artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:27

ja die gebruikte hem eig. niet..hij ging eraan en that was it..maar bij die stal hingen ze gerust het paard een stang en trens in met een slof eraan..vreselijk...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:27

sjakie schreef:
aan je houding werken is meer dan alleen doorzitten
bij mij heeft een tijdelijk gebruik van de slof geholpen. Ik hoefde me idd niet compleet te focussen op de voorkant, maar daar wel subtiel met de hand vragen of hij zich wil ontspannen, want dat doet de slof niet. De slof heeft op dat moment alleen mijn paard begrenst dat hij zijn neus niet een kilometer ver naar voren kon steken. Want op het moment dat dit gebeurde was hij uberhaupt niet meer voorwaarts te krijgen.
Verder werd er vooral aandacht besteed dat hij vlot op het been wilde reageren. En dan vlot in actieve zin en niet zoasl hij deed door enorm aan je hangt te gaan plakken.

Ach gut Daar heb je toch geen slof voor nodig. Voor op je houding letten rijden wij gewoon in de les vanuit draf doorzitten zonder beugels verder. Neusje eruit, parade op de buitenteugel binnenteugel indraaien en been. Niks niet slof. Gewoon been, zit en parade op de buitentegeuel. En als het paard niet meer voorwaarts is, is hij niet aan je been en moet je daaraan werken. Juist van achter naar voren rijden is al een probleem minder,

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:31

Kafue"]
Een slof moet in werking treden zodra het paard zijn hals strekt, ziin neus naar voren steekt of omhoog. Als het paard in de correcte aanleuning loopt is de slof pntspannen. Maar waar ligt de matstaf correcte aanleuning en wie bepaalt die?
Zou die aanleuning en ontspanning en concentratie niet komen indien ik juist met het paard train?
[/quote]

je kunt correct trainen met en zonder slof. Een correcte ruiter heeft per paard een correcte maatstaf. En nee dat zijn er niet veel.

[quote="Kafue"]
Stel het paard wil heel even opzij kijken in de training, nou laat hem dan! Wij letten toch ook niet altijd op. Wie van ons kan er zeggen dat hij alijd 100% aandacht heeft, ook bijvoorbeeld op school. Wie heeft er niet de minuten af zitten tellen totdat de bel ging. Toen kwam de juffrouw ook niet om ons hoofd vast te binden. Ja soms deed ze de gordijnen dicht en hoe baalden we daar niet van.
[/quote]
als een correcte slof een loshangende is kan een paard nog gewoon om zich heen koekeloeren.

[quote="Kafue"]
En idd de meeste slofteugelsruiters zijn ego ruiters jammer maar waar.
[/quote]
wanneer ben je een slofruiter Verward en dit klinkt voor mijn gevoel (lees mijn gevoel) als je zonder rijdt mag je met het vingertje wijzen.

[quote="Kafue"]
Ik heb mazzel ik mag van mijn trainer niet met slof rijden.
[/quote]
maakt dat het per definitie beter?

[quote="Kafue schreef:
Aan de andere kant is het wel moeilijk hoor de rest rijd allemaal met slof en als mijn paard dan weer eens een keer problemen heeft en iedereen zegt ach wat knup er toch een slof aan en ze bieden je er ook een aan dan wordt de verleiding wel groot.Maar nee bedankt.

als je de problemen kunt oplossen zonder, waar zit de verleiding nog in ???

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:32

Kafue schreef:
:(:) Daar heb je toch geen slof voor nodig. Voor op je houding letten rijden wij gewoon in de les vanuit draf doorzitten zonder beugels verder. Neusje eruit, parade op de buitenteugel binnenteugel indraaien en been. Niks niet slof. Gewoon been, zit en parade op de buitentegeuel. En als het paard niet meer voorwaarts is, is hij niet aan je been en moet je daaraan werken. Juist van achter naar voren rijden is al een probleem minder,

de een niet de ander wel Knipoog

even voor mij als leek, maar wat is een "parade" Verward
Laatst bijgewerkt door SkyMarian op 27-12-04 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:34

soms duurt het probleem oplossen wat langer dan normaal...ik snap wat kafue bedoelt en vindt het goed dat je volhoudt! :-} hardlopers zijn doodlopers..en ik vindt je bent een slofruiter als je hem altijd gebruikt..niet als hem weleens gebruikt hebt,en zonder slof maakt zkr. niet per defenitie beter...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:35

maar bij verkeerd slofgebruik duurt je probleem alleen maar langer .... dus een slof hoeft niet de snelte weg te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:37

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:38

typ ff willekeurig het woord slof in..

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:38

Laatst bijgewerkt door SkyMarian op 27-12-04 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:39

ik denk dat het grootste probleem ervan is..dat een hoop ruiters die denken dat ze "goed "en deskundig genoeg zijn,dat ding gebruiken..en omdat ze eig. niet zo goed zijn als ze dachten er een hoop mee verprutsen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:42

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:45

ik had ze al gevonden.
Maar zijn dat omschrijving zoals de slof gebruikt wordt, of waar hij voor gebruikt dient te worden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:51

het viel me op dat ze heel nadrukkelijk wijzen op het niet correcte gebruik ervan..zouden veel ruiters daarover heen lezen?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:53

het is een artikel wat het ws goed doet op de mond op mond reclame *LOL*
dan worden de omschrijvingen niet meer gelezen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:32

sjakie schreef:
de een niet de ander wel Knipoog

even voor mij als leek, maar wat is een "parade" Verward

Dat is het duitse woord voor ophouding. Sorry halve duitser en rijd ook altijd in Duitsland
Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:49

Ik vond het wel een goed artikel.

Ook dan van dat de ruiter zich er mee kan verbeteren begrijp ik volkomen
Je moet dat uiteraard wel doen onder begeleiding Knipoog

Paard kan zijn hoofd goed bewegen, maar wordt verticaal begrenst. Doordat de ruiter minder gefixeert met de voorkant bezig is daardoor kan hij zich concentreren op echt rijden. Als hij daar beter in wordt, kan de slof weg. Dit is zoals het in het artikel omschreven staat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:33

ja maar waar zijn de zitlessen aan de longe gebleven..?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:37

Met longeren wordt het paard ook (gedwongen) bijgezet, kan het dan ineens wel? Ik longeer zelf wel eens met slof. Vast gemaakt alla Lammert Haanstra. Ideaal!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:40

wat hebben zitlessen aan de longe er mee te maken????

en in de meeste gevallen wordt er idd met een vorm van bijzetten gewerkt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:49

Volgens mij hebben die zitelessen er dus ook niks mee te maken. Wat in het artikel bedoeld wordt is dat de leerlingen als het paard omhoog komt zich daar te druk over maken en onrustig met de handen worden. Daardoor laat hij ze wel eens met een slof rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:55

mischien is mentale training voor de ruiter beter..waarom zou je je daar druk over maken...als je weet wat je doet..dan weet je waardoor het komt en hoe je het oplost...ja met longeren kan bijzetten wel want dan zit er niet zo'n storende factor op het paard scheelt een heleboel..

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:22

Ja, als een paard met zijn hoofd omhoog komt, trek ik me er weinig van aan hoor. En ik zou toch zeggen dat ruiters die van Albert Voorn les krijgen daar zich ook niet nerveus over zouden mogen maken... Ik zou net zeggen dat ze gewoon moeten leren om hun handen stil te houden, wat er ook gebeurt vanvoor, als je er elke keer een slof aan gaat hangen gaan ze het ook niet leren!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:32

juist

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:07

26 blz. verder en nog steeds weet Lusitana niet wat goed gebruik van een slofteugel is?

Lees jij eigenlijk wel de reacties of lees je alleen wat je wilt lezen?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:11

Fitzroy schreef:
26 blz. verder en nog steeds weet Lusitana niet wat goed gebruik van een slofteugel is?

Lees jij eigenlijk wel de reacties of lees je alleen wat je wilt lezen?

26 blz verder.. en ook ik weet nog steeds niet wat voor 'voordelen' er aan een slof kleven.. Veel argumenten gehoord, maar allemaal dingen wat je ook simpelweg met je been kan oplossen!!

en dat longeverhaal, aan de longeerlijn geef je d.m.v je stem een soort van beenhulpen, als die van mij omhoog komt, laat ik hem wat schakelen en gebruik dus mijn stem,waardoor hij weer ontspannen gaat lopen. Lachen