zal je minder van dit soort "Anky-volgelingen" aantreffen. Daarnaast druist het natuurlijk recht in tegen de FEI regelementen die graag een harmonisch samenspel tussen ruiter en paard wil zien, waarin het edele dier de oefeningen "als vanzelf" uitvoert, zonder hindering van z'n "last". 99,9% van de combinaties zijn ook in de ring zelf bij lange na niet in staat om de FEI regels na te leven. Voor het resultaat maakt het niet zoveel uit, want de jury lijkt tegenwoordig ook niet beter te weten.
Een typerende uitspraak die een ruiter van het NK laatst deed was "Dressuur is er voor het publiek". Ja, zo wordt er tegenwoordig naar gekeken en mee omgegaan (door ruiters én jury). Volgens mij is dressuur voor iets heel anders bedoeld, maar dat zal dan wel aan mij liggen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:00

DAMN QQQQ jij slaat de spijker wel heel erg op de kop. Ik denk dat jij maar moet laten zien hoe het dan wel moet op de volgende Olympische Spelen......... en als het rijdend niet lukt, misschien kan je dan de Juryleden een beetje sturen......

Ze snappen er inderdaad geen reet van aan de top, helemaal niks......... SUKKELS zijn het!

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:05

Tyrza schreef:
:?

Ik volg je niet helemaal, Johanna?

probeer het volgende maar eens snap je me meteen.
ga op een stoel zitten met je hoofd zo ver mogelijk tussen je knieen en blijf zo maar eens een half uur zitten......

hou je niet vol.....

waarom niet?????
je hersenen krijgen geen zuurstof genoeg!!!!!!

en dan zit jij alleen nog maar.........

stel je nu eens het paard voor.......
alles word daar ook afgekneld en dus zuurstof te kort.
als je dit doet krijgen de hersenen van je paard steeds een opdonder, met alle gevolgen van dien.

volg je't ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:07

Jee, dus alle paarden die de hele dag op het land lopen hebben zuurstof tekort, omdat ze de hele dag met hun hoofd naar beneden lopen?

Nu snap ik waarom mijn paard zo sloom is na een dagje weiland : Pling Gestoord

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:07

Dan snap jij niet Johanna dat er niet een half uur in die houding gewerkt wordt en dat LDR voor iets heel anders staat.

Net zoals een hardloper niet alleen maar aan het strekken is.

Lijkt me verstandig dat je je eerst verdiept in de materie voordat je met zulke ongenuanceerde uitspraken komt, die kant nog wal raken

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:10

Hahahaha, dus Bonfire is hersendood?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:13

jeuh zeg net alles even gelezen...
kleine samenvatting of ik het begrepen heb....

Rek en strek oefeningen zijn uit den boze
ruiters die LDR toepassen houden publiek en jury voor de gek kennen de FEI regels niet...
paarden die met hun snufferd aan de grond lopen hebben/krijgen zuurstof tekort...
De DB word schijnbaar omgekocht...
Wat een nare wereld toch die ruitersportwereld....

de volgende keer dat ik 1 van mijn veulens betrap dat ze zich wil uitrekken, mep ikhaar gelijk in elkaar... straks breekt ze door midden of zo, of kijg ik de DB op mijn dak. :p

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:14

Alane schreef:
jeuh zeg net alles even gelezen...
kleine samenvatting of ik het begrepen heb....

Rek en strek oefeningen zijn uit den boze
ruiters die LDR toepassen houden publiek en jury voor de gek kennen de FEI regels niet...
paarden die met hun snufferd aan de grond lopen hebben/krijgen zuurstof tekort...
De DB word schijnbaar omgekocht...
Wat een nare wereld toch die ruitersportwereld....

de volgende keer dat ik 1 van mijn veulens betrap dat ze zich wil uitrekken, mep ikhaar gelijk in elkaar... straks breekt ze door midden of zo, of kijg ik de DB op mijn dak. :p

hahahaha ja of duurverkopen aan één van die dierenbeulen die graag een elastisch paard hebben ....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:20

Alane dekt de strekking van het verhaal behoorlijk Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:21

Sukkels niet persé. Ambiteuse lui die zich laten sturen door wat "men" graag wil zien: Indrukwekkende optredens. Rust en ontspanning past daar niet in.
Verwerp dan gewoon het FEI regelement en maak er een showsport van en blijf niet volhouden dat je volgens het FEI regelement de competitie aangaat.
De wedstrijdsport is door de eeuwen heen flink veranderd, vandaar deze "aanpassingen". Het paard is echter anatomisch in al die tijd niets veranderd: skelet en spieren liggen allemaal nog op dezelfde plek. Ook psychisch is het nog steeds hetzelfde kudde dier. De verschillen die je ziet zijn nuanceverschillen die de LDR aanpak geenzins goed kunnen praten.

Steek jij maar weer je kop in het zand ex-GK en vertrouw op de "mening" van anderen (lees: jury beoordeling). Da's veel makkelijker dan zelf kritisch goed te kijken naar wat er gebeurt. Dan hoef je niet te zien dat het "snelle achterbeen" veroorzaakt wordt door het op de voorhand zetten van het paard, hoef je niet te zien dat ze kompleet uit evenwicht lopen, of dat de verzamelende oefeningen zonder veel draagkracht worden uitgevoerd of de uitgestrekte draf niet in balans wordt uitgevoerd, maar van voren veel spektakel laat zien die achter niet gecompenseerd wordt (of kan worden).

Ach, ik rijdt geen GP, dus ik kraam alleen maar onzin uit, dus eigelijk mag alleen Tyrza op bokt posten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:24

Nee hoor, ik vertrouw op wat ik onder me voel gebeuren Haha! Haha! Haha! Wat ik om me heen zie IRL en wat ik aan publicaties tegenkom.

Het paard is de afgelopen 50 jaar alleen al veranderd qua lijf en leden. Kijk maar eens naar de verschillen tussen een klassiek gefokt dier en een moderne.

Dus het rijden verandert ook.

Inderdaad rij je geen GP, inderdaad kraam je onzin uit en eigenlijk hecht ik inderdaad meer waarde aan Tyrza haar observatie Haha!

Sorrie