waarom gefixeerd op "aan de teugel"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:50

Tyrza schreef:
Hoe bedoel je Sall? Kan je een voorbeeld noemen? Ik begrijp deze zin niet helemaal nml Knipoog

Ik bedoel, dat ik al een aantal keer heb meegmaakt, dat er lesgevers/trainers/ruiter hebben gezegd, dat als er klanten zijn, dat de klanten dan resultaten willen zien. (kunstjes en kop in de krul) En dat ze het niet begrijpen als dat 'plaatje/resultaten' er niet te zien zijn. triest maar waar
Terwijl dat je genoeg situaties heb, waarbij dat paard vertrouwen moet opbouwen, en het plaatje er mischien (nog)niet zo uitziet als je graag wil.

Ik zet niet dat het altijd zo is, maar helaas heb ik dit nu een aantal keer meegemaakt.

|Een tijdje geleden vroeg ook iemand, of ik op haar paard wilde stappen, nou ben ik daar meestal niet zo happig op.
Maar met haar kon ik er altijd goed over praten, en dacht dat we qua rijden ook op 1 lijn zaten.
Ik zat er nog niet op, of er werd al gezegd, 'ja, zo komt ie nooit naar beneden... je, moet wel doorvragen'

Ik zei toen: ik wil dat ie eerst naar mijn been luisterd en gaat lópen, die kop komt wel

Eigenlijk had ik het al gehad, laat mij maar freeweelen, maar verwacht niet binnen 2 minuten een kant en klaar paard.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:53

Dat is wel waar: Toen ik maandag op een schoolpaard een sprongetje moest maken, voelde ik me wel opgelaten dat ik als enige een sterrenkijker had.

Maar uiteindelijk had ik zoiets van: f*ck it, ik ben hier om te springen, niet om mooi in de krul te rijden Haha!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:06

Tyrza schreef:
Dat is wel waar: Toen ik maandag op een schoolpaard een sprongetje moest maken, voelde ik me wel opgelaten dat ik als enige een sterrenkijker had.

Maar uiteindelijk had ik zoiets van: f*ck it, ik ben hier om te springen, niet om mooi in de krul te rijden Haha!

Kijk dat herken ik ook, heb in de tijd met mijn pony, ook tíjden met zijn kanes in de lucht rond gereden, moest toen ook meer malen slikken
Het commentaar was idd ook niet van de lucht
Maar uiteindelijk had ik wel 'veul' meer resultaat.. Haha!
Ik was ook altijd heel erg bezig, met wat/hoe/waarom aan de kant van de bak.
Kan me nog heugen dat jaren gelden iemand bij me kwam staan kijken, stond al een tijdje niet meer bij ons op stal en zij zei spontaan: Tjee, jij bent veel meer je eigen rit gaan rijden! Goed hoor!

Nu, verblik of verbloos ik niet meer, en rij.
Natuurlijk heb ik van die momenten (als de oude eigenaar kwam) dat ik extra goed wilde laten zien, wat we konden. Nou werkt dat alleen maar averechts dus ik had een 'dwars paard'

Op het moment dat ik me afsloot van alles (wat trouwens ontzettend lastig kan zijn op wedstrijden Knipoog )en ging rijden, liep ze super

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:13

Oke het begint met aan de teugel lopen en we eindigen bij de Piaffe. Interessant heb denk ik heel veel gemist!!! *LOL*

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:50

Inderdaad, toen zaten we plots op pagina 26!! Maar waarom willen nu mensen zo graag aan de teugel hebben? Dat was namelijk de vraag...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:00

Waarom ik mijn paard aan de teugel wil hebben?

Als hij aan de teugel loopt (voor mijn gevoel als ik er op zit is dat: nageven, met aanleuning, zn rug gebruiken) dan kan hij zich makkelijker ontspannen. Als hij ontspannen is dan kan hij makkelijker het ruitergewicht dragen.

Als hij niet nageeflijk loopt met zn rug weggedrukt dan maakt hij zn pas niet af en zet zn spieren vast. Dit heeft als direct resultaat dat hij last krijgt van spierknopen in zn rug (die ik dan vervolgens wegmasseer).

Maw: als ik met een niet nageeflijk paard dat de zon zit te bestuderen ronddraaf dan zet hij zelf zn hele rug vast.

Maar....als ik teveel tegen hou van voor (dus 'van voor naar achter rij' ipv andersom) dan kan hij zn pas ook niet afmaken, kan hij ook niet ontspannen en zet hij ook zn rug vast.

Conclusie: loopt hij met zn bakkes in de lucht dan is het niet goed voor zn spieren. Loopt ie in de krul gesleurd ook niet. Er zit dus niks anders op dan netjes van achter naar voor te rijden Haha!.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:03

Aan de teugel vind ik niet meteen het juiste woord voor wat het betekent.
Ik ben meer voor het woord ontspannen systematisch gymnastisch contact.
Maar het gaat verder dan de nek, een paard kan in een krul zijn, maar met zijn lichaam er onder uitlopen. Vele weten dat wel, maar toch een heleboel niet. Een gebogen hals kan bedrieglijk zijn, de kunst is om naar alles te kijken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 10:05

Ik denk dat de definitie van aan de teugel gaan dus nog steeds niet begrepen is, terwijl hij in dit topic dus al twee keer herhaald is. De mensen die hun paard in de krul trekken hebben hun paard per definitie juist NIET aan de teugel.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 10:08

Lusitana schreef:
Ik denk dat de definitie van aan de teugel gaan dus nog steeds niet begrepen is, terwijl hij in dit topic dus al twee keer herhaald is. De mensen die hun paard in de krul trekken hebben hun paard per definitie juist NIET aan de teugel.
ik snap niet hoe jij er bij komt dat dit dan nog niet begrepen is. Verward

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 10:22

Kijk eens wat biepje zegt. die denkt dat dat de vraag is. Maar aan de teugel gaan is niet het in de krul trekken waar TS het over heeft. Ranouk zegt dat aan de teugel niet het juiste woord is voor wat het betekent. Dat is waar. Maar als je de definitie kent, dan zie je dat er wel hetzelfde bedoeld wordt als waar Ranouk mee komt.

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:22

Tja, dit wordt echt een enorme discussie zo. Ik kan er ook niet over uit dat mensen hun paarden zo rijden. Maar ik heb zelf ook veel van zulke fouten gemaakt. En geef maar toe dat iedereen dat wel eens doet!!! Pas als je wat hoger komt in de dressuur beseffen de meeste mensen dat het in de krul trekken niet meer werkt, gewoon omdat je dan geen punten krijgt. Een paard verzameld laten lopen en goed laten strekken is dan nl. onmogelijk. Pas als een combinatie zover is dat er oefeningen als travers en uitgestrekte draf worden gevraagd, zal het belletje gaan rinkelen, er moet anders worden gereden. In de B of L rinkelt er nog geen belletje, want die oefeningen zijn gewoon nog niet moeilijk genoeg.
Ik rijd zelf nu M2, en reken maar dat ik moeite heb gehad met de overgang van M1 naar M2. Niet dat ik daarvoor mijn paard enorm in de krul trok, maar er wordt toch een andere manier van rijden gevraagd. Ik heb er enorm veel van geleerd en ben in een half jaar heel erg vooruit gegaan. Ik heb nu echt het gevoel dat ik serieus met 'dressuur' bezig ben.
Ik vind dat men zich niet zo moet fixeren op het aan de teugel lopen, je moet wel een beetje lol hebben en vooral denken aan het welzijn van het paard. Aan de teugel rijden kan nl. ook met een heel lichte teugelvoering, en dan pas is het eerlijk tegenover je paard. Je paard hard in de mond trekken is gewoon mishandeling, je doet het paard pijn. Hoe meer je trekt, hoe meer spanning.
Ik kan nu wel zo mooi praten, maar ik zei hiervoor al dat ik ook wel eens in de fout ga, en dat ik teveel aan de teugels pluk omdat ik vind dat mijn paard maar wat sneller mooi rond moet lopen. Iedereen maakt deze fouten, er is geen ruiter die dat nog nooit heeft gedaan. Van die fouten moet je leren, en dan zal het uiteindelijk steeds beter gaan.
Denk bij paardrijden niet alleen aan 'aan de teugel', maar ook -allereerst!!!- aan voorwaarts rijden, takt en ontspanning. En denk vooral aan leuke dingen, ga eens lekker een buitenritje maken of ga springen, want van hele dagen 'aan de teugel' wordt een paard echt niet vrolijker.

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:47

toen ik nog veel jonger was en mijn pony nog had,
wist ik niet zo veel van rijden af om het eerlijk te zeggen je eerste eigen pony.
dus wat ga je dan doen je gaat naar andere mensen luisteren.
wat heel moeilijk is en dan krijg je cometaar van je moet het zo doen,
nee je doet het verkeerd zo is beter enz.
je word er echt gek van gelukkig besefte ik het later wel
dat je niet naar iedereen moet luisteren.
maar heel veel mensen trekken dan juist de pony/paard naar benden
door al die cometaar.
gelukkig had ik het toen nog niet gedaan had die ervaren nog niet
en me pony had die revaren zeker niet was net onder het zadel.
nu heb ik een paard en het is echt heerlijk rijden als je niet luistert naar ze.
paardrijden voelt gelijk anders! Pling

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 17:07

Idd, Lusitana, ik schreef het verkeerd. Ik bedoelde eigenlijk in de krul trekken, maar ja, het was al laat... Ok, dus ik herhaal de vraag: waarom wil iedereen zijn paard zo graag in de krul?

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:25

Biepje schreef:
Dat zie je hier dus in België constant! Het is gewoon het plaatje, weetje, iedereen (die niets van paardrijden kent) denkt dan namelijk dat je goed kan rijden, maar ja, wij weten dan natuurlijk dat je je achterhand erbij moet hebben enz. Het is dus gewoon een denkbeeld dat de meesten hebben. Ik vind het echt niet leuk: hoe vaak zie je niet dat geruk en gepluk (om maar niet te spreken van het pure zagen), gevechten met het paard en dan uiteindelijk zie je een (gespannen) krul vanvoor en de rest is ook zo gespannen als wat. Vreselijk...

Ja dat merk ik ook,O dat paard loopt in de krul die ruiter zal wel goed kunnen rijden.Ik zie liever dat iemand zijn paard netjes heeft lopen met de achterhand eronder enzo dan een paard dat maar in de krul wordt getrokken en voor de rest maar licht te zwabberen.

Als de lengte buiging goed is en de achterhand is er goed onder zakt het hoofdje van zelf wel.
Als je paard in de krul loopt hoeft de achterhand er echt niet mooi onder te komen.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:27

Biepje schreef:
Idd, Lusitana, ik schreef het verkeerd. Ik bedoelde eigenlijk in de krul trekken, maar ja, het was al laat... Ok, dus ik herhaal de vraag: waarom wil iedereen zijn paard zo graag in de krul?

Ik dnek dat ze dan zoites hebben van : kijk ik kan goed rijden maar paard loopt in de krul.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 13:03

En ze noemen het dan aan de teugel, daar moeten we van af.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 13:05

Nog maar een keer herhelen wat aan de teugel gaan is:
Een paard is aan de teugel als
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt
en kalm , gehoorzaam en harmonisch, ONGEDWONGEN
en met een beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht,
de hals is meer of minder opwaarts gebogen,
de nek is het hoogste punt van de hals,
de oren staan even hoog
en de neus is meer of minder VOOR de loodlijn, NOOIT ERACHTER.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder te knarsen of de mond overmatig te openen.
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden LICHT en VERHEVEN.

Je zou iedereen moeten uitdagen de neusriem eraf te halen. Dan kun je zien wie er kan rijden.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 13:07

Biepje, ik durf van mezelf zeggen dat ik goede dressuur rij. En ik woon in België. Ik train mijn dieren op de Duitse klassieke rijkunst (wat altijd de beste methode blijft). En in het scala van de africhting staat in de krul trekken er niet bij, en zal ook nooit gebeuren.
Er zijn heus wel deftige ruiters in ons land.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 14:41

Lusitana schreef:
de oren staan even hoog

Is dat iets waar je als ruiter invloed op uit kan oefenen dan (behalve dan door ze zo kwaad te maken dat de oren helemaal platliggen)? En wat is de achtergrond ervan precies?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:00

Ik denk dat met 'oren even hoog' bedoelt wordt dat het paard zn hoofd niet kantelt. Anders zou een paard met een levendig orenspel acuut niet maar aan de teugel lopen Haha!.

Maar ik hoor het graag als Lusitana dit anders had bedoelt Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:08

Lusitana heeft deze beschrijving niet zelf bedacht, maar ook gewoon overgetypt. Ik ben benieuwd of ze het stukje over de oren anders interpreteren zal dan Apple deed.
'Aan de teugel' is het meest verkeerd begrepen begrip uit de paardrijderij.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:32

Lusitana schreef:
Een paard is aan de teugel als ....
oftewel onze olympisch kampioene en vele ruiters op topniveau hebben hun paard niet aan de teugel.

en varkens kunnen vliegen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:33

SuperPepeijn schreef:
oftewel onze olympisch kampioene en vele ruiters op topniveau hebben hun paard niet aan de teugel.

Is it a bird? Is it a plane? noooooooooooooooo........it's.......????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:49

Citaat:
Een paard is aan de teugel als ....

Aan de teugel lopen heeft niets met de plaats van het hoofd te maken
behalve als hij erachter is dan ineens wel?

rare strekking

Zolang alles in harmonie zonder getrek pepluk of andere dwang gebeurt, vind ik het best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:52

SuperPepeijn schreef:

Boos!
Afbeelding