Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
QQQQ"]
[quote="Tyrza schreef:Correct me if I'm wrong, maar:
Als het hoofd vastzit, Q, hoe kan het dan dat het paard vanuit deze positie naar links en naar rechts gesteld kan worden, zonder dat de ruiter meer druk uitoefent op het voorste gedeelte van het paard?
Sjuimpje schreef:Sinds wanneer heeft een paard verkeerde spieren?
Verkeerde spieren bestaan niet, alleen verkeerd ontwikkelde spieren.
Daarbij kan een paard in elke houding ontspannen werken, het is maar net hoe je hem in de houding vraagt.
Ik rijd mijn paarden nooit in de houding die ze zelf opzoeken, omdat een paard van nature altijd de makkelijkste weg kiest. Maar we vallen in herhaling, want dit heeft Zep een aantal pagina's terug ook al gezegd (bijv. het onderuitgezakt zitten in een stoel, automatisch nemen we deze houding aan omdat het makkelijk is, maar het is absoluut niet goed)
QQQQ schreef:Die nadelen en potentiele gevaren heb ik al zo vaak genoemd en staan al talloze keren in het topic vermeld. Zie voor uitgebreide versie de site van Theresa.
Naast dus het psychische effect is er bijv het feit dat ze door de achter de loodlijn geplaatste neus, het hoofd mbv van spieren die je niet wilt trainen naar achteren moet houden. Dit 'vasthouden' van het hoofd (door het paard dus) werkt tevens de 'losheid' (ontspanning) niet in de hand. Het los hangende paardenhoofd, hangt nl automatisch met de neus voor de loodlijn. Achter de loodlijn houdt dus iets vast: het paard of de ruiter.
The muscles used to pull the head back (GREEN) go from the jaw to the middle of the spine. Just as much as they pull on the head to move back, they pull on the spine to bulge forward.
Ook in vwnw wordt veel fout gereden, maar door de toevoeging van LDR gaat er dus nog meer fout. Dat neemt nog eens toe als er dan ook nog in die houding ingewikkeldere oefeningen gedaan worden (stapelen van fouten).
Superpepeijn"]
jessy, dat vind ik interessant om te horen. kan iemand het bestaan van de groene spier bevestigen? want daarmee valt of staat DIT argument tegen LRD.
[/quote]
*is nog zoekende*
[quote="Superpepeijn schreef:de gevolgen van extreme buiging van de wervelkolom lijkt me duidelijk zo, en klinkt logisch.
Pipo"]
Sjuim met klassiek kan je net zo goed gymnastiseren, dus dat LDR het beter doet is jou mening en niet een feit.
[/quote]
Het klassiek is een veel statischer systeem, daar waar het LDR dynamisch is, lijkt me dat laatstgenoemde gymnasticering meer ten goede komt. Verder heb ik in de praktijk al wat mogen ervaren wat het verschil is tussen een goed LDR en een goed klassiek gereden paard. Het ene voelt als een soepel twijgje, de ander als een bamboestokje (komt het bamboestokje toch weer aan bod)
Mensen die veel verder zijn in niveau en het systeem bevestigen dit alleen druk ik me daarbij nog zachtjes uit.
[quote="Pipo schreef:Overigens wat probeer je precies te laten zien met de foto's?
Sjuimpje"]
[quote="Pipo schreef:Overigens wat probeer je precies te laten zien met de foto's?
Pipo schreef:Het gevaar vind ik alleen bij LDR dat je nogal trekkerig word in je hand. Erg sterk laat ik maar zeggen, dat valt mij op bij iedereen die ik ken die LDR rijd. En dan heb ik het niet over de mensen die boven het ZZzwaar rijden, al moet ik zeggen dat ik anky er al een paar keer op betrapt heb dat PB knarsetandend door de baan ging. Aimee was daar getuige van.
fabienne schreef:Ach joh, das toch niet erg dat tandenknarsen.
Het uiteindelijke ultieme resultaat van het LDR systeem en het klassieke systeem is toch de GP kur op muziek,
en dan hoor je dat tandenknarsen niet eens:D:D
(Bukt om de dodelijk blikken te ontwijken):D:D