Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Lusitana schreef:Als je video opnames achteraf kritsch bekijkt, zie je altijd wel wat.
Aimee schreef:Daar zul je inderdaad mee bekend zijn ja, die topics.
In ieder geval; dan is je ook bekend dat de antwoord op jou vraag daarin te vinden is.
Lielle schreef:ervaring en verstand van zaken
( nu niet gelijk iedere jury zich aangesproken voelen, want het gaat hier over een aantal niet bokkers ) jarrah schreef:Weet je wat ik nou totaal niet snap? en misschien komt dat doordat ikben hoor, maar waarom moet een paard LDR lopen om over de rug gereden te worden? En dat mensen bij klassiek meteen denken aan een zogenaamd opgericht paard wat zijn rug wegdrukt? een paard KAN niet zijn rug wegdrukken als hij opgericht loopt!!!
Als voorbeeld heb ik een foto van Rien van der Schaft, die zelf klassiek rijd. Voorbeeld tijdens het losrijden:
[image]
En een paard waar hij mee aan het trainen is:
[image]
Ik bedoel gewoon: is een paard met de klassieke manier niet ontspannen en los? Kijk naar die bovenste foto!!
Ziet iemand een geirriteerde staart zwiepen??? nope!!!
Ziet iemand een ver achtergebleven achterbeen??? nope!!!
Ziet iemand een lekker ontspannen paard wat over de rug loopt??? Jep!!!
Dus ik snap niet waarom dit klassiek getrainde paard volgens jullie niet goed loopt en veel van die LDR gereden paarden wel?!?!
Kan iemand mij dus antwoord geven op mijn vraag?
QQQQ schreef:Goeie collectie filmpjes!
Bij Anky valt me qua hoofdhouding op dat deze de hele tijd knikt van hooguit nèt op de loodlijn tot daarachter. Alle anderen, inclusief rembrandt hebben een veel stillere hoofdhouding (tov de rest van het paard) en zijn wel voor de loodlijn.
In de loop der jaren zijn we duidelijk meer belang gaan zoeken in het op de plaats piafferen. Bij allen zie je echter veel tactfouten en zelfs neiging tot achterwaarts stappen. Heb je ook zo'n serie filmpjes met basisgangen? Arbeidsdraf of zoiets? (of laat maar, da's eigelijk volledig off topic - was ik er bijna weer ingetrapt!!)
Pipo schreef:Grote verschil hier, is dat dit paard ook gaat zitten. HIj daalt in de achterhand. Dit is iets wat ik veelvoudig mis bij de LDR paarden. Zelfs op GP nivo piafferen ze met de kont omhoog.
Samsam schreef:Pipo, zie jij echt verschil in het dalen v/d achterhand in de piaffe tussen klassiek geschoolde en LDR gereden paarden?
Zep schreef:Q: is het nu ook al weer slecht als de stang is aangenomen? Dat staat trouwens wel in het reglement, dat ie aangenomen moet zijn...
Grappig dat Marlies hier steeds aangehaald wordt. Ik herinner me Marlies nog uit haar juniorentijd met Arthur... Nu laat ze op Idocus precies het tegenovergestelde beeld zien.
Samsam:
[image]
Deze doet het ook voor de lol(wat blijft ie apart
)
Ik heb me verwonderd over je uitspraken over jurering Q4. Misschien moet je eens wat vaker op concours gaan